Det där beror nog väldigt mycket på vad man har för hund också@Red_Chili och @Nepenthe ja, det är bekvämt med tomt särskilt när man har en icke rumsen valp eller en magsjuk hund. Ur hundsynpunkt så gör det inte så mycket till eller från, de tycker inte att det är särskilt spännande eller stimulerande på tomten eller är särskilt intresserade att springa runt där och leka heller. Det är lite som vårt vardagsrum, nånstans att vara men inte särskilt intressant eller roligt om inte vi som ägare bjuder på aktivering.
Jag tror många som vill placera sina omplaceringar ute på landet eller med tillgång till tomt romantiserar det som en problemlösning eller att hunden helt enkelt inte klarar av bostadsmiljö. Istället för att fundera på om man faktiskt tillgodoser sin hunds behov så inbillar man sig att alla problem magiskt försvinner om den bara inte bodde i lägenhet. Det kan ju vara fallet ibland men många gånger tror jag att med rätt anpassningar av aktivitet, fostran och föväntningar så skulle man kunna komma tillrätta med många hundproblem oavsett vart man bor. Dock så vill folk sällan se sig i spegeln och fundera på sina egna tillkortakommanden utan det lättare att tänka att det är fel på hunden.
Har bott i lägenhet i 35 år innan vi flyttade ut på landet och det var inte så att våra lägenhetshundar led nån brist, tvärtom kan det nog vara mer stimulerande att gå på promenad där än att lunka i trädgården hemma eller en promenad ute hos oss då det typ väldigt sällan är några nya intryck här att ta del av . Sen så har det ju andra fördelar att bo härute men även att bo i bostadsområde har sina fördelar (jag har ju svårt att träna ex hundmöten härute när man kanske ser en hund i kvartalet).
Min sambos föräldrar bor båda så att de har varsin tomt och vi har därför ändå haft tillgång till sådant ganska mycket. Mina hundar älskar(!) att ligga på en filt på gräset där och njuter verkligen av det. Det är ingen tvekan om att de föredrar det framför att ligga inomhus på soffan, förutsatt att vädret är bra såklart. Hemma befinner de sig helst på balkongen när det är varmt nog. De älskar det.
Tänker man ersätta promenader osv med att släppa ut på tomten, då blir det nog inte så skoj. Men att vara utomhus istället för inne under tak är stor skillnad, åtminstone för mig och mina dårar.