Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror det är svårt att generellt säga att si och så mycket svettning så ä hästen vältränad osv. Olika hästar har - oavsett i eller ur kondition - väldigt olika lätt/svårt att svettas.
Jag har haft hästar som svettats floder när de varit ur kondition, men när de varit i mördande kondition (varav en av de för distans) knappt svettats alls förutom under sadel/sadelgjord. Och så har jag haft de som i princip 'aldrig' svettats förutom av stress, för det ska man inte glömma att stress kan ge rejäl svettning med.
N svettades som en gris av 10 min skritt vid köp, delvis stress, delvis för hon var så grymt överviktig och otränad. När hon var i full löpkondition t ex skulle det mkt till för att få henne att svettas, samma sak när vi t ex red FT. Min V svettades knappt alls i full kondition, inte ens när vi sommartid körde mördarpass och körde galopp upp och ner i mördarbackar (lååånga, branta backar). Och sen har vi t ex G som svettades mindre ur kond och mer i kondition. D svettades 'alltid' lätt, och mer ju högre kondition han var i.
Så, man får nog ta med hästen i beräkningen. Vad gäller löddra mellan bakbenen osv så även där får man ta med individuella saker, E löddrade ganska lätt mellan bakbenen av det jag nu kallar 'lätt pass' - helt enkelt för fläsket 'gned mot varann' där och det skapade lödder (på samma vis som tygeln kan skapa lödder när den ligger emot halsen t ex).
Så, man får nog i första hand ta hänsyn till vad man har för individ och i andra hans 'svettningsgrad' för att bedöma kondition.QUOTE]Jo tjena.Att en häst inte jobbat om den inte löddrar mellan bakbenen är en sådan där 'gammal lära' btw, min pappa hävdar samma sak =) Men, vissa hästar kan man i princip rida ihjäl innan det inträffar, andra räcker det som sagt med att skritta 10 min.[/
Jag skrev arbete.
Det är inte att busrida i galopp uppför backar. Om du har gjort så förstår jag varför du hela tiden är så rädd för att överanstränga hästarna. Det ska som sagt mkt till för det.
Stressvett är när den bara svettas framför sadeln.
Jag skrev arbete.
Det är inte att busrida i galopp uppför backar. Om du har gjort så förstår jag varför du hela tiden är så rädd för att överanstränga hästarna. Det ska som sagt mkt till för det.
Stressvett är när den bara svettas framför sadeln.
Ljuger kameran nu med Alexandra?