Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jo, jag såg det, men du skrev sedan dels att det INTE gick att genomföra praktiskt - så då föll ju det, och du skrev även sedan att 33 MJ och kvot på 10 gett bäst resultat. Därav valet att ta 33 MJ som exempel i mitt räkneexempel.

Men just det du skriver att den och den givan skulle funka men det går inte att ordna, det är ju där jag menar att ÄR det så, att det som skulle hjälpa i teorin helt enkelt inte fungerar i praktiken, det är då man får göra så gott man kan helt enkelt. Varför ska du sitta och må dåligt över det du inte kan göra? Gör hellre då det bästa du kan åstadkomma? KAN du inte sätta honom i egen hage eller få till att han får i sig 'bara' det han ska i hagen med kompis, då kan du ju inte det. Då får du istället göra det bästa av situationen utefter det. T ex om verkligheten innebär att han äter 2 kg hö i hagen (bara hittar på ett ex), försök då inte räkna ut hur du ska trolla bort dem, utan försök komma så nära målet totalt genom vad han får inne t ex, men acceptera att just nu kan jag inte göra det idealiska.

FÖr du skriver ofta just det, att du har en teori/plan eller vad man ska säga, som du skulle vilja göra, men som inte går. Och det måste ju vara förödande för det mentala, och resultera just i som de blev nu, det blev överbelastat och du orkade inte mer (på flera plan) och 'skiter i bantningen' nu resten av sommaren. Där jag tycker det för både dig och hästen vore bättre om du kunde hitta så att säga en under förutsättningarna bästa lösningen som är hållbar även på sikt, även om det då tills förutsättningarna är bättre (t ex du pluggat klart) inte är idealet.

Jmf jag med mig själv så mina går på 'gräs'. IDEALISKT skulle de ha en stor grushage. Men jag kan inte erbjuda det, och har accepterat att jag kan inte det. Men har då istället gjort det bästa utefter vad jag KAN erbjuda. Det innebär att det varit en långsammare, krokigare osv väg mot målet - men mindre ångest (både för mig och hästen skulle jag tro) än när jag desperat försökte uppnå det omöjliga (dvs servera L sisådär 25 MJ utan att hans mage och psyke totalkraschade av TS-brist). Finns den stadigvarande bästa lösningen som finns tillgänglig för dig i DIN verklighet helt enkelt. Med de möjligheter, resurser och förutsättningar du har i form av fodringsantal/fodringstider, ekonomi, utfodring i gemensamma hagar etc.

Förstår du nu hur jag menar, och att jag inte menar att hacka, utan att hjälpa.

Det är en gammal arab som fick fång i juni och ett varmblod på 9år som är tjock som lägger på sig lätt i vikt.. Vad skulle vara rimlig giva att ge ?

Sen har ja en annan och den ser ut så här:
Torrsubstans: 53%
Smältbart råprotein: 46g/kg foder
Energi,foder:5.2 MJ/kg foder

Jag skulle tveklöst ge det du skriver analysen nu. Dels lågt TS = du får mer kilo foder att fördela över dygnet eftersom det är 'utspätt' med vatten. Dessutom en hög kvot vilket gör att du även vid begränsad MJ/begränsat kilo foder täcker proteinbehovet.

Är araben tjock eller smal?

Jag skulle tveklöst ge det du skriver analysen nu. Dels lågt TS = du får mer kilo foder att fördela över dygnet eftersom det är 'utspätt' med vatten. Dessutom en hög kvot vilket gör att du även vid begränsad MJ/begränsat kilo foder täcker proteinbehovet.

Är araben tjock eller smal?

Ja tycket också det va låg ts, låter mer som ensilage..

Araben är tjock men håller också på att gå ner i vikt. Stoppade fånganfallet tidigt så hon mår bra nu och hon fårn äta lite gräs varje dag men ska bantas ner då hon är för tjock fortfarande..

Lite annan fråga, men apropå det här med foder så ni i den här tråden passar bra att fråga hur ni skulle se på det. Det är INTE en förtäckt annons.

Men jag kommer som det ser ut ha drygt ett ton Horsehage över när hösten kommer. Hur mycket återstår ju att se den dag 'årets foder' anländer. Men jag har börjat fundera vad sjutton jag ska göra med det som blir över när jag sas vet vad som blir över.

Det är ju förra årets skörd, så spara den till nästa sommar känns lite vanskligt, samtidigt känns det ju himla dumt att kasta det, det var ju inte direkt billigt i inköp. Så jag har funderat på om man skulle sälja det. Men frågan är ju om om man 'kan det'? Jag vet ju inte hur balarna är helt enkelt. Har ju 2 olika partier, och jag har ju gett av det ena hela sommaren nu, och nån enstaka bal har varit dålig, sen har det varit några balar som varit lite dåliga i 'ena kanten'. Men i övrigt har det varit bra. MEN, det är ju helt annan 'sort' än det som kommer bli över, det som blir över är ju high fibre, dvs grövre strån etc. Jag har provöppnat två balar, den ena var jättebra och den andra var dålig i ena änden. Fler vill jag inte öppna förrän jag ev behöver det, då det resterande är på två obrutna pallar, med sträckfilmen intakt och allt.

Det finns ju analys på det, inkl socker, är lågt i MJ men aningens underkant i protein (5.7 i kvot), men jag kan ju eg inte garantera någonting alls ang hur balarna är. De kan vara tiptop allihop, eller inte en enda av dem egentligen.

Kan man sälja sånt tror ni, dvs skulle någon vara intresserad och villig att 'ta risken' (det är ju tämligen bra som bantarfoder iom MJ, liten nackdel med proteinet men rel lätt korrigera, och ffa är det inte speciellt smakligt och tar en stund att pilla i sig iom grovstråigheten), eller tror ni det bara är att kasta det?

Jag har aldrig sagt att 0,4 kg potatisprotein + 4 kg halm inte går att genomföra. Det är tvärtom det jag tänker prova i vinter.
Det enda jag har sagt att jag inte kan genomföra är att dela upp det på massa små givor. Dessutom har jag sagt att han var som finast när han fick en kvor på 10, vilket är ungefär det samma som jag får på den planerade foderstaten. 33 MJ har jag haft i vinter, ger minimal viktnedgång (tappade endast 10 kg på 2,5 månader). Måste förmodligen ha samma höga kvot, och kanske rent av samma låga ts-halt så volymen blir större.

Då fick jag svaret att ge upp, och blev osäker på om jag skulle följa planen eller ej.
Vi har haft exakt samma diskussion flera gånger tidigare, den ger aldrig något. Ska tänka på det tills nästa gång jag funderar över något.

Ja tycket också det va låg ts, låter mer som ensilage..

Araben är tjock men håller också på att gå ner i vikt. Stoppade fånganfallet tidigt så hon mår bra nu och hon fårn äta lite gräs varje dag men ska bantas ner då hon är för tjock fortfarande..

Vad gäller TS och ensilage etc så hösilage finns inte eg, det är en konstruerad benämning på silage med högre TS bara. Men 53% TS är absolut inga problem ge till häst. Däremot rekommenderas faktiskt INTE så höga TS-halter som de två andra du har, det ger en ökad risk för hygieniskt dåligt foder och har sämre lagringsstabilitet. Mellan 55 - 65% TS är vad som brukar rek till häst, men man kan ge blötare med, men likväl som om man ger torrare så finns då saker man måste vara uppmärksam på.

Det som är med ett blötare (jag gav 40% TS i vintras, och 52% TS nu som jmf) är att det just innehåller mer vatten per kilo foder. Dvs du både kan och SKA ge mer kg av ett blötare. Hästen får inte i sig mer MJ och protein eller strå, men man får mer kilon att 'dela ut'.

Som ett exempel så ett påhittat hö med 8 MJ/kg foder och 84% TS, och ett påhittat silage med 4 MJ/kg foder och 42% TS. Så om du ger 5 kg hö eller 10 kg av silaget ger du EXAKT lika mycket MJ och TS. Men du har när det gäller hö 5 kg att 'portionera ut' på t ex 5 mål, jmf med 10 kg silage att portionera ut på 5 mål. Där är den stora fördelen enligt mig.

Men sen har det blötare av dina alt en ytterligare fördel och det är kvoten mellan protein och energi som är 8.8, dvs högre än i de andra alternativen. Det gör att även om du måste begränsa givan för att hålla ner MJ, så täcker du proteinet ganska väl - och slipper därmed lägga till kraftfoder för proteinets skull. Du har en gammal häst = ökat proteinbehov OCH du har dessutom en tjock häst, och där är NÄSTA fördel med en hög kvot. Du kan utan problem byta ut lite silage mot halm utan att du får för låg kvot med det silaget. På så sätt kan du ge mer strå och få maten att räcka längre t ex under natten - utan att du ger mer MJ.

Det jag tolkade som det inte gick var det här: Tror jag får försöka med det i vinter. Vet dock inte hur vi ska lösa utomhusfodringarna, andra hästen äter ju inte halm och vi har mycket begränsade möjligheter att dela på dem. Alltid detta bekymmer...

Dvs att iom att den andra hästen inte äter halm, och det är få möjligheter dela på den, kommer din få i sig annat (hö/silage?) i hagen.

Kvoten i korrelation till viktnedgången tror jag def du har rätt i, L verkar inte 'bry sig', men på E märks det tydligt att om jag stryper endera MJ ELLER kvot för mkt, så blir det ett bakslag och han stannar eller går upp. Men viss MJ, och ffa en hög kvot och måttbandet pekar neråt. Nu har ju jag inga dubier mot att ge soja (och han tål det) så är tacksam lätt lösa - tack och lov. L är ju värre då han inte tål soja - men jag hoppas på samma drömsilage i vinter som förra året, lågt MJ och kvot på 12 *halleluja*, och 'snorblött'. Löser liksom alla problem nästan av sig själv. Så håller tummarna du får tag i det du med (för som jag fattar det rätt så söker du samma sak)

Men, jag lovar att inte diskutera saken med dig igen, då jag helt uppenbart tolkar dig mer bokstavligt än du menar när du skriver. Baksidan med text.

Jag har också skrivit att vi inte har någon som kan fodra dagtid i hagen.

Det är alltså inget problem att han får något annat ute, utan att den andra hästen inte får något alls. I vintras hängde jag ut hönät med halm, så Figge fick mat men den andra hästen åt inte alls.

Jag vet inte ens vad vi pratar om längre. Uppenbarligen måste jag alltså
skriva ut precis alla mina rutiner för att kunna få ett tips om vitaminer..?
Förlåt, men jag blir jäkligt irriterad (dessutom fel tid i månaden...). Inget perosnligt.

Hö/ensilage och halm ingår i stallhyran (stallägaren producerar själv), så jag tar det som finns. Det blir hö de flesta gånger, att öppna en storbal ensilage till bara två hästar blir inte så bra..

Fast du har fått vitamintips. SVårt veta att du inte vill diskutera resten (problemet få ihop det, tanken ge bara halm etc) du skrev om, speciellt när diskussionen fortsätter sas.

Men som sagt, vitamindelen är den lättlöst - är ju trevligt något är lättlöst i bantningsdjungeln. Finns ännu fler vitaminlösningar än de som jag gav med, dvs fullspektrumvitamin utan att få MJ på köpet. Mineraler är lite värre sockermässigt dock.

Du har väl din häst på bete.. i år igen. räcker till till 5 hästar är det troligen alldeles för bra för din. Den borde ha betesreducerare eller flyttas på.

nåväl. om de sen fortsätter att gå på gräs efter installning lär det vara som förra året-behöver bara nattmål.

Tänker du ha den på halm eller spån?

Alex bör nog sopa bakom egen... då alla förslag förra året förkastades av den ena eller tredje orsaken.

Tror jag det att en ponny ratar halm när den får mkt gott foder o bara ser det som sängkläder/ tilltugg.
Jag skulle nog hellre ge 50/50 bra hö o halm o skippa proteinet- billigare för dig. endast 4 MJ extra.

Fråga A´s vet som t om rådde att ha ett proteinunderskott för att få ner den, men som givetvis.... förkastades o hon fick medicin istället..

De äter.....om de blir tvingade till det- i synnerhet de lättfödda gluffsona.

Såg din hästs tunna ben... till den hyddan:eek:

det finns många aspekter för att du måste sätta hårt mot hårt till viktnedgång på allvar. Den borde gå på lösdrift med mkt begränsat tillgång.

Alex bör nog sopa bakom egen... då alla förslag förra året förkastades av den ena eller tredje orsaken.

Kommer du verkligen ihåg exakt diskussionerna från förra sommaren? Det undrar jag. Jag har inte samma uppfattning som du. Hon lyckades ju häva fånganfallet utan kvarstående hovbensförändringar.

Jag skulle nog hellre ge 50/50 bra hö o halm o skippa proteinet- billigare för dig. endast 4 MJ extra.

Favorit i repris :crazy:. Jag hade inte skippat proteinet, bara trams att tro att man måste göra det.

Jag skrev BRA hö.

det finns sådant med över 100G SMB råprotein. Det skulle säkert räcka plus att den äter gräs.

Det var inte tal om ta bort allt protein- fattar du väl:p

Fråga A´s vet som t om rådde att ha ett proteinunderskott för att få ner den, men som givetvis.... förkastades o hon fick medicin istället...

Jag vet inte riktigt vad som gör att du hur många gånger jag än säger det inte förstår nedanstående, du framstår ju inte som förståndshandikappad i övrigt, men nedanstående är nog femte gången jag säger.

Säger det igen, men inte för din skull utan övriga läsare.

Det var INTE en rekommendation, utan det som diskuterades var att som en SISTA utväg ge enbart halm, och ta proteinunderskottet (men inte träna hästen samtidigt btw) för att som återigen, en sista AKUT åtgärd hejda an akut pågående insulinresistens till våren OM den kom. Och inte med motiveringen 'gå ner i vikt' bara, utan med motiveringen att just få ner insulinnivåerna om de stack okontrollerat på våren. För att en proteinbrist ger skador, men de går förhoppningsvis att 'fixa' - medan fång är värre.

Det har aldrig och kommer aldrig rekommenderas för bantningssyfte.

Sen fick han medicin rek av annan veterinär (expert), att ge om det iom boxvilan inte skulle gå att hålla IR-delen under kontroll. Nu gick det utmärkt, men sen när kortison skrevs ut, så sattes medicinen in eftersom kortison eg är det sista man vill ge en IR/fånghäst - eftersom det i sig minskar insulinkänslighet och höjer insulinnivåerna.

Men finns inte en veterinär som rekommenderar bantning med 100% proteinbrist, utan det handlade om att isf när ALLT annat fallerat använda det som desperat åtgärd för att förhindra allvarligare 'akut' sjukdom. Och då fullt medvetet om att proteinbrist ger skador. Och att immunsystem, hovar och allt behöver protein.

Jag har gett upp hoppet om att axel ska begripa det, men det finns många som läser tråden, mer än de som skriver också, och för deras skull så vill jag återigen rätta axels kraftigt vridna version av verkligheten. För intresserade finns ursprungsinlägget att läsa i sin helhet i någon av de äldre trådarna.

Tillägg: 50/50 av ett grovfoder med högt SRP och halm är dock inte alls samma sak. Man kan utmärkt väl täcka proteinet så, det har jag roat mig med hela vintern och halva sommaren. Men det innebär inte att 'slopa proteinet'. Dock gäller det ju då man har ett kan få tag i ett grovfoder med såpass högt SRP, vilket inte är så lätt för alla, spec inte de som är inackorderade t ex.

Här är orginalcitatet, det som axel hänvisar till:
Postat i februari, märk väl. Min fetstil: För elände känns det som, speciellt som vet känner precis som jag, att möter vi (eller ja Lillen) våren såhär, då kommer det i princip vara fångGARANTI, inte bara fångrisk =/ Vet tyckte att 'det är ju inte dags än, men får vi inte bukt med det kanske du får börja fundera på att prova att bara ge halm' Jag tyckte att men fan då får han ju proteinbrist, och vet tyckte försiktigt att 'ja, men frågan är vad som är värst i ett tillfälligt perspektiv, proteinbrist eller fång?'
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=13244187&highlight=halm+proteinbrist+f%E5ng#post13244187

Sen så, Lillen mötten våren betydligt smalare, och med stabila insulinvärden, och har gått ner och ner sen dess, så vi behövde aldrig ta till det. Han gick dessutom ner helt utan medicin etc med. Men att plocka det ur sitt sammanhang blir väldigt, väldigt snett.

Senast ändrad:

OK jag missade detta med bra hö. Men man kan nog diskutera vad det är för en vad jag förstår superlättfödd ponny. Jag undrar om det finns ett sådant hö dvs ett med 100 gram smbrp och samtidigt lågt innehåll av socker och fruktaner? Det är oftast när gräsen är i början av sitt växtstadium som de innehåller mkt proteiner men då innehåller de också mkt av de kolhydrater som man bör undvika. Om du har sett ngt sådant får du gärna tipsa oss andra.

Halvt KL

Det har pratats en del om potatisprotein. Men är det inte potatisprotein som diskuterats en del om det är lämpligt som hästfoder, pga att det har ganska hög kvot svårsmält stärkelse. Att hästarna inte riktigt kan hantera den typen av stärkelse som finns i potatisprotein. Jag har läst nån stans att det var en som ansåg att det var direkt olämpligt, eller att det på något sätt skulle vara onyttigt/skadligt för magen. Detta var väl iofs en gammal bok, så man kanske kommit fram till att det inte stämde, så därför tänkte jag höra om någon vet vad som sägs idag.

Och hur är det i så fall med IR-hästar? För visst är det så att man ska undvika både socker och även stärkelse? Hur funkar det i så fall med potatisprotein? Eller är det så små mängder så att det i vilket fall är bättre än andra foder?

Nu minns jag inte om det var din häst som var omöjlig att hitta en medryttare till, men annars hade ju det varit en jättebra lösning om du hade kunnat hitta någon som kan fodra dagtid. Då kan ni ju utbyta tjänster. Hon/han får rida, hästen får extra motion och en eller två extra fodring/ar dagtid.

Garanterat bättre än den dyraste foderautomaten på marknaden.

Halvt KL:
Skulle även vilja tipsa om en artikel jag läste i en gammal hästtidning. Den handlade om en undersökning från SLU där man ville få hästarna aktivare i hagen, men jag tror det hade funkat minst lika bra till att få maten att räcka längre. De hade iaf lagt foder i en låda med hål i, och hästen var tvungen att knuffa runt lådan för att få ut foder. Sånt hade ju varit jättebilligt att smickra ihop själv, och det hade nog kunnat sysselsätta hungriga hästar i hagen. Dels så tar det lite tid innan de får i sig maten, och dels så får de lite extra hjärngymnastik och är iaf lite aktiva i hagen.

Nej, potatis, som den är alltså, är inte bra att ge hästar. Potatisprotein däremot (som ju är processat) är det inte samma nackdel med. Sen om pp är 'snällare' mot hästen än soja, som gärna framhålles låter jag vara osagt.

Men potatisprotein i den form man kan köpa är en bra/hyfsat skonsam proteinkälla för häst, men potatis är inte det. (Tyvärr, annars kunde man ju göra potatisland av alla hagar som man ändå inte kan använda för det växer en massa grääääs där :devil:

Glömde, det potatisprotein man kan köpa är lågt i stärkelse. Det är liksom vad som blir kvar när man utvunnit all stärkelse man kan ur stärkelsepotatis =)

Sen, ingen proteinkälla slår ju gräs/grovfoder, men som vi alla vet är det ju inte alltid så lätt få till det. Stärkelse ger absolut mest SRP/MJ dessutom, vilket är vad som gör det så fiffigt till små tjockisar ;)

Senast ändrad:

Det har pratats en del om potatisprotein. Men är det inte potatisprotein som diskuterats en del om det är lämpligt som hästfoder, pga att det har ganska hög kvot svårsmält stärkelse.

Potatisprotein är egentligen en restprodukt när man framställer stärkelse ur potatis. Man har alltså tagit bort stärkelsen. Om man inte hade gjort det hade det nog inte varit så bra till hästar i alla fall inte till IRhästar. Jag vet inte riktigt om just potatisstärkelse blir så mkt bättre när den processas. Den verkar lite speciell. Det var en annan tråd som handlade om stärkelsekornen i potatis för några dagar sedan.

+ Alex. Då är jag med i svängarna igen. Jag minns inte var jag läste detta, men jag gissar att det var i samm bok som man kunde läsa om en mängd olika växter och örter och vad som är bra/mindre bra för hästar i dessa. I så fall kan det ju mycket väl ha varit potatis som foder jag tänkte på. Jag vet att jag även läste om solrosfrön, att det var mycket protein i det, men jag tror inte att det är någon höjdare jämfört med de foder som finns idag.

Det här om griniga hästar.

Trinity har varit jättegrinig i flera år. Grinig för precis allt. Och det har jag trott berott på att hon fått "för lite" mat. Hon högg efter människor och hunden. Hon högg min kompis i armen så hon fick ett stort blåmärke och nästan började blöda. Jag har fått mig flera tjuvnyp men lärde mig se när de skulle komma. Hon högg efter varje litet strå hon kunde hitta, t.o.m med vissna tistlar och annat som en "normal" häst inte skulle äta. Hon var konstant vrålhungrig vad man än gjorde. Även om hon precis ätit några kg hö så var hon fortfarande lika grinig.
Och värre blev det när jag satte henne på diet och hon inte fick ens hälften av vad hon fått förrut. Hon högg vilt omkring sig, högg i boxdörren/-väggen eller i människor bara man gick förbi boxen, hon började försvara sin mat på liv eller död. Men efter ett par månader lugnade det ner sig, allt eftersom hon gick ner i vikt och kroppen hade vant sig med den mindre mängden foder.

Nu är hon världens charmtroll, hon snusar och nussar på en och man känner inte att man riskerar att bli provsmakad på när hon nosar på en. Hon vräker inte i sig maten längre. Idag när jag kom till stallet vid 13-tiden och serverade lunchmaten så stod hon fortfarande och pysslade i de få halmstråna som fanns kvar sedan morgonen. Hon stannar inte ens till på vägen mellan hage och stall (ca 4-5 m) för att ta några tuggor gräs. Det var standard förra våren/början av sommaren. Hon kan nu t.o.m stå i bara grimma utan greenguard och äta gräs medan jag duschar henne för att hon tar ett par grässtrån och tuggar dem ordentligt innan hon tar några få strån till.

Det enda som sitter kvar är när jag rider Constance och har henne som handhäst. Då ska hon fortfarande äta HELA tiden, men sätter jag på greenguarden så låter hon oftast bli för då hinner hon inte ta några tuggor i farten som hon kan göra utan gg:n ;)

Jag tänkte bara förklara hur det kan förändra sig när de går ner i vikt och deras kropp inte behöver vräka i sig för att vara nöjd...

Mitt lilla charmtroll :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 717
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka