Uppdrag bantning! Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppdrag bantning! Del 3

Den bruna med två hål vid näsborrarna är INTE en betesreducerare, det är en munkorg så de inte ska kunna äta något alls!

Betesreduceraren är som en flätad korg, med ett femkronestor hål i en i övrigt massiv gummibotten.

Nog visade hon symptom. Som jag skrev var hon 'tassig' fram i trav på grus. Dessutom syndes det på ögonen på henne (för mig som djurägare) att något var snett - och dessutom kom det dagen efter ett hagbyte och det var juni = fångtider. Så, nog hade hon symptom, men mycket milda. Trots dessa mycket milda symptom och snabba behandling så fick hon något av anfallen (hon hade några till senare, lika milda med lika små sympom och lika snabbt under behandling) lägesförändringar på hovbenet.

Det här kommer låta hårt, men att ha fånghäst kostar massor med slit och tid - och pengar. Är inte hästen veterinärvårdsförsäkrad?

Om du nu verkligen inte har råd, se då till att försöka göra vad du kan i alla fall för att det inte ska bli fång, om det inte redan är det. Dvs banta, ta bort från gräset osv.

Men vilken tur att du märkte det så snabbt! För oss med shettisen så gick det mycket långsammare, men det var mitt i vintern, så vi väntade oss något helt annat än fång.

Joo, Gullis är veterinärsvårdsförsäkrad. Jag får höra med pappa när han kommer hem vad han tycker.

Jag har satt på henne munkorg nu, det är den gamla med hål, men jag satte dit snöre istället , som en provisorisk sak, ska försöka hitta munkorg så snabbt som möjligt. Men, när jag satte på henne munkorgen så såg det ut som om hon inte fick i sig något (visserligen var det första minuterna och hon var ovan så hon kommer säkerligen vänja sig och få i sig mer snart), men till frågan, hur ska man ta reda på bäst om hon får i sig tillräckligt? För jag antar att man måste stödmata med hö om hon inte får i sig tillräckligt med gräs, för hon kan ju inte leva på några grässtrån, det funkar ju inte.

Jag körde henne också och hon var superpigg, hon t.om. travade på grusväg utan problem. Att trava på grusväg har alltid varit problem i och med att hon går barfota, satt att hon inte vägrade trava, det var riktigt positivt!

Att trava på grusväg har alltid varit problem i och med att hon går barfota, satt att hon inte vägrade trava, det var riktigt positivt!

Fast om hon har problem med att trava på grusväg, tror du inte att hon kanske behöver skor då? Eller har ni tillräckligt med mjuka skogsvägar att rida på?

Jag är jätteledsen att behöva skriva det, men JAG tycker utefter bilderna han har gått upp. Och skulle omedelbart bromsa betet genast. Bakdelen, halsen och bogen är större utefter bilderna, och det är ju inte 'uppsvälld gräsmage'.

Så tyvärr, jag hoppas verkligen bilderna ljuger, men med ledning av dem tycker JAG att han lagt på sig hyfsat rejält och klart synligt, på hals, bog och bak.

Jag tycker ju själv att han ser större ut, men när jag känner på honom så är det väl egentligen bara bogen som det är någon skillnad. Och han var väldigt benig över bogen innan. Inte för att det är bättre att han är fet då...
Rumpan blir jag inte klok på. Den känns inte större ut, men den ser större ut. Jag tror iofs att mycket har att göra med hur han står. Han står väldigt bra på den gamla bilden, och då liksom sugs rumpan in.
Jag tycker han känns sämre i ryggen igen, och det syns i hur han står tyvärr.

Nu sitter jag inte vid datorn med alla bilder, men imorgon kan jag plocka fram en annan bild från april, där han inte står lika smickrande, så blir det lite mer rättvis jämförelse, eftersom jag inte lyckats få några bilder när han står bra nu. Han står bättre ute, men då rör han på sig hela tiden, så då syns det inte.

Jag säger inte att han absolut inte har gått upp, för det är mycket möjligt, men jag har inte känt så stor skillnad. Det är fram på bogen som han har lagt på sig, men bakdelen känns faktiskt ingen större skillnad, även om han ser större ut enligt mitt tycke.

Nu är det en häst i stallet som blivit sjuk och ska stå inne, så han kommer få stå inne ungefär halva dagen och göra henne sällskap. Problemet är att han istället får gå i en hage med lite mer gräs några timmar istället, för att han inte ska bli lämnad helt ensam utan hästar inom synhåll. Men jag hoppas att halva dagen inne kommer att kompensera den tiden har står på lite mer gräs. Det är fortfarande inte mycket gräs, men det är mer än i hans lilla hage.

Det är sjutton inte lätt detta med hagar. Jag ska testa hur det funkar med betesreduceraren i hagen med lite mer gräs, där hade det kunnat funka. I hans vanliga hage är det så lite gräs och så nerbetat att där lär han inte få i sig något alls med den på, så det går bort.

Senast ändrad:

Knapplånar mig själv och ber om råd ang. motion.

Han motioneras i nuläget 5 dagar i veckan. Brukar vara ute 45 min-1,5 timma. Oftast 1 timma ungefär.

Jag kan ju lägga på mer motion för att försöka hålla kvar vikten. Han har gått på mycket bete 2x3 timmar i helgen (i brist på bättre lösning, eftersom han blev ensam och orolig), resten på lite bete.
Nu kommer han att gå på lite mer bete ca 8 timmar, stå inne med en tuss halm och en näve hö (max 0.2 kg) ca 7 timmar, och resten i lilla hagen med pyttelite gräs dvs ca 7 timmar. Och 1,5-2 timma pyssel och ridning.

Ska jag motionera annorlunda, eller försöka lägga in en extra ridtur de dagar jag är ledig, så att han går en timma på morgonen och en på kvällen?

Detta är ju första gången som han står inne på dagen, och eventuellt får han fortsätta stå inne några timmar varje dag, för det är några andra som kommer göra så.

Även om han inte gått upp så mycket på det lilla gräset, men lite tror jag att han gått upp, så hoppas jag att de timmar han står inne ska kompensera de timmar som blir mer gräs. Jag ska testa med reduceraren också och hoppas att det kan funka.

Jag tycker han känns sämre i ryggen igen, och det syns i hur han står tyvärr.

Nu sitter jag inte vid datorn med alla bilder, men imorgon kan jag plocka fram en annan bild från april, där han inte står lika smickrande, så blir det lite mer rättvis jämförelse, eftersom jag inte lyckats få några bilder när han står bra nu. Han står bättre ute, men då rör han på sig hela tiden, så då syns det inte.

--

Jag ska testa hur det funkar med betesreduceraren i hagen med lite mer gräs, där hade det kunnat funka. I hans vanliga hage är det så lite gräs och så nerbetat att där lär han inte få i sig något alls med den på, så det går bort.

Jo det är svårt med bilder, och ännu svårare bedömma bilder.

Ang hur han står så tänkte jag faktiskt tanken men lät bli att skriva det. Följdtanken som slog mig var om han kan reagera att (om) han gått upp lite? Att ryggen därför blir sämre? Bara spånar, men har ju märkt själv att ibland hänger tillsynes helt orelaterade saker ihop. Om Lillen är varm och/eller pulsar fram - så fyller han i haslederna bak, även om bakhovarna är iskalla, ingen puls och han belastar och vänder helt normalt. Ingen aning hur det hänger ihop men hänger ihop gör det helt klart.

Hur kort är gräset i vanliga hagen? Tänkte iom att mina går på extremt kort, och inte får i sig mycket, men får i sig gör de. (Dock skulle det ju inte funka utan tillskottsfodring nattetid såklart)

Hur var det, hade du möjlighet stödfodra dagtid? Du kan ju kolla om han får i sig hö/silage (vilket du nu har) genom munkorgen?

Jag skulle om det går motionera 2 ggr/dag hellre än öka tiden. Men jag kan eg inte motivera det mer än att det är så jag skulle välja ;)

knappar mig in lite, fast jag håller med dig lite angående bilderna. Jag kollade bara snabbt och tycker han ser lite rundare ut. Därmed inte sagt att han börjar se hemskt tjock ut, men lite rundare. Men med elinas upplägg är det nog inga problem :)

Idag kom sadeln och den är sååå fin :) Däremot är det bredaste järnet restnotat och mitt breda thorowgoodjärn passade såklart inte, den gick att ha så bred men då passade inte skruvhålen. Så vi får vänta lite till. Istället blev det löslongering, precis som igår. En jäkla fart på honom nu trots att han gått upp lite. Han galopperar väldigt gärna, det är ett stort steg framåt. Som mest får han galoppera 3 varv åt gången - även i hans svåra varv! Dessutom innehåller passen totalt sett mycket galopp jämfört med förr så han är inte helt slut efter några galoppfattningar. Känns kul att han gärna gör det eftersom det förbränner så mkt.

Just nu är jag så snäll att han får beta kanterna på ridbanan som vuxit upp lite. Föga anar han dock att när han betat ner det (inom en timma eller två) blir det hemskt knapert ;) Satte upp en tråd så han har bara ca 20 + 30 m smaaal kant. Där tänkte jag låta honom roa sig på nätterna framöver.

Senast ändrad:

första inlägget jag gör i den här tråden, börjar väll vara dags nu ;)

hästen är då precis snart fyllda sex år, islänning, otroligt matglad!

Hur gör ni under betesperioden då hon har gått upp igen till vikten hon hade från början, enligt måttband 361, men skulle gissa på att det är mer, hon är verkligen tjock.

Tränar henne 5 gånger i vecka, men skadad just nu. Hon är hästen som alltid stannar kvar på bete och äter, dom har nämligen en 300-500 meters promenadsträcka till vatten och utestall, samt lite jordhagar, men hon stannar alltid kvar på betet.
Har funderat lite på betesreducerare, men hon lyckas alltid få av sig grimman, skulle det funka då?
Omöjligt att flytta henne till magrare bete, för vill helst inte ha henne ensam, samma sak med att ta in henne på natten.

Är det någon som har andra tips?
Behöver verkligen få ner henne i hull, trots att jag rider ganska hårt, är det bevisligen inte tillräckligt för att hon ska hålla vikten, än mindre gå ner.

Fast om hon har problem med att trava på grusväg, tror du inte att hon kanske behöver skor då? Eller har ni tillräckligt med mjuka skogsvägar att rida på?

Vi har fullt med skog och äng som vi kan rida på, satt det är inga problem :) Vägen som jag rider på, den är bara en halv kilometer eller så, och det blir oftast att jag bara skrittar hem på den, och det funkar bra :)

Har funderat lite på betesreducerare, men hon lyckas alltid få av sig grimman, skulle det funka då?
Omöjligt att flytta henne till magrare bete, för vill helst inte ha henne ensam, samma sak med att ta in henne på natten.

Är det någon som har andra tips?
Behöver verkligen få ner henne i hull, trots att jag rider ganska hårt, är det bevisligen inte tillräckligt för att hon ska hålla vikten, än mindre gå ner.

Jag är ledsen men jag tror inte du kan lösa det utan att få bort betet hon går på ur ekvationen. Ingen annan där som behöver banta?

Ang reducerare så först ska jag vara lite neggo, och säga att jag tror inte det räcker med reducerare. Om hon INTE går ner på bete när hon rids hårt, och nu är skadad och vilar så tror jag att hon även med reducerare kommer få i sig för mkt. Så är tyvärr fallet för bägge mina.

I det val du beskriver, tjock eller själv, så skulle jag offra kompisdelen resten av den här sommaren.

Ang reducerare så det går att få det att fungera, men kräver en hel del modifiering, lite trixande osv men det går. Shettisarnas svar på Houdini, även känd som Emil, är fena på att klä av sig grimmor. Eller annat. Han går nu varenda minut ute med munkorg. Det var en mycket hård kamp och slaget bökjade fram och tillbaka, han var i ledning med sådär 13 - 2 i början (han får poäng när grimman är av, jag när den är på), men nu är jag i betryggande ledning med sådär 546 - 30 ;) Men jag har satt på en rem som håller upp nosdelen på grimman, jag har satt på en extra käkrem/halsrem, trixat med hur grimman spänns och flätat fast nackstycket i manen. Men nu sitter den där.

Dock, en sak med munkorg är att det kräver passning. Noga passning. Får de av sig munkorgen och kan ta obehindrat kan det ju ställa till med massa otäckt, inkl fång. Så jag kollar fortfarande frekvent munkorgarna, varannan timme ungefär. Igår var jag iväg 4 h och det är en av de första gångerna jag törs det.

Så, ja du kan få munkorg sitta kvar, men det kommer krävas att du trixar och kämpar en del tills du fått ihop det, och under den tiden täta kontroller. Men jag tror tyvärr inte munkorg kommer räcka =/

*KL*

Moa har gått ner massor i vikt! Vad ska jag göra?
Hon är riktigt riktigt tunn nu, hennes höftknölar står ut ganska ordentligt. Revbenen känns ordentligt tydligt bara genom att lägga handen lätt på sidan, du behöver inte ens röra handen fram och tillbaka. Och ja, dom syns också. Framför allt i rörelse men man kan urskilja dom när hon står still också (hon har fortfarande lite vinterpäls kvar som döljer det ganska bra dock). MEN hon är fortfarande fet på bogen, nacken och rumpan, där går hon ner men väldigt långsamt! Hur gör man nu? Ska hon fortsätta i denna taken kommer hon tyna bort innan depåerna försvinner! Hon äter just nu 1 ½ kg hö om dagen samt går ju på extremt nerbetad hage.

Jag fattar ingenting!

Får hon sitt proteinbehov täckt?

Knepigt dock, men rent teoretiskt skulle hon ju kunna vara IR även om hon blivit smal/are. Du har ingen bild?

Depåerna tycks dock ofta vara det som sist tappas tyvärr. Motioneras hon, annars kanske det kan hjälpa.

Höja maten lite har ju hjälpt här när jag hamnat på tok för lågt, men vi har ju inte haft riktigt samma läge som er där heller.

Veterinärutredning?

Får hon sitt proteinbehov täckt?
Jag vet inte, misstänker att hon kanske inte får det? Jag tog bort lucerngivan. Hon knapprar i sig gräs, om än myclet lite. Så jag tänkte väl att det kunde räcka. Men kanske skulle lägga på lucernen igen.

Knepigt dock, men rent teoretiskt skulle hon ju kunna vara IR även om hon blivit smal/are. Du har ingen bild?
Jag har ingen ny bild, bara dom gamla från i våras.
dsc_1256_84174158.jpg

Depåerna tycks dock ofta vara det som sist tappas tyvärr. Motioneras hon, annars kanske det kan hjälpa.
Hon motionerar mycket. I alla fall 6 dagar i veckan (dock bara 3 gånger i veckan i två veckor nu). Och då ganska ordentligt i och med att jag kör henne. Så det blir alt mellan dressyrträning och kondition till styrka.

Höja maten lite har ju hjälpt här när jag hamnat på tok för lågt, men vi har ju inte haft riktigt samma läge som er där heller.
Hur mycket höjde du då?

Veterinärutredning?
Under veteriniärutredning, hon ska in och glykosbelastas. Har tagit prov hemma som visade på 16. Men veterinären rekommenderar verkligen att hon åker in till kliniken och belastas.

Jag har ett tips, dock vet jag inte om det funkar på din häst...

Vår shettis går med munkorg, och för att eliminera risken att han får av sig den, då har vi satt en ordentlig flughuva på honom, en sådan som sitter över öronen och så. Men om din häst går på sommarbete och hon behöver munkorgen på kvällen också, då är det kanske inte så bra att den springer runt med flughuva. Vår shettis går in på natten, så vi har inga problem med det.

Jo det är svårt med bilder, och ännu svårare bedömma bilder.

Ang hur han står så tänkte jag faktiskt tanken men lät bli att skriva det. Följdtanken som slog mig var om han kan reagera att (om) han gått upp lite? Att ryggen därför blir sämre? Bara spånar, men har ju märkt själv att ibland hänger tillsynes helt orelaterade saker ihop. Om Lillen är varm och/eller pulsar fram - så fyller han i haslederna bak, även om bakhovarna är iskalla, ingen puls och han belastar och vänder helt normalt. Ingen aning hur det hänger ihop men hänger ihop gör det helt klart.

Hur kort är gräset i vanliga hagen? Tänkte iom att mina går på extremt kort, och inte får i sig mycket, men får i sig gör de. (Dock skulle det ju inte funka utan tillskottsfodring nattetid såklart)

Hur var det, hade du möjlighet stödfodra dagtid? Du kan ju kolla om han får i sig hö/silage (vilket du nu har) genom munkorgen?

Jag skulle om det går motionera 2 ggr/dag hellre än öka tiden. Men jag kan eg inte motivera det mer än att det är så jag skulle välja ;)

Ryggen har sakta men säkert återgått till ursprungsläget efter det att massören var här. Den började bli sämre innan han började lägga på sig. Han gick ju tom. ner efter att massören var där. Hon visste inte om det skulle hjälpa, eftersom det var en gammal skada. Jag fick ju fortsätta att massera själv, men jag har känt att det inte hjälpt så mycket. Knäckandet gjorde ju susen, så jag vet inte om hon behöver komma dit igen. Men då lär det ju inte hålla längre denna gången, och jag har inte råd att ta dit henne varje månad.
Men jag ska ringa och prata med henne i vilket fall och se vad hon säger.

Tyvärr så kan jag inte stödfodra, jag har praktiskt inte möjlighet till det eftersom jag jobbar på dagarna. Jag har inte så mycket hö kvar heller. Det kan jag ju såklart köpa nytt, men att köpa gammalt hö och inte låta honom bete tycker jag känns fel. Går han upp mer så får jag såklart tänka om. Men som det är nu hoppas jag att det ska hjälpa att stalla in honom några timmar på dagen.
Gräset i den lilla hagen är lite olika, det finns lite olika som växer där. Det mesta är kort, och det lär han inte få i sig genom munkorgen, resten är det som inte är lika gott, blandat med lite grodblad och sånt. Och det är väl som längst 1 dm.

Problemet är just på natten, eftersom han blir ensam på sin sida av stallet då, och han blir orolig när han inte ser de andra hästarna. Så nu får han gå i en hage med lite mer gräs, tillsammans med en annan häst från stallet bredvis. Han är såklart överlycklig!
Om det funkar bra med munkort kan han få ha den på sig då, men jag måste se så det funkar först.

Drömmen hade ju såklart varit att få tag på en liten shettis eller något som kan gå på lite bete med honom.

knappar mig in lite, fast jag håller med dig lite angående bilderna. Jag kollade bara snabbt och tycker han ser lite rundare ut. Därmed inte sagt att han börjar se hemskt tjock ut, men lite rundare. Men med elinas upplägg är det nog inga problem :)

Tack för svaret. Det är ju precis vad jag har tyckt. Det är skönt att få andras åsikter. Jag har ju bara pratat med en kompis i stallet och hon har inte sett bilder, så hon blir väl också lite hemmablind.

Jag hoppas att installningen ska hjälpa. Det är ju ändå 7 timmar som försvinner, det måste ju begränsa lite. Å andra sidan kanske han får i sig mer på de 7-8 timmar som han står på mer bete... Usch, hoppas inte!
Men med reduceraren borde det ju funka!

Jag tycker inte heller att han är speciellt fet, men jag tror ändå att han gått upp lite, även om det kanske inte är så mycket som man ser på bilderna.
Och har han börjar gå upp så kan han mycket väl gå upp mer. :crazy:Och det får han inte! :devil:

Nu ska jag in till stallet, i eftermiddag påbörjas shettisjakten! :banana:

Kan du inte ta ett kort på henne?

Godhi har väldigt breda höfter, och de sticker liksom ut lite. Inte på ett magert sätt, men ändå. Går hon ner mer och mer över de magra ställena?

Godhi kändes ju revbenen tydligt på länge när han fortfarande hade rumpa kvar. Men det kom i kapp, utan att han tappade mer över magen.

Vi har fullt med skog och äng som vi kan rida på, satt det är inga problem :) Vägen som jag rider på, den är bara en halv kilometer eller så, och det blir oftast att jag bara skrittar hem på den, och det funkar bra :)

Ursäkta mig men vad är detta för ett jäkla ord du använder??:devil::p:rofl:

Hoppas du inte tar illa upp, men jag trodde det var felskrivning i början, men det återkommer ju hela tiden. Är det dialektalt, och vad betyder det??

Jo det kan jag göra, ska försöka fixa det ikväll om det inte börjar regna:D
Ja hon går ner mer på dom magra ställerna, det är liksom där problemet just nu ligger.

Min islandshäst känner man också revbenen på, men när han bantar så går han liksom ner över hela kroppen och inte bara över revbenen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 024
Senast: lbb
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 620
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 719
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka