Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

KL

Tillbaka i Sverige efter en liten semestertripp till Storbrittannien! Hästabstinens som satan ;)

Några idéer har ploppat upp;
Jag har ridavstånd till soptippen, varför har jag inte tänkt på det tidigare? Ska rida dit när de har öppet och väga hästen (förutsatt att de går med på det, de stirrar väldigt konstigt på mig när jag rider runt i "sopbergsvåtmarken" runt om tippen och spanar på fågellivet :D). Så kanske kommer det nya bilder och en vikt redan idag!

En liten fundering som ploppat upp. I vintras gav jag två olika sorters mineraler pga slut hos återförsäljaren. Det var samma märke, likvärdigt innehåll, men den ena innehåll inte lika mycket vitaminer!
Kan det ligga bakom att hästakraken inte gick ner trots en foderstat innehållandes knappt 30 MJ (tabellbehov på över 40)? Framåt vårkanten (men lååångt innan gräset, andra halvan av vintern är mer korrekt), när jag hade annan mineralhink, började han gå ner och dessutom fort. Han låg fortfarande på runt 30 MJ.
I och med att jag i princip bara gett halm och lucern/soja tänker jag att vitaminhalterna kanske var för låga och det var därför han satte in kroppen på sparlåga?

Det går ju att räkna på hur väl/inte väl du täckte vitaminerna?

Håller tummarna du kan få låna vågen, men dubbelkolla så det är en våg som är korrekt på 'lägre vikter'. Fanns en våg vid lilla klubbens ridbana här förut, när den låg på gruvområdet (ridbanan alltså). Men den vågen vägde väldigt dåligt på vikter under ett ton.

Nja, det gör ju inte det. Jag kan höfta till, men jag har ju ingen aning om innehållet i grovfodret. Mineralfodret i sig täckte inte alla behov, oavsett vilken variant jag gav. Ger man vanligt vallfoder brukar det normalt sett inte spela någon roll, men vitamininnehållet i halm är väl bra mycket sämre om jag inte minns fel?

Funderar även på vilket vitamin som är "viktigast" (jag vet att man inte kan göra den värderingen, men hoppas att någon ändå förstår vad jag menar) för metabolismens funktion..

Jag tror definitivt att det är viktigt att de får i sig alla vitaminer och mineraler de behöver. Jag tror att helheten i sig gör väldigt mycket, det är säkert många ämnen som samverkar på ett sätt som man förtfarande inte vet något om, och som kanske behövs till mer än vi vet. Det är ju bara spekulationer såklart, men jag tror inte att det är helt omöjligt att en häst fungerar sämre om den inte får i sig tillräckligt med vitaminer.

F*n f*n f*n

Moa har gått på gräs, säkert hela natten.
Min underbara tant som aldrig gått på staket innan springer efter den lilla (som alltid rymmer) hela tiden nu. Inatt sprang dom igenom 3 trådar och mitt plankstaket!!! Jädra åsnor! Nu står dom inne, jag vet inte riktigt vad jag ska göra av dom... Inne kan dom ju inte stå hela tiden, även om det just nu känns som ett bra alternativ.

Hur gör jag med Moa nu?
Jag känner ingen puls, men jag är inte helt säker på att jag kollar rätt! Känner vid kotan...
Är det bra om hon kanske motionerar extra mkt idag? Typ 6 timmar så hon inte orkar röra sig sen :devil:

Hur mycket är det rimligt att en häst går ner på 3 månader? Vad är hälsosamt, vad kan man förvänta sig rent schablonmässigt?

Hade en vetenskaplig artikel där hästarna tappade runt 2 kg per dag om jag inte minns fel (var ett bra tag sen jag läste den), med en relativt hård diet och rätt mycket träning (trav 10km/h i snitt i 30 min första veckan, trappades upp 6 min varannan vecka tills det var trav 60 min, tre dagar per vecka).

Det beror ju helt på vad den går ner (muskler, fett, vätska), hur den går ner och var den börjar på. T ex om du tar in en smällfet häst från bete får du en markant viktnedgång första veckan, men det är ffa vätska ju. Och hur stor den är, det är ju viss skillnad om en shettis går ner 2 kg/dygn eller om en ardenner gör det.

För snabb viktnedgång är ju inte bra för hästar heller, samtidigt som det ibland är i princip livsnödvändigt, dvs fördelarna uppväger nackdelarna. Men 50 kg per månad (för en häst, inte shettis) är en siffra jag hört, dock inte källkontrollerat. Men det blir ju då i snitt 10 kg/v och då drygt ett kilo om dagen. Så 2 kg/dag = 60 kg/mån låter inte farligt om den första siffran är sann.

Jag tycker dock man måste ta med hela bilden. T ex när Lillen började sin bantning var det ju viktigt han gick ner så fort som möjligt iom IR och fång, men jmf man med E så jag är inte speciellt bekymrad över takten där. Så länge han stadigt går ner (man får räkna med 'platåer') ibland så är jag nöjd. Han är inte IR etc ju.

Det har ju också avspeglats hur hårt diet de fått. L har ju gått på HÅRD diet, medan E 'bara' tagits ner till tabellbehov. Jag skulle kunna snabbanta E med mördardiet med, men jag ser inte att fördelarna överväger nackdelarna där utan han får gå ner i en mer moderat takt. Han har stått still ett bra tag nu, men har förbättrat sin kondition avsevärt, och alltså sitter jag ganska lugn i båten ändå, för nedgången kommer att börja gå nedåt igen vad det lider.

Jag har för mig att de pratade om det i någon länk som varit uppe här. 5% av kroppsvikten har jag för mig att de rekomenderade vid en sund och stabil viktnedgång. Minns inte om det var i veckan, eller i månaden.

Jag kan ha fel, kanske någon annan som minns?

Ja, visst är det så! Man ser fett överallt och går bara och väntar på att det ska explodera och hästen ska börja lägga på sig i enorm fart igen.
Än så länge har ju nåt sånt inte hänt tack och lov, men det var väldigt svårt att slappna av och återgå till en normal foderstat igen i början.

Det blir för 400 kg häst 20 kg, så skulle tro det är i månaden. 5 månader = 100 kg och det känns som en rimlig takt/rimligt mål. Alltså för en 'bara' tjock häst där det inte finns hälsoaspekter som kan göra att man måste 'skynda på'.

Hos människor har man ju förutom en kg/vikt per vecka som tumregel även det att 'lika lång tid som det tog att gå upp det ska det ta att gå ner det'.

Och om man inte fodrar jättegalet, så en häst lägger ju inte på sig 100 kg på 2 månader t ex, utan det har nog tagit närmare ett halvårs tid.

Summa summarum tycker ni att 10-20 kg per månad är rimligt att anta att en häst går ner när den hålls på diet.

Nja, jag vill inte uttrycka det så. För mig är diet väldigt mkt. Ta t ex Lillen, han kommer gå på diet livet ut. För att HÅLLA sin vikt.

Och E går på diet, men jag varken kräver eller förväntar mig några 20 kg per månad där.

Däremot, 20 - 30 kg/månad anser jag är en rimligt snabbt viktnedgång på en större ponny/häst med rejäl övervikt, som man håller på sträng diet och samtidigt motionerar.

Om man ska skicka in höet för analys, både näringsmässigt och så sockeranalys, vart skickar man då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 717
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka