Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag har svårt att tänka mig att det är så mycket fett som försvunnit, så ja jag tror det är mest vätska och sammandragna muskler.
4 dagar är en för kort tidsperiod för att säga varken bu eller bä om hullet.

*KL*

Jag satt och klurade igår påväg till jobbet. Och beslöt mig för att ta upp en 'gammal fin semestertradition' från förra året - byggandet och modifierandet av diverse ätbegränsningsanordningar för häst :devil:

Slog mig nämligen i bilen att när jag kämpade med det förra året, då vägrade han äta halm. NU äter han halm med strålande aptit. Hjälper ju inget ensamt. Men om man stoppar HALM i 'slowfeedern' kanske man kan komma någonvart. Eventuellt. Så jag inhandlade diverse attiraljer, så ska vi se om jag kan få ihop en 'new, improved version #452' av det hela..

Hade en liten fåfäng tanke att om han fick ha några gröna strån och ingen munkorg kunde han få ha en sjukhage istället för en boxhage, och röra sig några steg i alla fall. Jag vet inte riktigt var det brann någonstans, men det var efter 2 sprattelattacker när shettisen spexade i hagen bredvid, bara att inse att det inte var ett alt. Så nu har han uteboxen och en hade knappt som en box utanför. Dvs han kan gå ut och vända i den bara. Noll rörelse alltså = noll kalorier förbrända.. =/

Vad skönt, för då behöver jag inte oroa mig för att det var depåer. Utan vätska. För hela hästen är mindre nu.

Ang depåer, så jag vet faktiskt inte hur det är med dem, om man talar om de rent 'insulinkopplade'. När L hade sin fång, och jag sent omsider fick bort sockret, så på ca 5 dagar så det formligen 'smälte av' honom. Jag mailade ju i den vevan O.W. om lite råd och frågor, och passade då på att fråga om det övht var möjligt att det gick så fort. Svaret var ja, och han gav exempel på när han sett det fler ggr.

Men man får nog skilja på DE depåerna, och på 'hästen är fet som en julgris'-depåer? Lillen som nu är smal, så om mans nacke börjar öka, så 1 - 2 dygns installning och voila, normalt igen. Medan shettisen som är tjock, men INTE har några 'IR-depåer', men däremot 'tjock häst-depåer' (fattade du hur jag menade?), honom syns det ingen skillnad alls på om man minskar sockret (dvs ställer in).

Äter hon något gräs? En del hästar ser väldigt uppsvällda ut, även om det inte är mycket gräs i hagen.

Ska bli spännande att se hur min egen ser ut efter över en veckas vila :crazy: Tur de inte gått på så mycket gräs sista tiden.

delvis OT men hänger ju ihop med bantningsmöjlighet.

VET nu hur extremt söta skor i 6x0 är? :love: Pyttesmå saker som ser ut som leksaksskor ungefär ;)

Shettisen fick nyss skor fram eftersom han börjat ömma för stenar när jag kör. Antagligen pga att han körts betydligt mer än innan, och därmed blivit känsligare. Hård och fin sula, hårda fina väggar osv, och inte onormalt slitet eller ngt, men kändes ju onödigt det skulle behöva komma dithän. Så i samråd med hovis fick han pjuck fram. 10 år gammal, aldrig skodd ever, och stod som ett ljus! Vinklade bak ena örat och såg lite förbryllad över vad hovis pysslade med, men stod blickstill. Duktig kille.. Jag fasar för när han inser vilket oväsen han kan åstadkomma med skor mot betong när han står och skrapar i boxen dock :crazy:

ingen aning men jag kan föreställa mig

Kul med shettis! Min erfarenhet av dessa är visserligen begränsad men tycker de verkar ganska speciella.

Igår testade jag förresten med ganska långa läder och det var ju faktiskt riktigt skönt! Speciellt i galoppen :) Så jag börjar förstå din synvinkel på det..

Om den börjar se toppig ut kan det ju handla om proteinbrist. På vissa syns det snabbt, t.ex. mitt fullblod kan gå från fyllig till tanig på några dagar :p men det brukar vara snabbt och lätt att korrigera. Tack vare honom är ju jag big fan of sojamjöl vid sådana situationer.

Jag har alltid helt långa läder. Det ska vara så långa så att man precis når ner när benen hänger fritt. Utan att man ska behöva sträcka på tårna eller spänna något. Då är det helt rätt för mig. Har alltid gillat långa läder och fick alltid påpekningar från min gamla ridskola av en del ridlärare. Då kortade jag ett hål motvilligt. Men nu när jag börjat tränat privat för en som är duktig har jag förstått att min känsla var rätt hela tiden :p
Klart man kan ha kortare om man vill, men mina ben ligger klart bäst så.
De som inte är vana vid långa läder brukar jag se till att länga så att de är för långa först och sen korta upp dem så att de blir perfekt, då känner man lättare hur skönt det är, för man har vant sig och stödet kommer precis rätt.

Men hur sjutton kan han få proteinbrist när han går på gräs. Iofs nerbetat gräs, och inte jättemycket, men ändå! :confused::crazy:

*KL*

Vill bara dela med mig av hur glad jag är!!!:love:

Har inte ridit så flitigt(läs inte alls...) de senaste 2 veckornona då både jag och hästen tycker det e trist i padocken. Har inte fått min sadel än..... beställd för 7 veckor sedan å då hette det ´"om 4-5 veckor är den klar".

Men men.. fick låna en sadel av en kompis idag så vi skulle rida ut tillsammans för första gången detta året. Men det blev själv för hennes halvblodsmärr va rädd för min islandshäst:rofl:

Kännde och klämmde på henne och tyckte att hon blivit festar nu under slappe-tiden... Men måttbandet visade annat!! 404 kg!!!:laugh:
Vi började på 438 den 5 Maj....

Dock inga bilder idag men imorron kommer dom :)

Ja shettisskor är så himla söta :love:

Kul att han var snäll att sko! Jag funderar på om jag ska sko Trinity när jag kommit igång ordentligt. Hon ömmar precis som E verkar göra på grusvägar. Och här är det ju mest grusvägar :(

OT, men idag när vet var ute frågade jag vad hon tyckte om Trinitys hull. Väldigt smal och fin, sådär lagom tunn liksom. Så hon tyckte inte att Trinity skulle gå ner mer ;)

Moa ska till klinik på måndag för en glykosbelastning! Är sjukt nervös, vill inte behöva lämna tant där men men... Är det 12 eller 24 timmar dom svälter?

Ja shettisskor är så himla söta :love:

Kul att han var snäll att sko! Jag funderar på om jag ska sko Trinity när jag kommit igång ordentligt. Hon ömmar precis som E verkar göra på grusvägar. Och här är det ju mest grusvägar :(

OT, men idag när vet var ute frågade jag vad hon tyckte om Trinitys hull. Väldigt smal och fin, sådär lagom tunn liksom. Så hon tyckte inte att Trinity skulle gå ner mer ;)

Kul med hullet!

Ang skor, så jag hade eg vela slippa sko, och köra med easyboots. Men de passade inte, så.. Men det kanske skulle vara ett alt för er? (jag har de jag köpte till E kvar om du är intresserad att prova, om de verkar passa efter storlekstabellen)

_moa_: Ja hon trivs jättebra med all den uppmärksamheten hon får på ponnyridningarna :D Men jag lovar henne att hon bara ska behöva hålla på 1.5h, sen märker jag att hon börjar ledsna på att gå fram och tillbaka ;)

Hoppas glukosbelastningen går bra!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka