Transport med fronturlastning

Ajda

Trådstartare
Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad.

Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare och inget skit.

Tanken är att köpa en begagnad.
Vad har ni för does and don’ts? Har siktet inställt på ifor. Men finns fler cheval på marknaden…

Jag är mycket glad för min fautras även om just vår modell inte har sadelkamare, men är också intresserad av att höra om andra med fronturlastning och stepup.

Gillar att vår fautras ligger stabilt efter bilen, har lågt insteg och bred dörr fram.

Är inte kombinationen frontutlastning och sadelkammare väldigt ovanlig?

Stämmer. Ifor har det. Så kanske är den vi får sikta in oss på.
Har hela bagaget i bilen ockuperat med hundbur. Och har man väl haft sadelkammare så är i allafall jag väldigt osugen på att lägga in all utrustning i bilen igen.

Har hela bagaget i bilen ockuperat med hundbur. Och har man väl haft sadelkammare så är i allafall jag väldigt osugen på att lägga in all utrustning i bilen igen.
Ja, och Cheval sen några år tillbaka om jag minns rätt. Men utbudet är helt klart mindre än på frontutlastning utan.

Och jag förstår dig helt, hade också gärna haft en kombo :)

Min fautras har dörrhängd sadelkammare och dörrarna fram funkar som fronturlastning, dock utan ramp. Jag älskar den ☺️ Jag får tyvärr säga att jag tycker att cheval-släpen jag känt på ger intrycket av sämre kvalitet och min häst går knappt in i dem

Min fautras har dörrhängd sadelkammare och dörrarna fram funkar som fronturlastning, dock utan ramp. Jag älskar den ☺️ Jag får tyvärr säga att jag tycker att cheval-släpen jag känt på ger intrycket av sämre kvalitet och min häst går knappt in i dem

Det är det jag hört om cheval också. Men ser att många har dem. Är de så illa?

Jag köpte ett nytt cheval (gold 3) och använde i 4 år.

Visst blev jag besviken över en sak (skärmarna över fönstren lossnade) men i övrigt funkade släpet bra och såg betydligt mindre slitet ut än stallkompisarnas Sirius. Dessutom med betydligt bättre ventilation.

Kändes det mindre stabilt än Startrailern? Ja. Men det tycker jag att alla aluminium/plast släp gör. De hästar jag körde i det gick på snyggt och åkte bra.

Ibland får man vad man betalar för. Ibland betalar man för namnet. ;)

Det jag främst har att jämföra med är Fautras och Boj och jag tycker att bägge är i en helt annan klass än Cheval. Och min häst med tydligen, hon var väldigt tveksam till att gå in i Cheval när jag hyrde och när vi hade åkt en gång vägrade hon totalt att gå in igen. Jag är inte transportexpert men det känns liksom bara som sämre kvalitet, jag kan inte sätta fingret på det 😅 Och tänker att de nog är billigare av en anledning (kollade nu och verkar vara runt 130’ för en ny tvåhästars cheval, 200’ för en ny forzab och 164’ för en Fautras Provan med sadelkammare men utan aid-systemet)

Forzab (gamla boj) har en ny modell nu med både sadelkammare och fronturlastning, den ser väldigt fin ut!

Nä, om inte Ifor gjort någon ändring nyligen så går det inte att få både sadelkammare och fronturlastning. Däremot kan man ha dörrhängt sadelskåp på skötardörren, det har jag på min Ifor😊

Jag hade gärna haft båda men prioriterar fronturlastningen i slutändan. Tror bara det är cheval som har båda?

Nä, om inte Ifor gjort någon ändring nyligen så går det inte att få både sadelkammare och fronturlastning. Däremot kan man ha dörrhängt sadelskåp på skötardörren, det har jag på min Ifor😊

Jag hade gärna haft båda men prioriterar fronturlastningen i slutändan. Tror bara det är cheval som har båda?

Det är sadelskåpet jag räknar som sadelkammare 😁 Så jag vet om att det blir ett mindre utrymme mot vad vi har nu. Men det blir bra ändå.

Det jag främst har att jämföra med är Fautras och Boj och jag tycker att bägge är i en helt annan klass än Cheval. Och min häst med tydligen, hon var väldigt tveksam till att gå in i Cheval när jag hyrde och när vi hade åkt en gång vägrade hon totalt att gå in igen. Jag är inte transportexpert men det känns liksom bara som sämre kvalitet, jag kan inte sätta fingret på det 😅 Och tänker att de nog är billigare av en anledning (kollade nu och verkar vara runt 130’ för en ny tvåhästars cheval, 200’ för en ny forzab och 164’ för en Fautras Provan med sadelkammare men utan aid-systemet)

Forzab (gamla boj) har en ny modell nu med både sadelkammare och fronturlastning, den ser väldigt fin ut!

Hade plånboken varit större hade jag gärna köpt ett nytt släp. Men det får bli ett begagnat. Fortfarande siktet inställt på ifor. De känns rejäla och jag har bara hört positivt om dem.
Negativa är träväggar. Men så är det ju om man inte vill öppna plånboken eller köpa cheval.

Angående ifor. Jag har islandshästar och en liten storhäst. Klarar vi oss med ett släp av modellen 506?

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 853
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
848
Senast: Anemone
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 696
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 713
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar