Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

All medicinering är karens på. Dock så eftersom metformin inte är godkänt för häst finns ingen fastställd karens.

Svettig etc och träna hemma osv är inga problem, haken är ju inte där. Utan dopingreglerna. En häst som medicineras anses inte i skick att tävla.

Det är minst 96 h karens efter sista behandling, om den behöver vara längre måste man nog höra med de som kan om då fastställd karens saknas, men minst 96 h som sagt.

Men att det inte står karens är för det finns ingen fastställd. Men det är ju ryttare/kusks ansvar att ta reda på. Och dels så har man minst 96 h, och dels så det att häst som står under ständig medicinering anses inte i tävlingsmässigt skick.

Så har inte western helt egna dopingregler som inte följer travets/galoppens/ridsportens/FEIs så är det tyvärr tji tävling.

Ja, nu är det ju träningstävling (e-nivå) och på den nivån är det ärligt talat ingen som bryr sig ;)

Men det är klart, det är ju bara aktuellt förutsatt att bilen är lagad tills dess. Som det ser ut nu ska jag åka.

Fast det där resonemanget tycker jag är riktigt dåligt.

Det är knappast någon risk att åka dit på en större tävling heller, just för metformin.

Eller på en lokal hopptävling när hästen går på butta, osv.

Om ingen anmäler då, och jag skulle kanske inte lita på att ingen gör det när du skrivit på nätet om det..

Men oavsett vilket, så för mig handlar det om att respektera och följa dopingreglemente, och inte med en axelryckning strunta i det. Din häst medicineras med ett receptbelagt läkemedel för en sjukdom. En sådan häst ska inte tävla, oavsett hur opåverkad prestationen är av sjukdomen. Anser jag. Så jag tycker tyvärr du resonerar fruktansvärt trist.

Men som sagt, det är en träningstävling. Ingen tävling där man tävlar mot andra, utan man tävlar mot sig själv. Visst finns det säkert dem som kommer jämföra sig, men jag är inte en av dem och jag kan inte hållas ansvarig för vad andra gör.
Har pratat med arrangören som säger att om det inte är prestationspåverkande så spelar det ingen roll.

Jag förstår det, och har inget att invända så i sak. Men dopingreglementet tar ingen hänsyn till det. Och jag anser man ska följa det.

En tanke om det här med blötläggning.
I "Soaking Hay to Remove Excess Soluble Carbohydrate and Potassium" (Kathryn Watts, 2003) står det att de kunde minska sockerhalten i höet med upp till 30 %.
Men de blötlade 50 gramsprover i fyra liter vatten.
Om man ska översätta det till kilo hö i stället skulle man behöva minst 80 liter vatten (räknade jag rätt nu?).

Jag vet inte hur det är, men mig veterligen kan man inte lösa hur mycket som helst i vatten. Socker är dessutom svårlöst i kallt vatten (som i studien innebar 27.8 grader C). Inte nog med det innehåller höet en massa annat som också löses ut i vatten, damm om inte annat.

Jag kanske har för mycket att klura på såhär en söndag kväll, men hur mycket kan man egentligen översätta till" verklighetens stallar"?

Utan att egentligen ha ngn uppfattning så tror jag inte att det är så stor risk att blötläggningsvattnet blir så pass mättat att det inte löser ut mer socker.

Men det kan nog vara så att varmt vatten är mer effektivt fast kanske inte bra av andra anledningar.

Sedan har Anette Longland gjort studier som visar att det är stor skillnad på hur mkt socker som löses. Jag antar att det kan bero på massor av olika faktorer där fiberandelen säkert är en av dem men antagligen också vad det är för sorts socker. i en del sammanhang räknas även en del av fruktanerna till socker och det finns ju massor av olika föreningar.

så ganska komplicerat men det skadar kanske inte att blötlägga det, kostar inte mkt och inte mkt att förlora.

Nej, precis. Det värsta som händer är att höet blir blött :D
Undrar hur mycket vattenmängden påverkar?
Jag har dessutom fått för mig att man ska spola igenom hönätet efter blötläggningen, så man "byter ut" allt vatten i det. Antar att det är inspirerat av betfor-urlakningen :D Men som sagt, det lär väl inte skada.

Såhär ser han ut idag! Jag upplever det som sagt mest som att magmusklerna är slappa så allt hänger. Han är bred och rund men absolut att endel depåer har försvunnit!

2-13.jpg

Och ja, halv isbjörnspäls redan! Klipparn åker fram i veckan tror jag bestämt, om jag inte förstört skären med fuktig förvaring.

Tillhör inte magen lite rasstandard på den där?
Tycker inte han ser farligt fet ut, rätt fin hals mot de jag har sett, rund fin rumpa..
Magen.. Fine.. Den finns där men det ser inte groteskt ut :)

Bakdelen ser fin ut tycker jag, magen är som redan sagt mest 'slapp' känns det som, dvs lite träning så borta.

Däremot är det ju en del kvar över bogen och halsen. Men de tappar ju sällan helt jämnt, så det ger sig säkert med lite tid det med =)

Det hävdar jag bestämt att det inte gör ;)

Håller med om att hals/bog fortfarande är stort men mycket har försvunnit också. Nu blir dieten höstgräs under dagen och sen 2 kg hösilage i nät till natten (står inne ca 21-07).

Idag var det en hel del spring i hagen så han har redan påbörjat träningen ;)

KL

Jag pratade med en kompis och när jag sa att jag fodrade med Soja så sa hon att då kommer han ju bli jättefet. Jag visste inte riktigt vad jag skulle säga, eller om jag hade missat något. Så jag förklarade att han bara fick 200g och att det var för att få upp proteinet. Sen sades inget mer om det.
Tänkte inte mer på det heller.

Men så såg jag att det låg en tråd här på buke om vad man ska fodra en häst som behöver lägga på sig. Jag antog att de menade hullet, fett alltså.
Men sen stod det massa om soja.

Varför skulle de bli feta av soja? Jag har ju räknat med MJ som står på förpackningen. Men är energin i soja kraftigare på nåt sätt? Är det sant att de har lätt att lägga på sig av soja, eller är det bara missuppfarrning? :confused:

Varför skulle de bli feta av soja? Jag har ju räknat med MJ som står på förpackningen. Men är energin i soja kraftigare på nåt sätt? Är det sant att de har lätt att lägga på sig av soja, eller är det bara missuppfarrning? :confused:

ingen aning

Energiinnehållet som står på förpackningen är det du ska räkna med. Det är så mkt energi som sojan innehåller. Sedan beror det vad jag förstår en del på hur mkt proteiner hästen får. Om den får ett proteinöverskott totalt så har jag nästan förstått det som att man kan räkna med att det går åt en del energi för att göra sig av med överskottet dvs energiinnehållet blir då mindre, lite komplicerat att förklara men det blir i alla fall inte mer energi än vad som står för fodret.

hmm ursäkta ett superdåligt svar

Men du kan nog vara lugn i alla fall. Det fungerar inte så som många tror, att hästar blir feta av proteininnehållet i fodret.

Folk har så konstiga idéer ibland.

Har läst studier som hävdar att soja rent av kan vara bra för IR-hästar, men samtidigt har jag läst artiklar som hävdar att det är rykten.. Tja, protein innehåller det och protein behövs. Så det lär inte skada att ge 200 g om dagen.

Haken med soja och IR är att det finns studier som visar både på fördel, och studier som visar på nackdel.

Jag personligen anser de som visar på (potentiell) fördel verkar fler, mer välgrundade osv. Men det finns alltså studier, dvs mer än rykten, på att soja KAN ha en negativ inverkan på IR-hästar.

Fördelen med IR-hästar om man nu ska hitta ngt sånt är väl dock att man 'ser utanpå' ganska snart om en IR förvärras eller ej, och såg jag ngn negativ skillnad skulle jag inte ge, men annars så ser jag inga problem. Men som sagt, finns studier åt båda hållen.

+ Sthu

Tack för svaren, skönt att höra att jag inte är helt ute och seglar och missat något viktigt.

Forrest: Jag förstår precis hur du menar att det kan kosta energi att bryta ner protein om de får överskott. Har hört det inann, så jag vet vad du menar.

KL

Här kommer uppdatering från mig och Godi.

Jag tyckte ju (och fick medhåll härifrån) att Godi gick upp lite i slutet av sommaren. Han är fortfarande lite i överkant, men det har inte blivit sämre, snarare att det kanske blivit liiiite bättre.

Ikväll tog jag kort för att kunna uppdatera och ha något att jämföra med för min egen del också. Korten blev av usel kvalitet, eftersom det var så mörkt att jag var tvungen att ha på natt-inställningen så blev de väldigt skakiga och därför lite suddiga i kanterna.
Men man ser ju hur han ser ut iaf.
Idag:
31692456.jpg

Här är en bild från i våras att jämföra med, då var han i ungefär samma hull, men helt annan form.
April:
30704036.jpg

Och här är en bild från när han var som smalast (då var han dock väldigt kantig och höftbenen stack ut lite och han var lite väl smal och benig faktiskt när man kände på honom. Men han såg bra ut på håll. :p
Maj:
31127786.jpg

Kommentera gärna! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka