Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Red_Chili och @Nepenthe ja, det är bekvämt med tomt särskilt när man har en icke rumsen valp eller en magsjuk hund. Ur hundsynpunkt så gör det inte så mycket till eller från, de tycker inte att det är särskilt spännande eller stimulerande på tomten eller är särskilt intresserade att springa runt där och leka heller. Det är lite som vårt vardagsrum, nånstans att vara men inte särskilt intressant eller roligt om inte vi som ägare bjuder på aktivering.
Jag tror många som vill placera sina omplaceringar ute på landet eller med tillgång till tomt romantiserar det som en problemlösning eller att hunden helt enkelt inte klarar av bostadsmiljö. Istället för att fundera på om man faktiskt tillgodoser sin hunds behov så inbillar man sig att alla problem magiskt försvinner om den bara inte bodde i lägenhet. Det kan ju vara fallet ibland men många gånger tror jag att med rätt anpassningar av aktivitet, fostran och föväntningar så skulle man kunna komma tillrätta med många hundproblem oavsett vart man bor. Dock så vill folk sällan se sig i spegeln och fundera på sina egna tillkortakommanden utan det lättare att tänka att det är fel på hunden.

Har bott i lägenhet i 35 år innan vi flyttade ut på landet och det var inte så att våra lägenhetshundar led nån brist, tvärtom kan det nog vara mer stimulerande att gå på promenad där än att lunka i trädgården hemma eller en promenad ute hos oss då det typ väldigt sällan är några nya intryck här att ta del av :p. Sen så har det ju andra fördelar att bo härute men även att bo i bostadsområde har sina fördelar (jag har ju svårt att träna ex hundmöten härute när man kanske ser en hund i kvartalet).
Det där beror nog väldigt mycket på vad man har för hund också :)
Min sambos föräldrar bor båda så att de har varsin tomt och vi har därför ändå haft tillgång till sådant ganska mycket. Mina hundar älskar(!) att ligga på en filt på gräset där och njuter verkligen av det. Det är ingen tvekan om att de föredrar det framför att ligga inomhus på soffan, förutsatt att vädret är bra såklart. Hemma befinner de sig helst på balkongen när det är varmt nog. De älskar det.

Tänker man ersätta promenader osv med att släppa ut på tomten, då blir det nog inte så skoj. Men att vara utomhus istället för inne under tak är stor skillnad, åtminstone för mig och mina dårar.

Mina hundar älskar tomten. De springer gärna in och ut mest hela tiden. När vi kommer hem från promenad vill de ut på tomten direkt. De busar och lekar där, de spanar och vilar. Mina hundar går på promenad 2-3 gånger om dagen så tomten ersätter inte dem, men visst blev de fler rastningar i koppel när jag bodde i lägenhet.

@Red_Chili och @Nepenthe ja, det är bekvämt med tomt särskilt när man har en icke rumsen valp eller en magsjuk hund. Ur hundsynpunkt så gör det inte så mycket till eller från, de tycker inte att det är särskilt spännande eller stimulerande på tomten eller är särskilt intresserade att springa runt där och leka heller. Det är lite som vårt vardagsrum, nånstans att vara men inte särskilt intressant eller roligt om inte vi som ägare bjuder på aktivering.
Jag tror många som vill placera sina omplaceringar ute på landet eller med tillgång till tomt romantiserar det som en problemlösning eller att hunden helt enkelt inte klarar av bostadsmiljö. Istället för att fundera på om man faktiskt tillgodoser sin hunds behov så inbillar man sig att alla problem magiskt försvinner om den bara inte bodde i lägenhet. Det kan ju vara fallet ibland men många gånger tror jag att med rätt anpassningar av aktivitet, fostran och föväntningar så skulle man kunna komma tillrätta med många hundproblem oavsett vart man bor. Dock så vill folk sällan se sig i spegeln och fundera på sina egna tillkortakommanden utan det lättare att tänka att det är fel på hunden.

Har bott i lägenhet i 35 år innan vi flyttade ut på landet och det var inte så att våra lägenhetshundar led nån brist, tvärtom kan det nog vara mer stimulerande att gå på promenad där än att lunka i trädgården hemma eller en promenad ute hos oss då det typ väldigt sällan är några nya intryck här att ta del av :p. Sen så har det ju andra fördelar att bo härute men även att bo i bostadsområde har sina fördelar (jag har ju svårt att träna ex hundmöten härute när man kanske ser en hund i kvartalet).

Tänkte ett tag på att starta en tråd om detta då det är något jag funderat mycket på iom att jag läser dessa annonser 🙈

Tänker på diverse doftintryck, ljud, luften mm på tomten gynnar dem även om det inte är där jag skulle motionera dem eller de ska få utlopp för sin energi 🙂

Jag bor i ett relativt lugnt område men kan nog inte gå en promenad utan att möta hundar 😁
Men det är väl all tid inne som kanske inte är så stimulerande.
Min lilla gillar att sola och de gör hon gärna ändå genom fönster och på sommaren på balkongen. Labradoren vet jag ju hur mycket hyss han kan hitta på 😁 gräva hål mm

Ur hundsynpunkt så gör det inte så mycket till eller från, de tycker inte att det är särskilt spännande eller stimulerande på tomten eller är särskilt intresserade att springa runt där och leka heller. Det är lite som vårt vardagsrum, nånstans att vara men inte särskilt intressant eller roligt om inte vi som ägare bjuder på aktivering.

Beror nog på vad för hundar och kanske vilken typ av tomt man har.

Mina (som har lite eget driv och inte är beroende av mig för att göra något) är med ute mycket flänger runt och leker som vettvillingar ute på tomten dagligen med avbrott för att spana in nån ekorre, sniffa i nått viltspår, ta en lov in i logen, chilla, spana,speja, "patrullera" lite etc.

Hur är en stadspromenad mer innehållsrik än en timme i skogen med spår från vilda djur, dofter och ljud? Är de inte likvärdiga?

Att träna hundmöten är väl något man gör om man ofta träffar andra hundar?
Om man bor som jag träffar man andra hundar - men inte varje dag. Har aldrig varit problenm under mitt långa hundliv.

Hur är en stadspromenad mer innehållsrik än en timme i skogen med spår från vilda djur, dofter och ljud? Är de inte likvärdiga?

Om man bor som jag träffar man andra hundar - men inte varje dag. Har aldrig varit problenm under mitt långa hundliv.
För mina hundar som i princip bara är i skogen blir stadspromenaden absolut mer innehållsrik än skogen och det bör ju bli samma för en hund som oftast rastas i stadsmiljö att då blir skogen mer spännande.

För mina hundar som i princip bara är i skogen blir stadspromenaden absolut mer innehållsrik än skogen och det bör ju bli samma för en hund som oftast rastas i stadsmiljö att då blir skogen mer spännande.
Det kan kanske hänga samman med om man går samma runda - både i skog och stad?

Men självklart berikar omväxling

Det spelar säkert in.
Vi motionerar sällan på samma ställe två dagar i rad och är dessutom i skogen för spår, sök och uppletande flera dagar i veckan så det är deras norm.

30 minuter på byn (stan) är däremot en riktig fest!

Vi bor i ett ganska lugnt område och kan smita upp i skogsdungarna och knappt träffa nån.
Men sen kan vi gå in till stan med via ett gångstråk där väldigt mycket folk går, joggar, cyklar och de blir flera hundmöten 😁
Vet inte vem som blir tröttast, jag eller hundarna 😅

Mina (som har lite eget driv och inte är beroende av mig för att göra något) är med ute mycket flänger runt och leker som vettvillingar ute på tomten dagligen med avbrott för att spana in nån ekorre, sniffa i nått viltspår, ta en lov in i logen, chilla, spana,speja, "patrullera" lite etc.

Min bc far också runt och leker på tomten, eller hon sover, strosar runt och leker om vartannat medan barn aktiveras, trädgården sköts eller vi håller på med snickeri/djur/maskiner. Sen har hon koll på oss ändå hela tiden och checkar in.
För vår (!) hund är det definitivt ett stort värde och precis som barnen roar hon sig själv lite lagomt 🙂
Däremot tycker hon det är botten att gå på koppelpromenad oavsett omgivningarna.

Tror det hänger lite på det liv/hundliv man lever, förutsättningarna och hunden såklart.
Kräver mer engagemang om man bor utan gård eller har hundar som inte ’roar sig själva’.

Jag är så glad över vår inhängande tomt. Hunden är gärna där ute och strosar eller springer som en galning eller nosar runt. Är vi med henne där ute är det fest, hon hänger med oss och leker eller kollar runt, lägger sig och vilar. I förrgår satt jag ute och drack kaffe på altanen och då satt hon med och spanade på vägen, helnöjd 😊

Gillar tanken på tomt, men vettefan om jag någonsin har råd med det… 😅 får hoppas nästa hund nöjer sig med en mjuk stol på en solig balkong

Mina hundar hade nog gärna haft en gräsmatta att gräva sönder men jag vill verkligen inte ha ett hus! 😂 Hade hellre haft ett hägn utanför porten som vi hade innan.

Ska jag gå skogspromenad åker jag iväg till skogen, här går vi längs vägarna. Ja visst finns det vilt, vi ser rådjur varenda dag men de är ju knappast spännande längre.

Bara för att man bor ute på landet så har man inte fantastiska promenader i skogen, vi är rätt inslutna i åkermark och landsvägar. Av respekt för markägare så stövlar jag inte omkring över deras levebröd och hundarna får snällt hålla sig längs vägen också.

Vi hade en skog man kunde gå i en bit förut men den är avverkad nu och går inte att gå i, iallafall inte med knäproblem.

Är jag inte ute med mina så står de och stirrar in genom altandörren 🙄.

Är jag inte ute med mina så står de och stirrar in genom altandörren 🙄.

Sådana är mina BC också, så fort de fyllt 1 typ. Valparna upplever jag kan roa sig en del (inte nödvändigtvis med något vettigt, men ändå roa sig). Mina vuxna kan dra en repa på 13 sekunder om jag låst ut dem och jobbar inne på mitt rum, annars ligger de enbart uppe på altanen och väntar på att jag ska släppa in dem igen. Åker jag hemifrån ligger de också enbart på altanen. Min äldsta är inte ens med ute om sambon grejar ute och jag är inne. Min förra BC kunde roa sig lite mer på egen hand, hon låg gärna längre ute på tomten och solade, puttade lite på ankorna, skällde på någon sopgubbe etc, men hon var en en helt annan hund när det gällde självständigheten (sprang gärna genom 3 kommuner per promenad och sådär, inte alls lika förarbunden).

Jakthundarna verkar uppskatta tomten, de bryr sig inte om ifall man är inne eller ute själv. Även om jag mest upplever att de letar efter ställen att rymma på. :D

Mina älskar också trädgården o den som har bott i lägenhet trivs så mycket bättre nu när han kan få ligga ute i snön så länge han vill eller busa runt. Ska upp med ett ordentligt staket då jag inte litar helt på de befintliga o så blir de en hundlucka ut från ett av hundrummen. Visst finns de för o nackdelar med allt, här för mina tex så möter vi varken hundar eller människor som man gör när man bor i staden tex så av mina hundar e de bara 2 som någon enstaka gång innan vi flyttade hit har mött hundar o människor på promenaden, dom andra tre har inte sett andra hundar eller människor alls på promenad 😅

Mycket besviken hund som misstolkade situationen.
1000007066.webp

Jag fyllde vatten i en hink till mitt nya akvarium. Hunden trodde jag fyllde stora vattenkannan och att jag skulle vattna i trädgården. Hon älskar att ligga där med gosedjuret. När jag inte öppnade altandörren fick jag denna blick.

Den här veckan lystes upp så mycket av att vi löst medicin problemet. Klockan 5 var jag vaken pga mina egna sömnproblem men Milou snusade så sött i flera timmar till. Mammahjärtat slog hårt :heart

Jag kan bara tänka mig hur han haft det hela tiden. Vakna på nätterna panikkissnödig, råka kissa på sig eller att han får upp mig och ut så snabbt han kan men knappt hålla sig när jag i pyjamas mitt i vintern måste på med skor och jacka. Han vet ju att man inte ska kissa inne och ändå blir det så ibland.

Jag har aldrig skällt på honom, jag har stoppat och tagit med honom ut om jag ser att det är på gång men oftast ser jag inte när det händer.

Folk har sagt att han gör det med flit för att han vill gå ut men jag kan lova att ingen nakenhund har velat gå ut mitt i natten den här vintern, han bokstavligen springer in så fort han kissat för att han fryser ihjäl, att han kör med mig, att det är en ovana. Vilket det skulle kunnat vara men det kändes inte som det. Jag har fått jätte bra råd här och tips från andra i min omgivning. Men många utgick från att det var något han styrde men jag kände alltid att det var fel, att ignorera har aldrig fungerat.

Vissa ”råd” har gjort mig så arg som när folk säger att jag måste bli strängare. Ta tag i honom ordentligt och skälla ut honom fast det redan skett när jag inte såg, men jag vet ju att Milou är rumsren och han vet att man inte får kissa inne och inte skulle koppla mina hårda tag till vad han hade gjort 8 timmar tidigare, jag är glad att jag gick ifrån testet att ignorera honom efter någon natt, jag är nöjd att jag aldrig skällde ut rejält eftersom dom flesta tyckte att han ju är vuxen. Allt var ju som jag hela tiden tänkte, något han inte gjorde med flit, det är ju något medicinskt.

Jag är framförallt tacksam och glad att veterinären vågade sig på att testa den här medicinen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 078
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 979
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
679
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka