Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jaha, då var det ju en helt annan femma!

Magen brukar ju gå in när man ridit ett tag tycker jag om det bara är så att den är svullen. Annars tycker jag de kan bli runda om magen om de äter sällan och stora mål, istället för lite och ofta om du förstår hur jag menar. Känns lite som att om de tänjer ut magen ofta så töjs magen ut så att de får svårare att hålla upp magen ordentligt.
Hur ser fodergivorna ut när han står inne? Iom att han inte går på gräs så många timmar och du säger att det inte är så mycket gräs där han går så är det väl mest troligt inte på grund av gräset.

Han får hö 4 ggr per dag, men har han stått i grushage en dag är magen inte alls svullen, så jag tror nog det har med gräset att göra.

Idag däremot var ballongmagen borta och hästen är superpigg o glad. Fattar inte vad det beror på. Känns som det ligger o jäser i magen vissa dagar:crazy:

Ja men eller hur. Så roligt är det faktiskt inte att gräva runt på skullen. En gång är mer än tillräckligt ;)

Vad kul att du hittade på en fodergrind. Då kanske det löser sig för dig och din häst under vintern!

Visst är hon söt! Hon tycker att det är kul, får ju beröm, mys och godis ju!
Tyvärr lasttränar vi för att vi ska åka till veterinären på torsdag. I måndags trillade hon av rampen på transporten för
att hon blev skrämd av en bil som köre förbi på tok för fort på parkeringen. :cry: Syns knappt visserligen, det är bara
jag och en till av ungefär 15 personer som tycker att hon ser konstig ut.

Jag tycker också att hon börjar se fin ut.

Hon är verkligen superduktig, hon slet sönder två grimmor förra året. Nu tycker hon att det är kul!
Jag tycker hon är bra i hullet, men vart är alla muskler vi jobbat för? :p

Vi fick nytt hö häromdagen, väntar på analysen på det nu. Hoppas på extremt mycket protein och ingen enerig. :banana:

Nä men vad tråkigt :(
Hoppas att det inte är "något" utan att det bara är något enkelt typ blåmärke eller så, nåt som inte är så jobbigt!

Hoppas det inte är något! Ni har haft mer än tillräcklig med problem..
Håller tummarna om höet :p

Jag satte ut annons för en vecka sen o har nu fått svar- hösilage på över 100- lite onödigt mkt, men det fanns även på 77.

tyvärr högt energiinnehåll men jag får blötlägga vissa mål o rida mer.

*KL*

Lillen hälsar att metformin är det bästa som hänt honom. Han får äta hur mycket sånt här han vill:
lillenhull2010082335.jpg

Och när matte tar av täcket ser han ut såhär, vilket uppenbarligen gör hans matte larvigt glad, och gör att hon fortsätter ösa in halm..
lillenhull2010082334.jpg

Kan man öka maten om dom käkar metaformin??
Moa äter ju det nu med men går fortfarande på svältdiet..
Vilket börjar synas nu med, hon är väldigt bukig..

Kan man öka maten om dom käkar metaformin??
Moa äter ju det nu med men går fortfarande på svältdiet..
Vilket börjar synas nu med, hon är väldigt bukig..

Ingen aning rent generellt. I Lillens fall är ju den ökade maten av nöden tvungen i och med boxvilan. Är inte riktigt sjysst att ha stackarn på box 24/7 och med 10 min tuggtid var fjärde timme.

I början ökade jag inte, och depåerna rann ju av honom och han gick ner (fettnacken är kvar dock). Men sen har jag ökat succesivt på halmen, och han står kvar i vikt. Ligger och pendlar mellan 372 - 384 kg på bandet (mot 390 - 405 på bandet innan metformin).

Men han tycks stå stilla i vikt trots ökat MJ-intag, och det lär vara pga metforminet, att hans metabolism är mer normal nu än innan. Om han skulle gått ner om han stått kvar på samma är ngt jag gärna skulle veta, men som ju varit omöjligt att testa. (Eller omöjligt och omöjligt, väl elakt)

Pratade med hemmavet igår just ang metforminet osv, och han tyckte att det här om något ju bekräftar att han haft/har en metabolisk störning, just att metforminet hjälper. Lovat maila honom bilder, och ska 'rapportera' till VR med (hon ville det), så har mer hullbilder från idag men måste åka och jobbba så de får komma sen.

Men om man kan ge mer mat - ingen aning. I just Lillens fall har metforminet gjort att depåerna sa hejdå (utom nacken), vikten gick ner lite och att han sen behållit den vikten och hullet trots att MJ ökats ganska rejält. Och allt beskrivet TROTS att hans motion är KRAFTIGT neddragen. Från sprall i hage 8 h per dag + 60 - 90 minuter skritt/dag till box 24 h per dygn och 20 minuter skritt per hand per dag.

Tillägg - bukighet är ju inte så mkt av 'svältdiet' som proteinbrist? Täcker du proteinbehovet verkligen?

Senast ändrad:

KL

Någon som har koll på hur länge det finns något av värde kvar i gräset? Är det så länge det är grönt? Vad försvinner först?

De andra i stallet börjar göra sig redo för att stalla in på nätterna snart. Förhoppningsvis finns det någon mer som vill gå ute lite längre iaf, annars blir jag tvungen att ställa in min pålle också på nätterna, vilket jag inte alls gillar, men tyvärr gillar han inte att stå helt själv ute så det finns inte mycket att välja på. :(
I så fall måste jag ju veta hur mycket jag kan ge honom på nätterna, om man ska köra hard-school och servera mestadels halm, eller om man behöver ge hö för att han ska få i sig allt han behöver?
Har inte köpt hö än, analys kommer nu i veckan från grannen, förhoppningsvis blir det köp därifrån om siffrorna är ok.

omöjligt säga utan att i princip ha analys på gräset, men generellt så mj finns det än så det räcker och blir över för de lättfödda, men proteinet är uselt. Däremot om man släpper på återväxt, då är det bättre protein. Men riskerar vara på tok för bra mj för en lättfödd. Ge lite lucern/soja, och halm?

Vad fin han är!
Kul att det fungerar.

Nu är det kanske en fördelaktig kameravinkel eller jag som är hopplös på att se fettnackar men jag tycker inte alls att han verkar ha ngn fettnacke.

en kombination kanske. Jag har faktiskt en närbild som man tydligt ser fettet på, ska lägga ut den när jag är hemma igen. Men mest känner man det, eller ser det när man är nära. Men ligger 3-5 cm fett i mankammen. Men ska lägga ut närbilden sen, lite fascinerande faktiskt. Just för han inte alls ser ut att ha det, men har rätt rejält tyvärr. Hemmavet tyckte dock att det kan ta tiid att få bort den. Och fettet har ju blivit mjukare, så hoppas han har rätt...

KL

Märkliga häst.. Nu börjar man känna revbenen igen, tydligt (nåja ;)) som i vintras. Och han går på mer gräs än tidigare.

Har satt på munkorgen igen och de står inne om natten från och med idag. Tyvärr har inte halmen kommit in än så han får ca 1,5 kg hö, fjolårets (det ligger ytterst). Denna veckan har jag dessutom tid att rida extra mycket, så två rundor om dagen är inplanerat hela veckan. Perfekt! Kanske bränner man bort någon liten kalori :p

Tyvärr missar vi tävlingen i höst, det tar ner motivationen en aning.. De flyttade den till den enda helgen i hela september som jag inte är hemma! Typiskt.. Men jag får ligga i som en tokig och vara bäst till våren istället :D Stor nackdel med wetsernklubben här, de har inte speciellt tätt mellan aktiviteterna.. Jag behöver ha något mål med en rejäl utvärdering med några månaders mellanrum för att träna hela tiden :p

Vad roligt att metaforminet fungerar, och så bra.

Nyfiken fråga, och Du har säkert skrivit det tidigare, men; vad hade Lillen för värden när Ni satte in det?

hälsningar

devere

Vad roligt att metaforminet fungerar, och så bra.

Nyfiken fråga, och Du har säkert skrivit det tidigare, men; vad hade Lillen för värden när Ni satte in det?

hälsningar

devere

Ingen aning. Han är ju tidigare, bra mkt tidigare, testad två ggr med enkla blodprovet. Då legat under gränsvärde på både insulin och glukos, men legat nära gränsen så att säga. Men då han uppvisat 'alla andra' symptom på IR har det ju rek att behandla honom (matmässigt etc alltså) som IR, och göra en glukosbelastning. Den glukosbelastningen gick det TROLL i, tror vi hade fem inbokade ggr som fick bokas av, den senaste nu i somras, då fick vet tillbaka sitt diskbråck.

Dock har jag ju med kost ffa (och i viss mån motion) lyckats få bort de flesta depåerna och få ner hullet rejält, så det kändes ju inte som något behov att behandla etc. Däremot diskuterades det mellan min vet och expertvet ang vad gör om han återigen börjar lägga på depåer inför vintern, och metformin nämndes då som ev alternativ.

Sen åkte han på boxvilan, och det skulle ju innebära kraftigt minskad rörelse/motion, och ökad mat. Och hösten i antågande (då har han lagt depåer tidigare). Dvs jag hade nästan panik. Min vet kontaktade då expertvet igen och de kom fram till att det absolut var vits att prova metformin om/när det hände.

Sen gick ju saker from bad to worse och jag stod med en fångbenägen häst som troligen är IR som det inte sågs någon annan lösning än att allmänbehandla med kortisontabletter. Det SISTA man vill ge en fångis, och det SISTA man vill ge en IR-häst, då kortisonet i sig höjer insulinet osv. Då rekommenderade experten att sätta in metformin ihop med kortisonet, för att förhoppningsvis minska kortisonets insulinhöjande verkan. Han var då depå och hullmässigt inte 'kritisk' så att det i sig kändes som man behövde ge metformin, men kortison. Och de studier som finns är ytterst få och inte egentligen tillräckliga för att säga så mycket, men det har inte upptäckts några biverkningar, och det verkar som att på en häst som INTE är IR så händer - inte ett smack.

Så han sattes på metformin, och ingen förväntade sig egentligen något mer än att minska risken för kortisonutlöst fång. Men på en vecka så hände det massor med det som var kvar av depåerna. Och därför blev/är planen att ha honom kvar på metformin tills återbesöket på klinik (för att få en vågvikt också), och sen får vi se vad expertvet och min hemmavet kommer fram till. För tydligen så just ATT han svarat så på metformin är en stark indikator på att han ÄR ir.

Jag har dock tänkt försöka få ett nytt enkelt blodprov taget på kliniken, just för jag är VÄLDIGT nyfiken på vad han ligger på i insulin och glukos nu, jmf med innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka