Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

KL
Nu har jag funderat lite.
Är det någon mening med att ha höet i blöt mer än 1 h? Tänkte om jag skulle lägga det i blöt på morgonen, byta vatten efter jag ridit, låta det ligga i vatten tills jag kommer upp igen på kvällen, byta vatten igen och sen fodra med det efter kvällsmotionen? Eller är det bara onödigt arbete och vattenslöseri?
Har inte fått analysen på vattenlösligt socker än.

Funderar på en annan sak också. I en artikel om IR står det att 30 min motion om dagen (utöver hagvistelse) på "dubbel puls" förbättrar insulinkänsligheten. Vad innebär "dubbel puls"? Hur länge sitter effekten av motion i?
Och en relaterad fråga; kan motion påverka glukosprov?

Jag tror inte att man ska låta det ligga i blöt i flera timmar, har svårt att tro att det är nyttigt. Sedan verkar det vara lite osäkert med hur mkt socker/fruktaner som verkligen försvinner. Anette Longland har gjort en del studier på detta om du söker på Google.

Det finns också studier som visar att motion förbättrar insulinkänsligheten, att det räcker med kortare motionspass och att det sitter kvar ett tag.

Eftersom motion förbättrar insulinkänsligheten så borde det garanterat kunna minska glukosvärdet. Det är ganska ovanligt att insulinresistenta hästar har höga glukosvärden. Då är de ganska så rejält IR. En häst kompenserar ofta höga blodsockervärden med mer insulin. De kan producera många ggr fler insulin än vad vi kan.

Dubbel puls torde vara dubbbla vilopulsen skulle jag gissa? Alltså om hästen har en vilopuls på 40 slag i minuten, så 30 minuter motion på 80 bpm i puls. Jag har sett det uttryckas som att även 30 min skritt om den är rask förbättrar. Och rask skritt borde man hamna nånstans kring 80 bpm på en 40-pulsare i vila.

Vad hästen ätit, om den är lugn eller stressad och om den varit lugn/stressad närmast innan samt motion kan påverka insulinresultatet iaf. Glukos vet jag inte, glukosprovet är dock väldigt känsligt för om det inte centrifugeras inom 60 minuter. Sen börjar (jag har förklaringen nånstans) glukosen sjunka i provet så man riskerar få lägre värden än 'de äkta'.

Ang blötningen så omöjligt svara på, generellt - nej. Å andra sidan lakas i princip inget socker ur vissa foder efter en timme, andra över hälften av sockret. (Och i genomsnitt 30% även om siffrorna på senare tid ifrågasatts för att vara för höga). Generellt så hjälper inte längre blötläggning nämnvärt, men man öker kraftigt ökad risk att laka ur näringsvärden och/eller ffa mineraler.

Tänkte nästan det om blötläggningen. Jag tänkte också på att vattnet blir mättat, man kan ju inte lösa hur mycket damm och socker som helst. Jag fortsätter som hittills med 2*1 h blötläggning. Alltid gör det väl något..

Funderade på glukoset i och med att det är det jag fått svar på hittills från sjukhuset. Jag red ju dit (och red dubbla pass om minst 1 h i flera veckor innan, samt "IR-foderstat") så jag tänkte att det säkert påverkar. Provet såg inte bra ut (glukoset hade inte gått ner "tillräckligt" fort och lågt) men inte panikdåligt heller. Så därför antog jag att det var motionen och fodret som bidragit.

Apropå dubbel puls, ja där tänker vi lika. Jag antog att det var dubbla vilopulsen man utgår från. Så i mitt fall är det en puls på 60-70 ungefär (han har en vilopuls på runt 30).

Gjorde de en glukosbelastning?

Den ska ju göras efter fasta, men de kanske fastade honom på kliniken?

Annars riskerar du tyvärr att få hiskeliga felvärden =/

Stress iom transport osv, ny plats etc kan påverka. Även för en häst som inte upplever det som 'stressande'. Det var därför alt för Lillen var att helst göra det hemma, och i andra hand lämna honom på klinik kvällen innan och de fastade honom där och gjorde det dagen efter.

Så rida dit och hem, och ev ingen fasta, riskerar ju att ge en hel del felvärden är jag rädd?

Det verkar som om de har gjort ett glukosbelastningstest?
Det finns olika sätt att mäta detta. AW är nog mer insatt i hur man gör.

Ja det är säkert bra att byta vatten det borde lösa ut mer socker även om det antagligen beror på både sockerhalt i fodret och vattenmängd.

Ja, det var en glukosbelasning de gjorde. Vi kom in till sjukhuset vid 10 på förmiddagen, häst stod installad där hela dagen, fastade över natten och kom hem igen vid lunchtid dagen efter. Under den tiden hade han hunnit lugna ner sig rejält och som sagt fastades han på plats.
Veterinären verkade ha koll på vad hon gjorde. Vet inte exakt hur hon gick tillväga, de fick in ett akutfall så hon hann inte prata med mig speciellt länge..
Ponny verkade inte stressad alls över att flytta dit en natt, han anpassar sig väldigt väldigt lätt till nya miljöer och situationer. Det är dessutom inte första gången vi är på sjukhuset (fast första gången vi är där så länge, har mest varit inne och vägt en snabbis sen ridit hem igen).
Äsch, vi får vänta tills insulinsvaret kommer. Hoppas det är färdigt snart!

Det är olika stor andel smältbart råprotein i olika foder men kraftfoder har högre andel än grovfoder. Det beror på att proteinet är mer lättåtkomligt i kraftfoder.

Enligt SLU så är det proteiner som saknas om hästen får problem med päls/fällning/sättning. Den kan då ha fått för lite proteiner under en längre tid. Det hjälper inte att ge dem foderjäst en kortare period.

Visst är det viktigt med proteiner, pälsen består ju till stora delar av protein, så det är klart att de behöver ha tillräckligt.
I vintras vet jag att han fick för lite (jag var fortfarande ny på det här med att räkna på foder, och räknade inte med pålägg för träning på protein, vilket jag skulle gjort såklart). Men i sommar gick han ju på bete och då vill jag inte ge något annat. Sen mot slutet av sommaren började jag ge lite soja, började med lite och gav sen 100 g/ dag ett tag när han fortfarande gick på bete dygnet runt och fick säkert i sig tillräckligt protein ändå. Och sen när han började fälla ökade jag till 200 g/dag. Och det har han fått sen dess. Han går fortfarande på bete.

Så jag tror inte att det hänger på proteinet just nu, utan bara att han sätter väldigt mycket päls. Han har väldigt tjock och tät päls redan, så jag förstår att det är påfrestande på honom, dels för att han blir väldigt varm i pälsen, och dels när han fällde/började sätta pälsen. Och sen börjar han ju bli lite till åren också (21) och då kan det väl bli lite extra jobbigt med pälsen.

Nu är han inte påverkad längre, men jag tänker att det kan vara bra att fortsätta ge lite, eftersom han fortfarande sätter päls så kanske det hjälper lite. Plus att jag gärna ger något för magen nu när det kommer nytt foder, dels så byter jag hö nu, och dels så kommer han snart börja få Muskel också.

Nu ska han klippas om 2 veckor! :banana:

Senast ändrad:

I år har jag lyckats få ett så bra hö så jag kan ge Moa 3, 4 eller till och med 5 kg hö beroende på motionen! Är så lättad över detta! Protein och allt funkar super! Behöver bara ge mineraler.

Förresten.. Tips på mineraler som innehåller mycket kalcium och fosfor?

Lägger in två nya bilder på Moa också.
31662132.jpg

31662124.jpg

Kuddarna på bringan är mycket mindre! Och på bogen är det inget fett kvar alls. Mankammen börjar bli mjukare nu med, mycket mindre. Dock börjar den luta nu när det inte är lika mycket fett där.. Otroligt fult men såklart är jag glad över det.

Oj, det har hänt en hel del! Nu börjar hon se ut som en "normal häst", inte den där belgian blue-liknande fettansättningen längre.

Ja, ska bli kul att väga henne på tisdag när hon ska till Skara :)
Nu är det egentligen nacken som det är mest kvar på. Jag tror inte det är mycket fett i hennes hängmage som man kan tro. Hennes revben känns mycket tydligt och så. Jag tror det är proteinbrist och muskelbrist i den där magen.
Jag har ju trott att det är massa fett över bogen, men så som den ser ut nu är hennes extriör. Hon är så grov över bogen! Vecket som är där bla är hennes skelett som går in så.

Sen vet jag inte.. Tycker hennes rumpa är ganska stor dock :p Men sen är hon väldigt musklad också baktill, förmodligen pga körningen?

STor skillnad sen sist =) Det jag skulle vilja ha bort ytterligare är 'nederkant av halsen'/början på bringan, samt mer över länden, där finns det en del kvar. Baken & buken är jättesvårt säga ngt om på bild =)

Men absolut är det skillnad sen sist =)

Nacken verkar vara det som tar absolut mest evighetslång tid att få bort, Lillen dras ju fortfarande med depåer där (syns på vissa av de nya bilderna)

Jag skulle gärna vilja bolla lite tankar med er om hur man ska lägga upp fodringarna i vinter. Min preliminära foderstat är klar, och med lite tur kan det funka också. Jag lyckades på ner MJ till 40, proteinet ligger på 292 i så fall. Om jag fortsätter ge jäst så ligger MJ på 41 och protein på 312.

Såhär blev det iaf.
3.5 kg hö, 0.5 kg halm, 0.5 kg lusern, 200g soja, 100g krafft muskel (100g jäst)

Jag vill ge så mycket som möjligt på kvällen, de fodras runt 21, ibland vid 20. Frukosten senast kl 7. Jag tycker det är svårt att dela upp kraftfodret, men ändå ha någorlunda mycket grovfoder på samma giva.

Det bästa jag lyckats komma fram till är detta:
Morgon (6-7) 0.5 kg hö+100g krafft muskel.
Insläpp (runt 18) 0.5 kg lusern
Kväll (20-21) 3 kg hö, 200g soja (100g foderjäst)

Vad tycker ni? Kom gärna med tankar och förslag på vad man kan ändra på! :)

Än så länge får han ju inte såhär mycket, han får 2 kg på kvällen, plus soja och just nu jäst. Sen kommer han få frukost och det andra när det börjar bli frost och det inte finns så mycket att äta i hagen längre.

Jag skulle inte acceptera 12 h mellan två första fodringarna om de inte har att äta i hagen (vilket jag antar det inte är tänkt att de ska ha då det är en vinterfoderstat?). Jag förstår dilemmat, men måste ju ändå svara hur jag känner.

Det har inte hänt mycket alls enligt vågen :( 7 kg sedan juli, värdelöst ju. Vi (hon!) motionerar som idioter och står och svälter och är olycklig. Likt förbannat går hon inte ner tillräckligt. Veterinären pratade om att hon skulle ner 30-40 kg till... Jag tyckte det lät väldigt mycket på en shettis och sååå fet tycker jag inte att hon är. Jag räknade med kanske 15 kg till men men...
Deppar ihop totalt. Och framför allt också när isisen var med och vägdes också, han har 50 kgs övervikt nu! Och han tyckte jag inte heller var såå jäkla fet, tjock - absolut men inte så att han skullle väga 400 kg!!!

Jag förstår dej precis.. Sitter i samma sits (och har suttit här rätt länge..).
Min kille väger ju 500 kg så det är väl 100 kg som ska bort. Hittills inget bra som funkat.
Fick svar från djursjukhuset idag. Provsvaren hade inte visat på någon kraftig IR, men inte att han var frisk heller. Han kommer få medicin i hopp om att viktnedgången ska komma igång. Veterinären hade inga andra råd att ge.

Funderar på att prova en Biggest loser inspirerad historia :D Med lika restriktivt med mat som tidigare och sjuukt med träning. Funkar det så funkar det, annars har man i varje fall försökt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 585
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka