Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Det beror ju helt på vad den går ner (muskler, fett, vätska), hur den går ner och var den börjar på. T ex om du tar in en smällfet häst från bete får du en markant viktnedgång första veckan, men det är ffa vätska ju. Och hur stor den är, det är ju viss skillnad om en shettis går ner 2 kg/dygn eller om en ardenner gör det.
För snabb viktnedgång är ju inte bra för hästar heller, samtidigt som det ibland är i princip livsnödvändigt, dvs fördelarna uppväger nackdelarna. Men 50 kg per månad (för en häst, inte shettis) är en siffra jag hört, dock inte källkontrollerat. Men det blir ju då i snitt 10 kg/v och då drygt ett kilo om dagen. Så 2 kg/dag = 60 kg/mån låter inte farligt om den första siffran är sann.
Jag tycker dock man måste ta med hela bilden. T ex när Lillen började sin bantning var det ju viktigt han gick ner så fort som möjligt iom IR och fång, men jmf man med E så jag är inte speciellt bekymrad över takten där. Så länge han stadigt går ner (man får räkna med 'platåer') ibland så är jag nöjd. Han är inte IR etc ju.
Det har ju också avspeglats hur hårt diet de fått. L har ju gått på HÅRD diet, medan E 'bara' tagits ner till tabellbehov. Jag skulle kunna snabbanta E med mördardiet med, men jag ser inte att fördelarna överväger nackdelarna där utan han får gå ner i en mer moderat takt. Han har stått still ett bra tag nu, men har förbättrat sin kondition avsevärt, och alltså sitter jag ganska lugn i båten ändå, för nedgången kommer att börja gå nedåt igen vad det lider.