Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Räkna ut vad den behöver enligt ngt foderstatsprogram för tex 330 kg ponny med mindre arbete/endast underhållsbehov och dra av ngt på energin. Ge den sedan inte mer än det och se om den börjar gå ner i vikt. Annars får du minska lite till. Men den måste få i sig tillräckligt med fibrer och proteiner.

Stämmer in och gör ett litet tillägg. Gör inte samma miss som jag gjorde förra året och räkna proteinbehovet enligt underhållsbehov när hästen motioneras. Min häst fick alldeles för lite protein förra året och det syntes. Såhär i efterhand har jag sett hur mycket det skiljde när jag räknat på arbete också.

Kapar en knapp

Har fått alla siffror från veterinären nu. Som jag tolkar det var de högsta värdena för glukos 311 mg/dl och insulin:glukos var 5,5 som lägst. Insulinvärdet kan jag inte riktigt utläsa från lappen (blev visst lite konstigt när det skrev ut, synd jag inte såg det tidigare..), men det står 26,5 mu/l efter glukosvärdet på prov 2, kan det stämma? I så fall var det som högst 35,7 och som lägst 17,5 (om jag tyder lappen rätt).

I vilket fall fick jag tömma apotekets förråd av metformin 850 mg i väntan på thyroxin som veterinären beställt åt oss. Hon trodde det skulle hjälpa mer än Metformin, men tyckte ändå jag skulle prova.

Blev inspirerad av paddock-grejset tidigare och ska bygga staket i massor imorgon. Ska göra en mindre hage i hagen, ha båda hästarna i den ett tag så de trampar sönder den lagom mycket och sen låta ponny gå där. Hoppas vi fått våra stolpar bara, det är enklare att sätta stängsel då ;)

Jag håller med dig, skrev nog lite slarvigt. Jag räknar inte med kvoter själv utan räknar proteinet och energin var för sig. Det är energin man bör dra ner på.

det står 26,5 mu/l efter glukosvärdet på prov 2, kan det stämma? I så fall var det som högst 35,7 och som lägst 17,5 (om jag tyder lappen rätt).

Låter som insulinvärdena ja. Är det det så är värdena rätt låga. Gränsen för fastevärde ligger på 30. Och ni har glukosbelastat, så då borde inte 35,7 vara ngt onormalt alls? Uttalat IR-hästar kan ha värden på flera hundra vid fasta.

Glukosen har jag svårare gissa om, ffa det höga värdet. 5.5 i glukos är under gränsvärdet för ett fastevärde (om inte olika maskiner har olika referenser), men jag vet inte vilken värdeangivelse det ska vara. Dvs om det är en annan än de mg/dl som du har det höga värdet på. Jag har för mig man mäter glukos i mmol/liter, men vet inte vad det blir översatt. Eller ens om jag minns rätt ang mmol.

Men enda värdet som ev avviker av det där verkar vara det där höga glukosvärdet som jag inte riktigt vet vad det är mätt för ngt?

Thyroxin är sköldkörtelhormon, använts en hel del utomlands mot just IR, eller inte mot IR-delen om jag fattat rätt, men för att ihop med övriga åtgärder få dem tappa vikt snabbare. Söker du finns det iaf en studie med kontrollgrupp på det. Vet att det i viss mån används i Sverige med, men metformin verkar användas mer. Kanske för det är enklare/säkrare - jag vet inte. Utomlands tycker iaf vissa att inget av de ensamt räcker för konstaterad IR utan de bör kombineras.

Och senaste testerna de gjort på metformin verkar visa att om hästen inte är IR är både upptaget och effekten noll och intet. Det var samma jag fick höra med. Så kan vara därför vet hellre vill ge sköldkörtelhormon, iom att inuslinet ju höll sig nere även under belastningen. Låter iaf rimligt och vettigt =)

Härligt med inspiration =)

Nyfiken fråga utan eg relevans mer än just nyfikenhet - vad fick du för dos på medicineringen? (Antal tabletter och vad han väger räcker)

Uttryckt i mmol/l blir högsta glukosvärdet 17,3. Tolkning överlåter jag till veterinären.

Jo, jag vet vad thyroxin är ;) Veterinären beställer till mig och moa från USA.
Veterinären var tveksam till metformin till häst överhuvudtaget, hon sa något om upptagningsförmåga i tarmen (vi har lite språkliga bekymmer, hon är inte svensk så det blir en hel del svengelska). Men hon tyckte jag skulle prova medicinen i 4 veckor, 9 tabletter à 850 g två gånger dagligen. Han väger 500 kg just nu (eller ja, 497,5 om man ska vara exakt ;) ).

Alltså, thyroxin kan det vara farligt på något sätt? Biverkningar? Varför finns det inte för häst i Sverige? Distriktvetten här påstod att det inte var godkänt som behandling på häst alls här? Jag är förvirrad:D

Ang metformin, så det saknas 'riktiga' studier. Det finns i princip 2 st och ingen av dem är dubbelblinda eller liknande.

Men den senaste, som din veterinär refererade till var på icke-IR hästar, och visade då på fruktansvärt dåligt upptag av metformin, och ingen effekt på blodsocker/insulinnivåer.

Samtidigt som studie (ej dubbelblind etc) på IR-hästar visade på sänkning av insulin och blodglukos.

Därför det verkar som att ger du en häst som INTE är IR metformin så händer ingenting. Ger du en häst som är IR metformin så hjälper det eventuellt. Det finns ju en del 'praktisk erfarenhet' med, alltså där man satt in metformin, och fått förbättrade värden.

Men, det finns eg inga forskningsbevis, mer än som sagt att för icke-IR verkar det helt verkningslöst ge metformin. Och då upptaget, frågan är ju dock om upptaget är annorlunda/bättre för de som är IR, det verkar så men ingen vet. Men upptagsstudien på icke-IRhästar fick en engelsk veterinär som ligger i framkant på det här med IR och behandling som jag dock aldrig minns vad han heter, att dubbla den metformindos de normalt använde (och som vi använder i Sverige, 15 mg/kg).

Så, ska bli intressant värre att se vad de kommer fram till. Jag är ju lite störd så jag tycker oavsett preparat osv att det är jätteintressant att 'följa' sådana här grejer. Dvs när ngt ger effekt men inte ska kunna det. Samma sak gäller ju t ex oral glukosamin.

Men, just att man dels inte lyckats hitta ngn biverkning alls på häst (på människa finns det ett antal) OCH att det inte verkar hända ett smack om man ger det till icke-IR var anledningen att jag 'vågade ge' fast vi inte glukosbelastat innan. Och det ångrar jag ju av förståeliga skäl inte en sekund. Hur jag ska våga SLUTA ge honom metformin är en annan femma dock ;)

(Sköldkörtelhormon är för inte 'bevisat' heller, lite samma där. Fast där verkar man få häftigare effekt på vikt och depåer osv. SÅ ska bli intressant se om det hjälper din)

Alltså, thyroxin kan det vara farligt på något sätt? Biverkningar? Varför finns det inte för häst i Sverige? Distriktvetten här påstod att det inte var godkänt som behandling på häst alls här? Jag är förvirrad:D

Det brukar gå att lösa licens i sådana fall. Finns hästar i Sverige som beh med sköldkörtelhormon. T ex acepromazin i oral form är inte heller gdk för häst i Sverige. acepromazin är alltså verksamma substansen i plegicil..och vetranquil granulat och sedalin gel. Som förbrukas en hel del av i Sverige. På licens.

Ang farligt vet jag inte, men vet att man ska vänja av dem på sköldkörtelhormonet succesivt. Det är dock mer välanvänt utomlands så mest troligt är det inte farligare än mycket annat, inkl att inte behandla?

Det är dock svårt för distriktsveterinärer att hålla koll på alla detaljer för alla djurslag =)

Jag googlar runt lite på olika forum. Det verkar finnas en del som säger att det påverkar hästens egna sköldkörtel, så den slutar tillverka hormon så man måste fortsätta med medicinen hela livet. Andra säger att de har medicinerat och sen slutat utan problem.
Tänkte leta lite vetenskap i ämnet imorgon, jag berättar om jag hittar något bra.

Det som finns vetenskapligt jag vet är att sköldkörtelvärdena kan påverkas under behandling, men hästars sköldkörtelvärden varierar en hel del naturligt, och man har dessutom inte sett några negativa effekter kopplat till de ändrade värdena.

Men att man ska vänja dem av det succesivt. Långtidseffekterna (mer än 6 mån) är inte studerade. Inga negativa effekter av utsatt behandling har sett i de få studier som finns.

Det är vad jag minns fritt ur huvudet. Det var ju sköldkörtelhormon vi från början diskuterade att behandla Lillen med, så jag kollade upp det väldigt nogrannt för ngt år sen, och lite minns uppenbarligen tanten än =)

Jag tycker paddock paradise väl passar i en bantningstråd. De flesta av hästarna i tråden kommer aldrig någonsin kunna gå till knäna i gräs och beta eller få fri tillgång av en storbal i hagen. Utan man kommer behöva 'trixa till' det lite med dessa hästar hela deras liv.

*KL*

Lillen vägd igen idag. 407 kg. Dvs +3 kg sen 9/9. Mao inget att bry sig i så. Men jag tycker ÄNDÅ han gått upp, så frågan är om han satt depåer på ngt vis? De verkar inte märkas supermkt på vågen nämligen har jag märkt redan innan.

O,ja. Paddocken har det absolut.
Jag tänkte mest på mitt utlägg om att jag kände mig upprymd för att ha hittat höhäckar som skulle passa bra hos oss..

Ah, då är jag med. Fast, kan man jubla och vara lyrisk över hövärden, vågvärden och alla möjliga värden här så kan man absolut få jubla över att ha hittat en lösning som löser problem som ligger ivägen för att nå målet. T ex hur man ska tillgodose hästens behov av strå/lunchfodring/hagvistelse etc UTAN att vikten ökar =)

O,ja. Paddocken har det absolut.
Jag tänkte mest på mitt utlägg om att jag kände mig upprymd för att ha hittat höhäckar som skulle passa bra hos oss..

Haha, mer än hälften av mina inlägg är OT har jag en känsla av. De som inte vill läsa kan ju faktiskt scrolla förbi anser jag :angel::p

Hej hallå! Efter en månads frånvaro är jag äntligen med mina pållar igen! Imorgon flyttar vi nordisen till mig :)

Faktum är att han inte gått upp i vikt, tycker jag! Tänk vad lite vila kan göra ;) Han ser ut att ha en hängig mage, men det är ju inte så konstigt. Om inte annat är ju hans magmuskler förslappade nu. Däremot de läskiga depåerna vid bogen verkade ha minskat massor! Så när man tittar och känner upplevs han inte som särskilt fet alls, bara en lite hängig mage.

Han har dessutom redan massvis med vinterpäls så man får ju försöka bortse från det, så man inte tror att hästen är dubbelt så stor som han egentligen är ;) Ska bli himla kul att flytta upp honom iaf, ska se till så de tar en analys på hösilaget och så ska vi sätta igång. Hoppas man kan hålla vikten i bättre schack, och hoppas deras sommarbete suger ;)

Välkommen tillbaka :D

En sak slog mig på långrundan idag.
Struma, eller rättare sagt hypotyreos, hur vanligt är det på häst? Kom att tänka på att min ponny är rätt lik en moster till mig som fick struma för länge sen :angel:
Jag har googlat lite, och det jag hittar är som en blandning av cushings och IR. En hel del stämmer in. Japp, jag är paranoid.

Hur det än är får det vara som det är, jag har inte råd med mer veterinärräkningar nu. :crazy: Måste skaffa ny sadel, igen. Bajs.
Har ingenting med bantning att göra, men tänkte ändå höra efter hur ni skulle gjort:
Jag har två sadlar, en som passar mig bra (dåliga höfter) men är något för tajt över "mitten" för hästen. Den andra ger mig fruktansvärt ont, är lagom bred för hästen men för lång och lite för dålig bogfrihet.
Vilken ska jag använda så länge? Båda ligger ute på annons och så fort jag får dem (eller i varje fall en av dem) sålda ska jag köpa en ny och hoppas att den passar längre än vad de andra har gjort hittills.
Några tips?

Du kan inte rida barbacka då?

Annars tycker jag, rent spontant, som att alternativ 1 låter bäst. Såvida den inte är jättetight över ryggen, så hellre det än att den trycker både fram och bak som det lät som att den andra gjorde.

KL

Idag red jag i nya sadeln!!! :banana::banana::banana:
Köpte en ny sadel igår kväll. :D

Han gick helt otroligt bra! Och det var inte min förtjänst :angel: för det var väldigt ovant att rida i ny sadel.

Så nu blir det bättre fart på motionen igen. :D

Nja, jag ska tävla så jag måste ha sadel.. Jag rider barbacka på hemmaplan för det mesta! Sist jag letade sadel fick jag rida barbacka i ett halvår :D
Håller på att lura ut ett sätt att fästa pulsklockan så jag kan ha den då också. Ska prova med vanlig täckesgjord tänkte jag, det borde gå.

Sadel 2 är "bara" lång, trycker inte (westernsadel, har rundskuren skirt som går ganska långt bak), men som sagt upplever jag att bogfriheten är sämre i den och steget blir kortare.
Sadel 1 känns bra, men när han blir svettig är det en torr "ränna" precis mitt under sadeln (också en bladsadel, men märkligt nog med lite stoppning). Ska höra med återförsäljaren om man kan plocka ut det, då tror jag den passar bättre.

Skönt att ni har hittat en ny! Underbart!

tävla? Du kan ju inte tävla honom när han medicineras. Så ska han ha metformin nu i en mån först och sen sköldkörtelhormon så är ju det här året kört tävlingsmässigt ändå

Jag skulle inte använda någon av sadlarna i och med att han redan har tappat ryggmuskler utan att du vet varför

Senast ändrad:

Det är ingen som sagt något om att tävling på e-nivå inte skulle funka? Veterinären har sagt åt mig att rida honom svettig, och vad jag fått i hemvägsinstruktion står ingenting om att det skulle vara karens för tävling?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?