Uppdateringstråd 31

Idag har Tonto varit hos veterinären, dom senaste dagarna har han varit lite trött och hostat och mamma och pappa hittade svullnader på halsen. Troligtvis Malignt lymfom. Dom har tagit prover, och vi skulle få svar imorgon, men veterinären var rätt säker och sa att det inte finns så mycket att göra. Ska försöka åka upp så snart som möjligt, men gissningsvis så får han somna in nästa veckan om han inte blir akut dålig.

Han som skulle bli minst 16. För några veckor sedan så betedde han sig som att han fortfarande var 3 år gammal.

Om det nu är så illa så kommer nog Floki flytta upp till mina föräldrar, som köpt hus på landet, så att han slipper bo i stan med en miljard hundar som han hatar, så då är det nästan hundlöst med en liten Bog här hemma.
Nej, nej va jag lider med dig. Det var ju inte länge sen Alvin fick somna in. Jag hade också önskat att ha skulle bli ännu äldre. 15 år minst men han missade det med några få månader. Det blir så jobbigt men också jätte skönt när hundarna fortsätter leka ända fram till döden. Otroligt att se dom så pigga och tänka dom är friska och sen bara svänga om i huvudet och plötsligt står man där med bara ett beslut att ta.
Vad skönt att du har Bog i alla fall.

Jag hade bestämt förra veckan att jag ska tävla men då hamnar en sjukdom till i mig. Men inte den hemska långvariga utan en vanlig förkylning. Sängliggandes förutom att gå ut med Milou har vården sagt. Helst utan ut alls. Men jag måste ju ut korta promenader. Mamma ska försöka gå med honom ikväll sa hon men 17-18 är det ju kolsvart. Hon får ta pannlampan.Tycker det verkar lite synd om mamma så funderar på att kämpa mig någon halvlång promenad men vet att jag inte borde så börjar med att gå till brevlådan nu, det tar 15 minuter fram och tillbakavisar

Eh, nej det blir nog inte en timmes promenadtid. Vägen fram och tillbaka räckte visst gott och väl. Mamma erbjöd sig ju själv att komma ikväll någon gång så det är väl inte som att vara en lat hundmänniska? Jag hade ju inte ringt dom eller skrivit så dom visste inte förrän igår att jag varit rätt krasslig sen i helgen och i tisdags tappade jag rösten helt. Igår kunde jag få ur mig några ord men det hördes ju direkt att jag är sjuk.

Milou klarar sig en eller ett par dagar dag det vet jag, jag är bara orolig för att han inte ska bajsa ordentligt om vi bara går ut i trädgården eller att han blir rastlös och dessutom börjar störa på nätterna om han inte kissar tillräckligt.

Han har inte väckt mig på flera veckor :heart

Superpass hade vi i hallen idag :love: Vilken underbar känsla det är med en hund som verkligen ger allt och har 100% fokus utan att man behöver be om det. Idag var även fotgåendet perfekt, han brukar bli lite för taggad och börja ploga en aning men idag gick det riktigt bra. Så skönt att träna inomhus när det bara är blött, kallt och smutsigt ute. Nu är vi extra taggade på tävling om två veckor i just den hallen.

Bifogade filer

• 20250130_111222.webp
    20250130_111222.webp
    636,8 KB · Visningar: 15
Eh, nej det blir nog inte en timmes promenadtid. Vägen fram och tillbaka räckte visst gott och väl. Mamma erbjöd sig ju själv att komma ikväll någon gång så det är väl inte som att vara en lat hundmänniska? Jag hade ju inte ringt dom eller skrivit så dom visste inte förrän igår att jag varit rätt krasslig sen i helgen och i tisdags tappade jag rösten helt. Igår kunde jag få ur mig några ord men det hördes ju direkt att jag är sjuk.

Milou klarar sig en eller ett par dagar dag det vet jag, jag är bara orolig för att han inte ska bajsa ordentligt om vi bara går ut i trädgården eller att han blir rastlös och dessutom börjar störa på nätterna om han inte kissar tillräckligt.

Min brukshund fick ingen vettig promenad igår. Och tveksamt om hon får någon idag.
Soffläge, förkylning och ont i huvet. Mår skit.
Jag är ingen dålig hundägare ändå och min hund överlever.

Jag släpper ut i trädgården och står på trappen om jag är sjuk. Har noll dåligt samvete för det. Blir frisk fortare om jag inte överanstränger mig.

Det är jag helt med på! Själv har jag försökt engagera mig ideellt (och även erbjudit mig göra sådant som kan göras vilken tid som helst på dygnet, typ sköta hemsidor/sociala medier, ordna med administrativa grejer m.m.). Ofta då så faller det ändå på att jag inte kan många kvällar och helger. "Vi måste tänka på de som jobbar kontorstider" heter det. Därför ligger det, utöver att vid enstaka tillfällen vara med på träningar/möten som rasklubben ordnar (utan ansvarsområde, bara "hjälper till när jag ändå är där"), närmast till hands att dra igång något helt eget.
Man kan ju börja med att lägga ut en blänkare på klubbens sociala medier och fråga om det är andra som vill träna samma tider som en själv? Behöver ju inte börja med kurs etc utan först bygga ett träningsgäng som kör andra tider än majoriteten.

Man kan ju börja med att lägga ut en blänkare på klubbens sociala medier och fråga om det är andra som vill träna samma tider som en själv? Behöver ju inte börja med kurs etc utan först bygga ett träningsgäng som kör andra tider än majoriteten.
Så gjorde jag och har fått ett glatt gäng pensionärer att träna med 😁 perfekt, jag får bestämma tider för dom "kan jämnt" och dessutom har dom sjukt mycket kunskaper och erfarenhet att dela med sig av.

Jag klagade ju lite grann för någon dag sedan om dotterns hund som verkar lämna öronen hemma i bland när jag är ute med honom. Han tycks vara i en riktig tonårs-fas och liksom glömmer att använda hjärnan med ojämna mellanrum :meh:

Men - i dag måste jag faktiskt skryta lite över honom! Dottern fick ett epilepsianfall i morse. Efteråt var hon trött och sov i flera timmar. Hennes hund - ung och full av energi och spring - låg i sängen hos henne hela tiden :heart Det är helt otroligt hur bra han är på att känna av situationer och hur han liksom vet när det är "allvar" - bara en sådan sak som att han aldrig skulle "ge fingret" åt henne, så där som han kan göra mot mig i bland. Och att energiknippet som älskar att vara ute och busa med "brorsan", ligger lugn och varm och mjuk i sängen hos sin matte hela förmiddagen, för att det är vad hon behöver :love:

Efter lunch lånade jag med honom, valpen och "mellanhunden" på en lång promenad i solen. Inga krav, inga måsten, bara tre lösa, lyckliga hundar som fick springa lite hur de ville. Jag njuter varje dag av att få se dem interagera med varandra, och allt jag får lära mig bara genom att iakta! Gamlingen stannade hemma. Inte för att han egentligen inte skulle kunna hänga med, men jag tycker att det är skönt att låta honom "slippa" ungdomarna i bland, och skönt för dem att få röja utan att riskera att gamlingen hamnar mitt i någon vild lek som kanske går över styr.

Vardagskvällar är inte min bästa träningstid. Pigg Bella, trött matte. Inte mycket som var snyggt idag 😅 men lite aktiverad blev hon. Provade rally för första gången på evigheter och en runda blev riktigt bra.

IMG_8369.webp

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 043
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 483
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 211
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 561
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna