Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Tack för att ni öppnar mina ögon när jag går å blir hemmablind:bow:

Funderar på att ta in henne nattetid på box. Har en box med engelsk boxdörr ut i ligghallen som jag hade tänkt använda.
Är det lagom all ställa in henne 21.20 till ca 6.30? Det är iaf 9h mindre på gräs... Hur mycket halm ska jag ge henne i boxen?
Ett hönät typ?

Vad som är lagom är ju individuellt, men all tid borta från gräs är ju just borta från gräs.

Så börja du med som tänkt över natten, och ge det några veckor och se om du får någon skillnad på måttbandet.

Vad gäller halm så beror det till syvene och sist hur mkt halm hon proppar i sig. Idealet är ju om hon har halm att noppa i hela natten, men om hon vräker i sig 10 k g halm/natt så är ju fri halm ingen bra ide. Du får prova och se helt enkelt, okynnesäter hon halm hela tiden, eller äter lite av den när hon är hungrig. (Du kanske vet redan hur hon 'gör' med halm dock?)

*KL*

Jag har provat en lösning med att begränsa tuggtiden och ändå nästan ha fri tillgång på natten. Dubbla hönät med pyttesmå hål. Spänner fast det på boxväggen med fyra olika snören så det ska vara så stilla som möjligt i nätet. Då räcker 1½ kg hö i 14 timmar:devil: Dock hade jag en redigt förbannad ponny så nu lägger jag ½ kg utanför nätet. Vågar man göra så eller är risken att det blir för lite? Känner mig otroligt mesig men tyckte synd om henne på morgonen när hon var så arg!

Oavsett om axel tycker annorlunda, så JAG tycker den hästen är på tok för rund och behöver gå ner i vikt.

Revbenen är som sagt ganska trubbigt instrument, då de känns olika lätt på olika hästar. Jag har de senaste 50 kilona känt revbenen lika lätt på L. Det som skiljer är om man känner högt upp på revbenen, övre delen. De känns nu men inte förr. Märkt att det är där veterinärerna gärna känner med.

Så, vore det min häst skulle jag stalla in henne nattetid, då hon är för rund och ffa när du själv känner hon gått upp. Förhoppningsvis tappar hon överskottet ganska snart bara du får bort lite gräs =)

Hon är jättesöt förresten! =)

Nu såg den rundare ut, men har inga depåer- lättare.

Det ska nu bli kallare o det är bättre att den får röra sig hela tiden o bara täckas lätt. Måste den gå med unghästarna som ska äta mkt?
Tänker sen på fri tillgång på grovfoder o hästens tänder om den ska gå med munkorg hela tiden.

Har bara 3 hästar, varav två är åringar å behöver betydligt mer mat än hästen i fråga. Vill varken att åringarna eller stoet ska gå själva.

Munkorgen skadar inte tänderna, plast/gummibotten. Ska även kolla tänderna igen på henne snart och ska be vetten kolla lite extra:)

Höhäcken jag har är en sån från en stor vatten tank utan själva plastbaljan i. Dom drog ut ganska mycke på marken förra vintern och hoppas på att det räcker åt henne. Hon kommer att ha munkorgen även då och kan bara äta direkt från marken. Annars får jag stödfodra henne sidanom eller bara ha munkorgen delar av dygnet.

Jag tycker faktiskt att hon såg fetare ut på de tidigare bilderna. :o

Visst är hon fortfarande lite rund, men inte så himla farligt.

Hon har (precis som min) en liten valk precis bakom bogen, där sadeln börjar typ, som syns tydligt på en del bilder. Och hon ser lite rund ut över bogen och magen. Men rumpan tycker jag ser helt ok ut.

Är hon mest bukig, eller är hon rund över hela magen?

Halsen tycker jag inte alls såg särskilt kraftig ut på dessa bilderna.

Sen är det ju inte bra om hon går upp i vikt såklart. Så i så fall skulle jag kanske försöka lösa det på något sätt så hon inte får i sig lika mycket.

Senast ändrad:

Nu har jag räknat på foderstat och tror jag har hittat en som kommer funka. På pappret är den perfekt! så nu återstår bara att se hur det funkar i praktiken.

En liten fråga bara. När ska man börja ge dem full giva? Jag tänker att de fortfarande får i sig en del genom gräset, som hade växt lite förra veckan, denna veckan har jag inte kollat.

Men det kanske är dags att börja ge mer nu snart?
I dagsläget får han bara 3 kg hö, när ska man höja?

Har kollat lite på bilderna nu och konstaterar att jag drappats av ätstörning by proxy. (eller vad ni nu kallar det). Jag tycker han ser lite smårund ut när jag är i stallet, och när jag tog korten tänkte jag "vad fet han ser ut på bild". Men nu efteråt tycker jag inte alls han ser fet ut.

Senast ändrad:

Jag går inte upp på full giva förrän gräset är borta eller helt obetydligt.
Ofta är jag inte uppe i full giva förrän december.

KL
Jag tror, med betoning på tror, att Figge början tappa lite. Kan dock vara pälsen som luras.. Men jag tyckte det fanns ovanligt mycket lös hud när han böjde på halsen. Jag väntar dock med att hoppas tills jag vägt honom igen.
Funderar på metforminet. Kan det ge en slöare häst?

Ok, jag tror jag väntar ett tag till i alla fall. Han får full giva kraft, för att jag vill vara säker på att han får i sig så mycket protein som möjligt. Han får ju inte så mycket kraft, 300 g totalt. Men har inte börjat ge hel högiva än. Senare i vinter får han både morgon och insläpp, nu får han bara kväll och en tuss på morgonen för att ha något att äta upptill kraften. Sen går de ut direkt till gräset.

När frosten kommer får han lite mer på morgonen, för magens skull.

Hur går det ute i bantarträsket?

Ingen som vill visa upp lite då och nu bilder och berätta vilken metod som man
har använt sig av och hur lång tid det tagit mellan bilderna? Det skulle vara hemskt intressant.

Monster och jag är tyvärr hemma igen från Skåne då jag har skadat mig, och hon är inte så
hemskt smal längre, men vi ska åka och titta lite på hennes ben idag.:)

Här går det utmärkt med L, rent bantarmässigt iaf. Sist visade måttbandet 366 kg (!). Med E går det som jag förtjänar, och så säger vi inte mer om det...

Fascinerande dock att Lillen formligen badar i mat jmf med hur det varit, men den fastnar inte. Helt underbart, då det lilla livet fullt förståeligt börjar tycka det här med boxvila klart förlorat sin ev charm efter 14 veckor och gräver om han inte har något att äta - ngt han anser är gott.. Jag förstår honom, men väldigt olyckligt om han gräver då senorna och ligamenten inte mår direkt prima av det. Så bara hoppas han kan fortsätta äta så här mkt utan att gå upp - annar har jag problem med stort P..

Jag har ju lagt ut före och efter förr, så de har ju du sett, men vill någon ha en repris så hojta.

Tråkigt att ni är hemma, hoppas du inte skadat dig allvarligt. Och antar Skånsk halm var smaskens då? :crazy:

Nutid:
31692456.jpg

I våras:
30704036.jpg

Som fet. Tror det var november 2008.
24756851.jpg

Syns inte så stor skillnad från i våras till nu kanske, men han har musklat sig massor. Iosf har han mer bukmage idag än han hade i våras, men det är rätt ok ändå.

Jag tycker han ser fin ut nu, mer muskler på rumpan :)

Ska försöka ta någon vettig bild i veckan på vår tant. Sommarbuken hänger med men inga fettdepåer kan jag se ivarjefall.
Jag tycker det är svårt den här tiden att fodra. Hur mycket gräs kan de få i sig egentligen om dagen då de är ute ca 13 timmar? Hagen är väldigt kort nerbetat men det finns även högt grovt gräs som de dock verkar rata.

