Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag får prata med dem ordentligt imorgon, så de inte tar en massa "fel" prover. Det är ju inte direkt gratis.

Jag skulle gärna hitta ett hö med den kvoten! Då vore det klappat och klart! :D

Här är det (om jag inte hittar bättre innan slutet av veckan) 35 g smb rp på ett HÖ, med 8.5 MJ!!

Ok, det är otroligt mycket bättre än det jag hade i gamla stallet förra året med 16 g smb rp. Men långt ifrån så bra som det hö jag hade från årsskiftet med 56 g.

För att jag ska få det att gå ihop utan att behöva köpa till massa så behöver jag 60 g. Men jag hade nöjt mig med 40. 40-45 kan jag pussla ihop. Men 35 är liiiite för lite för att det ska bli perfekt. :(

Elina - hö fungerar inte här, då skulle Lillen svälta ihjäl. Går liksom inte laborera 5 kg, eller ens 6 som han kanske skulle kunna få nu, över dygnet så att tuggtiden blir vettig. Och tyvärr går det ju inte kommer ner i så låga MJ som krävs med hö, det går inte odla sånt hö. Utan då måste det ju vara silage, så man spär ut det med vatten. Blir ju samma TS etc i slutänden, men fler kilo foder att portionera ut.

Men är det helt omöjligt hitta tt med kring 50 gr srp då?

Då var ponny på sjukhus. Jag gnager redan på naglarna.. På en höft, hur lång tid tar provsvaren?
Passade på att väga honom. Sist vägde han 500 kg jämnt (26/8). Idag vägde han 497,5 kg. Misstänker stark att de två kilona är muskler, med tanke på vilken toppig rygg och rumpa han fått sista veckan. Han tycks vara väldigt fäst vid sitt fett..
Fått iväg en analys för socker och stärkelse på höet. Ytterligare ett svar att vänta på..

Men är det helt omöjligt hitta tt med kring 50 gr srp då?

Förra året hittade jag ju hö med 56 g. Men i år har jag inte hittat någon... än.
Jag ska ringa på ett par annonser idag och hoppas att någon har bra siffror, men bland bönderna som jag känner genom kontakter så är det bara en som jag vet som tar analys (och han hade just 35).

Jag tycker inte att det har varit många annonser alls än i sommar, och jag har inte möjlighet att vänta heller.
Iofs så kan jag köpa en liten mängd av det halvbra höet och ha is i magen att det ska finnas mer om jag inte hittar bättre.

Dessutom så verkar de flesta häromkring ha uppfattningen att ett bra hö är minst 8 MJ och runt 30-40 g smb rp.
Förra året när jag köpte det med 56 g, så var det från andra skörden och han frågade flera gånger om jag inte ville ha det från första skörden eller iaf blanda, för det var ju så mycket protein i den andra skörden. :crazy:
Jag försökte flera gånger förklara att jag har en liten ponny som inte behöver så mycket energi, men han behöver protein precis som alla andra hästar. Det gick helt enkelt inte in.
Men jag tackade och bockade för att ingen annan hade nappat på det fina höet med mer protein i. :D

Nu börjar det se lite ljusare ut.

Har ringt runt på ett par annonser och en del har verkat helt ok. Smb rp har legat runt 50, vilket är ungefär vad jag kan jobba med utan att slå knut på mig själv med massa tillskott.
Men tyvärr så har det varit högt med energi också, mellan 9 och 9.5. :crazy: Jag hade velat ha ett som ligger på 8, men med lika mycket protein.

Det som irriterar mig är att de inte har koll på siffrorna!!! Jag förstår såklart att de inte kommer ihåg det i huvudet, men när man ber att få ringa tillbaka när de har pappret framför sig och de ÄNDÅ säger att de inte tittade så noga och inte ens bryr sig om att leta reda på pappret så att man i alla fall bara får en siffra och de vet inte riktigt vilken!!! :mad: Jag blir galen! :devil:
Den jag ringde till nu senast sa (i bilen) att han trodde protein var 70 nåt. Ringde tillbaka igen när han var hemma och han sa att den var 97. "Råprotein då? Vet du vad det smältbara låg på?"
Han hade ingen aning om vilken siffra det var, men trodde på råprotein.
Han hade ingen aning om TS-halten heller.
Så det lämnar ju mycket åt slumpen, men en ungefärlig siffra på 50.

Vilket är helt ok, men med MJ på 9.5 så är det ändå inte ultimat.

Håller tummarna för att den jag skulle ringa upp ikväll har perfekt hö!

Någon här som har plastat hö eller hösilage?
Jag ringde en som hade plastat hö i storbalar på 89% TS. Han sa att det håller länge och i somras hade de en liggande och det enda som hände var att det blev lite dammigt efter ett tag och en slags mögel som hästarna inte brydde sig om, som de kunde skala av.
Balarna var ju stora, 250 kg. Och jag har ju en liten häst som äter max 5 kg hö om dagen. Så en stor bal hade ju varat i 2 månader i så fall.
Tror ni att det håller sig bra, iom att det är så pass torrt eller riskerar det att bli dåligt efter ett par veckor?

Då var ponny på sjukhus. Jag gnager redan på naglarna.. På en höft, hur lång tid tar provsvaren?
Passade på att väga honom. Sist vägde han 500 kg jämnt (26/8). Idag vägde han 497,5 kg. Misstänker stark att de två kilona är muskler, med tanke på vilken toppig rygg och rumpa han fått sista veckan. Han tycks vara väldigt fäst vid sitt fett..
Fått iväg en analys för socker och stärkelse på höet. Ytterligare ett svar att vänta på..

Insulin analyseras av SLU i Uppsala på fredagar. Svar samma em.
Vet dock inte om det finns fler som analyserar insulin, eller om alla andra kliniker skickar dit med?

Är du säker det är muskler då? Jag kände ju samma ang L, försökte fånga det på bild men det var svårt, men shit han tappar ju muskler, ffa över ryggen.

Men det var inte muskler, det var fett..

Plastat hö är ingen fara. MEN, då ska det vara taget som hö och torkat som hö etc och SEN plastat. Det har precis samma hållbarhet som hö även öppnat, det är bara mer skyddat mot väder, vind, fukt etc under lagringen.

Vanligare är tyvärr att man tar det som silage, och det blir för torrt. Det ska man undvika.

Det är muskler, det är jag väldigt övertygad om. Dessutom upplever jag en prestationsförsämring, han orkar inte bära sig på samma sätt eller lika länge som tidigare.
Veterinären sa att provsvaret skulle komma om "några dagar", så det kan nog vara att det ska skickas till Ultuna.

Ok, då ska jag ringa och kolla igen.

Men som det är nu lutar det ändå åt att jag tar det som grannbonden har. Det gör faktiskt ingen skillnad. Det ena höet har 9.1 MJ och 47 smpr, och det andra har 8.5 MJ och 35 smpr.
Så med det sistnämnda (grannens) kan jag ge 0.5 kg mer hö, men behöver i gengäld ge 1 hekto mer kraftfoder.
Han har alltid lite halm i boxen (0.5 kg ungefär) som han kan pilla med. Men jag vill inte räkna med det i foderstaten som ett måste för att få upp TS eftersom jag vet att han äter det ytterst sparsamt. Pillar-ja, äter-nja, om han är riktigt hungrig.

Så nu lutar det åt att jag köper av grannen, vilket känns bra iofs. För han har väldigt fint hö rent kvalitetsmässigt!

Jag är lite tveksam på en punkt bara. Hur mycket energi ska jag räkna med? Enligt hippocampus är underhållsbehov för en häst på 300 kg 36 MJ. Lägger jag till arbete hamnar det på 43-45.
Jag pratade med en foderrådgivare som sa 40-45 MJ.
Förra året när han bantades låg han på 36 MJ (och alldeles för lite protein såg jag i efterhand, hur sjutton kunde rådgivaren släppa igenom det :crazy:)
I år behöver han ju inte bantas på det sättet. Han har fortfarande lite extra vikt sen i sommar, men inget farligt. Så i år tänker jag inte banta, utan låter honom tappa det över vintern.

Med min foderstat så får han 43 MJ och drygt 300 g smrp. Lite mycket tycker jag, men jag kan minska det till 41 som minst.
Tror ni det kan funka? Förra året gick han ju som sagt på 36 och tappade bra i vikt på det. (gick till och med på 38 en period och tappade ändå vikt)
Iofs var det svinkallt förra vintern, men ändå.

Oj, vad högt han kan ligga! Jag hade nog provat med 41 MJ först, bara om i fall att. Känns ju dumt om han skulle börja lägga på sig igen.

Och här sitter jag och kan inte ha min på över 30 MJ, inklusive arbete, om jag vill att han ska tappa i vikt. Inte ens då tappar han särskilt mycket :crazy: Hans målvikt är runt 400 skulle jag tro, så det är låångt under tabellbehovet..

Enda sättet att veta är ju att prova =) Håll noga koll med måttband, öga och gärna kameran på hullet bara och stryp omedelbart om han börjar lägga på sig?

*KL*

Potatisprotein tycks slinka ner som en dans, än har jag blandat i lite pp i lucern/linfröolja/gurkmeja, men då tycks han snarast anse att pot.proteinet gör det hela godare.

Återstår ju dock att se vad han tycker sen, när vi når lite vettigare givor av potatisproteinet.

+ Sthu.

Absolut håller jag stenkoll med måttband och foto (inte lika ofta med foto nu som i våras, men minst en gång i månaden).

Dessutom kommer det ju dröja länge innan han får såna mängder foder.
Nu finns det ju fortfarande massor med gräs kvar ute, vet inte hur mycket näring det är i det, men han har ju verkligen inte tappat i vikt, så jag antar att det är så att det räcker.
Nu får han 2-2.5 kg hö på natten, 0.2 kg soja och han har nästan 1 kg halm. Han äter max 0.5 kg halm i VECKAN. Så jag räknar inte med det.

Så det är ju inga mängder han får i dagsläget. I takt med att det blir kallare och mindre gräs att beta ute, eller om det skulle bli frost, så får han mer gräs. Så jag kommer öka på lite efter hand, och skulle jag märka att han ökar i vikt så får jag ju helt enkelt tänka om, och försöka lösa det med mer halm och mer proteinkoncentrat. Men han får redan 0.2 kg soja, och till vintern kommer han dessutom få 0.2 kg krafft muskel, så jag tycker han får tillräckligt mycket redan.
Skulle det inte funka så får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och byta ut höet mot lusernhack och ge halm och lusern.

Det löser sig ju alltid på ett eller annat sätt. Han är som sagt inte särskilt extrem. Den extrema övervikt han hade berodde helt enkelt på att han stod på fri tillgång och motionerades inte särskilt mycket.

Oj, vad högt han kan ligga!

Problemet är att jag inte riktigt vet hur högt han låg. :crazy:
De sparade dokument jag har hittar säger allt från 32 till 38! Vilket ju ändå är viss skillnad. :angel:

Men jag tror att han låg runt 35. Så det känns ju lite riskabelt att ge 43 om jag säger så! :o Men vi får se helt enkelt. Jag börjar lite försiktigt med 30 MJ, nu när det fortfarande finns gräs, och sen jobbar jag mig uppåt och ser hur det funkar.

Plan B med lusern, halm och soja (och krafft muskel) finns ju om det skulle gå åt pipan. Även om mitt sparkonto inte gillar det.

Några tips på duktiga foderrådgivare?
Orkar inte pussla själv längre, behöver någon att bolla med...

Tyvärr inte. Jag ringde till foderföretagen och frågade vad de hade för tabellsiffror. De sa en islänning på 350 kg ligger på 40-45 MJ och 400 kg ca 45-50 MJ. Underhållsbehov då alltså.
Så jag gissar att underhållsbehov för en islänning på 320 kg ligger mellan 35 och 40 enligt de (de hade inga siffror på det, tydligen väger inte islänningar så lite enligt tabellerna:angel:)

Om deras siffror stämmer så kän det ju vara rätt ok med 40-43 MJ iom att han rids. Men det återstår att se om jag har en tabellhäst. :p

Men du kan ju alltid testa att låta en foderrådgivare på nåt foderföretag kolla åt dig. Du behöver ju inte använda de siffrorna du får om du inte tror att det funkar. Men om du berättar vad som har funkat tidigare så kanske någon kan komma med något som iaf är att överväga. :)

Jag pratade med två olika på Krafft, men de hade inte mycket koll på annat än sitt eget sortiment :D

Nu har jag beställt potatisprotein! Får det om någon vecka.
Hur är det att fodra med, Alex? Fått höra att det visst ska vara lite besvärligt..?

Inte speciellt besvärligt alls. Dammar, som vetemjöl, men i övrigt inga problem, bara man har ordentligt med vatten (annars blir det 'hårt'), men lagom mängd vatten så nema problemas i blandning med lucern iaf.

jag har fodrat mitt sto med potatisprotein i 8 månader nu och hon äter med god aptit.... jag blandar det med Dodson och Horrells Kwikbeet... vilket gör att det blandas mycket bra men man måste röra ut det direkt.

Om Kwikbeeten kan jag säga att det räcker väldigt länge eftersom det sväller så mycket och stoet får endast 4 dl torrt om dagen. Jag tror att första säcken räckte 2,5 månader.

Hon blev verkligen fin när mängden potatisprotein ökades hon får ungefär 3.5 dl per dag så det är ett mycket bra foder för just fånghästar tror jag...

MMBetsybabe

Det låter ju bra hörrni :) Då ska jag bara vänta in leveranserna, både potatisprotein och Kwikbeet (som jag beställde från åf för länge sen, hon tycks glömt bort det..).

Fick svar om glukosprovet på ponny nu när jag hämtade honom. Det hade inte varit normalt men ingen katastrof heller, så veterinären väntar med några kommentarer tills insulinsvaren är klara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 590
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka