Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Men vi plåtade ju fossingarna också, eftersom att hon har haft så fula ränder
men inga övriga symptom och inget som man kan se i hovarna heller.
Plåtarna visade bara ett par prima fötter. Så det var ju skönt!

Det är som varje år. Den går upp för att du underskattar betet:crazy:

Den kan inte rå för att dens matte inte tar tag i saken utan historien upprepar sig hela tiden.
Man måste vara konsekvent året om o inte skylla på ditten o datten.
Börja med att blötlägga höt o ha en gräsfri hage. Då!!! kan du börja räkna.

Eller varför inte ge halm:confused: som de sällan äter bara för att det är gott.

Tycker inte att det är OK att helraka hästen mitt i smällkalla vintern för att banta den- eller vad säger du- etologen:crazy:

Se istället till att den inte går upp.

du får leta upp någon grisbonde som använder potatisprotein så kanske du kan köpa av denne...

eller leta tag i någon foderförsäljare som säljer till grisbönder...

några tips bara...

MMBetsybabe

Hehe, nä jag menade inte att det är anabola i men att effekten verkar vara något liknande. Hade inte tänkt att ge det heller, svindyrt!

Jag har letat runt bland alla kontakter, men inte fått tag i någon som har rent potatisprotein. De flesta har det blandat med massa annat.. Ingen har heller svarat på när de väntar nästa leverans, om jag kan köpa ett par kilo då. Men jag får väl ligga på, det är ju ingen panik direkt.

Begriper bara inte hur han kan bli smalare, men väga mer.. Hade han varit på samma centimetrar hade jag förstått det, men när han minskar i omfång..?

Omfördelning av fettet, fått mer muskler, finns ju många förklaringar. Kuggfrågan är ju dock - hur är HULLET?

Jag har det som 'tyngsta punkt' eller hur man ska säga, oavsett vad vågen och bandet visar, så för mig är hullet det viktigaste. Har han hullmässigt lagt på sig struntar jag i om vågen/bandet minskat, och vice versa - har han minskat i hull så är jag inte så brydd om bandet/vågen står på samma som innan.

Han får eg ha vilket mått och väga vad han vill så länge hullet är tillräckligt lågt. Nu går det ju hand i hand till stor del dock, men du förstår vad jag menar.

Så jag bedömer i ordning depåer - hull - band/vikt. I fallande prioritetsordning. Men bandet/vågen blir en hjälp när jag står där och 'inbillar' mig att han gått upp t ex, jag blir väldigt blind ibland.

Jag är helt med på hur du tänker, och resonerar likadant.

Det är just det som konfunderar mig nu :crazy: Hans hals har blivit mindre, rumpan mindre, midjan mindre, fått sämre styrka känns det som (tappat muskler?). Revbenen känns fortfarande, med mycket tryck och god vilja, precis som i våras. Dock har han den här "gravidmagen" som kommit nu de senaste dagarna. Jag antar att det är mest vatten, det har regnat en massa här och de går trots allt på gräs (även om det inte är länge och med munkorg). Stallkompisen, som går ute mer och "fritt", har fått ränneskita av gräset :crazy:

Väntar på att de ska få in halmen så jag kan börja fodra med det.

Funderar över strömaterial. Har fått ett bra pris på halmpellets, men är det så lämpligt att använda tro? Tänker på om han äter upp det, han har ju trots allt ingenting emot att äta halm (han satte ju i sig hela boxen på en natt när förra stallet hällde in halm istället för spån till honom :crazy:).
Spån är ju så förbenat dyrt, hade varit bra med ett billigare alternativ. Sågverket jag fick spån hos förut har lagt ner :cry: Men vet inte om jag vågar anta att han inte äter upp hela bädden om jag har halmpellets.

Kan man som ägare drabbas av häst-anorexi? :crazy:

Jag tycker Constance är snyggast i hullet här

Även här är hon ok, dock tunn överlinje

Men i samband med att överlinjen började bli bra så tycker jag hon ser plufsig ut i resten av kroppen. Sådär så att jag nästan tycker att hon börjar se fet ut igen :(

Samma sak med shettisen. Hon har nu fått en ganska ok överlinje men resten av kroppen ser lite plufsig ut.

Vad beror det på? Synvilla? Eller har de blivit fetare? Ska jag dra ner på MJ men behålla Smrp? Eller behöver man öka Smrp om man minskar MJ?

Det är ju ungefär samma som jag upplever!
Jag håller med om att hon ser lite lös ut i hullet, runt buken speciellt.
Har ingen aning om vad som är bäst att göra. Jag själv hade nog provat att minska energin lite och behålla proteinet på samma nivå. Överlinjen kan ju luras lite och egentligen vara fett...

Hon ser jäkligt trevlig ut på första bilden :)

Ja men visst ser hon lite plufsig ut, som att det är lite uppblåst, löst och lite dallrigt? Och nu ser hon mer plufsig ut än hon gör på bild nr 2.

Just ja, överlinjen luras. Undrar om det är det som har hänt? Jag får prova minska energin och behålla proteinet och se vad som händer med överlinjen...

Tack :)

Är det revbenen som syns eller är det några andra ränder?

Jag tycker verkligen inte att hon ser fet ut. Är väldigt svårt att bedöma vad som är extra fett och vad som är benigt när man inte kan klämma på henne. Men jag tror inte att du behöver oroa dig för den hästen.
Se till att ge tillräckligt med protein och börja träna ordentligt för att fixa överlinjen.

Revbenen känns fortfarande, med mycket tryck och god vilja, precis som i våras. Dock har han den här "gravidmagen" som kommit nu de senaste dagarna. Jag antar att det är mest vatten, det har regnat en massa här och de går trots allt på gräs (även om det inte är länge och med munkorg).

Detta med revben eller inte är nog inte ett så bra kännetecken.
Men jag tror inte att det är vatten som gör att magen är stor däremot möjligen fibrerna. Men vattnet tas säkert upp.

KL

Hur går det för er alla där ute? Någon mer som känner av hösten? (pälssättning alltså)

Här har vi en otroligt loj häst, som släpar hovarna efter sig från hagen. Precis som varje höst. Däremot är han supertrevlig i ridningen just nu!

Jag har misstänkt att han har breddat sig lite väl mycket för den sadeln jag köpte i våras, och fick medhåll från tränaren igår. Hon tyckte att det var väl precis så han kom i den, så en ny sadel står på köplistan och förhoppningsvis så har jag en som kan passa gång. Jag håller tummarna!!
Däremot så höll tränaren inte alls med om att det var sommarfläsket som gjorde att han hade växt ur sadeln, utan hon tyckte att han hade förändrats mycket i kroppen sen i vintras. Och visst tycker jag det har hänt en del men man blir ju lätt så hemmablind.
Så på det stora hela tycker jag att det känns väldigt positivt just nu. Han har iaf inte gått upp mer utan ligger kvar på vad jag tycker är maxvikt för honom.

Jag tog lite kort igår, men de vågar jag bara inte lägga upp. Han ser SKITFET ut!!!! Jag förstår inte varför han ser så mycket fetare ut på korten än i verkligheten, jag visade ändå mamma också och hon såg lika :eek: ut som mig.
Så det blir inga bilder innan jag förstått vad jag gör för fel med kameran, för det blir då inga rättvisa bilder inte. :mad:

Min ponny är pigg som bara den och smalare än någonsin så det känns bra. Nu börjar vi så sakta närma oss tvåårsdagen för fånganfallet (tre månader dit) vilket kommer att ge mig ångest.

Här är inget bra...
Pälssättningen har kommit igång, så det är gnälligt med att bli borstad som alltid.
Det verkar inte bli mycket halm i höst, så utfodringen blir besvärlig i vinter. Hoppas de får in halmen!
Den nya munkorgen ger skav på nosryggen.

Dessutom har vi fått lägga bort motionen nästan helt.. Hästen ömmar massor, trots skodd. På kliniken skodde de om med sulor. Röntgen visade ingenting fel, bara ett par fina hovar.
Veterinären höll med om att något var lite konstigt, men kunde inte säga vad. Hon skickade hem oss igen med eventuellt återbesök om 10 dagar för att prova antiinflammatoriskt. "Om i fall att".
500 kg vägde dunderklumpen också.

Köpte halmpellets idag, det tyckte ju ponny var smaskigt. Hoppas det går över det med..

Så där sitter vi. Vet inte alls vad jag ska göra..

Här sätts det päls för fulla muggar (tyvärr). Piggt och glatt som vanligt, snarare piggare än tidigare. Men så blir det alltid när det börjar bli lite kyligt. Har tacksamt nog bara haft en enda som haft minsta känning av sin pälsfällning/pälssättning, och det är ingen av nuvarande.

Lillens hull är utmärkt, Emil är fortfarande för trind men jag har slarvat med hans motion, tappade lite sugen iom Ls konv och prognos, skäms på matte. Lillens hull är dock frågan hur länge det kommer vara utmärkt, med tanke på att han har prima god havrehalm som lakan nu :crazy: Han får ha det sålänge för att inte gräva i boxen tills jag vet vad fan som hänt med hans ben (se annan tråd) som är toksvullet.

Att hon är mer uppdragen när hon hoppar eller springer är inte så konstigt, till och
med avelsstona med rejäla hängbukar, ser ju bra ut när de springer eller busar runt!

Ser bara ut att vara i akut behov av muskler.

Min darling som ska vila i minst 5-6 veckor till sätter björnpäls som vanligt, men är i övrigt oförskämt glad och pigg!
Superfin i benen nu när hon går lindad 24 timmar om dygnet också.

Hon vill helst leka och busa hela tiden, men måste ju hålla sig på mattan för sitt knäs skull.
Har vilat i tre veckor nu, och har redan blivit rundare, men bilderna luras lite då vinterpälsen börjar växa fram. Men jag kan inte göra så mycket åt saken.
Ska dock ta bort allt hö (2.5 kg) så att hon bara får halm och 0.7 kg soja. Mer behöver hon inte.

stella2-36.jpg

Några bonusbilder på det glada monstret.

alis_volat_propiis_by_tarjeis-d2xv18p.jpg

acritor_et_fideliter_by_tarjeis-d2xv1dz.jpg

citius_altus_fortius_by_tarjeis-d2xv1jh.jpg

Päls? Det där? ;) Jag kollade på E idag och insåg att det bara är att ta fram klippmaskinen...

Men Stella ser ut att sätta samma sorts vinterpäls som L, den där täääääta. Han är som sammet att klappa på nu. Syns inte så mkt, men tät päls som attans. E har mycket längre, men glesare. Men såpass att han svettas när solen ligger på.

:rofl: Den är nog omkring två cm än så länge, men det kommer och jag hoppas på en riktigt
rejäl päls som gör att jag inte behöver täcka henne förens i vinter när hon ska igång igen. :)

Förra året vid den här tiden var pälsen såhär mysig. :love: Den är ju kortare nu eftersom att hon varit klippt några gånger i år.

Stella2-25.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V