Nya ponnyn är ju dessutom väldigt tunn så honom försöker vi fodra upp lite så han kan bygga muskler. Har vant in bägge två nu på lucern igen då höet ligger lite lågt i kvot (men inte som förra året tack och lov:bow:)

Funderar på att köpa soja och vänja in dom på det (kanske mest den unga ponnyn som behöver), behövs inte mycket ca 0,1 kg men hur mycket kan man börja med?

Lite lurigt med två helt olika ponnysar. Den ena tittar på halmen och sväller medans den andra glatt mumsar i sig hela boxens halm varje natt och det händer inte mycket för det...

KL

Idag bestämde jag mig för att strunta i gallret i foderlådan jag byggde. Han har haft svårt att äta ur det. Funderade på om jag skulle ändra lite i gallret och göra några större öppningar, men jag tror faktiskt jag struntar i det. Jag stod och kollade när han åt (utan galler) och han tar precis lika små tuggor som med galler. Skillnaden är att han sliter ut det ur gallret, utan galler kan han stå och mumsa i lugn och ro.
Han äter verkligen långsamt, och eftersom gallret inte verkar göra någon skillnad så ska han få slippa slitet och bullret som blir av gallret. :p

Börja med en matsked. Jag mätte inte upp så noga, utan jag tog en liten mängd i handen och blandade ihop med annat foder. Sen ökade jag liiiite varje dag. Jag stannade en vecka på 50g, och sen fortsatte jag upp till 100g. (jag har en liten hushållsvåg stående i stallet).

Ang. Godi så har han musklat sig mycket överallt. Jag fick ju köpa en ny sadel, för han hade blivit för bred för den jag köpte i våras. Han har fått mycket fastare rumpa och halsen och bogen är också mycket bättre. Jag hoppas det fortsätter i den riktningen. :)

Åh, vad roligt att vikten är ok i alla fall! :) När ska du kolla upp hans senor igen?

Jag har antagligen en spricka i ett revben och ganska ont i ryggen, men jag överlever.

Jag har ju varit borta från tråden ett tag, vad har ni gjort i skåne? Låter trist att vara skadad dock =/

Vi har ju precis flyttat och försökt komma igång lite. Han har tyvärr tappsko men det ska åtgärdas imorgon och då är det på'et igen! Idag var vi ute och promenerade i jakt på ridvägar under 1,5 timme dock, det kunde han gott göra med tappsko.

Jag hittade en sandväg och en nästan otrafikerad grusväg som blir bra för lite galopper. Dessvärre är det nog mest stigar som man kan skritta på, men det är ju nyttigt det också :) Så för vår del får det nog bli hårdträning på ridbanan eller fältet och mest skritt i skogen.

Imorgon tänkte jag också klippa färdigt. Har inte haft nån olja så har bara klippt lite på bringan men tänkte köpa det imorgon. Har funderat på hur mycket som ska klippas men det får nog bli en hel del tror jag. Ska investera i ett regntäcke så han alltid är torr inför ridningen - då kan man ju klippa lite extra (och förhoppningsvis får han förbränna lite extra när det blir kallt).

Tog bilder på Stellan idag, hon ser smalare ut på bild, ser smalare ut än på länge, vilket hon dock inte är. :p
Men det är nog inte så illa som jag inbillar mig, jag har nog insett att jag är lite blind, hon är inte så tjock som jag hela tiden tror att hon är.

I övrigt så var vi hos veterinären idag, hon tyckte inte att hon var så farligt fet, man kan ju känna revbenen i alla fall. Men!
Mitt Monster är friskt! Sprickan har läkt superfint utan några pålagringar eller dylikt. :banana:

Ska börja skritta uppsuttet imorgon, sedan så blir det skritt i tre veckor innan vi ska börja trava lite lätt. :)

Stellabildmage.jpg

Stellabildmage1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka