Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Han sa att det håller länge och i somras hade de en liggande och det enda som hände var att det blev lite dammigt efter ett tag och en slags mögel som hästarna inte brydde sig om, som de kunde skala av.

Usch, INGA hästar ska ha mögligt hö...:( Hästarna kanske inte märker och bryr sig, men farligt att fodra med är det ändå :mad:! Konstigt resonemang...

Hon blev verkligen fin när mängden potatisprotein ökades hon får ungefär 3.5 dl per dag så det är ett mycket bra foder för just fånghästar tror jag...

MMBetsybabe

Vill förtydliga att proteinvärdet i höet var katastrofalt men så var även energivärdet så det fungerade väldigt bra med potatisprotein i lite större mängd...

Årets hö är däremot bättre vad avser proteinet men relativt lågt energimässigt så potatisproteinmängden kommer reduceras en del...

MMBetsybabe

Ja, det kändes liksom inte helt ok. Han sa att de tog bort det som var mögligt, men ändå.
Jag vill knappt fodra med hö som luktar fukt, även om det inte blivit mögel på det.
Så om det blivit synligt mögel på deras balar så känns det ju ändå som om det gått ganska långt. :crazy:

När det gäller hö så generellt så är det mögel i ena änden balen är det det i andra änden. Dvs hela balen ska kasseras. (Med stora rundbalar kanske man inte behöver dte dock). Medan silage så kan du ta bort det mögliga med råge och använda resten.

Säger de som kan alltså.

Ok, förhoppningsvis slipper jag problem med mögel, för jag bestämde mig för att ta annat hö, på småbal.

En liten fråga förresten, som kanske kan få smyga in även om det inte handlar om bantning (bantartråden har liksom blivit min proffspanel så fort det gäller foder :p).
Jag ska hjälpa en tjej i stallet att räkna på foder till hennes häst. Ett lettiskt halvblod på 4 år, ca 170-175 i mankhöjd och ser väldigt ung ut i kroppen. Inte mycket muskler alltså och kommer troligtvis växa ett tag till. Enligt måttband och beräkning på hippocampus väger han 600-650.

Hon har ingen analys på höet (jag sa till henne att fixa, men det har hon inte gjort än). Jag gjorde en liten snabb beräkning på 10 kg hö (använde mina värden, som är medelmåttiga, ganska lågt i både energi och protein) och i så fall kan hon täcka upp det som fattas i protein med 1 kg pluss protein (fd. pluss grön)

Hästen har fått Rider tidigare men hon ville byta. Kan det vara ok att rekommendera att hon ger pluss protein även om hon inte har analys?
Jag vet inte om hon kommer skaffa analys och orkar inte tjata mer på henne heller. Men i vilket fall som helst så känns pluss protein som ett ganska ofarligt tillägg, och bättre val till en växande 4 åring som behöver muskla sig.

Nä, nu :devil:
Ett sista kraftförsök att övartyga stallkompis om vikten av analys.

Jag har skrivit ut en följesedel och kommer erbjuda mig att hjälpa henne skicka in skiten.

Skulle hellre rek lucern är krafft pluss protein. Jag vägrar i princip räkna åt folk utan analys, är som att spela rysk roulette OCH risken är så stor de tycker 'ja, det år jag räknade foderstat blev hästen mager/smällfet, så bättre man räknar med ögat'. Utan att fatta att det var att höet inte var analyserat som gjorde att räkningen slog fel.

Men när det handlar om tillägg på oanalyserat så hellre lucern än ngt annat. Lucern är grovfoder och mindre risk det blir helfel.

Ja, jag såg det ganska snart när jag bara ändrade pyttelite i siffrorna på höet. Då blev det plötsligt otroliga skillnader i slutresultatet, även om jag bara la till en liten mängd kraftfoder.

Lusern tycker jag också känns tryggt att tipsa om, det är ju inte så koncentrerat och som du säger så är det ju grovfoder.

Hon frågade vad jag gav och trodde väl att hon kunde ge samma, men jag ger ju soja, och kommer eventuellt ge krafft muskel, så jag sa att det är verkligen inget man ska ge utan analys.
Hon tyckte att det var för dyrt att analysera, men förhoppningsvis kan jag få henne att iaf ta grundpaketet med MJ, smrp och TS. Får väl se vad som händer.

*KL*

Jag blir knasig. Jag tycker att L ser ut att ha gått upp. Men hur jag än mäter säger måttbandet han står stå still så. Jag känner revbenen etc, men mitt öga tycker ändå han gått upp. Dock så kan det bero på dels allmänna hallucinationer, och dels på att jag förväntar mig han ska ha gått upp/gå upp. Han står på fri halm och äter så det förslår, och han har nog fått rätt mkt extra silage också, då jag slarvat med att väga och höftat rätt friskt :crazy:

Så, idag på promenixen tog jag lite kort. Och eh, jag vet inte jag. Kort efter kort efter kort visar en Lillen i fin hull. Men så kommer något kort här och där som ser ut som mina ögon tycker han ser ut. fast det är då typ 2 kort av 100, tagna i alla möjliga och omöjliga vinklar och situationer osv.

Så orkar ni får ni gärna ha dels en åsikt om hullet nu, och om ni tycker han gått upp 'sen sist'? Ni får ursäkta snett och vint och så, jag törs inte ha honom på 'utsläppt tygel' ute i friska luften speciellt många sekunder, ifall han tänker explodera..

Taget ute på promenaden, där vi vänder:
lillenhull2010091820.jpg

Helfigur hemma på byplanen:
lillenhull2010091842.jpg

Kropsstudie
lillenhull2010091843.jpg

I boxen. Jag ÄLSKAR hans vinterpäls, han blir så mörk och fin då. (När han blev yngre blev han ju KOLSVART på vintrarna :love:)
lillenhull2010091853.jpg

*forts*

Jag tycker att han ser jätteslank och FIN ut :)! Inte det minsta tjock någonstans. Han har inte heller den fula "kantigheten" som min har lagt sig till med på sistone... Jättesnygg, helt enkelt :)!

fortsättning...

Sen då de där bilderna som visar hur mitt öga tycker det ser ut.. Dvs där han ser ut att ha gått upp, och ser för tjock ut. Men vilket är sant eg? 2 bilder av 100 + mitt hallucinatoriska öga? Eller 98 bilder av 100?

I boxen:
lillenhull2010091861.jpg

På stallgången innan vi gick ut:
lillenhull201009184.jpg

Mankammen har fortfarande rejält med depåer, syns tydligt på de här bilderna:
lillenhull2010091818.jpg

lillenhull2010091833.jpg

Vinterpälsen gör väl en del iofs, men inte *så* mycket att det borde kunna vara en felkälla. Så - vad tycker ni?

Jag tycker att han ser jättefin ut och att om han har ändrat sig ngt på en månad så har han i så fall gått ner. (Nu är det visserligen fel på mina ögon men så pass mkt kan jag se).

Det är du som är tramsig. Men jag förstår dig mkt väl man blir sådan.
Din lilla söta ponny är jättefin.

Jag tycker inte heller han ser ut att ha gått upp i vikt. Jag håller med föregående som sa att han har snyggare linjer.

Det är så lätt att bli nojig. Jag tycker att du ska slappna av lite, men såklart ändå hålla ett öga på honom.
När jag tyckte att Godi började gå upp så såg man inte så mycket då, men någon vecka efter så syntes det. (Och syns fortfarande :o)

Jag har en liten fråga om foderjäst!

Jag köpte det istället för B-vitamin, för jag har fått för mig att han reagerat lite på b-vitaminen, dels så fick han bulor i huden i våras som inte gått bort riktigt än. :confused: Är det normalt förresten?
Och dels så har han varit lite lös i magen när han fått mer än 0.5 dl b-vitamin.

Det står på foderjästen att det är proteinrikt, och det står att det är 25% råprotein. Men hur räknar man om det till smältbart. 25% måste ju innebära 250 g/kg. Min huvudräkning säger att smältbart borde ligga runt 200? Är det helt fel?

Det går inte räkna om så till smältbart. Det beror på en hel massa grejer. Dvs två råvaror med 250 gr SRP kan få HELT olika värden för smältbart protein. Beror på proteinkvalitet och en massa annat som jag inte ens förstår.

Dock, kontakta tillverkaren och be om srp? Eller googla, foderjäst borde hålla ungefär samma värden, och nånstans finns säkert srp. Men kommer du ge så mkt att det spelar nån eg roll då?

Vad gav du för B-vit, och varför ½ dl/dag? *nyfiken*

Jag har inte märkt ngn skillnad på mage/annat vid b-vit tillförsel, oavsett dos eller 'källa'. Det är ju vattenlösligt.

Det står på spannen att man ska ge 200-400 g, tror jag det var. Jag har räknat på 100 g än så länge. Men jag vet inte om jag borde ge 200? Jag tänker alltid att jag ska halvera, för oftast räknar de ju på 500 kg häst. Och Godi väger ju bara 300 (eller ja, 340 nu) så jag halverar för säkerhets skull.

Jag gav kraffts B-vitamin, den i en hink (pellets) med blått lock. Jag tror det är krafft som gör den.

Jag tror jag gav 1 dl från början (enligt ordinering) men sen minskade jag lite när han började få bulor i huden. Först gav jag det för att han fällde så mycket och jag tänkte att det kunde vara bra att testa om det kunde hjälpa honom, vet att det hjälper en del hästar.
Sen gav jag det ett tag ihop med tokosel, för att ha något att blanda med, 1 gång i veckan bara. Och ett tag fick han det för att jag behövde något att blanda bakjästen i när han var dålig i magen.

Nu får han det för att han blir så himla slö när han sätter päls. Har blivit bättre nu, men ett tag var han som en vandrande zombie.

Jag vet ju inte säkert om det var B-vitaminet som gjorde det, men det blev bättre samtidigt som jag minskade. Och då tänkte jag att det kan vara bra att testa bakjäst istället, eftersom det både är bra mot magen och ger extra b-vitamin. Jag vet inte vilket som är bäst, men jag tänkte att jag får prova och se hur det funkar.
Som tur är så verkar han inte ha problem med sojan längre, annars tänkte jag att det kunde vara bra att testa om foderjästen kunde hjälpa honom med magen, så kanske jag kunde fortsätta ge soja. Men nu verkar det som att det inte är något problem ändå.

Ah, då förstår jag om det var krafft pelletsen, den ska man ju ge så mkt av.

Skulle dock tro bulorna berodde på endera ngt helt annat, eller så någon annan ingrediens i krafft pelletsen, dvs inte B-vitaminet i sig.

Om jag vill ge ren B-vit btw så ger jag endera flytande, eller tablettform.

Vid fällning så är dock enligt min erf beviplex injektion oslagbart, ifall det inte räcker med b-jäst.

Skönt att det funkar med sojan, blir ju så bökigt/dyrt annars (har jag.. *host*..hört *s*)

Det är olika stor andel smältbart råprotein i olika foder men kraftfoder har högre andel än grovfoder. Det beror på att proteinet är mer lättåtkomligt i kraftfoder.

Enligt SLU så är det proteiner som saknas om hästen får problem med päls/fällning/sättning. Den kan då ha fått för lite proteiner under en längre tid. Det hjälper inte att ge dem foderjäst en kortare period.

*delvis KL*

Det är helt korrekt som Forest skriver att pälssättning/fällning är ffa beroende av protein. Dessutom har det aldrig konstaterats b-vitaminbrist på häst.

Men, having said that, av någon konstig anledning tycks vissa individer trots (mer än) tillräckligt med proteiner etc blir rejält påverkade vid pälsfällningsperioder. Vissa av dessa, inte alla, svarar av någon anledning bra på b-vitamin. Jag har haft två, dels en gammal ponny som hade svårt släppa sin vinterpäls. En spruta beviplex + ultrasan avhjälpte.

Sen min D, fblvalacken, som blev otroligt trött och seg och delvis grinig under pälsfällningarna. Trots över 1000 gr srp.. Hjälpte inte med B-vit i mat, gick över på 2 - 3 v av sig själv - eller med beviplexinjektion.

Fast är inte proteinet tillräckligt kan man nog ge hur mkt b-vit som helst utan effekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 590
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025