Hemlösa hundar ökar

Tror inte gatuhundar hamnar på blocket?

Men har tänkt att om man vill ha sällskapshund men vantrivs med de sällskapsraser vi har i dag så är det nog lättare att få tag i en passande (utseendemässigt) sällskapshund gatuhund än en från uppfödare.

Personligen uppskattar jag inte våra sällskapsraser så jag kan förstå att man vill ha "mer hund" (för mig mer "varglik" hund) som sällskapshund och inte en liten, långhårig och skällig ras. Det tror jag man kan finna bland gatuhundarna. Att de sedan personlighetsmässigt inte riktigt passar blir man varse först när hunden landat i hemmet...
Jo det finns en hel del omplaceringar av gatuhundar på blocket. Även hundstallet har haft några.

Gathundarna hamnar absolut på blocket när folk får hem dem och det inte funkar, och organisationerna de "adopterat" (köpt) dem ifrån inte tar tillbaka dem.
Jo de har jag sett också. Och undvikit. Jag var lite otydlig och tänkte på organisationerna, de annonserar väl inte på blocket.

Gathundarna hamnar absolut på blocket när folk får hem dem och det inte funkar, och organisationerna de "adopterat" (köpt) dem ifrån inte tar tillbaka dem.

Precis. Har en bekant som omplacerat två av tre gatuhundar via blocket. Hon fick absolut inget gehör eller hjälp från organisationerna varav en påstås vara "seriös" och är stor och välkänd. Ena hunden hade rejäla hälsoproblem som hon inte fick nån som helst hjälp med att komma tillrätta med.

En annan bekant har varit jourhem åt samma organisation och hunden hade tvivelaktig munstatus. Jag påpekade för min bekant att det borde kollas upp innan den omplacerades men tydligen vill organisationen inte ta den kostnaden utan det blir nya ägarens huvudbry. Jag som vet att ingrepp på tänder är en dyr affär misstänker att antingen blir hunden betydligt dyrare än nån räknat med eller så "ser" dom det inte.

Otroligt oseriöst att pumpa in hundar i landet som är "billiga" och folk ska rädda utan att gå igenom och besikta och friskförklara dem innan de hamnar i nytt hem. 😡

Jo, omplaceringar har jag sett, men inte själva organisationerna, det var de jag tänkte på. Otydligt av mig. :)
Den här tex ligger ute nu

IMG_9536.webp

Precis. Har en bekant som omplacerat två av tre gatuhundar via blocket. Hon fick absolut inget gehör eller hjälp från organisationerna varav en påstås vara "seriös" och är stor och välkänd. Ena hunden hade rejäla hälsoproblem som hon inte fick nån som helst hjälp med att komma tillrätta med.

En annan bekant har varit jourhem åt samma organisation och hunden hade tvivelaktig munstatus. Jag påpekade för min bekant att det borde kollas upp innan den omplacerades men tydligen vill organisationen inte ta den kostnaden utan det blir nya ägarens huvudbry. Jag som vet att ingrepp på tänder är en dyr affär misstänker att antingen blir hunden betydligt dyrare än nån räknat med eller så "ser" dom det inte.

Otroligt oseriöst att pumpa in hundar i landet som är "billiga" och folk ska rädda utan att gå igenom och besikta och friskförklara dem innan de hamnar i nytt hem. 😡
Men de säljs väl som besiktigade och friskförklarade har jag för mig? Så när de landar i Sverige tror man att man får en frisk hund som gåtts igenom veterinär i hemlandet innan den kom hit. :( Att det inte är så förvånar mig inte alls dock, självklart inte. Så mycket fuffens det är med gatuhundar.

Men de säljs väl som besiktigade och friskförklarade har jag för mig? Så när de landar i Sverige tror man att man får en frisk hund som gåtts igenom veterinär i hemlandet innan den kom hit. :( Att det inte är så förvånar mig inte alls dock, självklart inte. Så mycket fuffens det är med gatuhundar.

Ja, men de borde verkligen gås igenom av en Svensk veterinär här på plats efter resan. Sen vet jag inte, har inte hört av nån av mina bekanta nånting om att de skulle ha fått se nåt besiktnings dokument. Sen är ju frågan om det bara är en besiktning för att ge hunden ok att resa eller om det en grundligare besiktning?

Explosionsartad köksavel på bullhundar hjälper inte. Går från söt valp till svinjobbig, råstark unghund som är allergisk mot alla former av organiskt material på ett och ett halvt år - inte undra på att de omplaceras oftare än typ alla andra raser. 😕
Det är shockande när köksavlare öppet säger "vår hund är inte mer allergisk än typiskt för rasen" som om det vore en okej grej, det är inte undra att en sådan svår ras med eventuellt dyra vetkostnader för allergi blir omplacerad. :(

Det tänker jag här också. Både långa rundor- att en ägare verkar vara en bit hemifrån, men också korta rundor- man ser att de går och sedan kommer igen, men också att man vet att samma ägare ändå har varit ute längre rundor med sin hund men slängt sopor/hämtat posten eller bara tagit en kort promenad och tar med sin hund. Så det känns generellt som lägenhetshundar ibland får komma ut mer. Både ut i skogen och röra sig där längre stunder typ, men också kortisar, bara för att följa med och få luft (ut och röka med ägaren hahahaha), tränas eller vad som helst. Kanske lite som det där att husägare släpper ut sin hund i trädgården lite snabbt, bara det att lägenhetshundar får de längre rundorna också och husägare ibland inte alls ger det.

Det var otroligt svårt att hitta en enda större hund av mer aktiv nivå med vilja att träna som omplacering för alla verkar ha "lantligt hem med en stor trädgård" som krav, medan hos en seriös uppfödare var det "men såklart det inte spelar någon roll var du bor, så länge du aktiverar din hund!" Har fått höra det är djurplågeri för en BC att bo i lägenhet, men det gjorde vår familjs som regelbundet jobbade med vallning och var på brukshundsklubben som sen chillade hemma.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka