Enya

Trådstartare
En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att gå i täcke och svettas ihjäl och hans päls håller honom varm och torr på vintern och kall och sval på sommaren, allt lägger sig på stråna och skakas lätt bort. Det är ett helt underbart fenomen, att inte kunna bli våt eller smutsig liksom, blir han lerig låter man det torka lite så skakar han av det också. Men jag har haft dobermann som mer än gärna hade täcke, de var frusna och de ogillade regn. Det var länge sedan. Schäfrarna hade mer päls än rottis, rottisvalpen hade jag inte på vintern, hon dog innan hon hann uppleva det tyvärr.

Hur gör ni andra egentligen när det är en drös minusgrader (typ 20-25) och snö med rottweiler och andra pälsraser? Som inte är pälsraser som husky då.

Hon har ju päls och behöver inte täcke vad jag förstått där hon bodde tidigare, men härom kvällen när hon rullat sig en massa gånger och var rätt blöt såg hon frusen ut när vi gick hemåt så blev lite orolig när det blir vinter, kanske blir mer vinter här? Eller är det bara jag som är lite känslig då hon inte alls har päls som spionen? Jag har ju levt med honom några år nu och är van vid hans mängd, hon har ju så LITE i jämförelse (det tycker inte hon, speciellt inte sin "kam" på svansen :D ). Spionen till och med lägger sig vid ytterdörren där det drar in kall luft, för att han gillar kyla.... Sov tidigare i förra lägenheten på balkongen frivilligt (öppen balkongdörr så han gick in och ut som han ville) när det var minusgrader och snö ute, var täckt i snö ibland.

Nojig matte? Har jag gått och blivit sån där nojig typ på gamla dar?? :D

465715574_10160867370718877_7304417366356608656_n.webp

En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att gå i täcke och svettas ihjäl och hans päls håller honom varm och torr på vintern och kall och sval på sommaren, allt lägger sig på stråna och skakas lätt bort. Det är ett helt underbart fenomen, att inte kunna bli våt eller smutsig liksom, blir han lerig låter man det torka lite så skakar han av det också. Men jag har haft dobermann som mer än gärna hade täcke, de var frusna och de ogillade regn. Det var länge sedan. Schäfrarna hade mer päls än rottis, rottisvalpen hade jag inte på vintern, hon dog innan hon hann uppleva det tyvärr.

Hur gör ni andra egentligen när det är en drös minusgrader (typ 20-25) och snö med rottweiler och andra pälsraser? Som inte är pälsraser som husky då.

Hon har ju päls och behöver inte täcke vad jag förstått där hon bodde tidigare, men härom kvällen när hon rullat sig en massa gånger och var rätt blöt såg hon frusen ut när vi gick hemåt så blev lite orolig när det blir vinter, kanske blir mer vinter här? Eller är det bara jag som är lite känslig då hon inte alls har päls som spionen? Jag har ju levt med honom några år nu och är van vid hans mängd, hon har ju så LITE i jämförelse (det tycker inte hon, speciellt inte sin "kam" på svansen :D ). Spionen till och med lägger sig vid ytterdörren där det drar in kall luft, för att han gillar kyla.... Sov tidigare i förra lägenheten på balkongen frivilligt (öppen balkongdörr så han gick in och ut som han ville) när det var minusgrader och snö ute, var täckt i snö ibland.

Visa bifogad fil 156693

En rottweiler har (ska ha) underull, och är ju en vanlig ras inom hemvärnet där man ska kunna sova ute året runt. Självklart får du ju kolla på individen och omständigheterna, jag som umgås med väldigt många rottisar skulle inte påstå att de är frusna generellt.

Min fryser inte vid -40 och är välpälsad, men nånstans runt -30 får hon på sig täcke. Hon brukar inte besväras av regn heller, blöt ytterst men torr mot huden. (Att gå i blött gräs kan däremot vara lite äckligt ibland :crazy::cautious:)

-38 och småkrispigt, tyckte matten.

F4CC74D7-4C63-4957-8378-CD148A76CD65.webp

Visa bifogad fil 156693
Tycker hon ser välpälsad ut och täcke för vanliga promenader skulle nog vara onödigt.

En rottweiler har (ska ha) underull, och är ju en vanlig ras inom hemvärnet där man ska kunna sova ute året runt. Självklart får du ju kolla på individen och omständigheterna, jag som umgås med väldigt många rottisar skulle inte påstå att de är frusna generellt.

Min fryser inte vid -40 och är välpälsad, men nånstans runt -30 får hon på sig täcke. Hon brukar inte besväras av regn heller, blöt ytterst men torr mot huden. (Att gå i blött gräs kan däremot vara lite äckligt ibland :crazy::cautious:)

-38 och småkrispigt, tyckte matten.

Visa bifogad fil 156698
Då var hon kanske bara lite lurig! :D Hon gillar inte att gå i blött heller, går gärna på asfalt ett bra tag innan jag lyckats locka in henne på gräs för att göra sina behov, frågan är om hon skulle förstå att göra dem om jag inte tjatar och pushar och ibland till och med går ut och knuffar ut på gräset med henne utan helt enkelt låter henne välja. Spionen gillar inte heller blött gräs, men han har mycket mer päls mellan tårna så när den är blöt känner han ingen skillnad och går var som helst sedan.

-38 är gräsligt kallt, brrr!!! Förvånad över att de klarar det då jag ser så många hundar täckade innan dess, förutom husky. Eller jo, en har påstått att hennes malamuter frös och hade därför täcke och då var det inte många minus ens.

Beror ju på hur mycket päls dom har, hon ser väldigt slät ut i pälsen.
Sen finns det ju hundar som fryser trots päls. + att 20-25 grader är det inte jätte ofta på dina o mina hemma breddgrader. Tack o lov!
Alla är fjuttpälsade i jämförelse med spionen tycker jag, till och med andra huskysar ibland :D Nej men jag vet inte hur ofta det blir 20-25 minus här, men kom på att det har vi ju aldrig i Skåne så det är ju en skillnad. Spionen trivs när det är så kallt, ju kallare desto bättre.

Men jag kör på att slippa täcke på henne i alla fall :)

Då var hon kanske bara lite lurig! :D Hon gillar inte att gå i blött heller, går gärna på asfalt ett bra tag innan jag lyckats locka in henne på gräs för att göra sina behov, frågan är om hon skulle förstå att göra dem om jag inte tjatar och pushar och ibland till och med går ut och knuffar ut på gräset med henne utan helt enkelt låter henne välja. Spionen gillar inte heller blött gräs, men han har mycket mer päls mellan tårna så när den är blöt känner han ingen skillnad och går var som helst sedan.

-38 är gräsligt kallt, brrr!!! Förvånad över att de klarar det då jag ser så många hundar täckade innan dess, förutom husky. Eller jo, en har påstått att hennes malamuter frös och hade därför täcke och då var det inte många minus ens.

Du får väl hålla lite koll medan du lär känna henne :) Vet inte hur ni ”southeners” ligger till med pälsbytet? Här är vinterkostymen på sedan minst en månad.

Men jag hade inte varit orolig om jag var du. Jag ser ju att folk lägger lite olika värderingar i vad en ”funktionell” päls innebär, men för mig är rottweilerns päls just väldigt funktionell :)

Du får väl hålla lite koll medan du lär känna henne :) Vet inte hur ni ”southeners” ligger till med pälsbytet? Här är vinterkostymen på sedan minst en månad.

Men jag hade inte varit orolig om jag var du. Jag ser ju att folk lägger lite olika värderingar i vad en ”funktionell” päls innebär, men för mig är rottweilerns päls just väldigt funktionell :)
Det kan jag inte svara på. Huskysar fäller bara två gånger om året och 6 månader per gång såatte ... :D Men här är mer päls nu än tidigare, annorlunda päls! Hans päls är mer mjuk och tussig medan hennes fastnar överallt (hans också men ändå inte...) och är mer utspridd på golvet. Jag tror hon fäller med andra ord. Det är bara tisdag morgon i dag och rätt mycket hår och jag dammsög i söndags. Brukar bara dammsuga en gång i veckan, och moppa golvet några gånger i veckan, men den pälsen samlas på vissa ställen bara som man knappt ser i vardagen, den här ser man. Så jag tror hon fäller :) Han är nog hyfsat färdig ändå, ska bara burra upp sig mer.

Nu har hon bott in sig lite mer och testar var landet ligger och om jag står för mitt ord lite mer än tidigare, är det sant att jag menar sitt? Menar jag verkligen att hon ska gå och lägga sig? Vadå inte dra i kopplet? Jag ska tänka på att hon har funktionell päls om hon fjompar sig lite med kyla och så också :D

Just kyla borde hon klara med sin päls om hon är frisk och rör sig?
Hon är både frisk och rör sig, verkar gilla att vara ute i ur och skur även om pölar hoppas över osv men skogen är skitintressant osv. Så inget stillastånde precis. Inte rädd för att bli blöt eller smutsig i övrigt förutom just att trampa i blött gräs till en början, och vattenpölar. Ger inte intryck av att vara porslinshund direkt, så det var kanske just då hon var lite "frusen".

Inte exakt samma ras men typ samma päls. En familjeväns grosser schweizer sennenhund behöver inte täcke, hon håller sig varm ändå. :)

Jag har aldrig sett en rottis med tacke :p ...Rottisen's pals var tillrackligt nar vi kom till ett snoigt Dalarna aven nar vi bodde i sodra USA och var vana vid +15C som kallast. Bada mina gillade snon och hade hur kul som helst utan tacken.:D

Om din tjej ar kastrerad faller hon formodligen aret runt. Jag kastrerade Diva for tva ar sedan nar hon fick ett konstant lop ... det syntes verkligen pa palsen, numera ligger stora svarta tussar dagen efter att vi damsugit, det gar inte att halla undan om man inte damsuger/sopar/torkar flera ganger om dagen.

Aldrig täcke för värmens skull om det inte är planerat stillasittande i bil.
Min hund har päls, har haft rottweiler när jag bodde norrut och behövde aldrig täcka. En gammal hund kanske kan behöva om den är lite skruttig.

Jag har aldrig sett en rottis med tacke :p ...Rottisen's pals var tillrackligt nar vi kom till ett snoigt Dalarna aven nar vi bodde i sodra USA och var vana vid +15C som kallast. Bada mina gillade snon och hade hur kul som helst utan tacken.:D

Om din tjej ar kastrerad faller hon formodligen aret runt. Jag kastrerade Diva for tva ar sedan nar hon fick ett konstant lop ... det syntes verkligen pa palsen, numera ligger stora svarta tussar dagen efter att vi damsugit, det gar inte att halla undan om man inte damsuger/sopar/torkar flera ganger om dagen.
Det visste jag inte! Då blir det som spionen med andra ord, fäller bara två gånger om året- 6 månader varje gång :D

Liknande trådar

Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 555
Övr. Hund Min Chihuahua är extremt frusen av sig. Han har jättemycket päls för att vara chihuahua men den verkar tyvärr inte vara så mycket till...
Svar
13
· Visningar
1 679
Senast: Lillefrun
·
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 774
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 479
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar