Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Hur får man upp bilderna.. det funkade inte som jag trodde :(

Jag skulle också vilja väga mina hästar så jag får se hur väl måttbandet stämmer överens med deras riktiga vikt :)

knapp

Hur länge är egentligen okej att hästen står inne utan mat? Jag brukar rida före eller efter installningen så han är ju borta från maten längre än bara tiden han står inne. Sen vet ju inte jag om han vilat i skuggan i en timma när jag tar in honom eller ätit oavbrutet heller.

Men han får en tuss halm/hö. Det finns lite halm här och var i spånet men han har inte dammsugit boxen än så han framstår inte som brutalt hungrig iaf?

Nej om han inte dammsuger så tror jag inte han kan vara så brutalt hungrig. Mina tjejer står inne ibland 5h utan någon mat mer än tuss hö/halm. Fast de får tussen efter ungefär halva tiden, för då börjar araben vandra runt och tycker det är tråkigt. Om hon då får tussen då så kan hon lugnt stå 2-3h till :)

Vräker han i sig mat när han kommer ut igen?

Såhär såg Trinity ut dagen innan midsommar när hon badades. När vinterpälsen är blöt så ser man lite bättre hur hennes hull ser ut jämfört med annars när pälsen står rakt ut :crazy:

vad tycker ni om hennes hull?

Jag tycker hon ser fin ut i hullet.
Sån hals vill jag också ha på Moa!

*KL*
Moa vägde 207 på våg!!! Värdelöst ju.
Jaja.
Nu ska dom förmodligen (om dom tycker det behövs) fångröntga henne också. Mina hjärnspöken liksom. Känns lika skönt att göra det när hon ändå är där...

Nja, han vräker väl inte i sig mer än vanligt :p

Å andra sidan blev det ju många timmar utan mat i vintras/våras när han bara fick 2-3 kg hösilage på kvällen.

Blä, hästen blev inte alls ohalt... så det blev att träffa veterinären i dag. Tack och lov inga skador på senor/leder, men däremot trodde vet. att han hade gjort illa en muskel i bogen, så nu blir det metacam och vila några veckor framåt. När metacam-kuren är över ska tyckte vet. att jag skulle ringa ut min ET som får gå igenom honom och se vad hon tror. Skulle dock ränka med minst en månads vila :(

Det positiva i det hela är väl att han tajmade det så bra det nu gick, jag ska börja jobba på onsdag och jobbar heltid i sju veckor, så det hade blivit svårt att hålla igång honom under den tiden. Ska han vila så är väl nu bästa tiden egentligen... Men det känns lite surt, och han som var så fin för några veckor sen har tjockat på sej nu utan motionen :( Inte farligt mycket, inte så man reagerar om man inte sett honom när han var som finast, men det känns ändå lite surt.

Jag minns inte hur hon såg ut innan, men jag tycker fortfarande hon är fet och behöver gå ner en hel del.
Vill inte kritisera, för jag har för mig att hon ändå gått ner en hel del, men jag tror att det är mycket kvar också.

Ang. halsen så skulle jag INTE vilja ha en sån hals på mitt kallblod. En sån hals hör enligt mig hemma på en 1-åring eller en omusklad welsh mountain.

Är hon byggd sån eller är hon bara väldigt omusklad? Hon ser ju väldigt smal ut över halsen och har väl gjort det alltid om jag minns rätt? I så fall är det ju inte mycket att göra åt saken och inget att fundera på.

Kan du inte lägga in en gammal bild också, så man ser hur det gått hittills? :)

knapp

Hur länge är egentligen okej att hästen står inne utan mat? Jag brukar rida före eller efter installningen så han är ju borta från maten längre än bara tiden han står inne. Sen vet ju inte jag om han vilat i skuggan i en timma när jag tar in honom eller ätit oavbrutet heller.

Men han får en tuss halm/hö. Det finns lite halm här och var i spånet men han har inte dammsugit boxen än så han framstår inte som brutalt hungrig iaf?

Hästar i det vilda går inte mer än maximalt 4 h utan att äta, frivilligt alltså. Så 4 h tycker jag.

Men, halm är mat, och finns det halm i spånet (som är ren då såklart) och hästen normalt äter halm men inte 'dammsuger' så är det ingen fara på taket anser jag.

Jmf med om man tar in dem från bete, normalt bete utan munkorgar etc alltså, även om man serverar hö/hösilage, så de vilar, inte äter. Det tar ganska många timmar innan de börjar peta i maten inne.

Så 4 h helt utan mat, längre tid med lite mat, och serverar man lite mat där vid 4 h, så kan det gå 4 h till. Inte idealiskt såklart, men idealiskt är sällan gångbart med hästarna/ponnyerna i den här tråden.. =/

Förutom halsen tycker jag hon ser ut ungefär som Emil i hullet sådär från sidan. Jag anser Emil är 'brutalt tjock'. Dvs jag tycker hon har rejält att gå ner, ffa gillar jag inte alls fettansamlingarna på buken (Emil har likadana).

Halsen är dock för tunn, men hon har väl alltid sett ut så, dvs 'för tunn' hals ihop med rejält rund kropp annars? Jag har inga bra teorier, en proteinbrist har vi ju diskuterat men det borde visat sig på andra vis med. Hur är hennes 'naturliga huvudställning'?

Det är ju enorm skillnad från förr. Men jag tror att du får räkna med att hon kanske inte kommer vara helt fix färdig förrän nästa år.
Jag tyckte ju lika dant första året jag bantade Godhi, att han började se riktigt bra ut när han egentligen bara var halvvägs. Men jag hade ju bara sett honom som han var innan, och då är ju halvvägs så stor skillnad så man ser bara kilona de tappat istället för de kilon som finns kvar.
Och det är ju jättebra!!! Att man ser det positivt alltså! För varje kilo - är ju i rätt riktning.

Men som sagt så tror jag att du får hålla modet uppe och sikta på nästa år. Då tror jag att hon kan vara jättefin om allt går som det ska.

Och det ÄR absolut stor skillnad från innan. Det ska du ha stort grattis och klapp på axeln för! Kämpa på!! :D

*KL*

Knasigt. L ser tjockare ut och känns tjockare. Måttbandet säger han gått ner 10 kg, och visade 390 kg.

Sen pulsade han BF efter dagens promenad, vilket är ännu konstigare då han var pigg och glad hela promenaden, och det har han inte riktigt varit de tidigare. Så, inte vet jag inte, hela världen är visst upp och ner idag.

Glömde mäta E, men han har brallat runt med stackars grannbarnet idag trots att matte sprang bredvid med ett stadigt grepp i snöret, så bra mår han i alla fall :angel: Och tycker skor är finfina grejer =)

knasig gissning kanske men kan det inte bero på värmen?
Vad sa de om pulsen på kliniken? Hör den ihop med det de konstaterade ( Minns inte exakt rätt ord.) ?

Fast det var svalare nu ikväll än det varit tidigare. Men, den kan ju eg bero på vad som helst tror jag? Raskare promenad än innan = mer skjuts på blodcirkulationen t ex, eller då att raskare än innan = reagerar på det (dvs på mer belastning), eller på något helt annat. Han har inte pulsat tidigare efter promenaderna, men då har han som sagt varit segare och grinigare, idag var han pigg och glad och klev på med stora kliv så arma matte hade lite svårt hinna med ibland =)

ANg kliniken och puls så diskuterade vi inte det specifikt faktiskt, mer än att det konstaterades att han helt saknar tecken på fång, och att just den dagen på kliniken hade han förstärkt puls vid inledande undersökningen, men den klingade av av rörelse och sen släpptes det. Men skulle det här vara annat än en engångsgrej får jag slå vet en signal.

Jo det är det med 4 h jag tänker på. Men kan ju slänga till honom tussen med hö/halm efter några timmar då, istället för att han får det när han kommer in. :)

Ikväll kommer hovslagaren, äntligen! Två dagars löslongering nu pga tappsko. Ikväll ska vi ut och klättra hade jag tänkt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka