Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Det har inte hänt mycket alls enligt vågen :( 7 kg sedan juli, värdelöst ju. Vi (hon!) motionerar som idioter och står och svälter och är olycklig. Likt förbannat går hon inte ner tillräckligt. Veterinären pratade om att hon skulle ner 30-40 kg till... Jag tyckte det lät väldigt mycket på en shettis och sååå fet tycker jag inte att hon är. Jag räknade med kanske 15 kg till men men...
Deppar ihop totalt. Och framför allt också när isisen var med och vägdes också, han har 50 kgs övervikt nu! Och han tyckte jag inte heller var såå jäkla fet, tjock - absolut men inte så att han skullle väga 400 kg!!!

Tråkigt. Jag vet hur det är dock, trots att ögat sa (även i andras ögon) att Lillen gått ner sa vågen typ 6 kg och liknande fjoll.

Men hang in there, tillslut visade vågen ju skillnad, med besked. Och idag (om han inte gått upp) är han ca 120 kg 'mindre' än när det var som värst.

Jag tror tyvärr inte 30 - 40 kg är tilltaget i överkant för din. Samtidigt så om/när du väl får snurr på det så behöver det inte ta så lång tid.

Diskuterades dosförändring på metforminet?

kl

Finns det green guard i stl X-Full? Eller "räcker" Full till en arab?
Jag skulle helst vilja ha en munkorg som är en blandning mellan gg och Globus... Finns det? :angel:

I Sverige nej. Utomlands ja.

Om full räcker eller ej beror nog på. Generellt ja, men beror ju på hur 'smart' hästen är, dvs hur lätt den lär sig att skjuta undan 'plattan' på GG.n och äta utanför. Utomlands finns sedan flera år en ny, bättre modell som är mer som en korg men med GG-botten etc. Mycket svårare slinka ur.

Det kanske uppfyller kravet på 'korsning' av GG och globus med?

Så här ser den ut (jag anser dock den på bilden sitter för hårt/Tight men gör det på nästan alla produktbilder):
http://www.mhts.co.uk/ekmps/shops/millhousetack/images/green-guard.jpg

Jag skulle inte acceptera 12 h mellan två första fodringarna om de inte har att äta i hagen (vilket jag antar det inte är tänkt att de ska ha då det är en vinterfoderstat?). Jag förstår dilemmat, men måste ju ändå svara hur jag känner.

Jodå, när det blir så att de inte kan beta längre så får de en lunchfodring också såklart. Men det blir sällan så kallt/snöigt här. När det är kallt är det oftast bara det på morgonen, det är sällan frost på dagen här nere på västkusten. Och snö hoppas jag ju såklart på, förra året kom massor. Men det hör inte till vanligheterna heller.

Senast ändrad:

Ja vi gör ju det, sitter i samma båt. Min är ju dock verkligen ir. Men jag vet inte ens hur tiden ska räcka till, för jag antar att det är mer motion som krävs, sänka maten mer går inte. Och inte kan jag hålla det foderstatet jag fick uträknat heller som det känns nu. Jaja.. Får försöka lägga in ett till pass på morgonen eller kvällen... Som det är nu motioneras hon 1-3 timmar om dagen.

Alexandra: Nej inget om metaforminet. Förhoppningsvis får jag mer svar imorgon när jag hämtar henne. Dock pratade vetten om någon medicin som kunde hjälpa henne att börja tappa vikt ordentligt? Det lät ju mycket bra isf (kanske kan få knapra själv med :p). Men vi får se.. Hoppas på mer svar imorn iaf.

Okej, du får gärna 'rapportera' när du pratat med vet. (Nyfiken på vad för medicin som avsågs).

Men jag vet att man - givetvis ska det då vara på veterinärens order, inget man gör själv - kan höja dosen metformin ganska rejält. Ngn engelskman som jag glömt vad han heter (veterinär alltså) och som forskat/studerat en del kring metformineffekten använder nu dubbla dosen redan från start mot tidigare. Dvs dubbla mot den som vi använder i Sverige. Vet att VR på Strömsholm ibland använde den dosen om 'normal' dos inte gav resultat. Dvs det finns ju utrymme att höja (dubbla), sen på vilka indikationer man gör/inte gör det vet jag inte dock, men därför jag var nyfiken.

Man kan även ge tre gånger per dag.

Och iaf i UK har man/vissa blandat sköldkörtelhormon och metformin för att få effekt, då de inte ansett metformin ensamt är tillräckligt.

'Baksidan' med metformin är ju dock att det är hemskt mycket tyckande och väldigt lite 'fakta' - på gott och ont. Så verkar finnas en rad olika 'varianter'. Jag har dock inte satt mig in i dem utan mer stött på dem av en slump 'på vägen' så att säga. Metformin verkar ju, ta i trä, göra underverk med Lillen. Men givetvis av ren nyfikenhet intresserad av 'alla andra' hästar som får metformin och hur beh veterinär resonerar där, hur det fungerar osv =)

Tog ni nya prover med?

Kan det vara samma som min ponny ska få? Han kommer få någon slags "bantningspiller" för att få fart på systemet. Fick dock inget namn på den idag i telefon.. Jag hoppas det hjälper lite i varje fall :crazy:

Ja det kan nog vara samma! Hoppas vi på att det hjälper.

Alexandra: Ska prata med vetten om metaforminet. Jag funderar dock på om Moa mått super av det. Hon är seg och, tja allmänt seg helt enkelt, men det kan ju också vara pälssättning eller vad som. Men det kom i samband med metaforminet...

Jo är ju svårt iom pälssättningen. Men kan ju kanske lika gärna vara metforminet. På Lillen har det vad jag märkt (liiiite svårt avgöra med en fyraåring på boxvila månad in och månad ut....) inte märkts av ngt alls så i 'övrigt'. Bara vikten och hur mycket han kan äta som verkar påverkats.

Dock har han senaste 1½ veckan varit närmast rabiat hungrig och verkligen stressat kring maten. Dock ingen som helst aning vad det beror på, men beter sig som när han var yngre och fick mindre TS än han ansåg var okej. Dvs stressad, matrabiat osv.

Men nu får han ju i princip fri mat då han står på halm, och mer silage än innan. Så jag vetesjutton.

Men hade du inte fått tag på ett bra hö, så att du kunde ge mer än vad du gett förut? I så fall kanske det kan kompensera för en del av motionen du behöver öka? Alltså om du motionerar lite extra och drar ner lite?

Mjo.. Det är väl inte super duper. Men hon är räknad på 180 kg, men ska ju ner till 160 kg iaf. Alltså måste jag sänka henne. Foderstatet hon har i vinter ger 24 Mj och 147 smrp. Så det är väldigt mycket på gränsen. Och då 3 kg hö. Jag hade hoppats att kunna ha henne på 4 kg hö med mycket motion...

Ok, du kan inte få tag på någon som kan hjälpa dig köra henne några dagar i veckan?

Min kille väger ju 500 kg så det är väl 100 kg som ska bort. Hittills inget bra som funkat.
Fick svar från djursjukhuset idag. Provsvaren hade inte visat på någon kraftig IR, men inte att han var frisk heller. Han kommer få medicin i hopp om att viktnedgången ska komma igång. Veterinären hade inga andra råd att ge.

Funderar på att prova en Biggest loser inspirerad historia :D Med lika restriktivt med mat som tidigare och sjuukt med träning. Funkar det så funkar det, annars har man i varje fall försökt.

delvis kl

Nu vet inte jag säkert....
Men jag hade väntat lite med massor av träning tills jag såg om medicinen ger ngn effekt. Hos en IR häst fungerar inte glukosupptaget i musklerna som det ska. Jag undrar hur pass bra det är att motionera en sådan häst jättemkt. De ska röra på sig mkt för då ökar cellernas förmåga att svara på insulinets signaler men jag undrar hur pass klokt det är att pressa en sådan häst. Men jag vet inte säkert.

En del av dessa hästar kan av flera anledningar vara jättesvåra att banta. De har typ ställt in kroppen sparlåga. Jag tror att man ibland måste sänka fodergivan mer än vad man tror. Men det är absolut inget man ska laborera med själv då det är farligt att ge hästar för lite mat.

Jag hade hoppats på att medicinen sätter lite fart på bantningen.

Sthu - vad hade han för insulin resp glukosvärde?

Jag skulle likt F-A inte 'blanda' medicin och hårdträning i det här läget. Dels hade FA en klok anledning, och det jag spontant tänkte på var att du då har svårt att veta vilket som gav effekt. Att få effekt är ju bra oavsett, men det blir ju svårare att utvärdera medicineringen om du samtidigt ökar träningsdosen till ej tidigare skådad nivå.

Och då finns ju t ex risken att man ger medicin helt i onödan, i tron att den hjälper. I bästa fall skadar det ju bara plånboken, men i värsta fall är det ju en belastning på hästen/nackdel för den. Eller för den delen att medicinen har effekt, men man ligger eg på 'fel' dos, ej optimal dos, eftersom man har effekten av ökade träningen med.

Så JAG skulle ge medicinen en månad iaf och bibehålla samma träningsdos - och foderstat etc - som innan för att kunna utvärdera medicineringen =)

Och så är jag inte för hårdträning med överviktiga hästar, pga slitaget på ben/leder/etc, utan hellre då mängdträning än just hård träning.

*KL*

Imorgon ska jag väga Lillen, så får jag svart på vitt om kameran eller mina ögon har rätt, dvs om han går upp eller ej. Jag bävar.. Jag tror jag fått störd kroppsuppfattning/anorexi-by-proxy :crazy:

Nu tränas han ju redan ganska mycket (två gånger om dagen, minst en halvtimme per gång, oftast mer) men som jag berättat innan känns det som han blir svagare och svagare och tappar ryggmuskler. Så jag har tänkt trappa ner det till ett pass om dagen. Veterinären tyckte dock att jag skulle "fortsätta träna som vanligt". Ska in och prata med henne imorgon.

Fick inte alla värden på telefon (ingen av oss hann prata precis då), det enda jag minns var att insulinvärdet (någon kvot förstod jag det som?) var 5,5 och "gränsen" gick vid 4,5. Hon trodde det kunde bero på att jag har behandlat honom som IR i nästan 1,5 år så insulinresponsen var lite bättre tack vare det.
Men som sagt, vi hann inte prata ordentligt så jag ska svänga förbi imorgon.

I dagsläget går han med munkorg i nedbetad gräshage ca 10 h och får 2 kg urlakat hö + ca 1 kg halm till natten, och mineraler. Kommer hålla kvar den foderstaten tills gräset är väck helt. Då ger jag nog mer halm.

Hoppas hoppas jag får medicinen snart!

Fråga om individuella värdena när du pratar med vet nästa gång om du har lust. Kvoten kikar man på i andra hand, och oftast inte (vanligare utomlands dock).

Jag skulle inte ha honom på gräs så länge, nedbetat eller ej, om det ens är misstanke om IR.

Just ja, du skrev ju tidigare om musklerna. Då skulle jag absolut inte köra på din 'plan' om hårdträning. Hur är det med proteinet? Du skrev bara mineraler i 'tillskottsväg' och gräset + 2 kg hö lär ju inte täcka proteinet, kanske därför han tappar muskler?

Insulinresponsen är nog inte bättre på grund av fodringen är jag rädd, i och med att han gått på gräs? Utan det är nog snarare - vilket ju är BRA - att han inte är/blivit 'så mycket' IR. Finns ju grader på det med.

Jag har ju tyvärr ingen annanstans att ha honom.. Box 24 h/dygn är inte ett alternativ. Hade jag haft andra möjligheter hade jag givetvis inte haft honom i en gräshage. Vi ska dela av hagen och hoppas de trampar upp den, sen får ponny går kvar där hela vintern. Väntar bara på att få stolpen vi beställde..

Ska be om alla värden imorgon :)

Och ang mitt "biggest loser" tänk, det var inte seriöst menat ;) Jag bara hade tvn på i bakgrunden :p

Nej, jag vet det. Jag har ju samma problem. Men det finns ju nivåer mellan box 24/7 och 10 h per dygn på gräs.

I ditt fall hade jag valt hålla undan från gräs före utevistelse. Det är INTE ett roligt val att göra, men ibland måste man helt enkelt inse att det inte går att få ihop idealiskt ur alla aspekter.

Jag tycker inte alls om att ha mina på box minst 16 h per dygn. Men det är alternativet om jag i den mån som krävs ska hålla dem undan från gräset. Och får de fång eller blir rejält IR är ju just box dygnet om det enda alt som står till buds. Så jag försöker tänka på det från det hållet - hellre 8 h utevistelse än ingen alls. Istället för 'men usch, bara 8 h utevistelse jämfört med 14 - 24 h utevistelse' (som är det normala/som jag hade förr)

Inte lätt veta det var ett skämt, ang biggest loser träningen. Men skönt att höra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka