Tvååring och talutveckling

L

LinusT

Jag har en tvååring som jag personligen tycker är rätt sen med att börja prata. Hon kan säga rätt många ord och mycket har kommit på senaste tiden. Men om man jämför med andra barn på dagis, så kan de yngre barnen säga tydligare ord än vad mitt barn kunde vid samma ålder (hon kan säga orden nu).

Vad är normalt att barn kan säga som tvååringar? Hur stort ordförråd har de? Hur många ord kan de säga? Mitt barn kan säga många ord tydligt och även sätta ihop dem till tre-ords-meningar (även om det inte händer så jätteofta).

Jag märker att hon förstår det mesta man säger till henne, men hon är inte lika bra på att svara eller prata själv.

Igår blev jag väldigt ledsen när min egen mor sa att intelligens hänger ihop med talet och att man märker om ett barn är intelligent eller inte efter hur snabbt det börjar prata. Hon menade att mitt barn (hennes barnbarn) inte verkar vara intelligent eftersom hon är så sen med talet.

Men så är det väl inte? Att intelligens och tidig talförmåga hänger ihop? Eller? :confused:

Sv: Tvååring och talutveckling

Lugn. Aaaaandas. Det finns gott om ungar som "håller sig" med talet - och sedan säger det "plopp" och så är de igång. Systersonen och brorsan var mycket sparsamma med talet tills de var ungefär tre år. Nu pratar de desto mer, och båda är intelligenta.

Min dotter har alltid varit väldigt sen med talet, så sen att jag själv oroade mig, med då var hon 3-4 år. Hennes 18 månader yngre bror hade både ett större ordföråd och tydligare tal vid det tillfället. Vi fick åka till en talpedagog ett par gånger men tydligen var det inget fel... Nu är båda barnen i skolålder (8 o 9 år) och skillnaden mellan barnen kvarstår. Dottern klarar sig dock bra i skolan och har inga problem med inlärning och hon pratar så alla förstår.
Alla barn är olika och utvecklar de färdigheter de själva finner mest intressanta.
Det felet jag tror att jag gjorde med min dotter när hon var liten var att jag förstod henne för väl, jag kunde läsa henne som en öppen bok vilket gjorde att hon inte behövde kommunicera med ord, hon hade ju mig! Dessutom började hon dagis sent eftersom jag fick mina barn så tätt.
Jag tycker inte att du ska oroa dig! :)

Är inte utbildad inom området, men jag tror nog att du kan vara lugn. Talet är väl som med allt annat - alla lär sig olika och i olika takt. Det är jätte svårt att låta bli att jämföra med andra barn, men man gör bara sig själv stressad och ledsen.

Vilken taskig och ointelligent mamma du har. :mad:

Skit i hennes okunniga slutsatser och låt din dotter utvecklas i sin takt. Använder hon napp? Nappar hämmar talet ifall de är instoppade ständigt och jämt.

Barns utveckling brukar ske stötvis, inte som en jämnt flytande flod, utan mer i hopp och vågar. Det är bra att prata mycket med barnen (enkla saker som att berätta vad man gör under tiden man gör det och läsa mycket för dem. Vissa är snabba med talet utan att bli några Einsteins för det. ;)

Nästa gång din mamma kommer med fler verbala dumheter så odla din gås-funktion och låt det rinna av dig, alternativt säg åt henne att sluta prata strunt och sluta lyssna. :)

Alla barn utvecklas olika,det finns inga mallar för barn!
En del talar tidigt,medan andra kanske är bättre mororiskt!
Ditt barn är säkert bättre på något annat! Kanske sitter och lyssnar och lär,för att en dag bara prata!
Oroa dig inte!
Jag har 3 barn,mitt första gick helt själv vid 8 månaders ålder,medan andra barnet gick själv vid 15 månader! Det tredje gick själv vid 12 månader!

Alla barn är olika!

Vad är normalt att barn kan säga som tvååringar? Hur stort ordförråd har de? Hur många ord kan de säga? Mitt barn kan säga många ord tydligt och även sätta ihop dem till tre-ords-meningar (även om det inte händer så jätteofta).

Jag märker att hon förstår det mesta man säger till henne, men hon är inte lika bra på att svara eller prata själv.

Jag tycker det låter helt normalt för en tvååring.
Du kanske har stött på någon som min dotter hon pratade 4-5 årsmeningar innan hon var två och hon pratade med olika tempus och började mixtra med ändelser vid 2,5 års ålder. Barn är olika helt enkelt. Min son började också prata tidigt nu när han är fem så pratar han som vilken femåring som helst.

Det viktiga är inte vad barnet säger utan vad barnet förstår. Vissa barn pratar inte alls mycket i tvåårs åldern men förstår aldeles utmärkt vad man säger. Jag lästen en studie om det där men minns inte vad den hette eller vem som gjort den. Den visade att det inte fanns något samband mellan barns talutveckling vid två respektive fyra års ålder, däremot visade den ett starkt samband mellan om barnet förstod vad man sa vid två respektive fyra års ålder. Någon som känner igen detta?

Det felet jag tror att jag gjorde med min dotter när hon var liten var att jag förstod henne för väl, jag kunde läsa henne som en öppen bok vilket gjorde att hon inte behövde kommunicera med ord, hon hade ju mig! Dessutom började hon dagis sent eftersom jag fick mina barn så tätt.
Jag tycker inte att du ska oroa dig! :)

Fast du har gjort rätt. Har hört från forskande logopeder och från högskolelärare (läser till lärare nu) och från min sons logoped att det är precis så man ska göra, man ska förstå, tolka och samspela. Att prata är kommunikation. Språket är bara ett redskap. Ju mer samspel och förståelse man får desto mer utvecklar det empati, ordförråd, fantasi, eq osv. Språket kommer ändå i och med att man pratar. Om man spelar dum och oförstående skjuts bara talet upp ännu mer. Man hämmar bara barnet och hindrar det från att vilja tala.

I övrigt:

All forskning visar att ju mer man stimulerar talet desto mer förhindrar det senare problem. Men talet är inte allt. Dvs hur man artikulerar och säger ljuden. Det som är intressant är den språkliga medvetenheten men den kan du vänta med att noja om ett par år.

Och det finns INGET alls samband mellan intelligens och förmåga att artikulera ljud. VIlket fruktansvärt nys. Så himla dumt sagt. Nästa gång kan du kontra med att säga att det finns ett samband mellan ytterst obegåvade, förhastade och ogenomtänkta slutsatser och intelligens istället :idea: :devil::angel:

Och: Vet inte ALLA idag att det dyslektiker inte är ointelligent??? nte för att din dotters ngt sena tal skulle vara ett tecken på det men ändå?????

Senast ändrad:

Av våra 4 barn så har endast en pratat vid 2 års ålder. Det var nummer 1. Nummer 2 var tyst fram till 3 års ålder då hon helt plötsligt pratade utan problem (har inte slutat sedan dess) Nr 3 är nu 5½ och går hos logoped regelbundet samt har fått utökade timmar på dagis för att få så mkt stimulans som möjligt. Han ska även utredas på oralmotoriska om några veckor. Nr 4 som är 3 talar och dåligt. Han har redan varit hos logoped en gång. De brukar fångas upp av BVC som 3 åringar. Tyvärr så är inte BVC i min kommun intresserade av alla barnen som finns. Vi är fortfarande inte kallade till 3 årskontrollen el 5 års kontrollen trots att det nu har gått 6 månader.

Barn pratar olika mycket och olika tidigt och olika tydligt.

Alla mina tre bran har pratat mycket och tidigt och tydligt, så jag skulle säkert tycka det var konstigt om jag fick ett barn till som inte pratade lika.

Däremot tror jag inte att man behöver oroa sig förrän i treårsåldern. Om då barnet inte pratar, pratar väldigt lite eller otydligt. Det görs ju en kontroll vid den åldern.

Jag har i min bekantskapskrets ett barn som vi nu fyra års ålder pratar väldigt dåligt. Hon har ett dåligt språk, litet ordförråd, pratar otydligt och stöter dessutom fram orden. Henne är jag orolig för, och det märktes också ganska tidigt på henne att något var fel. Men sen vet jag andra barn som man funderat över som inte gårt att få tyst på idag. Det kan vara väldigt olika.

Min dotter pratade inga mängder vid 2 års ålder. Hon hade inte tid med sådana saker utan för henne var det viktiga fullt ös medvetslös dvs benens funktion :D
Hennes kompis pratade däremot massor men motoriskt var hon inte så välutvecklad.
Idag är dom 10 år gammal och man kan inte se skillnad på vare sig det ena eller det andra.
Min dotter blev inte intresserad av att tala i större mängd förrens hon blev lite äldre. Hon var dessutom noga med att kunna uttala orden korrekt och använde sig aldrig av sk. nonsensspråk när hon var liten.
När hon var 5 år gammal ansågs hon ha större ordförråd än normalt så det kan faktiskt svänga rejält. Detta var inget an kunde förutspå när hon var två pga sitt bristande intresse av språk med undatag för det hon behövde kunna för att förmedla små saker med omvärlden.
2 år anser jag vara för liten att se hur det kommer att bli och jag har varit med om 3 åringar som knappt sagt ett ljud innan 3 års ålder för att helt plötsligt bara trilla ur som om dom pratat hela livet.

Min dotter är förövrigt en intelligent tjej (inte bara mitt ord) och har inga som helst problem på den fronten. Hon har lätt för sig i skolan med skolarbetet och har ett välutvecklat ordspråk (som även innehåller vissa ord jag önskar jag kunde radera ut) som hon kan använda sig utav. Allt detta trots att hon inte pratade rent eller var särskilt talförd överlag vid 2 års ålder.
Man kan stimulera språket genom läsning där barnet får höra ord om och om igen. Då sitter det där när talet väl exploderar igång.

Jag har hört att: om barnet är sen att tala så har den oftast en mycket bra finmotorik istället. Det är jag böjd att tro, eftersom både min bror och syrrans unge var sena att prata. Men hur tidigt som helst, före alla andra ungar kunde båda 2 knepa och knåpa i hop grejor ingen annan kunde. Brosan var så kass att prata lääänge så mamma övervägde talpedagog. Men så blev det aldrig och nu är han 17 år och har nada problem med språket. Samma med syrrans unge. Men det finmotorika har det behållit båda två. Dessutom säger dom i skolan att syrrans unge är mycket mycket intiligent, MEN INTE när det gäller att läsa sig till saker eller uttrycka sig, utan på praktiska saker. Han lär sig hur fort som helst, men inte genom att traggla i böcker.

Jag pluggar till Logoped, och vet väl en del, även om det är svårt att säga så mkt utan att ha träffat barnet i fråga.

Man brukar ju ha en tumregel att barn ska kunna binda samman 2-ords meningar om de är 2, 3-ords meningar om de är 3 o.s.v.

Dessutom ska ett "typbarn" ha utv. samtliga språkljud vid 4-5 års ålder.

Det är positivt att ditt barn verkar ha god språkförståelse, vilket är grunden för allt språk och som inte ger en lika svår språkstörning som t.ex. uttal,

Vad tycker de på dagis? Du kanske kan höra med dem om vad de tycker, de har ju träffat massor av barn i den åldern och vet hur de brukar vara. Har ni varit på 2,5 års-kontroll, kanske ngt att ta upp pom du känner dej osäker?

Språk och kognition hänger inte alltid samman (har träffat på flera barn på praktik som har språkstörning, men som man ändå märker är riktigt smarta), men visst är spårkstörning vanligt hos barn med IQ under 70 (inte för att jag på något sätt tror att ditt barn har det)

Lycka till!

Jasså du har en två åring... det har jag med o under den tiden hon varit två(halvår nu) så har hon ökat ordförådet o talförmågan enormt. Kanske är de andra tvååringarna på dagis några månader äldre? Dessutom pratar hon mycket mer än vad hennes store syster gjorde i den åldern(vad jag minns:angel:) o tror att det hänger ihop med att hon lär sig mycket av syrran helt enkelt. Men store syster på fem år har mer problem med r än lillesyrran...

Nåja, barn som känner sig förstådda av sin omgivning har inte samma behov av att prata, så du är nog bra på att "läsa" din dotter o vad hon vill utan att hon behöver förklara så mycket. Om du känner att du "måste" få henne att prata mer så prata mer med henne. O du kan locka henne att säga med ord vad hon vill eller menar(om hon inte redan gör det).

En annan sak om barn, vissa vill kunna först innan de pratar. Hörde om en unge som åkte till indien med sina päron. Sa inte ett knyst på en månad o sen pratade den flytande engelska...

Men så är det väl inte? Att intelligens och tidig talförmåga hänger ihop? Eller? :confused:

Ta det lugnt, det är precis som du säger; så är det inte.

Min dotter var senast i sin grupp med att börja prata, när hon väl pratade var hon tydligast av alla och allt sedan hon började skolan har hon legat i topp i klassen.

Min son sa inte annat än "öh öh" fram till 2.5 års ålder, han är inte mindre intelligent för det. Väldigt ointresserad av allt skolarbete men inte ointelligent.

Min brorsson är 2.5 nu och säger bara mamma och pappa. Han kommer säkert bli mera intelligent än min syster som kunde säga "potatisskalare" hur tydligt som helst vid 1 års ålder.:D Henne kunde man föra vuxensamtal med.

Med andra ord; talet har ingenting att göra med hur intelligent ditt barn kommer att bli! :)

Fast du har gjort rätt. Har hört från forskande logopeder och från högskolelärare (läser till lärare nu) och från min sons logoped att det är precis så man ska göra, man ska förstå, tolka och samspela. Att prata är kommunikation.

:bow: Åh tack! :bow: Jag trodde faktiskt att det var mitt "fel" att hennes tal kom så sent trots att jag alltid läst och sjungit för henne varje dag. Du har gjort mig jätteglad med ditt inlägg!!! :)

Jag tycker det låter helt normalt för en tvååring.
Du kanske har stött på någon som min dotter hon pratade 4-5 årsmeningar innan hon var två och hon pratade med olika tempus och började mixtra med ändelser vid 2,5 års ålder. Barn är olika helt enkelt. Min son började också prata tidigt nu när han är fem så pratar han som vilken femåring som helst.

Vår son är nog tidig och väldigt avancerad med talet. Han blir 2 om knappt en månad och har länge pratat väldigt bra. Han kan i stort sett säga allt och hur långa meningar som helst. Tex "Alfred går till rummet och hämtar lilla katten från sängen". För det mesta blir det rätt tempus och redan i somras började han med det. I somras gjorde han också verb, tex hamra med hammaren, mejsla med mejseln och mäta med "mätaren". Vi är så vana vid hans pratsamhet men andra reagerar ofta hur avancerad han är. Vad som är intressant är att han är i "du"-stadiet. Kallar sig själv för "du". Tex "Du vill ha glass". Så säger man ju till honom "Vill du ha glass?". Men jag tyckte han sa mer rätt, dvs "Jag" tidigare. Brukar det vara så? (Bara nyfiken, inte orolig)

Det kalls överinlärning. När barnen börjar förstå grammatiken bättre så säger de ofta fel en period och det beror på att de inte bara upprepar meningar de hört utan verkligen konstruerar dem själv och då dyker det upp ord som de inte har hört. ex gåde och spall. De börjar förstå att man böjer ord och ser ett system i det och testar. Mig och dig, jag och du klarade min dotter snabbt men även där kan det bli överinlärning det är ju oerhört svårt att förstå varför det heter olika. Barnen behöver ju djupere förståelse för att de är en egen individ först och det kommer ofta med tvåårs trottset eller lite senare.
Min dotter har upptäckt att andra reagera om hon säger krångliga ord och meningar så det sporrar henne lite extra. Hon älskar att återberätta vad hon gjort för personer som inte varit där och att de förstår vad hon menar. Hon ser helt enkelt att det talade språket är användbart framför allt för att utrycka sin egen vilja :angel:. Men visst är det häftigt när de kan konstruera långa meningar nio ord i samma mening innan två års ålder det är inte illa. Inte konstigt om de med barn som pratar två ords meningar reagerar. Men det jämnar ju ut sig efter några år. Som sagt min femåring har stått stilla rätt länge i talet så han pratar fortfarande bra men som vilken annan femåring som helst, inga kvantfysiska termer ännu i alla fall ;)

Senast ändrad:

:bow: Åh tack! :bow: Jag trodde faktiskt att det var mitt "fel" att hennes tal kom så sent trots att jag alltid läst och sjungit för henne varje dag. Du har gjort mig jätteglad med ditt inlägg!!! :)

Vad roligt att göra ngn glad!! :)

Min son fick remiss till logoped men efter en snabb genomgång ansåg logopeden att han var okej, han kunde inte börja på alla ljud men de fanns där; ibland i mitten eller i slutet av orden och det är huvudsaken tydligen. I alla fall kom vi in på min dotter som då var två år och definitivt sen med talet- och är väldigt sen fortfarande. Bara det att hon är tre nu och ska in på logoped träning. Men då var hon bara två. Hursomhelst har jag pga detta pratat med "lärt" folk och har förstått det som jag förklarade innan; att man ska översätta åt sina barn. Min dotter sa bara uuu om allt i olika tonlägen. Jag blev uppmanad av flera (!) att jag skulle fråga om hon ville ha vatten, mössa etc och när hon slog sig skulle jag säga vad hon kände osv. Jag skulle prata åt henne och framför allt- MED henne och svara på det hon uu:ade om. Inte prata över huvudet på henne och alltid invänta svar även om de inte var av tal. Så hade jag förvisso gjort alltid och precis som du trott att det var det som var fel. Men tydligen hade vi gjort helt rätt, både du och jag. :bump:

Min son som blir två om en månad komponerar ihop meningar med tre till fyra ord...Hans kusin som är tre veckor yngre... säger bara enstaka ord, ibland två ord ihop men inte mer.
Inget att bekymra sig över- det kommer ska du se!

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 364
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 879
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 461
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 488
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad betyder smågnagande?
  • Täcke...