Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Jag tycker att han är fin, och att även hans rumpa har minskat nu :)! Rumpan ser numera proportionerlig ut till övriga kroppen...;)

Det är underbart med skrittmaskin.

De andra i stallet skrattar åt mig när jag är så "fixerad" vid att min häst ska vara smal. "Du borde starta upp ett bantningsläger för feta ponnysar" brukar de skrocka. :p
Gav som förslag till en av de som jobbar i stallet, hon ska ta hit sin systers feta ponny, (Som förövrigt ser ut som en smäcker Stella.) Att jag rider ponnysarna på
förmiddagen och hon kan rida dem på eftermiddagen. :idea:

Jag svarar innan jag läser andras kommentarer, för jag tycker man blir så lätt påverkad.Hellre gå in i efterhand och ändra sig än att bara hålla med rakt av.

Jag tycker han ser helt ok ut. Tycker inte att han ser tjock ut, inte ens mullig, men visst ser det ut att finnas "muffintops", då tänker jag på det lilla extra fettlagret som är precis ovanför frambenen (vad den delen nu heter) och kanske lite precis fram på bogen "brösten" som jag kallar dem :angel:

Hade det varit en ny användare som skrev att hästen är under igångsättning (för det är han väl?) så hade jag sagt: Låt fodret vara som det är om hästen inte går upp på det, och låt det lilla extra som finns kvar försvinna med tiden när hästen börjar tränas mer.
Jag tycker absolut inte att det är någon brådska att få bort det lilla fett som finns kvar. Och om det inte försvinner med mer motion så skulle jag inte bry mig så mycket om det heller om jag ska vara ärlig. Det är inte en överviktig ponny, och jag tror absolut inte att det är skadligt med de lilla extra fett som finns i dagsläget.

Inga nyheter precis, men uppdatering från mig.

Jag har konstaterat precis det som ni sa ang. bilderna. Godi har gått upp i vikt! :cry:
Anledningen till att jag tyckte att det inte kändes så stor skillnad var att jag letade efter fettet på samma ställe som det fanns mest och kvar längst innan. Men nu sitter fettet inte på samma ställe, så därför har jag inte känt så stor förändring.
Bilderna hjälpte mig att se var skillnaden fanns och när jag kände igenom honom på rätt ställen så hade han såklart samlat på sig lite göttit dallerfett :devil:

Så nu har det blivit ändrade planer igen! Inget mera "lite mer" bete! Nu är det BARA pyttelite bete i hans nerbetade hage som gäller, inne ca 4-5 timmar och ridning minst 1 timma.

Men som vanligt så får det aldrig vara enkelt! Jag har blivit sjuk:mad: så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med motionen. Jag har en i stallet som kan hjälpa mig vissa dagar. Idag ska jag försöka masa mig upp på hästryggen ändå och ta ett skitjobbigt skrittpass där han verkligen för jobba röven av sig! :devil::grin:

För att man känner hans revben väldigt väl

Strunta i det. Jag känner revbenen väldigt enkelt på min shettis med, även när han är TJOCK.

På vissa hästar är det lättare att känna revbenen, på andra svårare. Så man kan inte bara gå på det utan måste gå på en helhetsbild.

Din shettis är inte mager alls - tvärtom.

Okej, men då vet jag.
Så fort vi får så ska jag börja med att träna honom.

Nu har jag ju fått lite svar ang Lillens hull, och här kommer mina tankar + lite svar.

Han 'väger' nu på band 400 kg, och ligger stilla där. Depåerna (inkl nacken) går lite upp och ner men hullet ligger stilla och konstant. Dvs det är tyvärr inte tal om att sluta med den mkt stränga, begränsade dieten - för på den håller han aktuell vikt, han går inte ner med. Hullet skulle jag, förutom depåerna som dock syns dåligt på bild, för en 'normal ponny' (läs ej IR) anse som just normalt, jättefint och 'håll det där bara'. Men iom IR-delen så skulle jag faktiskt eg nog vilja se Lillen i ett lägre hull, svårt säga exakt hur mkt i kilon men det känns som -20 kg till ungefär kanske?

Däremot vet jag inte riktigt ens själv hur viktigt det *egentligen* är, om det är värt att dra ner maten ÄNNU mer igen (och riskera han får problem igen med magen) för att åstadkomma en viktnedgång? Eller om man tillsvidare ska 'nöja sig' med aktuellt hull. Det som stör mig är dock depåernas påhitt, vilket visar att det inte är 'lugnt och stabilt' insulinmässigt. Samtidigt kanske det inte är det med minus 20 kg heller.

Motionsmässigt så som ngn skrev 'under igångsättning' så ja och nej. Meningen var/är att vi skulle börjat trava nu lite försiiiktigt. 'Haken' är att han reagerar så fort jag försöker, han får puls och värme. Den klingar av, men det är ändå ett tydligt tecken. Tyvärr fick jag samma reaktion häromdagen när jag provade lägga in lite pyttetrav. Så i nuläget känns det rätt tveksamt och/eller avlägset när man kan öka motionen ett snäpp tyvärr. Och det finns en risk att det är långt borta (vilket ger mig mental panik, varken mer eller mindre). Med maximal otur finns ju att jag kommer bli tvungen att dra ner även på skritten och hagrörelsen med, lite beroende på VARFÖR han reagerar så snart det läggs in trav *må gud förbjuda det*

Så i korthet så vi har nått och håller stabilt vikten jag satt som mål, men det känns som att iom IR så borde han gå ner mer, och just nu går det inte genom mer motion, frågan är hur viktigt det är med nedgången, om det är viktigt nog för att strypa maten sådär in absurdum igen? (Han får ½ kg silage och 0.3 kg halm som frukost, sen hagen med munkorg ca 10 - 18, när han kommer in får han ½ kg silage och 0,3 kg halm, och sen vid 22 får han 1½ kg silage och 2 kg halm. Förutom det får han 200 gr lucern och 200 gram soja. Så det är inga direkt överdrivna mängder ens nu..)

Annat ämne - nån har matat E med knark tror jag ;) Körde honom nyss, och det där passet där 'E väljer fart hyfsat själv'. Lägger in ett sånt per vecka, dock brukar jag behöva lägga in veto en del ändå ;) Han vill ju väldigt mycket mer än han borde sas. Men idag måste han fått tag i uppåttjack, han tyckte full trav eller galopp var utmärkta gångarter för HELA slingan (som är 6 km). Fick ganska handfast övertyga honom om att skritt faktiskt är ganska lämpligt att varva med ;)

Dock så ömmade han till ganska kraftigt mellan varven. Han blev öm efter senaste verkningen, och det är bättre nu men borde lagt sig helt. Men kan ju vara så att när han körs mer så behöver han lite hjälp. Ska försöka se om det är ngn möjlighet få easyboots att passa, annars blir jag ju tvungen att sko honom fram och det känns himla synd faktiskt, då han aldrig haft skor i sitt liv och klarat sig fint. Men måste jag så måste jag ju..

Om Lillen varit ny i tråden, så hade jag velat ha honom något smalare. Men jag tycker inte att du ska dra ner maten utan försökt hålla honom som han är,
på den mat och den motion han får. Men öka inte heller fodergivan när du väl börjar motionera honom mer, då blir det nog bra sen. :)

Stella har det varit synd om idag. För fotbad måste man ta ibland... även om det är hemskt.
Men här kan man se hur bogen är FET igen! :cry: För två veckor sedan var hon smal, så smal att jag satte en "fyra" på bogen. :cry:

Över revbenen är hon ok, och överallt annars, men bogen är monsterfet.
Stella-23.jpg

Senast ändrad:

Annat ämne - nån har matat E med knark tror jag ;) Körde honom nyss, och det där passet där 'E väljer fart hyfsat själv'. Lägger in ett sånt per vecka, dock brukar jag behöva lägga in veto en del ändå ;) Han vill ju väldigt mycket mer än han borde sas. Men idag måste han fått tag i uppåttjack, han tyckte full trav eller galopp var utmärkta gångarter för HELA slingan (som är 6 km). Fick ganska handfast övertyga honom om att skritt faktiskt är ganska lämpligt att varva med ;)

Vad härligt med en så pigg liten häst :D!

annars blir jag ju tvungen att sko honom fram och det känns himla synd faktiskt, då han aldrig haft skor i sitt liv och klarat sig fint. Men måste jag så måste jag ju..

Han har kanske aldrig gått så mycket förr någon gång i sitt liv heller? Jag hade skott om det är så att du ska fortsätta att köra honom så här mycket!

Än är vi ju (iom att jag fortfarande inte fått bakselen och så) inte uppe i så himla avancerat/mkt, så såhär mkt tror jag han gått innan med, i forna tider. Däremot kan det ju varit på ett helt annat underlag.

Men, måste jag sko skor jag givetvis, jag accepterar inte de går och ömmar. Men just då han har kanonfina hovar och förr aldrig reagerat alls ens i trav på 'sylvasst' grus, så tänker jag se om det går att lösa med easyboots först. Just för det känns synd att sko honom för att motionsköra honom säg som max 1 h/dag 4 - 5 dagar/v. Men, funkar inte eb så får vi ju slå på dojor - men jag är glad om jag slipper (och det har inget alls med ekonomi att göra, bäst påpeka det för andra som läser)

Och jo, väldigt trevligt med piggheten. Han har alltid haft väldigt mkt egen motor dock, himla positivt då jag villigt erkänner att min fördomsbaserade syn på shettisar innan har varit att de är rätt lata, sega små djur som inte gör ett knop mer än nödvändigt - om de inte själv vinner på det :devil: Men E är generellt väldigt, väldigt pigg utan att han är stressig/het/ligger på eller liknande. Dessutom älskar han att jobba, öronen är som små antenner och hela hästen skiner, oavsett om det är körning, ridning eller bara en 'promenad i snöre'.

Jag gillar det lilla pyret - skarpt :love: Han är med några få undantag (sparka i dörren..skrapa..) exakt precis vad jag sökte/önskade mig!

Senast ändrad:

Om Lillen varit ny i tråden, så hade jag velat ha honom något smalare. Men jag tycker inte att du ska dra ner maten utan försökt hålla honom som han är,
på den mat och den motion han får. Men öka inte heller fodergivan när du väl börjar motionera honom mer, då blir det nog bra sen. :)

Stella har det varit synd om idag. För fotbad måste man ta ibland... även om det är hemskt.
Men här kan man se hur bogen är FET igen! :cry: För två veckor sedan var hon smal, så smal att jag satte en "fyra" på bogen. :cry:

Knepigt det där just hur de kan lägga på sig så väldigt 'lokalt', är ju samma med L.

Inte tänkt öka maten när jag kan motionera mer, däremot börjar jag bli lite stressad för vintern. Det här 'matschemat' och såhär lågt i MJ fungerar ju ENBART tack vare de går och 'gnager' i hagen på dagarna, och att jag då med gott samvete kan låta bli att fodra. I vinter eller senhöst eller när det nu inträffar (när inget gräs finns/det är frostgräs) så måste jag ju öka på två fodringar/dag :crazy: Vet att det är ingen vits att noja över det nu, och att det inte hjälper noja - men jag gör det ändå. Speciellt när det går som det gör med igångsättning, min 'tröst' har ju varit att 'tills dess har jag fått igång honom fullt och fått ner lite mer i vikt' - men nu så verkar ju det gå himla bra *ironi*

Ja visst är det knepigt?
Hittade en dålig mobilbild. Hon har ju tappat över manke, rygg och bak, Halsen är smal. Hon ser nästan kantig ut nu.
Även om det enligt vår extremt duktiga massör är mer muskler nu än förr. Stor buk har hon dock men det är inte så
konstigt om hon har fri tillgång på grovfoder.

Jag vill inte ha henne på halm... Men vad gör man om hon äter allt annat så att hon blir sjuk? :crazy:

Stellabild.jpg

Usch, jag förstår att du har noja. Jag får hålla tummen för att han kommer igång.

Senast ändrad:

kl

Om man ger B-vitaminspruta, hur lång tid efter det kan man räkna med att se att den ev. bristen blivit tillgodosedd, alltså i shettisens fall; att hon tappar den vinterpäls som hon har kvar??

Om jag ska (hel)raka henne, hur gör jag då så att det blir snyggast? Kan jag lyckas bra med min stora maskin (De Laval) eller ska jag försöka låna en sån mindre som är för hund och katt? Jag har två olika skärblad, ett som klipper jättefint och kort, ska jag använda det? Det andra jag har lämnar lite längre päls kvar men då blir det lätt väldigt randigt, och det vet jag inte hur jag ska göra för att undvika..

Lättast använda större maskin, vissa av de för hund och katt fungerar utmärkt dock. Tätt skär är bättre. Om du ska klippa henne kan jag hjälpa dig om du vill, jag har massa olika fina skär.

Tänk på att skyddet mot insekter kraftigt försämras om du klipper dock, men det är ju inte kul gå omkring i vinterkappa i sommarhetta heller.

När jag gett B-vitspruta har jag sett effekt inom en vecka.

Jag är på Iron Wills bog- motionen är det som saknas.

Antar att du bara har grusvägar- inte optimalt ens i skritt.

Kan du inte rida i dina oanvända hagar? Gör ridbana av det istället. Han kan dra gräsklipparen:idea:
Och även ta med den biten du har hägnat ut o kanske kunna få en större hage. Det brukar vara spännande för dem när miljön ändras- rör sig mer.

Det är ju torka o avstannande tillväxt på G.= Juli

*Hojt* ;)
Du får jättegärna komma och hjälpa mig att klippa henne. Jag tror det är bäst för henne att bli av med pälsen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka