Ulvlek - Robinson Buke

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ulvlek - Robinson Buke

*kl*

Vet inte hur mycket tid jag kommer ha imorgon, antingen kommer jag vara upptagen precis hela dagen eller så kommer jag vara hemma hela dagen. Vill hur som helst rösta tidigt i hopp om att goda hänger på, eftersom enda chansen är att goda samlar sina röster (och röstar på en ulv då, jag kan bara hoppas att jag har rätt).

Jag har reagerat på glömmerallt från början. Mycket som jag inte tyckte behövde betyda nånting, men efter GAs avvikande och svagt motiverade röst på Sasse blev jag än mer misstänksam. Gick igenom tråden igen och GA är den jag misstänker mest.

Hon snöar in på (i mitt tycke) konstiga grejer, t.ex. när hon börjar skriva om att det är 42% chans att det lottas två goda som kärlekspar :D jag tror faktiskt GA förstod vad jag menade, och att jag inte talade om sannolikheten för att två goda skulle lottas fram. (Detta i inlägg 178.)

Jag funderade mer på hennes udda röst på bumpo1 dag ett, och att undvika att rösta ut en god och lägga en udda röst, för att sen misstänka andra som strömröstar bara skriker ulv. Jag hade kunnat släppa det med förklaringen att hon röstade på den hon misstänkte mest, om det inte varit för att hon lägger en lika konstig röst till!

Därför:
Niyama röstar på glömmerallt

Myrten - eftersom jag tror att glömmerallt är ulv håller jag Myrten som troligast god. Hon har röstat på GA både dag ett och två, första dagen väldigt tidigt ( = kan vara riskabelt) och andra dagen jämnade hon ut mellan Lenis och GA. Visst, jag tror knappast Myrten drar sig för att rösta ut en kollega om det behövs men hon brukar inte göra sitt yttersta för att bli av med dom.

Det skulle inte heller vara förvånande att en god Myrten prickar en ond GA redan dag ett, hon har ju en helt enorm förmåga att hitta ulvar.

Dessa är kvar:
Bumpo
Hedinn
Myrten
glömmerallt
Niyama
Vira
cirkus

OM jag har rätt om GA känns det som att saker skulle klarna. Jag kan ju vara totalt blåst, men om GA är ond känns det ju som att Myrten måste vara god (annars måste hon ha haft jävligt hög feber när hon röstat...). Jag vill även hålla Cirkus som mest troligt god då eftersom hon la första rösten på GA idag, känns inte så vanligt att en ny spelare spelar så.

Det ger att det bara är tre spelare kvar som kan vara ulvar:
Bumpo, Hedinn eller Vira. Och två av dessa är ju i så fall ulvar. Orkar dock inte kolla närmare på dessa också nu. När jag insåg detta fick jag lite hopp, sen kom jag ihåg att vi har en demon med :cautious:

*KL*

Nu ska jag läsa igenom leken ordentligt. När jag gjorde det inför DL igår var jag a) sjuk, b) lätt berusad efter att faster fyllt på mitt glas X ggr och c) hade en superintresserad snart tolvåring som hela tiden ställde frågor om ulvspel över min axel allt medan klockan tickade :crazy:!

Tog just min sista engångslins, så jag måste försöka ta mig hem idag. Ska klura över leken i bilen och rösta när jag kommer hem.

Dessa är kvar:
Bumpo
Hedinn
Myrten
glömmerallt
Niyama
Vira
cirkus

OM jag har rätt om GA känns det som att saker skulle klarna. Jag kan ju vara totalt blåst, men om GA är ond känns det ju som att Myrten måste vara god (annars måste hon ha haft jävligt hög feber när hon röstat...). Jag vill även hålla Cirkus som mest troligt god då eftersom hon la första rösten på GA idag, känns inte så vanligt att en ny spelare spelar så.

Det ger att det bara är tre spelare kvar som kan vara ulvar:
Bumpo, Hedinn eller Vira. Och två av dessa är ju i så fall ulvar. Orkar dock inte kolla närmare på dessa också nu. När jag insåg detta fick jag lite hopp, sen kom jag ihåg att vi har en demon med :cautious:

Efter första genomläsningen: håller med om allt i denna analys, men - för det finns ett väldigt stort men - under förutsättning att Niyama är god.

Det jag frågar mig själv är om jag vågar lita på det. Faktiskt inte, men det innebär inte att jag tänker göra tvärt om. Jag måste själv värdera de övriga spelarna, inte gå på vad Niyama säger. En sak har hon helt rätt i, oavsett var hon står: de goda rösterna måste samlas i denna lynch.

glömmerallt - har jag reagerat på sedan före första DL. Mitt problem är att det till stora delar är känslobaserat. Jag tycker mig ha lagt märke till att GA, när hon är god, har en mer skämtsam, lätt förvirrad spelstil än när hon är ond då hon är mer rakt på och gärna går snabbt till misstanke. Men som sagt, det är en upplevelse, inget konkret. Det konkreta som gnager är nog främst röststningarna. Avvikande röster vid båda DL. Igår gick det visserligen vansinnigt snabbt. Men när GA förklarar sitt agerande vid första DL skriver hon att hon: "[...]trodde shaggy och hedinn var goda pga att jag tyckte rösterna trillade in lite väl lätt mot dem och då röstar jag givetvis inte på dem.[...]" (#101) Trodde de var goda - vid första DL? Det känns som en bortförklaring. Visst kan man reagera på strömröster/drev vid första DL, men att tro att någon är god. Ok att inte tro att personen är ond, ungefär som jag kände själv om Shaggy att hennes märkliga röstmotivering inte behövde betyda att hon var ond, men därifrån är det (i alla fall i min värld) ett steg till att säga att man tror att någon är god. Och även ulvar kan bli strömröstade på i första DL - om de uttrycker sig på ett sätt som drar röster.

Så - jag är fortsatt misstänksam.

Niyama - som vanligt hittar jag ytterst lite jag reagerar på. Goda Lenis röst igår på Niyama säger ingeting, för vi vet nu att Lenis inte kan ha haft någon info. Hon valde väl bara det hon fann mest misstänkt. För övrigt känns Niyama neutral, men det gör hon även när hon är ond. Hon lurade mig (och Sasse och Mammas) fram till sista DL för ett par lekar sedan.

En avgörande skillnad finns nu. Genom sin tidiga röst tar Niyama ett steg framåt och tar en ledande roll vid detta, avgörande DL (som jag uppfattar situationen). Det har jag aldrig sett henne göra som ond, men - faktiskt aldrig som god heller. Vad jag kan minnas. Jag måste fundera på vad detta innebär: om det är en ny taktik från ulv-Niyama eller om hon är god.

Kan Niyama och glömmerallt vara ulvar tillsammans? Känns tveksamt. Jag lutar ändå åt att glömmerallt är ond och Niyama god, men jag utelämnar inte möjligheterna att allt är en teaterföreställning. Eller för den delen att båda är goda.

:nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Ska se om jag hinner titta närmare på ytterligare ett par spelare innan jag måste dra iväg.

Låter vettigt och jag är beredd att hålla med. Röstningen säger väl ändå sitt, samtidigt som jag funderar på om två ulvar verkligen skulle haka på och rösta på samma person som en annan sådär (tänker på att både Vira och bumpo röstade på Lenis efter min röst). Dock kanske det är just därför de gjort det... Sen får man väl inte heller glömma bort att vi har haft en trollkarl med i röstningarna, så man kan väl inte gå helt efter dem heller. Fördelen är väl i alla fall att Trollkarlen var god och en ganska slipad spelare.

Sen finns ju alltid risken att jag blir grundlurad och är lite för snabb på att sätta folk som goda. Men just nu är det vad som känns mest rimligt och i så fall är det glömmerallt, Vira och bumpo som är mina mest misstänkta.

Alternativt så har vi varianten där glömmerallt är demon. Och därför har inte ulvkollegorna i det här läget några problem med att vara drivande för att rösta ut henne och godförklara sig själva. Säg att det är Niyama och cirkus som är ulvar tillsammans med ga (Niyama pga det drivande och cirkus för att hon fortfarande lever, tror aldrig jag varit med om en ny som gått helt fri från misstankar klarat sig så länge i en lek, de brukar bli ulvmat ganska snabbt). De har då världens läge om Niyama nu har "rätt" i det här och glömmerallt är ond - demon. En god riskerar att hamna på onda sidan och även om då även de som Niyama inte misstänkt - Myrten och cirkus (samt Niyama själv) kan ha bytt sida så har hon ju ändå lyckats få misstankarna mot mig, Vira och bumpo och därmed få nån av oss utröstade och vips så har onda vunnit...

Nu blev det helt plötsligt väldigt jobbigt här.

Så var det övriga spelare:

bumpo - räknar till att hon har skrivit sex inlägg sedan hon kom tillbaka. Det finns alltså inte mycket att ta på. Gårdagens röst på Lenis får mig dock att reagera:

"Lenis har sagt några saker som fått mig att reagera. Dels allt detta om risken med att teoria tidigt i leken. Dels ett par saker som jag inte kan sätta fingret på vad jag reagerar på men ändå skapar en känsla om att hon kanske inte är god." (#194)

Nu tycks bumpo haft dåligt med tid igår kväll och det kan vara anledningen till att röstmotiveringen svajar betänkligt (min egen var definitivt inte strålande p g a ovan nämnda faktorer:D), men det är ändå så att jag känner mig lite misstänksam. Bumpo har ett par gången lyckats lura mig med en lite smygande spelstil. Vi får se vad som händer under dagen.

Nu inser jag att jag verkligen har bråttom! Så nu blir det nog mest reflektioner, men jag vill försöka fästa lite tankar om samtliga på pränt innan jag drar.

cirkus - ny spelare, svårplacerad. En del av cirkus frågor gör att jag känner mig benägen att tro att hon är god, t ex frågan i #109 (tillsammans med en föregående diskussion) om hur ulvar röstar. Jag kan tycka att om hon vore i lyan så skulle sådana frågor inte ställas. Visst, man kan fråga vad som helst för att förvirra, men skulle hon ens komma på den typen av frågor om hon satt i lyan och mer "visste" hur det gick till? För övrigt, som Niyama säger, att om glömmerallt är ond så bör inte cirkus vara det.

Hedinn - har skitsvårt att tycka något om henne! Vi har redan konstaterats att Mammas röst på Hedinn inte säger något alls. Vad övrigt? Igår lade Hedinn första rösten på Lenis (dock med endast åtta minuter till DL). Säger det något? Vet inte, måste fundera. Gick det att se att Lenis låg illa till (jag har inte tid att kolla, måste åka)? Tycker att det finns en del poänger i Sasses teoriinlägg som leder till hennes röst + att Hedinn verkar ha lite svårt att teoria. Hon skriver t ex i sin egen motivering att de enda som fastnar på hennes radar är Lenis och Sasse (#188). Summan av kardemumman: jag vet inte!

Vira - framstår ju alltid, oavsett roll, som neutral. Så även denna gång. Det får mig att reagera lite. Det känns som om Vira flyter med, utan att ta ställning. Jag vet dock inte om det är något som utmärker specifikt henne denna lek. En sak reagerar jag dock på: i #97 funderar Vira över Shaggys tvilling. Trots detta röstar hon på Lenis, som definitivt borde vara en god kandidat till Shaggys tvilling av de som röstade i första DL om man ser hur rösterna föll där (sedan var det ju också möjligt att tvillingen fanns bland de som inte hittat leken). Jag vet inte om Vira följer upp detta vidare (stressad som sagt!), men det får mig att reagera lite.

Något att fundera på som jag inte hinner med - finns det möjliga trollade röster vid DL2?

När jag läser vad jag skrivit så känner jag mig mest misstänksam mot bumpo och glömmerallt. Jag är ytterst osäker på Hedinn och Vira, lutar åt att cirkus är god och hoppas på att Niyama är det, men är inte hundra.

*kl*

Efter att ha funderat igenom gårdagens och nattens händelser tror jag att Myrten och Niyama kan ha rätt i att glömmerallt är ulv. Dels har vi den lite underliga röstningen - rösten på bumpo kunde jag förstå eftersom det var dag 1, men rösten på Sasse känns märklig. Undrar också om det är en slump att båda som GA röstade på blev käkade natten efter? Dels har vi spelsättet. Jag funderar på hur ivrigt GA diskuterade demonen, en diskussion som jag tyckte var ganska överflödig. Ett sätt att skaffa inlägg utan att egentligen säga något? Myrten satte även fingret på en intressant formulering som jag hade missat.

Vad säger då detta om de andra? Jag är beredd att hålla med Niyama om att det ser ut som att Myrten och GA inte är på samma sida, men en tveksamhet i det är att rösterna igår föll så tätt. Förstod Myrten att GA riskerade att åka? Men om det stämmer att GA är ond så skulle det ha varit väldigt riskabelt spelat av en ond Myrten, så håller nog ändå henne åt det goda hållet.

Niyama lägger jag också lite åt det goda hållet, men med reservation för att det kan vara en skicklig ulv där. Mest troligt som ulvar ser jag GA, Hedinn och bumpo, den senaste dock med hjälp av uteslutningsmetoden. Jag utvecklar mer senare, men nu har klockan blivit en miljon och jag har snart föreläsning.

Vi måste samla våra röster, och eftersom GA är den jag ser mest som ulv och hon redan har en röst väljer jag att lägga min röst där.

Vira röstar på glömmerallt

En avgörande skillnad finns nu. Genom sin tidiga röst tar Niyama ett steg framåt och tar en ledande roll vid detta, avgörande DL (som jag uppfattar situationen). Det har jag aldrig sett henne göra som ond, men - faktiskt aldrig som god heller. Vad jag kan minnas. Jag måste fundera på vad detta innebär: om det är en ny taktik från ulv-Niyama eller om hon är god.

Jo, jag tycker jag har varit drivande vid en tidigare lek - din. Då var jag god. Annars brukar jag inte det, nej.

Sen har jag iofs lagt första rösten ibland på en kollega som ligger risigt till, men jag brukar inte göra allt som står i min makt för att kollegorna ska lynchas :p

Alternativt så har vi varianten där glömmerallt är demon. Och därför har inte ulvkollegorna i det här läget några problem med att vara drivande för att rösta ut henne och godförklara sig själva. Säg att det är Niyama och cirkus som är ulvar tillsammans med ga (Niyama pga det drivande och cirkus för att hon fortfarande lever, tror aldrig jag varit med om en ny som gått helt fri från misstankar klarat sig så länge i en lek, de brukar bli ulvmat ganska snabbt). De har då världens läge om Niyama nu har "rätt" i det här och glömmerallt är ond - demon. En god riskerar att hamna på onda sidan och även om då även de som Niyama inte misstänkt - Myrten och cirkus (samt Niyama själv) kan ha bytt sida så har hon ju ändå lyckats få misstankarna mot mig, Vira och bumpo och därmed få nån av oss utröstade och vips så har onda vunnit...

Skräms inte nu :(. Dock så vet jag inte, om glömmerallt var demon skulle de väl vilja spara på henne så länge som möjligt? Om hon däremot var vanlig ulv låter väl scenariot du beskriver mer värt det för lyan? Med risk för att hamna i demondiskussioner som jag just har fördömt så är väl demonen effektivare ju längre de sparar på den?

Äsch jag vet inte. Med tanke på alla specialgrejer i den här leken känns det som att allt är möjligt. Dock så känns det som att det nästan hade varit effektivare för de onda att kolla läget lite och försöka få en god utröstad idag? I vilket fall som helst bygger hela resonemanget på att GA är ulv - är hon det kanske det klarnar mer under kvällen/natten, och om inte har vi problem :crazy:.

Demonen måste ju ut nångång. Jag funderar på vilka roller som är kvar:
eremit
ängel - kan inte omvandlas
spion - kan inte omvandlas
siare

två ulvar och en demon. Ett nattkäk kan garanterat stoppas med hjälp av eremiten. Problemet är ju att när demonen lynchas så har nu onda troligtvis fått någon uppfattning om vem som är ängel i alla fall, kanske även siare (eftersom de får en rad spioninfo). De kommer alltså troligtvis lyckas med omvandlingen. Det bästa vore alltså om demonen blev kvar till sist, tillsammans med ängel och spion. Jag kan inte tänka, jag bara konstaterar att ängeln får det kämpigt :crazy:

Ang. att Cirkus är kvar så har jag flera gånger varit med om att nya är kvar till slutet. När jag är ulv (och nu kommer jag kasta misstankar på mig själv :p) försöker jag gärna att inte käka nya spelare direkt utan vill att de ska få testa på spelet. Att gå fri från misstankar som ny är inte heller särskilt konstigt - jag var god i min allra första lek och gick i princip helt fri från misstankar (trots att jag höll alla ulvar som goda :rofl:), tror Myrtens första lek var när hon var ond med mig och hon gick också väldigt fri från misstankar. Så nej, jag tycker inte man kan utläsa något av att Cirkus är kvar fast hon är ny. Att du tar upp detta gör mig lite skeptisk till dig, känns som att du försöker skapa misstankar mot Cirkus.

Vira - framstår ju alltid, oavsett roll, som neutral. Så även denna gång. Det får mig att reagera lite. Det känns som om Vira flyter med, utan att ta ställning. Jag vet dock inte om det är något som utmärker specifikt henne denna lek. En sak reagerar jag dock på: i #97 funderar Vira över Shaggys tvilling. Trots detta röstar hon på Lenis, som definitivt borde vara en god kandidat till Shaggys tvilling av de som röstade i första DL om man ser hur rösterna föll där (sedan var det ju också möjligt att tvillingen fanns bland de som inte hittat leken). Jag vet inte om Vira följer upp detta vidare (stressad som sagt!), men det får mig att reagera lite.

Nja jag såg ingen uppenbar kandidat till Shaggys tvilling än - det var ju trots allt fler som inte hade röstat på Shaggy än som hade gjort det. Så jag lade mest de tankarna på is till framtiden, som jag skrev i inlägget där jag tog upp tvillingen. Hade jag haft huvudet med mig lite mer vid röstningen hade jag kanske funderat på det, men stressad som jag var över vem jag skulle rösta på hade jag glömt allt om den där tvillingen vid det laget.

Dock så känns det som att det nästan hade varit effektivare för de onda att kolla läget lite och försöka få en god utröstad idag? I vilket fall som helst bygger hela resonemanget på att GA är ulv - är hon det kanske det klarnar mer under kvällen/natten, och om inte har vi problem :crazy:.

Som ond hade det ju varit bäst att bli av med en god. Men om jag har rätt i att GA är ond känns det troligt att ulvarna kommer alibirösta eftersom GA har så pass mycket misstankar mot sig nu.

Jag har funderat på din röst på Lenis. Den känns ju aningens skum om GA är ond. Dock förstår jag den - om man i ett stressat läge inte vet hur man ska rösta och sen ser Lenis helkonstiga röst på mig, ja då är det inte så konstigt att rösten hamnar på henne.

Som ond hade det ju varit bäst att bli av med en god. Men om jag har rätt i att GA är ond känns det troligt att ulvarna kommer alibirösta eftersom GA har så pass mycket misstankar mot sig nu.

Jo nu är det nog troligt med alibiröster. Däremot var det väl inte uppenbart att det låg mycket misstankar mot GA när du lade din röst, så det jag menade var att du om du var ulv kanske hellre hade velat få ut en god än att alibirösta på en ond GA. Dock så vet man förstås aldrig hur ulvarna uppfattar misstankar - i förra leken blev Padd nästan godförklarad av att ha lett ett drev mot Hedinn som vi i lyan hade sett som väldigt misstänkt, medan de goda inte alls såg det så.

Jag har funderat på din röst på Lenis. Den känns ju aningens skum om GA är ond. Dock förstår jag den - om man i ett stressat läge inte vet hur man ska rösta och sen ser Lenis helkonstiga röst på mig, ja då är det inte så konstigt att rösten hamnar på henne.

Jo jag förstår det, om man bara tittar på röststatistiken. MEN där står inte tiderna med - på slutet droppade alla inlägg in samtidigt, och det sista jag såg innan jag skrev ihop motivering och röst var rösten på dig. Så det som i statistiken ser ut som en utjämnande sistaröst var för mig en fjärderöst som gjorde att Lenis ledde röstningen över de två andra som fått varsin röst.

*KL*

Hemma i Uppsala, men måste först vila en liten stund, sedan iväg och lämna grejor. Blir borta ett par timmar.

Om någon har tid och lust skulle en röstsammanställning med klockslag vara mycket uppskattad.

Dag 1
18.24 Shaggy röstar på Hedinn
18.55 Myrten röstar på glömmerallt
19.38 Sasse röstar på Shaggy
20.03 Hedinn röstar på Shaggy
21.02 Lenis röstar på Hedinn
21.21 Bumpo röstar på Shaggy
21.21 Mammas röstar på Hedinn
21.22 Cirkus röstar på Lenis
21.29 Niyama röstar på Shaggy
21.30 glömmerallt röstar på bumpo

Dag 2
20.03 Sasse röstar på Hedinn
21.22 Hedinn röstar på Lenis
21.27 Lenis röstar på Niyama
21.28 cirkus röstar på glömmerallt
21.29 bumpo röstar på Lenis
21.29 Niyama röstar på Glömmerallt
21.30 Glömmerallt röstar på Sasse
21.30 Vira röstar på Lenis
21.30 Myrten röstar på glömmerallt

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 110
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 640
Senast: Niyama
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar