Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hehe, man kan ju hoppas att Skånehalm smakar annorlunda :D Inte hört något om hur kvaliteten därnere är, har bara koll på min egen slätt i år..

Fick en smärre chock när jag såg halmen som kommit in. Det var helt fullt i ladan med stora fina gyllengula halmbalar! Och här har stallägaren gått runt och tuttat i mig att halmen är dålig och vi inte skulle få in så mycket :crazy: Det är ju mer än på länge och ser super-duperfint ut. Ganska mycket gräs i de balar som ligger ytterst, men det får jag leva med.. Så snart kan jag börja fodra med halm istället för hö! Ska bara få in allt först :D

Alexandra:
Vad skönt att det verkar fungera! Hoppas du hittar en bra underhållsfoderstat nu med, så han inte går upp igen :)

kl

Hur tycker ni herrn ser ut nu? Helt nyklippt så det finns ingen päls som kan lura ögat längre :p Måttbandet står på 350 kg, tycker han ser riktigt fin ut nu men är lite osäker på om jag har blivit hemmablind :crazy:

Såhär såg han ut i mitten på juli iår

Värsta sporthästen ju! Ser bra ut på bilden :) Starkt jobbat!

KL
Bekymmer.. Igen, som alltid. Pålle har tappat muskler i mängder. Ja, muskler inte fett. Egentligen är det superlätt att lösa, bara ge mer protein, men hur fasen ska jag få in mer protein utan att energin blir för hög? Behöver ha mycket protein, i och med att han tränas två gånger om dagen och rids hårdare nu än tidigare (tävlingskarriär på gång!).
Ville ju helst kunna ge lucern, men då flyger energin iväg långt långt bort.. Soja? Det bär mig emot något fruktansvärt att använda.
Någon som använder potatisprotein? Kommer ju lite närmre ifrån i varje fall.

Hade ju tänkt kolla om grabben är IR, men sjukhuset har inte gått med på att göra några prover än. Jag bearbetar alla veterinärer jag stöter på.

Varför vill dom inte göra något IR test på honom då? När du så starkt misstänker att han har det liksom.

"Min" veterinär hävdar stenhårt att IR inte existerar förutom i den akuta fasen av fång.. Och i och med att hästen inte har fång vill de inte göra några prover. Tjuriga gamla veterinär :grin: Tyvärr håller resten av sjukhuset tydligen med honom..

Jag antar det är kliniken i skara?
Det är där Moa varit nu och gjort sina test... Och nu käkar metaformin och dom påstår hon är ir och ems.

"Min" veterinär hävdar stenhårt att IR inte existerar förutom i den akuta fasen av fång.. Och i och med att hästen inte har fång vill de inte göra några prover. Tjuriga gamla veterinär :grin: Tyvärr håller resten av sjukhuset tydligen med honom..

Gör man verkligen IR tester när hästen har akut fång? Det trodde jag både var felvisande och dessutom farligt för hästen (om man gör glukosbelastningstester eller vad det heter) ??

Ingen aning, det är bara vad man sagt till mig när jag varit där.

Moa, vem hjälpte er? Jag har ju som sagt varit där och försökt prata med så många som möjligt men ingen har velat hjälpa till.. Skicka PM :)

Visserligen fyller min lilla prick inte kraven på ex fettnacke och så, men han har ju onekligen stora depåer bakom skulderbladen.. Och han tappar muskler väldigt väldigt snabbt, tar låång tid att bygga upp igen :crazy:
Usch då, nu blev jag orolig också..

I stallet där jag jobbar på sommaren ratar hon halmen, där äts den bara när hon håller på att svälta ihjäl. (:angel:)
Här hemma är det lite gräs i halmen, så den suger hon i sig. Säkert 10 kg per dag.

Senast ändrad:

Ja jag hoppas att hon tycker halmen är äcklig, kan säkert ha henne ute på sand längre än hemma också om jag själv kan ta in henne, här hemma blir hon rabiat när
någon ur personalen tar henne, men är lugn med mig. Det är ett jobb i ett dressyrstall med unghästar/försäljning och utbildning samt lite uppfödning. :)

Vad kul, grattis. Hoppas du kommer trivas super.

Känner igen det där med att formligen suuuga i sig halm. Jag törs inte ens väga vad L petar i sig nu när han står på halm, men det är MINST 5 kg, och troligen betydligt mer :crazy:

Vitafor Proteinmineral?

Jag har sneglat på den nu när jag räknat foderstat. Gav ju det förra året. Det är "bara" 9 Mj och 300 g smb rp.
Blir bättre kvot än tex. Kraffts muskel som har 370 g smb rp och 12 MJ

Tyvärr är det typ lika dyrt som kraffts, om jag inte minns fel. Men man behöver ju inte ge så stora mängder, så det blir ju ändå inte så värst dyrt.

Potatisprotein har jag också varit nyfiken på. Får se vad det blir för något i vinter. Godi har ju blivit lite lös i magen, gissar att det beror på sojan. Inget allvarligt alls. Men ändå så att jag funderar på att blanda ut med något annat foder istället för att öka på till vintern. För jag kommer behöva öka för att få tillräckligt med protein.

Nackdelen med proteinmineralen är att det är hialöst hög selenhalt i det, så man kan inte ge så himla mkt av det utan att riskera att det blir på tok för mycket selen.

Annars gillar jag det (förutom priset..) skarpt =)

Jag ska hämta mitt potatisprotein typ imorgon, ska bli intressant se vad Lillen tycker =) (EMil får ju soja han, så han får varken prot.mineral eller potatisprotein)

Avlägg rapport när du provat!

Jag har lyckats få en tid på sjukhuset nu. Fick krångla en bra stund innan något hände, men nu ska vi in imorgon!
Verkar som de tänker ta cortisolprov? Trodde man mest gjorde det för Cushings, funkar det för IR också? Jag antar att de vet vad de håller på med.

Hade lillen också problem med magen med soja? Eller varför skulle du byta till potatisprotein?

Precis. Lillen blir lös i magen av soja. Inte diarré, men han blir lös, som koblajor. Så jag törs inte ge soja. Det lösa kommer vi ungefär samma mängd (provat ett par ggr) och hur sakta man än smyger in det och ökar, så känns som det är ngt med sojan han reagerar på.

Annars hade jag utan tvekan gett honom soja för att lösa proteinproblemet nu när han får så himla lite silage. Han gillar dessutom soja - och mattes plånbok med *s* Emil får soja och har inga problem med det.

Men därför jag var tvungen försöka hitta ngt annat. Och proteinmineral går bra, men var det där med selenet. Så, kvar blev (dyrt) potatisprotein. Och hoppas att han 'tål' det.

(Jag vet ju inte om han eg är överkänslig/inte tål soja, Lillen, men iom att magen reagerade som den gjorde, vid samma mängd varje gång, så vill/e jag inte fortsätta)

*KL*

Nu börjar jag bli lite nervös... :crazy:

Ringde och hörde med bonden hur det går med andraskörden. Har börjat ana oråd i och med vädret, det regnar åt helvete för mycket nämligen.

Och det börjar se bekymmersamt ut. Bonden tror att han nog ska kunna få in till mig, men han citat 'börjar bli bekymrad'. Det är just det jäkla regnet. Och kommer in nytt regnoväder imorgon och ska regna i en vecka. Och han behöver minst 2, helst 3 dagar med uppehåll för att få in det. Slå dag 1, låta det ligga dag 2 och bala och plasta dag 3.

Så, hoppet är inte ute, men har han inte fått in det inom 2 veckor så börjar det se kört ut.

Ja har ev en backup-plan, en tidigare leverantör som på något knasigt vis lyckats få in silage med 46% TS mitt i varmsommaren. Som vet att jag vill ha det BLÖTT och hörde av sig tidigare i sommar. Nu vet jag ju inte om det finns kvar, och det är ett helt annat pris på det, dels från början och ffa så kommer det tusenlappar i transport.

Dessutom inte riiiktigt de värden jag vill, även om värdena är okej. Men 46% TS, 4,9 MJ/kg foder och 36 gr protein/kg foder (kvot 7.3). Är lite för högt MJ och lite för lågt protein (sockerhalt okänd) för att bli riktigt bra. Men det funkar, och klart bättre än ingenting..

(Silaget förra året, dvs det vi siktar på att kunna upprepa var 40% TS, 4,2 MJ och 51 gr SRP/kg foder. Kvot 12,14.. 8,8% socker/kg TS. Snälla grovfoderguiden, håll tillbaka regnet några dagar va?)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 591
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V