Vad betyder smågnagande?

vemsomhelst123

Trådstartare
Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam. Jag upplever att han har det helt ok hos oss framförallt om vi direkt går ut och promenerar när han kommer, han är väldigt präglad på sin ägare och kan hos andra ligga och skrika/gnälla i hallen vilket han slutat med här. Märker att han tycker det är lite jobbigt när barnet är hemma, inte för att barnet alls är på honom men det händer massa saker som han vill ha koll på. Sitter vi på samma ställe allihop blir han ofta lugn och suckar, han går gärna fram och pussar barnet i ansiktet om hon sitter stilla och han är otroligt uppmärksam på henne, sitter ofta utanför sovrumsdörren 10-15 min efter hon lagt sig när han varit här sent. Jag och min sambo har haft hundar hela vår uppväxt, men har aldrig varit med om det beteendet han har, han kommer gärna fram och ”smånafsar” lite i kläderna, lite smågnagande som han gör på oss allihop. vad betyder det egentligen? Dottern på 5 undrar:)
Otroligt harmonisk hund så länge ägaren är med, men han tränade inte så mycket på att vara själv då han var pensionär när han skaffade hunden..

Jag kan inte svara på frågan tyvärr, men det fick mig att tänka på en hund jag hade i 12 år själv. Härlig hund på alla vis! En sak hon dock gjorde på alla hon mötte var att köra upp nosen i baken på folk, familjen också, när hon liksom gick förbi, helt kort. Man hoppade ju högt och tjöt till och gäster blev lite paffa minst sagt. Själv sa jag chockat "För helvete Ayla!" många gånger efter att ha sprätt till av en iskall blöt näsa i baken och så stod hon bara där och viftade på svansen, glad och lycklig. Ingen aning varför hon gjorde det, snabb luktande eller bara för att hon tyckte det var kul att se människor skutta till? Tror nästan det senare för hon hann typ inte lukta ens... Hundhumor :D

Hon nöp också vissa personer i baken ibland. Inte hårt alls men vissa av de hon kände kunde hon gå upp bakifrån och nypa lite med framtänderna i en skinka. Speciellt mina söner drabbades av det, jag tolkade det lite som tillrättavisande när hon upplevde dem som lite stökiga kanske. Som en tik tillrättavisar valpar sådär lätt och kort. Annars vet jag inte heller varför hon gjorde det. Gjorde inte ont, så var inte hårt eller aggressivt menat, men klart att man reagerade förstås.

Jag kan inte svara på frågan tyvärr, men det fick mig att tänka på en hund jag hade i 12 år själv. Härlig hund på alla vis! En sak hon dock gjorde på alla hon mötte var att köra upp nosen i baken på folk, familjen också, när hon liksom gick förbi, helt kort. Man hoppade ju högt och tjöt till och gäster blev lite paffa minst sagt. Själv sa jag chockat "För helvete Ayla!" många gånger efter att ha sprätt till av en iskall blöt näsa i baken och så stod hon bara där och viftade på svansen, glad och lycklig. Ingen aning varför hon gjorde det, snabb luktande eller bara för att hon tyckte det var kul att se människor skutta till? Tror nästan det senare för hon hann typ inte lukta ens... Hundhumor :D

Hon nöp också vissa personer i baken ibland. Inte hårt alls men vissa av de hon kände kunde hon gå upp bakifrån och nypa lite med framtänderna i en skinka. Speciellt mina söner drabbades av det, jag tolkade det lite som tillrättavisande när hon upplevde dem som lite stökiga kanske. Som en tik tillrättavisar valpar sådär lätt och kort. Annars vet jag inte heller varför hon gjorde det. Gjorde inte ont, så var inte hårt eller aggressivt menat, men klart att man reagerade förstås.
Ja jag har tänkt att det är någon undergiven grej han kör med, men har som sagt aldrig varit med om en hund som gjort så innan. Vi är iaf glada att farbror hund tycker det är helt ok att vara hos oss ibland :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 922
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 914
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: Redfox
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 184
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II