Sv: Uppdrag bantning! Del 3
Nu har jag ju fått lite svar ang Lillens hull, och här kommer mina tankar + lite svar.
Han 'väger' nu på band 400 kg, och ligger stilla där. Depåerna (inkl nacken) går lite upp och ner men hullet ligger stilla och konstant. Dvs det är tyvärr inte tal om att sluta med den mkt stränga, begränsade dieten - för på den håller han aktuell vikt, han går inte ner med. Hullet skulle jag, förutom depåerna som dock syns dåligt på bild, för en 'normal ponny' (läs ej IR) anse som just normalt, jättefint och 'håll det där bara'. Men iom IR-delen så skulle jag faktiskt eg nog vilja se Lillen i ett lägre hull, svårt säga exakt hur mkt i kilon men det känns som -20 kg till ungefär kanske?
Däremot vet jag inte riktigt ens själv hur viktigt det *egentligen* är, om det är värt att dra ner maten ÄNNU mer igen (och riskera han får problem igen med magen) för att åstadkomma en viktnedgång? Eller om man tillsvidare ska 'nöja sig' med aktuellt hull. Det som stör mig är dock depåernas påhitt, vilket visar att det inte är 'lugnt och stabilt' insulinmässigt. Samtidigt kanske det inte är det med minus 20 kg heller.
Motionsmässigt så som ngn skrev 'under igångsättning' så ja och nej. Meningen var/är att vi skulle börjat trava nu lite försiiiktigt. 'Haken' är att han reagerar så fort jag försöker, han får puls och värme. Den klingar av, men det är ändå ett tydligt tecken. Tyvärr fick jag samma reaktion häromdagen när jag provade lägga in lite pyttetrav. Så i nuläget känns det rätt tveksamt och/eller avlägset när man kan öka motionen ett snäpp tyvärr. Och det finns en risk att det är långt borta (vilket ger mig mental panik, varken mer eller mindre). Med maximal otur finns ju att jag kommer bli tvungen att dra ner även på skritten och hagrörelsen med, lite beroende på VARFÖR han reagerar så snart det läggs in trav *må gud förbjuda det*
Så i korthet så vi har nått och håller stabilt vikten jag satt som mål, men det känns som att iom IR så borde han gå ner mer, och just nu går det inte genom mer motion, frågan är hur viktigt det är med nedgången, om det är viktigt nog för att strypa maten sådär in absurdum igen? (Han får ½ kg silage och 0.3 kg halm som frukost, sen hagen med munkorg ca 10 - 18, när han kommer in får han ½ kg silage och 0,3 kg halm, och sen vid 22 får han 1½ kg silage och 2 kg halm. Förutom det får han 200 gr lucern och 200 gram soja. Så det är inga direkt överdrivna mängder ens nu..)
Annat ämne - nån har matat E med knark tror jag
Körde honom nyss, och det där passet där 'E väljer fart hyfsat själv'. Lägger in ett sånt per vecka, dock brukar jag behöva lägga in veto en del ändå
Han vill ju väldigt mycket mer än han borde sas. Men idag måste han fått tag i uppåttjack, han tyckte full trav eller galopp var utmärkta gångarter för HELA slingan (som är 6 km). Fick ganska handfast övertyga honom om att skritt faktiskt är ganska lämpligt att varva med
Dock så ömmade han till ganska kraftigt mellan varven. Han blev öm efter senaste verkningen, och det är bättre nu men borde lagt sig helt. Men kan ju vara så att när han körs mer så behöver han lite hjälp. Ska försöka se om det är ngn möjlighet få easyboots att passa, annars blir jag ju tvungen att sko honom fram och det känns himla synd faktiskt, då han aldrig haft skor i sitt liv och klarat sig fint. Men måste jag så måste jag ju..