Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Vad roligt att metaforminet fungerar, och så bra.
Nyfiken fråga, och Du har säkert skrivit det tidigare, men; vad hade Lillen för värden när Ni satte in det?
hälsningar
devere
Ingen aning. Han är ju tidigare, bra mkt tidigare, testad två ggr med enkla blodprovet. Då legat under gränsvärde på både insulin och glukos, men legat nära gränsen så att säga. Men då han uppvisat 'alla andra' symptom på IR har det ju rek att behandla honom (matmässigt etc alltså) som IR, och göra en glukosbelastning. Den glukosbelastningen gick det TROLL i, tror vi hade fem inbokade ggr som fick bokas av, den senaste nu i somras, då fick vet tillbaka sitt diskbråck.
Dock har jag ju med kost ffa (och i viss mån motion) lyckats få bort de flesta depåerna och få ner hullet rejält, så det kändes ju inte som något behov att behandla etc. Däremot diskuterades det mellan min vet och expertvet ang vad gör om han återigen börjar lägga på depåer inför vintern, och metformin nämndes då som ev alternativ.
Sen åkte han på boxvilan, och det skulle ju innebära kraftigt minskad rörelse/motion, och ökad mat. Och hösten i antågande (då har han lagt depåer tidigare). Dvs jag hade nästan panik. Min vet kontaktade då expertvet igen och de kom fram till att det absolut var vits att prova metformin om/när det hände.
Sen gick ju saker from bad to worse och jag stod med en fångbenägen häst som troligen är IR som det inte sågs någon annan lösning än att allmänbehandla med kortisontabletter. Det SISTA man vill ge en fångis, och det SISTA man vill ge en IR-häst, då kortisonet i sig höjer insulinet osv. Då rekommenderade experten att sätta in metformin ihop med kortisonet, för att förhoppningsvis minska kortisonets insulinhöjande verkan. Han var då depå och hullmässigt inte 'kritisk' så att det i sig kändes som man behövde ge metformin, men kortison. Och de studier som finns är ytterst få och inte egentligen tillräckliga för att säga så mycket, men det har inte upptäckts några biverkningar, och det verkar som att på en häst som INTE är IR så händer - inte ett smack.
Så han sattes på metformin, och ingen förväntade sig egentligen något mer än att minska risken för kortisonutlöst fång. Men på en vecka så hände det massor med det som var kvar av depåerna. Och därför blev/är planen att ha honom kvar på metformin tills återbesöket på klinik (för att få en vågvikt också), och sen får vi se vad expertvet och min hemmavet kommer fram till. För tydligen så just ATT han svarat så på metformin är en stark indikator på att han ÄR ir.
Jag har dock tänkt försöka få ett nytt enkelt blodprov taget på kliniken, just för jag är VÄLDIGT nyfiken på vad han ligger på i insulin och glukos nu, jmf med innan.