Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Nu börjar det se lite ljusare ut.
Har ringt runt på ett par annonser och en del har verkat helt ok. Smb rp har legat runt 50, vilket är ungefär vad jag kan jobba med utan att slå knut på mig själv med massa tillskott.
Men tyvärr så har det varit högt med energi också, mellan 9 och 9.5.
Jag hade velat ha ett som ligger på 8, men med lika mycket protein.
Det som irriterar mig är att de inte har koll på siffrorna!!! Jag förstår såklart att de inte kommer ihåg det i huvudet, men när man ber att få ringa tillbaka när de har pappret framför sig och de ÄNDÅ säger att de inte tittade så noga och inte ens bryr sig om att leta reda på pappret så att man i alla fall bara får en siffra och de vet inte riktigt vilken!!!
Jag blir galen!
Den jag ringde till nu senast sa (i bilen) att han trodde protein var 70 nåt. Ringde tillbaka igen när han var hemma och han sa att den var 97. "Råprotein då? Vet du vad det smältbara låg på?"
Han hade ingen aning om vilken siffra det var, men trodde på råprotein.
Han hade ingen aning om TS-halten heller.
Så det lämnar ju mycket åt slumpen, men en ungefärlig siffra på 50.
Vilket är helt ok, men med MJ på 9.5 så är det ändå inte ultimat.
Håller tummarna för att den jag skulle ringa upp ikväll har perfekt hö!
Någon här som har plastat hö eller hösilage?
Jag ringde en som hade plastat hö i storbalar på 89% TS. Han sa att det håller länge och i somras hade de en liggande och det enda som hände var att det blev lite dammigt efter ett tag och en slags mögel som hästarna inte brydde sig om, som de kunde skala av.
Balarna var ju stora, 250 kg. Och jag har ju en liten häst som äter max 5 kg hö om dagen. Så en stor bal hade ju varat i 2 månader i så fall.
Tror ni att det håller sig bra, iom att det är så pass torrt eller riskerar det att bli dåligt efter ett par veckor?