Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Kan man som ägare drabbas av häst-anorexi? :crazy:

Jag tycker Constance är snyggast i hullet här

Även här är hon ok, dock tunn överlinje

Men i samband med att överlinjen började bli bra så tycker jag hon ser plufsig ut i resten av kroppen. Sådär så att jag nästan tycker att hon börjar se fet ut igen :(

Samma sak med shettisen. Hon har nu fått en ganska ok överlinje men resten av kroppen ser lite plufsig ut.

Vad beror det på? Synvilla? Eller har de blivit fetare? Ska jag dra ner på MJ men behålla Smrp? Eller behöver man öka Smrp om man minskar MJ?
Hon är både tunn o muskelfattig.
Stor gräsmage bara.
Dra inte ner på ngt, utan snarare öka men sätt igång henne.

Hon gör ju sig inte dåligt på bild :love:

KL
Nu har jag tillverkat ett hönät med 2*2 cm maskor. Får se vad herr Ponny säger om att det läggs i ett annat hönät med 3*3 cm maskor :devil: Förhoppningsvis räcker hans 2 kg hö lite längre då.

Vill höra åsikter om vinterns foderstat! Har inte fått ihop någon godkänd än, finns viss risk för halmbrist.. Så jag har räknat på lite olika förslag, men kan inte bestämma mig vad som är bäst.

Foderstat 1
3 kg hö
1,5 kg GreenPower Alfalfa
0,25 dl linfröolja + ngt att blanda med typ halv näve kwikbeet
ger
39,8 MJ
328,0 g smb Rp
22,1 g lysin
32,1 g Ca
11,1 g P
7,8 g Mg
3,9 kg ts

Foderstat 2
3 kg hö
0,2 kg potatisprotein
0,1 kg Kwikbeet
50 g mineraler
0,25 dl linfröolja
ger
31,2 MJ
291,0 g smb rp
23,6 g lysin
16,3 g Ca
10,7 g P
6,0 g Mg
2,7 kg ts

Eventuell kan jag byta ut hö mot något kilo halm, men det beror ju som sagt på om det bli bra kvalitet eller ej. Hittills har stallägaren sagt att det går kanske bra att elda med det :angel:

Alt 2 ser ju bättre ut (förutom låg ts=hungrig häst!), men är besvärligare i och med allt småpytsande.
Alt 1 har bättre med mat, är enklare men kostar mycket mycket mer.

Ja, som sagt jag vet inte alls hur jag har det just nu.

Tror du han håller vikten nere med alt 1 då? Så mycket MJ blir i överkant för L, och din är ju mindre tänker jag?

Ja, det är ju det.. Jag är tveksam till att det ger en tillräckligt kraftig viktförändring. Men på samma gång vet jag att han inte funkar alls på för lite mat heller, då går han inte heller ner och blir dessutom otrevlig att jobba med..
Så jag vet inte.
Ingenting känns riktigt bra just nu..

Någonstans måste det ju finnas halm eller? :confused::crazy:

Även om du får köra 10 mil för att hämta det, så hade ju ett lass i transporten räckt till iaf 1 kg om dagen så att du kan dryga ut TS.

Jag har sett massa annonser om halm till samma pris som det brukar ligga på, så det verkar ju inte vara så att det är brist i år.

Här går det lite sådär, jag kan inte riktigt bestämma mig för om han har gått upp i vikt eller inte. Jag tycker vissa dagar att han ser fet ut, men andra dagar inte. Och jag känner ingen skillnad heller direkt. Han la ju på sig lite på rumpan och fram på bogen tidigare i somras, men jag tycker inte att de har förändrats något.

Jag blir inte klok på honom alltså. :confused:

Jag funderar på att inviga betesbegränsaren, och testa om han kan använda den. I så fall kommer han få ha på sig den ett tag.

Imorgon ska jag få svar på om jag kan få prova sadeln jag lyckades hitta, hoppas!!
Och imorgon ska vi rida på långtur till stranden :love: Superkul!!

Jag kom att tänka på en sak (det var ju nåt nytt :angel:)

Hur mycket är det ok att de reagerar på soja?
Min häst har blivit lite lös i magen, definitivt inte så att magen har brakat ihop eller något sånt, utan det är bara lite lösare än vad det brukar.

Skulle ni räkna det som att han reagerar på sojan så att jag ska välja något annat foder, eller är det ok att fortsätta? Tror ni att det blir bättre med tiden eller kommer han alltid att vara lös om han är det i början?

Han får ju inga mängder, bara 200 g/dag. Han väger väl i dagsläget nånstans under 350 kg.

Inga förvaringsmöjligheter... Det är där skon klämmer. Men jag kan ha tur! Det verkar som om de får in en del halm som är av okej kvalitet! Problemet är inte att de inte för in någon halm, utan att halmen har så dålig kvalitet att det inte är speciellt lämpligt att fodra med (även mycket av det som säljs på typ Blocket, tyvärr...).

Ok, men de behåller den till strö om den är av sämre kvalitet eller?
Tänkte om de sa att de eventuellt kunde elda med den så kan ni ju fylla på med bra halm.

Vad är det för ställe du har hästen på då?
Jag har ju min häst i ett kollektivstall och har en yta på kanske 20 kvadratmeter. Där får jag plats med både hö och halm för ett helt år. Enligt din foderstat så äter ju inte din mer än min, så det hade ju räckt.
Någonstans kanske du kan få klämma in lite balar i ett hörn.

Stallet i sig är ett ombyggt biutrymme till ett garage, knappt vi får plats med utrustningen där. Allt foder förvaras i närmsta ladan, där även allt foder till korna förvaras.
Det är en stor gård, ett lantbruk, som både producerar spannmål och vallfoder och har slaktnöt. När allt är inne finns det inte plats för några extra balar halm... Jag har ingen som helst möjlighet att köpa in eget grovfoder i tillräckligt stora kvantiteter. Att åka och hämta ofta (en gång i veckan, mer än så kan jag inte förvara på egen hand) är inte försvarbart rent ekonomiskt. Det är ärligt talat inte genomförbart alls...

Halmen kom in idag, det verkar som det blev helt okej ändå. Inte perfekt, och jag skulle inte vilja säga bra, men godtagbar. Tanken hos stallägarn (gårds- och markägaren) är dock att sälja en stor del som värmepellets eller liknande och använda resten till att ströa kalvarnas ligghall. Ytan som "blev över" kommer istället användas som avlastningsyta med spannmålssäckar.
Men det är som det ser ut nu, det kan ändra sig många gånger. Jag har bett dem spara en bal eller två åt mig, så räcker det någon månad i varje fall :)

Hittat lite vetenskap om dieter och motion till feta hästar med eller utan IR. Men det slog mig att energivärden skattas olika beroende på land :crazy:
Är det någon som har koll på hur de räknar i USA, omsättbar energi eller smältbar, och hur man räknar om till svenska mått? Kan konvertera mellan Mcal och MJ, men mellan DE och ME vet jag faktiskt inte.. Finns det någon schablonsiffra?

Bra att halmen verkade iaf ok så att du har något som räcker ett tag i alla fall.

Hur har det gått med halmpelletsen? Äter han det fortfarande?

Nä, inte vad jag har sett i varje fall :) Det är skitsmidigt att mocka!
Har köpte containernät, 2*2 cm maskor och sytt ihop till hönät. Så nu tar det lite längre tid än innan att äta. Nätet drar ihop sig ju mer han äter, smidigt :D
Han är hungrig som as, men äter lugnare inne nu.

Hur länge tror ni det behövs munkorg ute? Köpte en ny för någon vecka sen, den ger skav på nosryggen... Inte så farligt (än) men skulle kännas bra att slippa den :angel:
Min fodergrind har inte kommit än, trots att den skulle skickats för en vecka sen.. Lite rädd att jag blivit lurad.
Går fortfarande illa på grus, men börjar misstänka att det är sadeln (på något konstigt vis). Red barbacka idag och han gick mycket bättre än i morse när jag red med sadel. Konstigt..

Går och går, flyttat nu och hästen är kvar, 62 mil bort. Riktigt oroligt faktiskt. Men de går de med, får lite bilder då och då, hullet ser fruktansvärt ut, men roligt att se vad man kommer hem till för häst senare.

Förstår att det är lite oroligt att befinna sig så långt ifrån.
Men jag antar att hästen är i goda händer, så försök att tänka på det så kanske du kan andas ut lite.

Jag lämnade ifrån mig hästen i min nya medryttare/skötares händer i förra veckan för första gången. Då var jag i Malmö med skolan, det är bara 20 mil bort, men det var tillräckligt långt!!
Men känns jättebra ändå att jag hittat en så bra tjej som jag vet tar jättebra hand om min lilla prins.:)

Hur länge tror ni det behövs munkorg ute? Köpte en ny för någon vecka sen, den ger skav på nosryggen... Inte så farligt (än) men skulle kännas bra att slippa den :angel:
Min fodergrind har inte kommit än, trots att den skulle skickats för en vecka sen.. Lite rädd att jag blivit lurad.
Går fortfarande illa på grus, men börjar misstänka att det är sadeln (på något konstigt vis). Red barbacka idag och han gick mycket bättre än i morse när jag red med sadel. Konstigt..

Jag vet inte hur illa det är just nu med gräset. Men de senaste veckorna har det varit rätt bra krut i gräset. Många hästar som haft svårt att hålla hullet tidigare i sensomras har börjat lägga på sig lite. Och min lilla plutt gick ju också upp lite nu senaste månaden.
Nu tror jag att det stannat av lite. De andra hästarna har börjat stå inne, så jag ser ju ingen skillnad på dem.
Men min verkar inte ha gått upp mer, men det är svårt att säga om det kommer en omgång till med mycket energi eller inte.

Annars beror det väl på hur din hage ser ut. Finns det inget att äta så spelar det ju ingen roll, finns det gräs så hade jag väntat tills det börjar gulna för att vara på den säkra sidan i och med att han är så otroligt lättfödd.

Ja, jag har inte tänkt ta av munkorgen än på länge! Vi har tur, hagarna är mest skräppor och sand just nu (upptrampade).

Funderar på att göra IR-prov, men vad kostar det? Och ärligt talat, vad får jag ut av det mer än en diagnos?

*KL*

Jippie!! :bump: Herrn ställd på våg idag. 404 kg stannade den på. Dvs trots mer mat har han gått ner (metforminet..).

Och veterinären var imponerad hur depåerna försvunnit, och konstaterade att vi är i mål. Han behöver inte gå ner mer, och är i kanonfint hull. (Fettdepån i nacken är ju kvar dock, men den lär ta tiiid om den nånsin går bort).

Så, dels kan han få fortsätta stå på halm (iaf sålänge han äter metformin), och jag behöver inte kämpa för att få NER vikten mer, utan nu handlar det om att HÅLLA vikten.

Underbart skönt. Och nästa år eller nåt, om gud är god, när han är igång osv, kan han kanske tom få äta mer *chockerande tanke*

Enormt skönt hursom att efter allt slit ha gått i mål på den fronten.

Vad roligt! Grattis och bra jobbat!!

*KL*

Moa ska till klinik för ny belastning igen den 21 september.
Jag tror dock inte hon svarat så bra på metaforminet.

Och idag har vi varit ute och kört i 3,5 timme, inget sällskapsliv för den här shettisen inte:D Var iofs lite överdrivet långt, hon var mkt trött när vi kom hem!

Kul att det går bra för er, viktmässigt i alla fall!

KL*

Nästa vecka blir jag och Stellan skånebor! Jag har fått jobb, och Stellan får följa med.
Hon ska stå på halm där nere med, men vi får se vad det är för hö eller silage som erbjuds.

Hon är tjock som en korv nu, så jag hoppas att det är äcklig halm där nere.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 591
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V