Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Du får sluta tänka att den är lättfödd o sen sätta igång den.

Den kommer troligen att behöva mkt mer mat än förr- både energi o protein.

Vad fick den då som gjorde den tjock?

Jag tror det är svårt att generellt säga att si och så mycket svettning så ä hästen vältränad osv. Olika hästar har - oavsett i eller ur kondition - väldigt olika lätt/svårt att svettas.

Jag har haft hästar som svettats floder när de varit ur kondition, men när de varit i mördande kondition (varav en av de för distans) knappt svettats alls förutom under sadel/sadelgjord. Och så har jag haft de som i princip 'aldrig' svettats förutom av stress, för det ska man inte glömma att stress kan ge rejäl svettning med.

N svettades som en gris av 10 min skritt vid köp, delvis stress, delvis för hon var så grymt överviktig och otränad. När hon var i full löpkondition t ex skulle det mkt till för att få henne att svettas, samma sak när vi t ex red FT. Min V svettades knappt alls i full kondition, inte ens när vi sommartid körde mördarpass och körde galopp upp och ner i mördarbackar (lååånga, branta backar). Och sen har vi t ex G som svettades mindre ur kond och mer i kondition. D svettades 'alltid' lätt, och mer ju högre kondition han var i.

Så, man får nog ta med hästen i beräkningen. Vad gäller löddra mellan bakbenen osv så även där får man ta med individuella saker, E löddrade ganska lätt mellan bakbenen av det jag nu kallar 'lätt pass' - helt enkelt för fläsket 'gned mot varann' där och det skapade lödder (på samma vis som tygeln kan skapa lödder när den ligger emot halsen t ex).

Så, man får nog i första hand ta hänsyn till vad man har för individ och i andra hans 'svettningsgrad' för att bedöma kondition.
Att en häst inte jobbat om den inte löddrar mellan bakbenen är en sådan där 'gammal lära' btw, min pappa hävdar samma sak =) Men, vissa hästar kan man i princip rida ihjäl innan det inträffar, andra räcker det som sagt med att skritta 10 min.[/
QUOTE]:rofl:Jo tjena.

Jag skrev arbete.
Det är inte att busrida i galopp uppför backar. Om du har gjort så förstår jag varför du hela tiden är så rädd för att överanstränga hästarna. Det ska som sagt mkt till för det.

Stressvett är när den bara svettas framför sadeln.

Som jämförelse så har jag nog aldrig lyckats rida kallblodet så svettig att han löddrar mellan bakbenen, fast han är skummig under sadeln och fram på bringan. Och med tanke på hur han är byggd med sina bulliga ben borde det kunna löddra en hel del :p

Pulsmätare is the shit :bow: Min rök tyvärr sönder häromdagen, så jag väntar på att ekonomin tillåter att jag köper en ny.

Ang svett kontra kondition
Det är så att man svettas mer vid bättre kondis. Men man klarar också högre belastning. Svett är inget tecken på att det är för mycket, bara att kroppen är varm. Det kan innebära fara å färde, men det kan precis lika gärna (oftare hoppas jag, för alla som tränars skull) innebära att allt är precis som det ska.
Givetvis finns individskillnad, det gör det alltid oavsett vad man talar om. Men ibland måste man tala generellt för att kunna ha en vettig diskussion och resonemang.

För fem sex år sen svettades ponny min nästan aldrig. Sen började jag träna distans lite smått (utan tävlingsambition), och efter någon månads träning började han svettas. Nu svettas han lätt(are) och orkar grymt mycket mer! Distansträningen kom dock av sig redan första vintern, men grunden finns kvar!

Jag skrev arbete.
Det är inte att busrida i galopp uppför backar. Om du har gjort så förstår jag varför du hela tiden är så rädd för att överanstränga hästarna. Det ska som sagt mkt till för det.

Stressvett är när den bara svettas framför sadeln.

Om du läser i tråden så har just svettig av att skritta 10 min tagit upp som exempel på att hur de svettas inte alls behöver ha med hur de jobbar att göra. Jag har svarat på just att svett varken behöver säga hur mkt de jobbat, eller om de är i bra eller dålig kondition. Just för att vissa hästar svettas av att skritta 10 min.

Och en häst som är svettig av att skritta 10 min kan du inte bedöma arbetsgraden på sen, just för den svettas av 'ingenting'.

Och om du inte visste det kan stressa sig till helkroppssvettning med. Jag vet inte var du fått att det är framför sadeln ifrån?

Ta en häst som inte tycker om transport t ex, de kan komma ur släpet (även med god ventilation) sjöblöta. Hästar som 'stirrar upp sig' kan svettas över hela kroppen av stress med.

Stress (i tillräcklig mängd) ökar blodcirkulationen, höjer kroppstemperaturen och kan orsaka både lokal och allmän svettning. Precis som på människor, är du lite nervös kan du svettas t ex i armhålorna och handflatorna, är du extremt stressad kan du svettas 'hela du' och svetten rinner ner för rygg/panna etc.

Jag får nog göra som du säger - sluta tänka lättfödd...

Hon fick alldeles för mkt hö förut :crazy: Det blev så för att jag själv inte mådde bra, och pappa tog över fodringen...

Jag litar inte heller på måttband, jag tror att man kan använda det som ungefärlig riktlinje, men annars tycker jag bara att det är bra att ha för att se om hästen går upp eller ner, som ett komplement till ögat och händerna.

Min var ju extremfet innan, så jämfört med när han var som fetast så tycker jag inte att hon är så superfet. Men min var ju ett fläskberg, som fetast visade måttbandet 440 kg. Alltså mer än 100 kg mer än idag.

Jo, lätt hänt. 12 kg hö sådär av ett normalhö blir ju ungefär 100 MJ. Och det äter de ju oftast gärna om de får.

Men kring 60 skulle jag tro, skulle börja på 60, och då räkna med att kanske få öka litegrann till och med. Du får hojta sen i höst om du vill ha hjälp att räkna fram ett förslag =)

Absolut, jag hojtar ;)

Lite bilder på T då. Tagna 12/7 när vi provade hennes nya träns som min älskade vän gjorde till mig i födelsedagspresent :love:
Och nej, hon ville inte alls stå stilla så jag kunde fota.

Ljuger kameran nu med Alexandra? :p

Du behöver inte skriva så mkt.:p

det jag opponerade mig emot var att du skrev att de löddrar mellan bakbenen efter 10 min i skritt.

Sen har jag aldrig kört en häst i trailer så den blir så stressad. Inte ens svettig i bilköer i Sthlm en het dag.

Jag pratar om hästar som rids med energi men ändå avspänt.

Jo, jag har förstått du gör det, men det är ju fler inblandade i diskussionen, och där talas bla om svettiga efter 10 min skritt (eller redan i hagen), av ren värme osv.

Men det man utan tvekan kan konstatera av diskussionen att generellt, utan att veta mer om/ta hänsyn till individen är svettning ett dåligt tecken både på hur mkt hästen jobbat och vilken kondition den har.

Ljuger kameran nu med Alexandra? :p

Sicket sött träns :love:

SVårt säga säkert om kameran ljuger, vet ju inte hur hon ser ut idag i verkligheten ;)

Men, hon ser fin ut på de där bilderna tycker jag. Ryggen ser mkt bättre ut än den gjorde förr IRL, ev är den lite spetsig än? Men hon ser INTE fet ut på de där bilderna, som hon gjorde på de där du la ut innan klippningen, som jag fortfarande inte fattar hur de 'gick till'.

Nu tycker jag hon, med res för halsen för den ser man inte (ta gärna en från manfri sida) ser kanonfin ut i hull och muskling (efter det arbete hon gör då, och liten reservation för om ryggen fortfarande är spetsig IRL, svårt att se?). Visst det är lite hängbuk men det är synnerligen svårt få uppdragen/slimmad buk på en shettis. Putmagen (åt 'sidorna') tycks ha minskat med, det lilla man ser på framifrånbilden.

Så, försök hålla det där =) Men gärna en halsbild med.

Precis, så tänker jag med :)

Oj, jo, de är kanske lite skillnad, men du har ju verlkigen lyckats då! :) Ngt extra bra tips? :)

Jag tycker också att hon är mer jämn över ryggen, dock lite spetsig ännu som du säger.

Jag ska försöka charma ett stycke envis shettis så jag kanske kan få fota ett par bilder från den manfria sidan med ;)

Ja, det är jättestor skillnad.

Mina tips... tja, sluta med fri tillgång på hö och stora grönbeten och motionera mera. :grin:

Innan jag köpte honom så gick han på en stor lösdrift, som begränsades mot slutet men sen flyttade han till grannens hage och då var det massa gräs igen. När jag köpte honom nov. 08 fick jag hjälp med foderstat, och han fick väl fortfarande lite väl mycket, men det var ju mindre än fri tillgång. Så han gick ner ca 50 kg, sen när gräset kom på våren så gick han upp igen. Sen la jag upp en ordentlig foderstat, och då började han gå ner i vikt igen.
Vid nyår flyttade vi dessutom och motionen fick lite extra hjälp av all snö och roligt ridsällskap!

Nu i sommar så har jag låtit honom gå på magert bete, och han har hållt vikten på det, liiite har han gått upp, men det syns som 1 cm på måttband och han har lagt på sig lite framförallt på rumpa och bog. Men det är så lite och det har inte blivit någon mer ökning sen gräset kom så jag är inte minsta orolig just nu.
Nu ska han istället få gå på lite mer bete delar av dagen om jag löser det med hagar, för det är knappast inget kvar i hans hage.

Man ser ju halsens ovansidas kontur o den är sund.

Helt fantastiskt att du lyckats få "hängbuksvinet" till att bli en ponny:bow:

håll bara stenkoll o försök att motionera henne. Sätt igång araben, göd den lite o ta med den lilla som handhäst- klättra vet jag.

Såhär ser min tant ut nu, vad tycker ni? Är det något vi ska koncentrera oss på mer än något annat?

31370060.jpg

31370066.jpg

31370067.jpg

Tjockis Tappi (skäcken) fick komma med på ett hörn också:D
31370068.jpg

Vet inte hur jag ska göra med hagen. Är orolig att det är för mycket och alldeles för kort gräs och att sockerhalten då är för hög. Hennes värden var ju ganska höga på både insulinprovet och glykosprovet. Såhär ser det ut iaf nu. Helst vill jag ju ha en absolut gräsfri hage och har haft dom andra hästarna i shettishagen, dock ansåg dom inte att det fanns något att beta av, det anser Moa.

31370069.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 718
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!