Uppdateringstråd 29

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som novis googlade jag. Adtab blir dyrare för min lilla phalene eftersom Adtab ges varje månad och Bravecto funkar nästan hela sommaren.
En googling visade att 3 månaders behandling av en liten hund med Bravecto kostar lika mycket som 3 månader med Adtab. Men då behöver de flesta betala receptavgift också för Bravecto vilket gör det dyrare. Tur att du slipper det hos din vet i alla fall 😉

Som novis googlade jag. Adtab blir dyrare för min lilla phalene eftersom Adtab ges varje månad och Bravecto funkar nästan hela sommaren.
Bravecto ska ges var tredje månad. Har inte testar Adtab med det ska vara ungefär som Nextgard och det ger åtminstone inte jag varje månad utan 2 max 3 ggr på en sommar. Sen kan det såklart bli billigare med Bravecto för dig ändå.

Knapplån

För mig som har 20 kilos hundar kostar (enligt Apotea) Bravecto 279 kr för en tablett som ska räcka 3 månader. Nextgard kostar 263 kr för 3 tabletter så 3 månader om man ger varje månad. AdTab kostar 380 för 3 tabletter. Frontpro kostar 439 kr. Men med de två sista slipper man betala receptkostnad. Alla förpackningar "ska" räcka lika länge eftersom Bravecto som ska räcka 3 månader bara innehåller 1 tablett.

Räknar man på att Bravecto räcker hela sommaren blir det 558 (jag har 2 hundar) plus receptetarvode, tror jag betalade 100 kr för fästingrecept sist (hundarna har samma vikt så tar det på samma receptet). Nextgard kostar 526 kr för 6 tabletter, jag brukar klara mig på 4 för en sommar plus 100 spänn i receptkostnad.
Om AdTab och Frontpro fungerar som Nextgard blir det 760 kr respektive 878 kr för 6 tabletter. Skulle hundarna klara sig på 4 stycken blir det.

Bravecto 658 kr.
Nextgard 418 kr.
Adtab 506 kr.
Frontpro 585 kr.

Så jag fortsätter nog med Nextgard. Detta är dock uträcknat för mina två hundar, våra omkostnader, hur Nextgard har fungerar för oss och om de receptfria skulle räcka lika länge. Kostanden kommer ju variera från hund till hund. Nätapoteken brukar dessutom vara bra på diverse rabatter på receptfria varor så mycket möjligt att man kan komma billigare undan där.

Tillägg: Googlade lite och med 15% rabatt på Apotek Hjärtat hade jag kommit undan med 430 kr för Adtab. Så mycket möjligt att vi testar det nästa gång om det kommer någon bra deal.

Tillägg 2: Ja, jag borde städa istället.

Senast ändrad:
Idag jag gick en promenad med både hund och häst för första gången sedan i höstas. De skötte sig bättre än jag hade trott.
Stannade fint vid vägkanten när det kom bilar, gick i ungefär samma tempo och vi klarade både ett hundmöte och att gå förbi läskiga saker. Dvs hästen fick inget psykbryt och sprattlade iväg för något och hunden gick snällt bredvid mig och bara gnällde lite vid hundmötet.
Hästen ledsnade lite när det blev för mycket sniffande dock, så vid ett tillfälle smög hon närmare och duttade Lova i rumpan med mulen. :rofl:
"Kom igen nu, kompis! Nu går vi!"

På ett ställe var det fullt av sorkhål, så det var extra svårt att gå förbi. Men men, alla var glada ändå, även om hunden helst hade velat prova jaktlyckan vid sorkhålen. :D

Känns deppigt. Häromdagen märkte jag att Ebrah slickade massor på en baktass. Visade sig att hon hade ett litet sår på undersidan av tassen. Oklart varför. Har hållit det rent och tyckt att det inte varit så mycket mer med det. Men så igårkväll började hon slicka på en framtass istället. Oklart vad som är tokigt där, för hon låter mig knappt kolla det. Hon skriiiiiker som om jag ska hugga av hela benet om jag väl tar i tassen, och vill inte riktigt stödja på tassen heller när hon går :(

Gissar att det även med den här framtassen är något litet sår på undersidan, det verkar så, men jag ska se till att få sambons hjälp att kolla när han vaknat. Det blir mindre brottningsmatch om han kan hålla fast henne...

Det är så jobbigt med en hund som är rädd om tassarna. Det tog lååång tid innan jag lyckades klippa klor på henne utan att hon skrek som om någon skulle ha ihjäl henne bara av att jag höll upp tassen vid kloklippningssituationer. När hon sedan faktiskt haft skador på nedre halvan av benet så har även veterinärerna varit oroliga att det varit något riktigt allvarligt, för att hon beter sig som om det är så mycket mer än vad vi hittat.

Så, jag är inte orolig för tassen nu heller även om hon själv beter sig som om det är kaos och katastrof, men jag tycker synd om henne. Och idag är det soligt, jag jobbar eftermiddag och hade planerat in en lång, härlig promenad i skogen innan jobbet. Inte en chans att hon kan hänga med på det idag :( Hon som älskar sol och skog!

Det är kul att få beröm för hundarna men ibland när en är lite trött o grinig så kan svaret bli ”ja vi gick 40 min imorse och tränade apport, cyklade på lunchen och eftermiddags gick vi i 2 timmar så de är ju bra att han är lugn 😁😅

Äntligen skickat in intresse anmälan för Bph. Närmare 2 timmar restid, men men. Fick bli uppe i Malung.
Många datum var redan bokade av uppfödare eller rasklubb men det gick att visa intresse ändå ifall dom inte fyller dagarna.

Hälsokoll för gammalgubben igår. Sällan man ser en så fin snart 12åring sa veterinären, till och med fint musklad fortfarande och hon sa att man aldrig kan tro att han är såpass gammal 🥰 blodproverna var också bra. Dessvärre är inte tänderna det 😞 vi vet inte vart det kommer sluta än men troligtvis kommer flera behövas tas bort. Så vi får räkna med två, kanske till och med tre sövningar. Först kände jag bara Nej. Men när det väl sjunkit in så känner både jag och maken att det måste göras, vi fixar inte att ta bort en så pigg och frisk hund. Vi var tvungna att göra det i somras med våran andra hund och det var vidrigt för hon var så pigg och glad och det kändes helt fel trots att vi var tvungna. Mår fortfarande skit över det.
Kosta väldigt mycket pengar kommer det så klart göra eftersom inte försäkringen kommer ta det men med tanke på att det är första gången på snart 12år som han är hos veterinären för "sjukdom" så ska vi ändå vara glada.
I april är första sövningen, då ska dom ta bort tandsten och röntga, så efter det ser vi vad som behöver göras.
Veterinären bedömer att det inte ska vara några problem för honom med operationerna eftersom han är så pigg och frisk. Jag hoppas att vi tänker rätt.

Hälsokoll för gammalgubben igår. Sällan man ser en så fin snart 12åring sa veterinären, till och med fint musklad fortfarande och hon sa att man aldrig kan tro att han är såpass gammal 🥰 blodproverna var också bra. Dessvärre är inte tänderna det 😞 vi vet inte vart det kommer sluta än men troligtvis kommer flera behövas tas bort. Så vi får räkna med två, kanske till och med tre sövningar. Först kände jag bara Nej. Men när det väl sjunkit in så känner både jag och maken att det måste göras, vi fixar inte att ta bort en så pigg och frisk hund. Vi var tvungna att göra det i somras med våran andra hund och det var vidrigt för hon var så pigg och glad och det kändes helt fel trots att vi var tvungna. Mår fortfarande skit över det.
Kosta väldigt mycket pengar kommer det så klart göra eftersom inte försäkringen kommer ta det men med tanke på att det är första gången på snart 12år som han är hos veterinären för "sjukdom" så ska vi ändå vara glada.
I april är första sövningen, då ska dom ta bort tandsten och röntga, så efter det ser vi vad som behöver göras.
Veterinären bedömer att det inte ska vara några problem för honom med operationerna eftersom han är så pigg och frisk. Jag hoppas att vi tänker rätt.
Jag hade inte tvekat när hunden är så fin och pigg och inte har några andra sjukdomar förutom tänderna. Det kommer gå jättebra!

+ @Nepenthe jag har gett många olika genom åren och upplever ingen skillnad mellan de olika tabletterna som finns. Nu senast köpte jag Adtab på Apotea som alltså är receptfria men fungerar precis likadant som de receptbelagda.
Tar de även annan ohyra som Bravecto och Nexgard?
Får lätt älglöss på hundarna (bor vid skog) och det slipper dom med Bravecto och Nexgard.

Alvin skadade en tand och i samband med det upptäcktes flera till dåliga tänder. Jag var precis som du osäker men såg ingen annan utväg än att ge det en chans. Veterinären lugnade mig och sa att dom anpassade sövningen efter Alvins ålder, vikt, dom tog blodprov och tittade på saltnivåer och förberedde bra. Alvin var 13 år. Jag kommer göra det igen om det behövs om han fortfarande är så pigg och fräsch som nu. Han är piggare än någonsin, tar sig igenom alla hinder han haft oturen att möta och leker och busar och äter och är sig själv.

Nackdelen är ju dock pengarna, jag fick betala 18 000 kronor som inte gick på försäkringen.

Nu är vi nog tillbaka på rätt väg med Milou igen. Jag märkte ju extrem skillnad när dosen sänktes och tog kontakt med veterinären. Var på återbesök men dom kollade bara puls och lyssnade på lungorna.

Men nu är planen att han ska äta medicinen resten av hans liv för det finns inga andra alternativ så länge han inte får biverkningar. Veterinären var jätte stolt för hon hade aldrig provat det här på hanhundar, så Milou är lite av en föregångare. Nu hoppas jag så oerhört mycket att det forsätter så här. Jag var så pigg och glad för jag hade sett i huvudet att jag skulle behöva avliva honom eller själv bli helt tokig. Men nu är hoppet tillbaka och jag blev så oerhört positiv att när jag såg bussen hem åka iväg när jag sprang till den och var 50 meter bort men inte väntade in mig bara blev glad för då fick vi ju till en härlig långpromenad :rofl:

Vi fick beröm för hans tänder, ingen plack och inga missfärgningar på tänderna. Vill ha stenkoll, nakenfisarna kan ju ha problem med tänderna men än så länge är han helt perfekt.

Och så fyllde Milou 5 år igår! Stor pojke nu! Han var jätte nöjd med sin present, jag sjöng och hurrade för honom. Spelade in men en video med en 30+ kvinna som sjunger med falsk röst och hurrar för sin hund blev lite smått patetisk. Men båda grabbarna satt snällt och lyssnade.

IMG_0156.webp

Min gubbe fick också dra några tänder när han var 11 eller 12. Han var helt frisk då och det var inga problem med sövningen :heart Det enda jag ångrar är att vi inte tog ut fler tänder när vi ändå höll på.

Sitter i rastgården på en gammal trädstam. Hundarna har busat lite, nu strosar och nosar de mest. Väldigt skönt att vara här tidigt innan andra hundägare är ute och idag är jag dessutom ledig efter att ha jobbat 8 av de senaste 9 dagarna.

Någon gång ska jag bo med egen tomt. Eller ja, liten inhägnad skogsdunge är väl mer vad jag drömmer om. Hundarna hade väl snudd på aldrig varit inomhus med mig då iofs, men de hade varit glada :D

Sitter i rastgården på en gammal trädstam. Hundarna har busat lite, nu strosar och nosar de mest. Väldigt skönt att vara här tidigt innan andra hundägare är ute och idag är jag dessutom ledig efter att ha jobbat 8 av de senaste 9 dagarna.

Någon gång ska jag bo med egen tomt. Eller ja, liten inhägnad skogsdunge är väl mer vad jag drömmer om. Hundarna hade väl snudd på aldrig varit inomhus med mig då iofs, men de hade varit glada :D

Det drömmer jag också om, främst för hundarnas skull ♥️ en tomt.
Ser de på både valpar som säljs eller omplaceras att ett krav är att köparen har hus och tomt. Kan pp ett sätt förstå det.

@Red_Chili och @Nepenthe ja, det är bekvämt med tomt särskilt när man har en icke rumsen valp eller en magsjuk hund. Ur hundsynpunkt så gör det inte så mycket till eller från, de tycker inte att det är särskilt spännande eller stimulerande på tomten eller är särskilt intresserade att springa runt där och leka heller. Det är lite som vårt vardagsrum, nånstans att vara men inte särskilt intressant eller roligt om inte vi som ägare bjuder på aktivering.
Jag tror många som vill placera sina omplaceringar ute på landet eller med tillgång till tomt romantiserar det som en problemlösning eller att hunden helt enkelt inte klarar av bostadsmiljö. Istället för att fundera på om man faktiskt tillgodoser sin hunds behov så inbillar man sig att alla problem magiskt försvinner om den bara inte bodde i lägenhet. Det kan ju vara fallet ibland men många gånger tror jag att med rätt anpassningar av aktivitet, fostran och föväntningar så skulle man kunna komma tillrätta med många hundproblem oavsett vart man bor. Dock så vill folk sällan se sig i spegeln och fundera på sina egna tillkortakommanden utan det lättare att tänka att det är fel på hunden.

Har bott i lägenhet i 35 år innan vi flyttade ut på landet och det var inte så att våra lägenhetshundar led nån brist, tvärtom kan det nog vara mer stimulerande att gå på promenad där än att lunka i trädgården hemma eller en promenad ute hos oss då det typ väldigt sällan är några nya intryck här att ta del av :p. Sen så har det ju andra fördelar att bo härute men även att bo i bostadsområde har sina fördelar (jag har ju svårt att träna ex hundmöten härute när man kanske ser en hund i kvartalet).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 078
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 979
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
679
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka