Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Undrar också lite över proteinet. Visst var det du som funderade på potatisprotein?
Med tanke på att du sagt att han tränas ganska mycket/hårt, så är det kanske inte helt otroligt att han får för lite protein.

Glömmer att alla inte vet vad jag tänker :p

Nej, box dygnet runt får vänta tills jag verkligen verkligen måste. Det känns som det ger fler nackdelar än fördelar. Men visst skulle han kunna stå inne mer (eg är han inte ute i hage 10 h, jag rider ju ca 1-2 h per dag, så 8-9 h är i hagen), förutsatt att stallkompisen fixar att vara ute själv. Hon får lite psykbryt ibland och springer igenom allt... Har ingen häst vi kan låna som sällskap till henne heller, och hon blir stel om hon står inne för länge.
Men visst, man kan ju prova. Får väl försöka få ihop en vettig mängd fibrer, som det är nu får han ju i sig en hel del av den sorter via gräset. Han får ränneskita direkt om det är för lite.

Proteinbrist nu? Nej det tror jag inte. Har beställt potatisprotein så proteintillskott kommer komma i framtiden.

Proteinbrist nu? Nej det tror jag inte. Har beställt potatisprotein så proteintillskott kommer komma i framtiden.

Fast allvarligt, gräset nu, om det inte är en återväxt slagen vall, är KASST i protein. Och du skrev han går i en hårt nedbetad hage.

Så inte en suck han täcker proteinbehovet på det om du frågar mig, och där tror jag du har orsaken till muskelförlusten. Jag vet du beställt pp, men trodde han fick ngt annat 'sålänge'. (L tycker fortfarande pp är helt okej att äta, och det är noll svårt att fodra med, du ville ju ha rapport =))

Tekniskt sett är han inte IR.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, tyckte du skrivit innan att han är lite IR. En häst kan ha nedsatt insulinkänslighet mer eller mindre. Om den har det mkt så diagnostiseras den säkert som IR men om den bara har det lite grand så kan den nog hamna på gränsen men det betyder inte att den är frisk utan att risken att den blir IR är ganska stor och större blir den om den får foder som gräs som mkt väl kan trigga igång IR hos en sådan häst.

Dessutom ska den ju medicineras. Det gör man väl bara för att öka insulinets funktion?

Schablonsiffror på vad en häst får i sig via gräset per timme vid den här tiden på året: 3,4 MJ; 18,7 g smb rp.

Det skulle innebära att ponny äter sammanlagt (inkl hö) 58,4 MJ och 299 g smb rp per dag. Det är inte mer än vad han fått förr om åren och klarat sig alldeles utmärkt på. Ja, energin är ju bra mycket högre än nödvändigt förstås.

Som sagt, det är schablonsiffror och inget analysssvar från mina egna hagar. Men det är var jag tänker anta, proteinbrist eller ej. Som jag känner min häst faller han inte ut så fort vid proteinbrist, han blir bukig långt innan musklerna försvinner. Men visst, tider förändras och inget är statiskt. Jag tänker dock inte köpa något annat tillskott så länge bara om i fall att kanske. Det får vänta en vecka till.

Som veterinären uttryckte det är han inte "äkta" IR utan bara inte helt normal. Han "får" inte kallas IR, för han är på fel sida "sjukdomsgränsen".
Som jag förstod det på min stressade stackars veterinär är det inte en IR-medicin han ska få, men det ger sig när jag får den.
Men det spelar ingen roll. Vi menar likadant, men uttrycker det olika.

Jag ser det dock inte som en skälig anledning att stänga in honom i box hela dygnet.

Fast räknar du på SÅ mycket gräs är det ju knappast nedbetat? Och då skulle jag absolut inte ha honom där varken ur bantningssyfte eller IR/metabolismstörningssyfte.

(SchablonMJ hö 8 MJ/kg foder * 2 = 16 MJ. 58 MJ - 16 = 42 MJ/3,4 = avrundat 12 kg gräs.

Att få i sig 12 kg gräs från en hård nedbetad hage är i princip omöjligt. Så får han i sig så mkt gräs är det ju inte nedbetat. Jag får inte ihop det?

Som jämförelse btw, så Emil får av hullet att döma i sig ungefär 10 MJ på 8 h gräs (med munkorg), och det är inte nedbetat gräs. I somras fick Lillen av hullet att döma i sig, med munkorg, ca 10 MJ på 8 h gräs, hårt nedklippt gräs - dvs mkt svårt få i sig mer än pytte i taget, men då med högre MJ per kg.

Som veterinären uttryckte det är han inte "äkta" IR utan bara inte helt normal. Han "får" inte kallas IR, för han är på fel sida "sjukdomsgränsen".
.

Försök få veterinären att utveckla.

För det där blir lite obegripligt. Om jag tolkar dig rätt är han ungefär som Lillen. Dvs har inte så låga värden som man normalt skulle vilja se, men inte 'tillräckligt' höga för att man med dem ska kunna kalla honom IR. Alltså på de enkla blodproven.

Därför skulle vi ju göra glukosbelastningen, för den ger JA eller NEJ i svar. Även om den kan ge falska nejsvar (eller ja om testet görs fel då såklart).

Så jag förstår inte alls hur din veterinär tänker? Endera har han ju en normal blodsocker/insulinkurva som både peakar på normal nivå och återgår till det normala inom normal tid. Eller så har han inte det, och då har han en nedsatt insulinkänslighet? SÅ för din skull borde du nog försöka reda ut det där?

Dock så eftersom värdena inte var normala, så hanterar han inte en blodsockerhöjning normalt, och jag skulle personligen vara rätt rädd för vad gräset just nu då kan göra. Och minska hagtiden som jag skrev innan.

Men tio timmar med munkorg på kort stressat gräs är säkert inte det bästa för en nästan IR häst. De flesta veterinärer och andra forskare som är insatta i IR problematken avråder helt från att låta dessa hästar gå i nerbetade gräshagar.

Men var och en gör som den vill med sin häst naturligtvis.

Min ponny får gå max 7-8 timmar på ej superkort gräs med munkorg. Sedan får hon komma in ca fyra timmar och äta lite lusernpellets, promeneras eller ridas och sedan är hon ute ett par timmar till. Det är flera månader sedan jag slutade banta henne men jag har inga planer på att öka "betes" tiden. Nu börjar nätterna dessutom bli kalla och då är det inte lämpligt.

Jag har inte tagit hänsyn till att han har munkorg. Hagen är inte hårt nedbetad, den är bara kort och har blivit betad sedan juli någon gång.
Siffrorna är efter Planck, gäller förvuxet sensommar/höst åkermarksbete. Hagen har inte varit åker på snart tio år (allting är ju åker här...). Det har alltså inte samma sammansättning som ett "äkta" åkerbete, men jag väljer att utgå från det trots allt.
Man räknar med att en häst äter ca 30-40 kg betesgräs per dygn. Med tanke på hur matglad min ponny är räknar jag iskallt med att han (utan munkorg) skulle få i sig 40 kg/dygn.

Själva omräkningen till näring per timme har jag gjort själv baserat på detta.
Jag räknar hellre för högt än för lågt. Det skadar ju inte om han får i sig mindre än vad jag tror menar jag.

Vi har gjort en glukosbelastning. Det var ju det han var inne för. Jag har som jag sagt många gånger nu inte fått alla svar, i och med att såväl veterinär som hästägare har haft det lite stressigt de senaste dagarna.

Det är i stort sett omöjligt att uppskatta vad små matglada ponnyer kan sätta i sig på ett bete. Dessutom är jag ganska så säker på att det står någonstans i boken att man kan inte jämföra ett förvuxet bete med ett som är betydligt kortare. De långa grova stjälkarna består mest av fibrer och lite proteiner medan de växande gröna bladen som kortare gräs består av innehåller betydligt mer socker och proteiner. I alla fall tror jag att det står så i den senaste upplagan som Margareta Rundgren har varit med och skrivit, har kollat sid 129 står det om det som jag försöker förmedla.

Fast du kan ju inte räkna med schablonsiffror på protein, när du inte gör det på MJ.

Du har ju själv sagt att han inte kan gå på mer än 30 (?) MJ/dag. Om han nu hade gått på 50 MJ så hade han ju blivit smällfet enligt dina beräkningar.
Och om man utgår ifrån att han får i sig mindre energi genom gräset än schablomsiffrorna, på grund av att han går i en kraftigt nerbetat hage som du säger. Så får han ju dessutom i sig mindre protein, enligt samma beräkning.

300 g protein är vad jag räknar till min lilla. Du borde ligga på minst 300, om inte mer med tanke på hur mycket han tränas. Inte konstigt om träningen bryter ner musklerna, om han inte får tillräckligt med protein för att kunna bygga upp dem igen.

Hoppas att det blir bättre med potatisproteinet!:)

Jag räknar med energin med, vad har du fått det ifrån att jag inte gör det?

Och igen; hagen är inte hårt nedbetad.

Han funkar utmärkt på 250 g protein.

Jag räknar med energin med, vad har du fått det ifrån att jag inte gör det?

Och igen; hagen är inte hårt nedbetad.

Han funkar utmärkt på 250 g protein.

Eftersom du sagt att du inte kan ha honom på mer än 30 nånting MJ så antar jag att du inte har honom på bete som du själv räknar med ger honom över 50 MJ. Och i så fall borde han ju gått upp i en rasande fart.
Jag menar att kunde du inte ge mer än 30 MJ i vintras när det var snö och inget bete så borde du ju knappast kunna ge 50 MJ nu.

Och antingen stämmer inte dina beräknade siffror, dvs han får inte i sig 50 MJ, eller också så stämmer siffrorna och då vet du ju också varför han inte går ner i vikt och i så fall förstår jag inte hur du kan se några andra alternativ än att leta upp ett stall som har grushage om jag ska vara ärlig, för att stå på box dygnet runt kan jag verkligen hålla med om att det är inget bra alternativ.

Okej, jag antog den var hårt nedbetat då du bantar ponnyn. Men då förstår jag eg ännu mindre faktiskt. För då kan det ju vara så han får proteinet tillgodosett (jag skulle inte se det så, men det är ju omöjligt utan analys säga att det är si eller så, man kan bara gissa/tycka och där är ju allas tro lika mkt värd), men då är ju hela bantningen saboterad? Och då har du ju viktproblemsorsaken där? Det är ju klart han inte går ner (tillräckligt iaf) om han kan äta såpass mycket gräs? Det skulle inte ens Lillen klara, som ju dels är smal nu och betydligt större än din herre.

Eller har jag missat nåt?

"Ska"?
Det kan väl vara bra om man inte riktigt vet vad som är lagom i och med att foderstatstabellerna är minimirekommenadtioner. Men samtidigt är alla individer och det finns många faktorer att ta hänsyn till.

Det kan mycket väl vara så att det är lysin som saknas i ponnys foderstat. Men det kan jag inte göra någonting åt, såvida jag inte ska vräka på mängder med lucern och/eller soja. Det gör jag inte när jag har en säck potatisprotein på väg. Så hur det än är med den saken får det vänta och bero tills jag får mitt foder.
Ja, jag är mycket bestämd på den punkten ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka