Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag vet han var inne för glukosbelastning, därför jag tyckte du skulle se till att få ordentligt förklarat nästa gång, då det inte makes sense för mig hur en glukosbelastning skulle kunna ge ett sådant svar som 'inte IR men inte normal'. För det är vad jag informerats om (och även läst) bara två svar man kan få, normal eller nedsatt insulinkänslighet. Dock finns det ju som sagt givetvis grader. En häst kan ju ha en lite nedsatt känslighet eller en kraftigt nedsatt.

Men är ju lättare för dig (för min del är det ju bara nyfikenhet så där spelar det ju ingen roll) om du vet vad som felas, och får en korrekt förklaring och inte en som så att säga inte säger någonting. Så det var om ren omtanke. Lättare att göra de åtgärder som krävs om man så att säga kan identifiera dem =)

Suck, en gång till då.
Hagen är nedbetad (dvs gräset är knappt cm-kort) och består till stor del av rator (skräppor) och ogräs som han inte får in i munkorgen. Det är alltså inte någon slags återväxt från vall eller liknande utan en hage som betats sen juli (och hästarna som gick där var inte lika effektiva gräsklippare som min käre ponny).
Han går där MAX 10 h per dag. Alltid med munkorg.

Om han skulle gå utan munkorg och äta i 10 h skulle han få i sig ca 34 MJ. Förutsatt att han skulle äta minst 40 kg per dygn (vilket är vad en häst skulle få i sig, så det är inte omöjligt att han äter mer).

Jag har aldrig någonsin påstått att gräset inte påverkar hans vikt. Hade jag haft en grusad plan hade jag jublat och haft honom där. Ingen tvekan.
Nu har jag inte det och får göra vad jag kan av vad jag har. 24 h på stall är inget alternativ, det skulle göra honom galen och då kan jag vinka adjl till boxinredningen. Dessutom har jag ingen som kan fodra dagtid (därav den inköpta fodergrinden till hagen i vinter) så då skulle han få stå utan mat tills jag slutat skolan (vilket kan vara allt från kl 10 till kl 21).
Jag jobbar allt jag kan på att lösa det hela, men my hands are tied, jag kan inte styra allt.

Knappt cmkort är hårt nedbetad för mig, så där är nog lite problemet, olika ord för samma sak.

Men hur räknar du nu? Du skriver själv 3.4 MJ för gräs. 3.4 MJ * 10 kg gräs = 34 MJ. Var kommer 40 kg gräs ifrån? *förvirrad*

Och jag har sagt att jag inte heller anser 24 h på box är ett alt. Men det finns alt mellan 10 h på gräs och 24 h på box ju.

Men, det är din ponny och du gör givetvis som du vill. Jag förstår dock inte hur du resonerar, och försöker förstå. Men irriterar det är det ju lika bra att inte diskutera det. Det blir lite svårt dock när du postar och det känns som du ber om råd, och sen blir du arg (har ju hänt förr). Jag vet ju precis hur det är att INTE kunna erbjuda gräsfri hage t ex. Och har dessutom ganska väl sett och ser ungefärligen hur mkt MJ de får i sig av etc, så det är ju för att hjälpa. Inte för att hacka, men det känns som du tar det så?

Suck, en gång till då.
Hagen är nedbetad (dvs gräset är knappt cm-kort) och består till stor del av rator (skräppor) och ogräs som han inte får in i munkorgen. Det är alltså inte någon slags återväxt från vall eller liknande utan en hage som betats sen juli (och hästarna som gick där var inte lika effektiva gräsklippare som min käre ponny).

Det är lätt att tro att nerbetade hagar med lite gräs och bara ogräs inte innehåller ngn näring. Men ogräs är de växter som har lättast för att producera näring - i massor - under de flesta växtförhållanden. De kan växa ner inga andra växter kan, just pga de är mer effektiva. Här är en länk till en sida med artiklar, pdf filer. Läs gärna den med nedantående titel.

Founder fodder weeds

weeds betyder ogräs och författaren är en forskare med egna fånghästar. Hon har skrivit flera artiklar publicerade i olika vetenskapliga tidskrifter.

Den handlar just om att ogräs ofta innehåller massor av NSC kolhydrater och att man verkligen ska tänka sig för innan man släpper en fånghäst eller ngn annan häst som bör akta sig för NSC i en sådan hage. Din häst bör, precis som min och flera andras vara en häst som man bör se upp med.

Jag kan hålla med dig om att det är jättesvårt många ggr att hitta bra lösningar. Man får helt enkelt väga arbetsinsatserna/tiden/pengarna/de möjligheter man har mot riskerna att hästen blir allvarligt i sjuk. Tyvärr så fungerar det nog så. Jag förstår att det är jobbigt och lägger ingen värdering i det utan svarar bara i sakfrågorna.

Senast ändrad:

Ogräset (ffa skräppor och stora brännässlor) kommer inte in i munkorgen. Finns vass i ett hörn av hagen men hittills har ingen rört det.

Alex:
Jag har gjort en beräkning på hur mycket de uppskattningsvis får i sig per timme (alltså inte per kg). Då har jag utgått från att en häst äter ca 40 kg gräs per dygn, och alltså gjort en beräkning utifrån det.
Understryker än en gång; Detta är inget jag håller för sanning.

Jag har honom inte ute i tio timmar (vilket jag också sagt, jag beräknar tio timmar), utan snarare 8. Visst, jag kan säkert stänga in honom mer, men då kommer magproblemen komma som ett brev på posten. Jag har ingen som kan lunchfodra (eller fodra på någon annan tid) eller släppa ut/ta in förutom tidigt på morgonen, utan får sköta det själv. Morgnarna har jag skött själv de dagar jag hinner innan skolan, då kommer han ut senare än när stallägaren släpper ut. Jag hinner inte åka ut till stallet mellan föreläsningarna, såvida jag inte skippar min egen lunch (vilket jag som ni säkert förstår inte gärna gör). Att få fodret att räcka precis hela dagen blir inte lätt. Jag jobbar på det så mycket jag kan, men har hittills inte hittat något sätt som fungerar tillfredsställande.
Nu har dessutom både bil och moped lämnat in och till min stora glädje är det pyspunka på cykeln. Hurra, inte konstigt man blir irriterad..

Jag kommer nog aldrig förstå. Du beräknar 10 h och har det gör grund för att se till att proteinet är täckt. Men han går inte ute 10 h och du håller inte din beräkning för sanning, alltså är nog MJ mindre. Men då stämmerju inte proteinuträkningen heller..

Sen förstår jag inte hur du övht kan använda dig av en beräkning som landar på skyhöga MJ, och tycka att 'ja antagligen får han ju inte i sig så mkt, och det är ju bara bra'. När risken finns att han får i sig MER än det?

Så nej, jag förstår nog aldrig hur du tänker.

Men, ang hagdelen. Du har köpt en fodergrind? Om du släpper ut på fm som du gör nu, i en (på sikt) gräsfri liten hage. Sen kan fodergrinden släppa ut honom i en hage med lite gräs på em. Vips får du ner tiden på gräs utan att minska utevistelsen/behöva hjälp av någon annan. Och då får du ner MJ.

Lånar knappen..

Angående bantning och tjocka hästar fick jag höra en klokhet från en veterinär för ett tag sedan.

Idag är vi för noggranna när vi sätter staket.
Vi stänger av bara precis den gräsplätten som är gräs.
Resten ser man som oländig terräng och stänger därför inte in där.
Givetvis kan man ju inte stänga varsomhelt.
Detta gör att hästen inte får arbeta för sin mat.
Låt istället hästen få vandra för att komma åt maten så att den får röra på sig så mycket som möjligt.

Någon form av snittslad barna kanske vore att föredra.. :D

Så stäng stora hagar så hästen får röra på sig mycket!

Det finns ju lösningar ffa utomlands som är riktigt fiffiga, ang snitslag bana alltså. Googla på paddock paradise t ex.

Där är tanken just det du tar upp, att de ska få jobba för maten, röra sig mer än om det bara går med näsan i backen och betar, och ffa ha större yta att röra sig på UTAN att det innebär mer mat.

Tror absolut det funkar för de flesta hästar, enda haken jag ser det är att de har begränsad fri tillgång, och det går inte för alla. Men man kan ju ta övriga delar av konceptet utan problem.

Jag har alltid lagt in ett litet uns av det, även om det sommartid inte fungerar att ha det så (det blir för mkt gräs). T ex genom att se till att vatten - mat - favoritviloplatsen hamnar i olika ändar. Jag utnyttjar gärna det kuperade med, t ex placerar vattnet högst upp, så de får gå en del upp/ner där. (Det lär vara slut med det när L får komma ut igen dock, men generellt)

Active stable, helt underbar lösning! Finns ett sånt stall ett par mil härifrån, verkligen jättesmart lösning. Det enda som är lite krångligt är att grovfodermaskinen ska programmeras i ättid (på just den modellen vi såg).
Hade jag bott lite närmare hade jag lätt haft ponny där!

Jo, fast paddock paradise kan man ju göra själv, det är ju det som är poängen. Även om Active Stable ju är en suverän lösning med, så är den lite svår för oss vanliga dödliga att göra själv, och finns ju inte så många AS att hyra in sig i än iaf.

Men paddock paradise-systemet kan alla tillämpa iaf delar av.

Jag är kär!! :love::love:
Eller jag är alldeles till mig i alla fall!
Det känns som att jag blivit upplyst och liksom vandrat vidare till en nydimension med svar på alla mina frågor..
Färdig flummat!!

Fick massor av tips på hur jag ska göra nu!
Har funderat och klurat hur mycket som helst angående lunchfodrandet.
Nu vet jag exakt hur det ska gå till. :idea:

Jag tycker paddock paradise väl passar i en bantningstråd. De flesta av hästarna i tråden kommer aldrig någonsin kunna gå till knäna i gräs och beta eller få fri tillgång av en storbal i hagen. Utan man kommer behöva 'trixa till' det lite med dessa hästar hela deras liv.

*KL*

Lillen vägd igen idag. 407 kg. Dvs +3 kg sen 9/9. Mao inget att bry sig i så. Men jag tycker ÄNDÅ han gått upp, så frågan är om han satt depåer på ngt vis? De verkar inte märkas supermkt på vågen nämligen har jag märkt redan innan.

Undrar om det är någon som har något tips på hur jag ska gå till väga med min ponny?

han är ett russ som väger ca 380kg (:O) och är ca 132cm hög. Får 2kg hö morgon och kväll och 1/2 på middan. 3dl hippo basic morgon och kväll. Kör/rider honom minst 1,5mil varannan dag i lite tyngre sand, och han blir inte minde utan blir bara rundare runt magen ;o

Går den på gräs? Vad har du för värden på höet?

Om den står på gräs, ta bort det. Annars är nog problemet du har för hög energi i höet.
Om du ligger högt i MJ ger dina 4.5 kg hö vad min stora D-ponny max kan äta utan att bli tjock.
Står den både på gräs och får 4.5 kg hö har du svaret där =)

Lösningen är att ta bort ev gräs/minska höet, ev byta ut en del mot halm, men då beror det på analysen och proteinvärdet vad du vinner mest på, iom att du kan behöva lägga på protein.

Men med lite mer information blir det lättare att hjälpa dig =)

Han har gått i en jordhage hela tiden (hos mej, har haft honom sen han va 1 år, nu 4år) förutom ca 3h per kväll under sommaren, eftersom det va tänkt han skulle gå som ponnytravare.
Har haft ett "nytt" hö de senaste månaderna, men har inte skickat in höanalys eftersom de va tänkt att vi skulle köpa av en annan. Men det är inte så (vet inte riktigt hur ja ska skriva men) jätte "bra" hö. Mina andra russ (2 russ som väger ca 250kg) får 5kg och en heldel mer kraft och de är i jätte fint hull.

Fast är de russen lika lättfödda? Alltså normalt sett, förr om åren, har de då varit ungefär lika lättfödda alla tre?

För att en häst av ras X är fin på Y kg hö säger ju tyvärr inget, de är ju väldigt olika individerna om de är lätt-, normal- eller svårfödda.

Har han gått upp sen du bytte hö? OM inte, så har han ju lagt på sig vikt under lång tid - dvs han har fått för mkt mat länge, och har alltså mycket mindre behov än dina andra två.

Vad höet än innehåller så 4.5 kg hö till ett russ på ca 130 cm och med en målvikt/idealvikt på 250 kg ger MINST tabellbehovet i MJ. Tabellbehov utan träningstillägg och utan avdrag för lättföddhet för 250 kg ponny är ca 31,5 MJ.

Mest troligt innehåller ju höet mer än 7 MJ/kg foder (sällan det är så lågt), och då är som sagt risken han fått mer än han behöver, även fast han tränat, speciellt om han kräver under tabellerna i behov.

Nu får han via höet 3,78 kg TS, dvs minimi för aktuell kroppsvikt. Men räknar du på målvikten finns det utrymme att dra ner på TS, och således högivan. 3 kg hö ger minimiTS för 250 kg häst.

Går den de där 3 h på gräs så skulle jag som första steg dra in det, och så minska lite på höet, men försöka fördela det lite bättre över dagen, om du kan?

OM han tidigare behövt lika mkt/lite mat som de andra och haft fint hull på det men gått upp i vikt nu så ser jag två tänkbara anledningar till viktuppgången:

Alt 1. Din ponny har blivit vuxen. Många blir 'hux flux' mycket mer lättfödda då.
Alt 2. Teoretiskt skulle man kunna misstänka att ngt är på tok med metabolismen, tex att han blivit IR. Nu anser jag inte man ska ha det som första alt, man ska inte se spöken och IR-hästar överallt, men man bör ha med det i bakhuvudet.

Har du någon bild?

Det är ju alltid svårt att veta men om du ger ungefär lika mkt av samma hö till ungefär lika stora ponnyer som sedan rör sig ungefär lika mkt och en väger så pass mkt mer än de två andra så är det helt klart konstigt. Det första som i alla fall jag tänker på är att den feta ponnyn är betydligt mer lättfödd än de andra dvs den har en annan ämnesomsättning. Den behöver mindre energi och antagligen bör den inte äta för mkt av fel sorts kolhydrater. Räkna ut vad den behöver enligt ngt foderstatsprogram för tex 330 kg ponny med mindre arbete/endast underhållsbehov och dra av ngt på energin. Ge den sedan inte mer än det och se om den börjar gå ner i vikt. Annars får du minska lite till. Men den måste få i sig tillräckligt med fibrer och proteiner.

Tog och mätte honom med ett viktmått nu när ja va bort och tog in och nu ligger han på ca 360kg..
Han ser inte så tjock ut om man står ca 10m ifrån men när man står bervid och känner på honom.. hmm ja..
I sommar va han mycke smalare men då kördes han 6ggr i veckan ca 2,5mil i skogen med mycke backar.

Han har alltid ätit mycke, som ett åring och ja skulle iväg och starta dom andra hästarna och han vart helt ensam kvar så la vi ut en 15kg höbal i hagen innan vi åkte vid 8 sen vid 3 och vi va tillbaka va allt hö borta, så han älskar att äta iallafall ;)
Man ska dra ner lite på höt och byta hage på honom eftersom han går med en som äter väldigt lite och lämnar mycke.

Lägger upp bild i morgon, sitter vid fel dator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka