Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Detta är första året sen vi började banta som han går utan munkorg. Skulle egentligen haft en skogshage (äkta skog, bara lingonris och granar), men markägaren ändrade sig.
Betet har inte räckt till stoet med föl, hon har fått extramat så länge jag stått där (sen juli). Så nej, betet räcker inte till alla fem ;)

Du är lite snabb att anta saker som du inte vet något om. Du känner inte mig och mina rutiner, så låt då bli att anta och kritisera tills du vet hur läget är.
Jag ser ingen som helst anledning att berätta precis allt om hur våra marker ser ut för en helt okänd person på ett internetforum, en person som aldrig visat att den faktiskt har kunskaper och erfarenhet om det den påstår. Du är väldigt snabb att säga att alla gör fel, men drar dig för att berätta något om vad du anser rätt och ge en bra förklaring om varför. Jag har förstått att du tycker att vetenskap är mer eller mindre förkastligt, men nu råkar det vara så att det värderas högre än en enda enskild anonym persons åsikter.

Det som är vetenskap i detta att din häst förblir lika tjock- år ut o år in.

Sen kan man ha 100 ursäkter för det o söka sympati.

Nej du vännen, det är inte vetenskap. Vetskap är det, men inte vetenskap.

Jag har varken ursäkter eller söker sympati. Hästen är fet, punkt. Jag gör allt jag kan i dagsläget, även om jag vet att man skulle kunna göra mycket annorlunda om man hade möjligheterna. Kalla det ursäkter du om det får dig att känna dig bättre, jag kallar det faktum. Vissa saker kan jag som hästägare inte styra över.

Jag ber dig återigen;
Berätta något om vad du anser rätt och ge en bra förklaring om varför. Gärna med en kort historik över din egen erfarenhet i ämnet.

*kl*
Är det bara min häst som växlar nåt helt otroligt i magomfång? Mäter med måttbandet, och det kan växla mellan ca 445 och 470 kilo, över bara några dagar.

Förra året gick hon upp mkt i vikt på betet, men under året fick jag ner henne till ca 438 kilo ganska stabilt (från som värst 508:crazy:), och då var hon slank och fin. Nu ser man att hon fått ett tjockare späcklager och har gått upp lite på betet, men midjemåttet är helt förvirrande.

Hon går i helt nerbetad hage med bara småplock och får bara mineraler med en liten näve kli i. Rids ca 4 dagar per vecka.

Min häst ändrar sig inte så mkt men jag har kommit fram till att det blir jämnast resultat om jag mäter efter det att jag har ridit.

Om jag mäter på olika ställen, alltså låter bandet mötas på olika ställen, hög upp vid manken, mitt på eller långt ner t ex, kan jag få en ganska stor diff, så kan det spela in med kanske?

Inga jätteutslag, sist var lägsta 372 kg och högsta 384 kg.

SÅ olika mätställe och viss dagsvariation, om hästen är 'nyäten och proppmätt' eller ett tag sen den åt och nyss motionerat kanske är svaret.

Jag har ritat med märkpenna där han brukar ligga, har markerat 3 cm som han brukar ligga mellan, oftast ligger han i mitten eller på det största nu, i våras låg han på mitten eller smalaste, så lite pendlar det.

Däremot så fick jag som jag skrev för ett tag sen en chock när jag mätte honom efter jag tog in honom från betet (han går på "mycket" gräs nu, om man jämför med andra hästar här, och han håller vikten utan problem på det) då hade han "gått upp" ca 30-40 kg! Men sen mätte jag igen efter att vi hade ridit, och då låg han på sin normala vikt igen.

Ibland sväller de ju upp lite om de är mätta och goa och har släppt ner magen.

Heh, jag tar måttbandet med en stor nypa salt.. :p
Kanske mäter jag på fel ställe?
Men om vi säger såhär - även om jag med ögat kan se att pålle gått upp i vikt sen sist, och även på sadelgjorden märker att jag får spänna något/ett par hål längre ut, så kan måttbandet ändå visa på att den skulle väga mindre! :crazy:
Har iofs inte provat så frekvent att jag vet att jag mäter på samma ställe, och ungefär samma tid vore ju också smart.
Men jag la ner det och mäter numera med sadelgjorden istället! ;)

I slutet av Maj var pålle helt ok enligt mina mått mätt (jag var ju t o m orolig att han skulle gå ner mer, eftersom det kan gå rätt snabbt när det väl händer, särskilt som han bara åt typ 8-9kg hö under 1½ dygn när vi var borta på hyfsat hård träning..) sen dröjde det inte länge förrän betet exploderade och då gick det upp igen.
Tänkte att äh, så farligt är det faktiskt inte, så länge vi kan hålla igång. Tyvärr fick vi ofrivillig vila två gånger utan att riktigt veta hur länge (så det var motiverat att byta hage menar jag, men han stod iaf inne mer = aningens lättare att styra dieten) och då drog det iväg igen.
Men nu börjar betet bli sämre och då märker jag direkt att gjorden går att dra åt mer! :)

Det låter säkert slappt om man jämför med många i tråden, samtidigt tror jag tyvärr inte det skulle fungera med betesreducerare (lätt att få skav på sommaren + duktig på att klia av sig saker) och det skulle inte fungera rent praktiskt att ha i en liten gräsfri hage när det inte ingår någon service på sommaren. Än så länge *peppar peppar* har han inte visat några tendenser till fång, det skulle visa sig snabbt med barfotahovar tänker jag.

Funderar om man ska fråga stallägaren om han kan stå kvar i beteshagen i september också? Betet blir ju som sagt sämre, så troligen är det optimalt från ungefär slutet av Augusti. Tänker också för luftvägarnas skull, han är ändå 18 och har visat tendenser till dammhosta, ytterst få tillfällen men man vill ju gärna förebygga. Och för att slippa ge hösilage när det fortfarande är ganska varmt ute :angel:

Måttbandet ger ju bara ett ungefärligt mått. Sadelgjorden blir kanske mer exakt för den ligger antagligen mer på samma ställe varje gång. Jag mäter min ponny en gång varje helg, efter ridning och flyttar måttbandet lite tills jag får det lägsta värdet. Jag drar också åt det en del. Inte vet jag om det är rätt eller fel men det har i stort sett visat samma mått under flera månader (men med en mkt långsam viktnedgång som jag hoppas kunna/våga bromsa). Men en del hästar bygger fettdepåer och de missar man helt med måttbandet så det räcker väl egentligen inte bara med det även om jag tycker att det är bra mkt bättre än inget alls. Om man tycker sadelgjorden funkar så är det säkert bra.

Ja och om inte annat så ser och känner man ju statusen på eventuella depåer :angel:
Jämfört med hur det var innan. Tycker gjorden ger ett grovt hum om huruvida det går ner eller upp, det man ser för blotta ögat blir en status på hur det är just nu.
Värre då kanske om det är mindre marginaler och man vill balansera på rätt sida, tänker jag.

Om man ska tro sadelgjorden har min rasat i vikt i sommar! Har spänt upp gjorden ca 7 cm sammanlagt sen jag bytte sadel :banana:

KL
Hade pojkvännen med ut idag, han har inte sett hästen utan eksemtäcke på flera veckor. Hans första kommentar var "Vilken snygg hals han börjar få!" :laugh: Den har verkligen blivit mindre, nu syns musklerna och konturen och den är liksom fastare. Jag är glad :) Man känner revbenen, men hängmagen är ju kvar.. Den verkar svår att få bort...

Kul att det går framåt! :)

Här är det fortfarande en hel del fett men nu börjar det bli rätt mycket muskler också. Han orkar bära sig större delen av ridturerna och har god kondition, i trav. I galoppen är han också mycket starkare, nu galopperar vi några hundra meter i stöten istället för korta snuttar upp för små backar :) Och det blir så många galopper som vi hinner med på ridturerna, han är pigg och glad!

Måste ha varit väldigt gynnsamma förhållanden i år. Fullblodet går ju i samma hage och det är nerbetat och inte gödslat men han har knappt behövt stödfodras. Halvbloden som går på bete är... runda :cool:

Om två veckor flyttar jag och hästen flyttas inte förrän 3-4 veckor efter, så jag hoppas nån vill rida honom lite under den tiden.

Tror jag det att en ponny ratar halm när den får mkt gott foder o bara ser det som sängkläder/ tilltugg.
Jag skulle nog hellre ge 50/50 bra hö o halm o skippa proteinet- billigare för dig. endast 4 MJ extra.

Fråga A´s vet som t om rådde att ha ett proteinunderskott för att få ner den, men som givetvis.... förkastades o hon fick medicin istället..

Illa illa när vissa användare inte förstår att fodra det lillalilla för att slippa fång.
Lyssna ni som har fånghästar när ni här i Axel har en som vet hur man gör och låt er inte förblindas av siffror hit o dit.
Och då jag är ombedd dementerar jag ryktet att jag skulle vara Coari.

Jag skulle nog hellre ge 50/50 bra hö o halm o skippa proteinet- billigare för dig. endast 4 MJ extra.

här ska vara ett svar från axel som jag inte fick med men att h*n menar ett superhö i ovanstånde citerad text

OK jag missade detta med bra hö. Men man kan nog diskutera vad det är för en vad jag förstår superlättfödd ponny. Jag undrar om det finns ett sådant hö dvs ett med 100 gram smbrp och samtidigt lågt innehåll av socker och fruktaner? Det är oftast när gräsen är i början av sitt växtstadium som de innehåller mkt proteiner men då innehåller de också mkt av de kolhydrater som man bör undvika. Om du har sett ngt sådant får du gärna tipsa oss andra.

Illa illa när vissa användare inte förstår att fodra det lillalilla för att slippa fång.
Lyssna ni som har fånghästar när ni här i Axel har en som vet hur man gör och låt er inte förblindas av siffror hit o dit.
Och då jag är ombedd dementerar jag ryktet att jag skulle vara Coari.

troll eller ej det kan man undra men strunt samma
Här kommer delar av resten av axels inlägg, citerat ovan och sedan delar av en diskussion mellan a och mig. Den som vill ta del av hela kan backa i tråden.
Det är möjligt att a har bra ideer om fånghästar. Men när det gäller att i stort sett ignorera betydelsen av proteiner i foderstaten så håller jag inte med axel. Tyvärr svarade h*n inte på min invändning vilket är synd med tanke på hur pass trovärdiga råden blir, i alla fall för mig.

*kl*
Tibbe har klarat denna sommaren riktigt bra utan att bli för fet. Lite gräsmage har han men inte så mycket mer :p Eller vad tycker ni ? Han är inte riden något i sommar.

31518910.jpg

Jag tycker han ser fin ut för att inte ha varit riden under sommaren :) Jag har fastnat för din häst. Det är något speciellt med hans utstrålning :love:

Shit också! Det verkar stämma att det är skitvärden i år igen :mad: :mad:

9,0 MJ
29 Smrp
2,9 Ca
1,4 P
0,7 Mg

En kvot på 3,2 :eek:

När det gäller sockeranalys, hur räknar man om från g/kg TS till g/kg foder? Är det gånger TS?

Man räknar aldrig om, det värdet används bara vid gram/kg TS eller procent/kg TS. Dvs den riktlinje som finns gäller per kg TS, så aldrig eg ngt behov räkna om.

Men vill man räkna om ett värde från kg TS till kg foder tar man värdet per kg TS ggr TS-halten.

T ex 10 gram/kg TS och en TS-halt på 84% =10 * 0,84 = 8.4 gram/kg foder.

Trist med analysen, mer skit kan det ju knappt bli, hög MJ och pissig kvot =/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 016
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 716
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka