Uppdateringstråd 31

Alltså, Ebrah är så fånig! Nästan varje gång som hon ska upp i soffan så envisas hon med att hoppa upp på motsatta sidan till där hon tänkt lägga sig. Ska hon ligga på vänster sida, då vill hon hoppa upp på höger sida och gå över hela soffan innan hon lägger sig, och tvärt om. Och hon blir mycket upprörd om någon annan då ligger i vägen för henne :rofl:

Det har inget att göra med att hon tex skulle ha ont och svårt att hoppa upp/landa i viss vinkel, för hon kan välja att gå från där det är gott om plats till att hoppa upp där det är hur tight som helst, bara för att ta sig upp på just "fel" sida. Och det ser så fånigt ut.

Nu ville hon ligga vid fönstret, längst in på schäslongen. Hon gick först för att kolla så att det var ledigt där, sedan tänkte hon gå för att hoppa upp i andra änden av soffan, men där låg brorsan. Hon blängde på honom, pep lite olyckligt och gick tillbaka. Så stirrade hon på platsen där hon ville ligga, tittade sig omkring, tittade på Lily som låg längst ut på schäslongen, och valde att hoppa upp på den sida av Lily som gjorde att hon kom så långt ifrån sin liggplats som möjligt. Att hon var tvungen att mosa sig in mellan schäslong och bord, och knappt kom fram för att det var så trångt, det gjorde visst ingenting :p

Och NU precis så hittade Lily min mössa med inbyggd pannlampa :rofl: Hon tog den, kastade den i marken och då tändes den. Så fortsatte hon kasta runt den, så det blev som värsta discobelysningen i hallen (det är helt släckt i lägenheten i övrigt). Det såg så galet ut! Jag hann filma! Måste lägga ut det på instagram eller något :rofl:

@Migo Jag svarade dig i förra tråden och tackade för att att man inte ser rädslor förrän 10-12 veckors ålder elle könsmognad.

Det fanns ett tvivel hos både mig och mina föräldrar när tiken och systern var så blyga. Men jag var naiv dumt nog och tänkte att jag kunde träna min valp och vänja sig vid allt så att det blev bra. Men det hade nog krävt energi som jag kunde lagt på andra valpars utveckling.

Jag ska leta efter en lugn ”hundfamilj” i en trygg flock, som hade det precis som Alvin och Milou. Dom och mamman hade en trygg plats i köket där dom kunde gå undan om dom ville och förutom mamma tik fanns det 4-5 vuxna hundar. Och oj vad glada dom blev när vi kom! Alla ville hälsa och det var svansar som viftade och när vi satte oss på golvet hade vi all vuxna hundar i knät. Mina föräldrar hade väl inte varit särskilt förtjusta i nakenhundar utan tyckte jag borde ha en ”vanlig” hund men där och då insåg dom hur fantastiska kineserna var. Mamma tik var lugn hela tiden, hon ville också bli klappad, flocken var pigg på att hälsa på oss men nere vid valparna höll dom ändå koll så dom inte klev på valparna. Jag fick träffa Alvins mormor och morbror och en halvbror som hade en annan mamma men samma pappa och med Milou fick jag träffa Milous släkt och syster och Alvins mamma var mormor till Milou vilket jag bara såg som jätte, jätte bra.

Dom vuxna la sig till och med i våra knän och tog sig en liten tupplur när det lugnat ner sig :rofl:

En sån liten trygg flock vill jag hitta. Att se hela deras familj och se hur dom var gav mycket. Till slut fick uppfödaren be dom vuxna förutom mamman att gå till ett annat rum så vi kunde kolla på valparna:p

Senast ändrad:
@Migo Jag svarade dig i förra tråden och tackade för att att man inte ser rädslor förrän 10-12 veckors ålder elle könsmognad.

Det fanns ett tvivel hos både mig och mina föräldrar när tiken och systern var så blyga. Men jag var naiv dumt nog och tänkte att jag kunde träna min valp och vänja sig vid allt så att det blev bra. Men det hade nog krävt energi som jag kunde lagt på andra valpars utveckling.
En av de allra viktigaste råden jag ger valpköpare är: undivk rädslor. Livet är så otroligt jobbigt för en hund som är rädd, och det blir i de allra allra flesta fall sämre med åren. Man är så maktlös.

Om man har möjlighet, låt bli att kära ner sig i en hund som har stor risk att utveckla/redan visar rädslor för folk eller ljud <3

Själv är jag lite smått bitter över att se hur en närliggande klubb ska starta rallylydandskurs, vilket kändes lockande att gå med Lily, men nej, den hålls på en av de kvällar då jag i princip alltid jobbar. Det är nackdelen med mitt jobb. Ja, det är lätt att få vardagen att gå ihop, men det är sjukt svårt att gå kurser eller komma iväg och tävla eftersom jag jobbar när alla andra är lediga.
Det är 100% enda nackdelen med mitt jobb just nu. Jag jobbar kvällar, vilket betyder att hundarna nästan aldrig behöver vara ensamma mer än 2-3 timmar, men just kurser är helt hopplöst. Dock har det typ inte funnits några kurser att gå nu, men till sommaren lär det bli annorlunda.

Nu har jag bokat kastrering i alla fall. Har funderat länge och väl och blivit både rådd och avrådd. Tror inte att det löser alla problem, men hoppas på att det kanske kan ta udden av något i alla fall. Det är inte så kul att gå kurs och behöva stå på avstånd och titta på medan de andra tränar, försöka få lite kontakt vid sidan av och sedan åka hem. Det är inte heller kul att försöka vända så snart vissa andra hundar närmar sig på promenaden, eller försöka heja lite glatt på mötande hundägare stående i en buske fem meter från gångbanan med ett stadigt tag i halsbandet. Inte heller så kul att hunden vägrar äta ett par gånger och sedan får ont i magen när man ger en liten klick skonsam blötmat. Nej, jag tror inte att kastrering är en universallösning, jag är fullt medveten om att jag behöver träna och det är också min plan. Jag vill bara att det ska kunna fungera något lite lättare än det hittills gjort runt andra hundar (när vi gör saker själva på hemmaplan går det superbra, men det är svårare att bibehålla motivation och fantasi på egen hand).

En av de allra viktigaste råden jag ger valpköpare är: undivk rädslor. Livet är så otroligt jobbigt för en hund som är rädd, och det blir i de allra allra flesta fall sämre med åren. Man är så maktlös.

Om man har möjlighet, låt bli att kära ner sig i en hund som har stor risk att utveckla/redan visar rädslor för folk eller ljud <3
Det blev en lång och dyr resa för oss, på ett sätt otroligt onödigt och jobbigt. Men vi skrev och pratade i telefon då verkade det självklart så otroligt bra men inte riktigt så bra i verkligheten. Och samtidigt fick jag själv uppleva vad jag inte vill ha och självklart otrolig stöttande och bra råd från alla här som jag är djupt tacksam för. Nästa valp måste komma från en trygg familj.

Som f.d hanhundsägare börjar t.om jag bli knäpp på hanhundsägare.

Tiken löper och många promenader, nästan alla börjar det kännas som, har blivit "fly undan hanhundsägare". :meh: Hanar drar och sliter sig efter henne och ägarna verkar glatt låta dom göra det, även när jag försöker smyga förbi eller dra henne undan, en t.om joggade (!) efter mig med "men han vill ju bara hälsa lite!" "Nej, hon löper!" "Åh, jaha!" Det finns en anledning till att jag smyger förbi och försöker hålla henne undan? :down: Varför är så många hanhundsägare såhär?

Tiken löper och många promenader, nästan alla börjar det kännas som, har blivit "fly undan hanhundsägare". :meh: Hanar drar och sliter sig efter henne och ägarna verkar glatt låta dom göra det, även när jag försöker smyga förbi eller dra henne undan, en t.om joggade (!) efter mig med "men han vill ju bara hälsa lite!" "Nej, hon löper!" "Åh, jaha!" Det finns en anledning till att jag smyger förbi och försöker hålla henne undan? :down: Varför är så många hanhundsägare såhär?
För att dom inte har något vett o "de e så synd om han så vi kan ju inte ställa krav nu"… Hört de alltför många gånger så numera förklarar jag att antingen tar dom sin hane o går eller så sparkar jag o har jag dessutom med min ena hane så förklarar jag att de e bäst dom håller sin undan annars finns risken att dom går hem med en påse köttfärs :meh: Då brukar dom va snabba bort.

Mina hanar får inte ens dra mot fläckarna från mina egna tikar o än mindre slita o försöka ta sej till andra löptikar. Man ska bete sej o så enkelt e de

För att dom inte har något vett o "de e så synd om han så vi kan ju inte ställa krav nu"… Hört de alltför många gånger så numera förklarar jag att antingen tar dom sin hane o går eller så sparkar jag o har jag dessutom med min ena hane så förklarar jag att de e bäst dom håller sin undan annars finns risken att dom går hem med en påse köttfärs :meh: Då brukar dom va snabba bort.

Mina hanar får inte ens dra mot fläckarna från mina egna tikar o än mindre slita o försöka ta sej till andra löptikar. Man ska bete sej o så enkelt e de

Skönt att höra det finns fler förnuftiga hanhundsägare. Jag accepterade inte sånt heller från min, och jag tyckte jag märkte rätt så snabbt på både min hund och tikägare varför ägaren drog undan eller smög förbi med sin tik.

Men ja, ibland har det varit lockande att sparka undan folks hundar. :cautious: Hjälper inte heller att det går många med sina hundar direkt utanför där jag bor, så även om jag försöker promenerade i mer tystare områden så kan det likväl dyka upp någon hanhund med ägaren dragandes efter.

En rolig sak som hände mig när jag var ute med Knut. Vi såg en kvinna med en hund på andra sidan vägen, Knut tittade mest men den hunden drog mot oss. Så ropar ägaren, "Hon löper! Shes on a manhunt!" 😂

@Puffindog själv är jag allergisk mot att släppa fram nån hund till främmande hund vare sig det hane eller tik.
Banne mig ett nedrans ofog att låta främmande hundar hälsa på varann kopplade. Ser bara stora risker för negativt utfall på ett eller annat sätt, antingen att hundarna trasslar ihop sig, hoppar på varann, känner sig trängda eller får onödig förväntan så fort de ser en annan hund. Ska hundarna ha nån glädje av varann så promenera dem ihop och släpp dem sen på lämpligt ställe där de kan hälsa och umgås på ett naturligt sätt.
Sen så behöver inte hundar umgås med alla, ett par stabila hundkompisar räcker gott..

Idag har Tonto varit hos veterinären, dom senaste dagarna har han varit lite trött och hostat och mamma och pappa hittade svullnader på halsen. Troligtvis Malignt lymfom. Dom har tagit prover, och vi skulle få svar imorgon, men veterinären var rätt säker och sa att det inte finns så mycket att göra. Ska försöka åka upp så snart som möjligt, men gissningsvis så får han somna in nästa veckan om han inte blir akut dålig.

Han som skulle bli minst 16. För några veckor sedan så betedde han sig som att han fortfarande var 3 år gammal.

Om det nu är så illa så kommer nog Floki flytta upp till mina föräldrar, som köpt hus på landet, så att han slipper bo i stan med en miljard hundar som han hatar, så då är det nästan hundlöst med en liten Bog här hemma.

Skönt att höra det finns fler förnuftiga hanhundsägare. Jag accepterade inte sånt heller från min, och jag tyckte jag märkte rätt så snabbt på både min hund och tikägare varför ägaren drog undan eller smög förbi med sin tik.

Men ja, ibland har det varit lockande att sparka undan folks hundar. :cautious: Hjälper inte heller att det går många med sina hundar direkt utanför där jag bor, så även om jag försöker promenerade i mer tystare områden så kan det likväl dyka upp någon hanhund med ägaren dragandes efter.
Ja alltså jag vägrar låta okända hundar ta sej fram till mina så jag tvekar inte på att hålla dom undan med de medel som krävs. Så himla tråkigt att folk inte tar ansvar för sina djur.

Ryggen känns bättre idag, tror ett besök hos kiropraktorn igår hjälpte till. :banana:

Hundarna fick en liten vända i fårhagen till sin förtjusning på morgonen. Fick till bra delningar med Spock, tränade mest på att Tay skulle lyssna på mig nu när han gått med husse till största del. Lillfröken fick också putta lite på fåren och tycker det är rätt lajbans numera.

Dottern har lagt in ett önskemål om att få vara hundvakt och det passar ju bra med tanke på löpet. Så troligen får Lilla M vara där några dagar nästa vecka.

Lilla M
20250129_143651.webp

@Puffindog själv är jag allergisk mot att släppa fram nån hund till främmande hund vare sig det hane eller tik.
Banne mig ett nedrans ofog att låta främmande hundar hälsa på varann kopplade. Ser bara stora risker för negativt utfall på ett eller annat sätt, antingen att hundarna trasslar ihop sig, hoppar på varann, känner sig trängda eller får onödig förväntan så fort de ser en annan hund. Ska hundarna ha nån glädje av varann så promenera dem ihop och släpp dem sen på lämpligt ställe där de kan hälsa och umgås på ett naturligt sätt.
Sen så behöver inte hundar umgås med alla, ett par stabila hundkompisar räcker gott..

Det har tal att upprepas ... manga ganger!

Idag har Tonto varit hos veterinären, dom senaste dagarna har han varit lite trött och hostat och mamma och pappa hittade svullnader på halsen. Troligtvis Malignt lymfom. Dom har tagit prover, och vi skulle få svar imorgon, men veterinären var rätt säker och sa att det inte finns så mycket att göra. Ska försöka åka upp så snart som möjligt, men gissningsvis så får han somna in nästa veckan om han inte blir akut dålig.

Han som skulle bli minst 16. För några veckor sedan så betedde han sig som att han fortfarande var 3 år gammal.

Om det nu är så illa så kommer nog Floki flytta upp till mina föräldrar, som köpt hus på landet, så att han slipper bo i stan med en miljard hundar som han hatar, så då är det nästan hundlöst med en liten Bog här hemma.
Man kan ge cellgifter såklart, men det kommer alltid tillbaka. Ibland förr, ibland senare.
Jättetråkigt oavsett, inte fel att låta honom få somna.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 477
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 128
Övr. Hund Gå gärna in på Hundstallets instagram och läs - en vit blandrashund, korsning schäfer och någon polarras stals i natt vid ett inbrott...
Svar
18
· Visningar
1 559
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Hanhundar och löptikar