Tvååring och talutveckling

Sv: Tvååring och talutveckling

Jag funderade just på det med överinlärning. Ser det ibland hos mina elever men de är ju en bit äldre. Ofta tex med dubbelteckning när de dubbeltecknar "allt" men gjorde mer rätt innan. Ett stadie de ska passera. Och jag inser som du att de flesta barn "kommer ikapp" varandra till sist så är vår son tidig med tal är han säkert sen med annat och senare i livet kan ingen se någon skillnad. Men kul är det med allt prat!
 
Sv: Tvååring och talutveckling

Kl
Vår lille herre har dålig språkutveckling så det jobbas hårt på det både här och hemma - vad vi märker så hänger mycket ihop med hans dåliga tålamod - det som inte funkar direkt skiter han i.
Så att lära sig något som inte han kan direkt - UJUJUJ vad arg han kan vara.
När han började skolan var han dock tvungen att kommunicera med ord som han inte använt förut - hans nya kompisar fattade inte - åh vad han var frustrerad - och vilka "dumma" klasskompisar han hade. Vi fick jättemycket hjäp från skolan och det rullar på bra - han går om ett år för att hinna ikapp.
Men smart är han den lille gossen och som någon sa så har han väldigt bra finmotorik - tecknar väldigt fint med en helt egen stil tex.
Vad som är lite kul är hans omvända ord - det senaste är "pattakult" - något som varje riddarintresserad förstår.
 
Sv: Tvååring och talutveckling

Det viktiga är inte vad barnet säger utan vad barnet förstår. Vissa barn pratar inte alls mycket i tvåårs åldern men förstår aldeles utmärkt vad man säger.

Tack alla för alla svar och många lugnande ord! :bow: :bow: :bow:

Mitt barn använder napp, men när hon pratar med den i munnen så brukar vi säga att vi inte hör vad hon säger när hon har napp i munnen och då tar hon ut den och säger det hon vill ha sagt igen.

Hon förstår som sagt i princip allt man säger till henne och det tycker jag är jätteskönt och viktigt. Hon pratar en hel del också, men många ord är väldigt otydliga och ibland låter det som om hon pratar arabiska ungefär (vi har ingen relation till någon arabisktalande person) - en massa ord som man inte förstår med jätteskum intonation. Det låter mer som småbarnsjoller, fast mer avancerat på något sätt. Svårt att förklara.

Men hon kan bilda tvåordsmeningar och även en del tre-ords-meningar. Och många ord förstår man ju. Jag kanske oroar mig i onödan. :confused:
 
Sv: Tvååring och talutveckling

Hej,

Du har fått många svar om att ta det lugnt osv (och din mamma var verkligen tanklös i sitt uttalande :crazy:) och visst utvecklas barn olika MEN om man som förälder tycker att ens barn är sent så ta tag i saken!

För egen del har jag en son med försenad artikulationsutveckling och jag önskar att vi börjat med talperapi tidigare än vi gjorde, BVC sade bara "vänta och se" alltför länge....
 
Sv: Tvååring och talutveckling

Bara en liten anekdot;

Svägerskans, nu 15-åriga, son var extremt tidig med talet.
I 2-års åldern förde man riktiga konversationer med honom och alla tänkte att den blir det någonting "stort" av då dom också hade hört att tidigt tal=hög intelligens..:crazy:

Hans syster -som är prematurfödd- var oroväckande sen och började inte tala förräns i 4-årsåldern.

Den sistnämnda har ett stort socialt umgänge med en massa fritidsaktiviteter och går nu på högstadiet med höga betyg i alla ämnen.

Sonen är ett charmtroll som inte har godkänt i något ämne i skolan och dom har magsår för hans skull..
 
Sv: Tvååring och talutveckling

Jag fick tips av hon som har bokstunden på biblioteket här hemma, hon informerar alla föräldrar om hur viktigt det är att läsa för sina barn och vi får en lista på övningar som att blåsa bubblor i sugrör och härma djurens läten etc. Alltså öva på ord som inte finns för att stärka ljud som kan vara svåra för barn att få fram. Ex lek tiger om r är svåra, blås bubblor och härma vinden för att stärka che ljud. Tvyvärr så hittar jag inte lappen nu.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 181
Senast: Liran
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Myzan87
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 421
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp