Ja precis, tog liksom för givet att folk fattade det.Du skrev faktiskt att du aldrig varit ensam i lägenheten under de sex år ni bott där. Men du kanske menade att du inte varit själv där i minst ett dygn?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja precis, tog liksom för givet att folk fattade det.Du skrev faktiskt att du aldrig varit ensam i lägenheten under de sex år ni bott där. Men du kanske menade att du inte varit själv där i minst ett dygn?
Jag tolkade @BernT inlägg som att hon inte varit ensam någon längre stund i hemmet.Du skrev faktiskt att du aldrig varit ensam i lägenheten under de sex år ni bott där. Men du kanske menade att du inte varit själv där i minst ett dygn?
Nu ska maken iväg hela nästa helg, men jag tycker inte riktigt att det är rimligt att köra ut honom från vårt gemensamma hem om han inte vill iväg?
Alltså jag gillar ensamtid och har all förståelse för att man behöver få hålla på med sitt eget, men jag skulle ALDRIG åka iväg en helg för att min partner vill ha boendet för sig själv. Det skulle sabba min egen vila och återhämtning totalt. Jag åker typ aldrig iväg, jag gillar inte att åka bort eller att sova borta. Det stjäl för mycket energi. Skulle inte kunna se det som en ”möjlighet” alls, hade jag velat åka bort hade jag ju planerat det själv..@BernT och @nejlica jag ser verkligen inte hur det skulle vara ett problem eller otrevligt att fråga om ens partner kan tänka sig att åka hemifrån en helg. Om det får en att må bättre och känna sig utvilad eller så så borde ju partner absolut vilja göra det. Man vill ju att ens partner ska må bra. Det handlar inte om att köra ut nån från sitt hem.
Åh jag gillar att vara själv. Jag gillar såklart också mycket att var med en massa folk (tex korridorsliv var bara nice en gång för länge sedan, ett hus fullt av släkt överallt är mysigt.). Men få saker slår att få trava runt i ett helt tomt hus utan en annan levande varelse i eller ha ett schema som jag kan göra vad jag vill med utan att berätta vart jag ska under någon vecka.Sitter och dricker te och klappar på hunden. Mannen är iväg och spelar golf, och varje år när golfsäsongen startar är det någon som skämtar om att jag inte kommer få se mycket av honom närmsta halvåret. ”Åh nej!” skämtar jag tillbaks men ärligt talat, att få dagarna själv på helgerna är extremt skönt. Jag tränar, pysslar hemma, myser med hunden, plöjer någon serie som han inte gillar. Ibland åker jag även till stugan på helgerna ensam.
Men jag vet att det är oerhört många som inte tycker om att vara själva någon längre tid. Ensamhet förstår jag, det är en sak, men att liksom vara i sitt eget sällskap en halv dag, en dag eller flera. En av mina närmsta vänner är så. Har vi bestämt att vi ska ses så ses hon gärna flera timmar tidigare, för hon blir så rastlös hemma.
Hur är ni?
Åh jag gillar att vara själv. Jag gillar såklart också mycket att var med en massa folk (tex korridorsliv var bara nice en gång för länge sedan, ett hus fullt av släkt överallt är mysigt.). Men få saker slår att få trava runt i ett helt tomt hus utan en annan levande varelse i eller ha ett schema som jag kan göra vad jag vill med utan att berätta vart jag ska under någon vecka.
Kn: Jag skulle aldrig be en partner eller unge sticka iväg under en helg för att få vara själv, det skulle ju vara att sätta mina behov framför andras behov. Däremot kanske jag inte ser väldigt ledsen ut om resten av familjen ska iväg på läger eller ngt.
(Om jag verkligen av någon orsak var helt desperat att få vara själv skulle jag ju själv få flytta mig helt enkelt, till ett hotell eller ngt.)
Ser ett mönster ni med partners/barn/osv har större behov av egentiden än vi singlar som inte valt det själva.
Utom kanske @Ramona
Samma här. Någon enstaka gång har jag varit tvungen att åka bort med jobbet och sova borta en natt, jag har mått som en överkörd grävling i säkert en vecka efteråt för att jag hatar att sova borta och typ inte sover alls på hela natten (plus att jag sover rätt kasst även innan den resan för att jag ligger och retar mig på att jag måste åka iväg). Sen har jag mina hästar hemma i eget stall på gården, så det skulle bli direkt jobbigt för honom att skicka iväg mig och bli kvar själv med hästarna.Alltså jag gillar ensamtid och har all förståelse för att man behöver få hålla på med sitt eget, men jag skulle ALDRIG åka iväg en helg för att min partner vill ha boendet för sig själv. Det skulle sabba min egen vila och återhämtning totalt. Jag åker typ aldrig iväg, jag gillar inte att åka bort eller att sova borta. Det stjäl för mycket energi. Skulle inte kunna se det som en ”möjlighet” alls, hade jag velat åka bort hade jag ju planerat det själv..
Är det specifikt att få vara hemma barnfri då eller? Hade du känt likadant om det inte funnits barn med i bilden?Jag älskar att vara själv i huset! En helt annan sak att åka iväg själv, det är också mysigt, men att puttra runt i huset helt ensam med hundarna, det är en magisk känsla. Om jag är hemma ensam ett par dagar medan partner är iväg med vårt barn så planerar jag goda middagar, gärna såna som är lite krångliga och tar tid, ser till att huset är mysigt och rent, tänder ljus och dricker rödvin. Ligger kanske och läser läääänge innan jag somnar, och gör saker som bara utgår från mina behov. Efter ett par dagar börjar jag längta efter resten av familjen men de första dagarna ensam i huset är underbara.
Absolut kan jag göra allt det där även när barnet är hemma, men att läsa bok är inte lika njutbart när en hela tiden blir avbruten av ett barn som vill prata om något, visa något eller är törstig eller.... och även om partner servar barnet så hörs hon ju av naturliga skäl. Om jag vill läsa bok mitt i natten så gör jag det men får sen betala på morgonen då jag är astrött eftersom barnet såklart vaknar i vanlig tid. Sovmorgon måste planeras, osv osv osv.Är det specifikt att få vara hemma barnfri då eller? Hade du känt likadant om det inte funnits barn med i bilden?
Nu vet jag inte alls hur ni funkar men jag har svårt att förstå hur man inte kan göra det där trots att ens partner finns i huset?
Eller så är det jag som är ovanligt ego. Mina helger utgår typ alltid bara från mina egna behov
Jag bor själv och är därför ensam en hel del. Hade gärna bott med kompisar i ett kollektiv igen, då kan jag både vara ensam i mitt rum, men även vara social i de gemensamma utrymmena.
Även om jag uppskattar att vara själv tror jag att jag behöver ha människor nära.
Fast det var inte så du skrev, så jag gick på det du skrev.Ja precis, tog liksom för givet att folk fattade det.
För mig är det iaf självklart att en förälder gör saker med sitt barn så tänkte inte på att jag behövde ta med det. Ska va övertydlig i fortsättningen med tusen disclaimers, glömde att man måste det härFast det var inte så du skrev, så jag gick på det du skrev.
Fast sådär som du skriver att det är med en kompis, är det inte så det är/"ska vara" med en partner också? Jag hade blivit galen om en sambo hela tiden hade någon förväntan om att umgås med mig!En tanke slog mig då jag nämnde för min fd partner att jag kanske ska flytta in med en vän.
(Och reaktionen var i stil med "jaha.. så du ska bo med någon??")
Där fanns liksom inte alls förståelse för att egentiden blir helt olika (för mig iaf) med en vän man bor med - mot med en partner. Till exempel att göra sitt i olika rum blir en helt annan sak för mig då, när jag var sambo kunde jag inte alls släppa att partnern var hemma. Så det blev aldrig att jag slappnade av fullt ut.
Medan med en lägenhetskompis sas så gör ju de helt sin egen grej utan ens en underförstådd förväntan på mig. (Typ, när du är klar med din egentid så kan vi ju se på film!)
Nej gud vad jag svamlar haha, kvällstankar sponsrade av ett (1) glas rött