Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

Sv: Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

och nu kom jag på en sak till, hur ska man kunna hitta en bra tränare om man själv inte kan så mkt om saken i sig. hittils har jag inte träffat en enda ridlärare som inte går efter spänd häst fenomenet. om man själv inte vet vad som är rätt kan man lätt bli indragen på allt möjligt nonsens... :crazy:

Lord Owen skrev:
.. För han går korrekt bak, det är konstaterat. Men hans förra ryttare har helt enkelt fokuserat på halsens böjning och då menar jag överböjning.

Om du går in och läser t ex Daddes artiklar kommer du att bli uppmärksam att hästen helt omöjligt kan arbeta i en korrekt form om inte nacken är högsta punkt. Det blir helt enkelt ingen sammanhängande muskelsträckning/-spänning genom över- och underlinje.

Självklart ska man under inlärningsskeden vara förlåtande för att hästen går bakom lod, med tredje högst (med hänsyn till vad som ska läras in förstås) men inte mer än 2-3 steg.

Lovisaleonora_ skrev:
Om du går in och läser t ex Daddes artiklar kommer du att bli uppmärksam att hästen helt omöjligt kan arbeta i en korrekt form om inte nacken är högsta punkt. Det blir helt enkelt ingen sammanhängande muskelsträckning/-spänning genom över- och underlinje.

Självklart ska man under inlärningsskeden vara förlåtande för att hästen går bakom lod, med tredje högst (med hänsyn till vad som ska läras in förstås) men inte mer än 2-3 steg.

Hum. :o Ännu en sak jag ska gnälla på till mig själv och min sk ridlärare då....det var han som påstod att hästen går helt korrekt och då tyckte han att halsen var korrekt också. Suck. Kanske ni kan gissa varför jag startade den här tråden öht? :crazy: Se så lite man vet. Men vad ska man göra åt problemet då? För jag sympatiserar inte med en av ridlärarnas teori att "dra upp hvudet". Och det är ju här mina bristande kunskaper i ämnet kommer till kritan. Tror jag ska ta en bild när jag rider så ska ni få se hur jag menar att han går. :crazy:

Äff, ibland känns det väldigt svårt att veta vad som är rätt och fel.

Lord Owen skrev:
Men vad ska man göra åt problemet då?

Du har redan fått svaret på flera ställen i tråden. Du måste sätta dig ner och lägga den tiden det tar att utbilda dig TEORETISKT. Läs allt som går att komma över, börja gärna med Dadde...

Först då kan du med fakta i hand möta tilltänkta tränare med underbyggda funderingar. En bra tränare har svar eller i alla fall vettiga inlägg i en diskussion om form.

Det finns inga genvägar.

Lovisaleonora_ skrev:
Du har redan fått svaret på flera ställen i tråden. Du måste sätta dig ner och lägga den tiden det tar att utbilda dig TEORETISKT.

Det vet jag redan. Läser minst en bok om detta ämne i veckan *allvarlig*. Vad jag behöver är en tränare som kan hjälpa mig, jag anser att det är svårt att veta vad som är rätt och fel även i böcker, för det olika skribenter förespråkar är inte alltid rätt för varken hästen eller ryttaren. Jag läser så mkt jag kan och försöker ta in så mkt som möjligt i basfakta och allmän fakta väg, går som sagt också på ett hästgymnasium. Men det är klart att jag inte kommer någon vart utan prof. hjälp. Och det är där jag fastnat. :(

Lovisaleonora_ skrev:
Utvärderade du det tränaralternativet som gavs tidigare i tråden?

Vad menar du? Har inte tid att läsa igenom allt nu?

dressyrtant skrev:
Har du prövat Johannisbergs Gård i Saltvik? Om inte, så tycker jag du ska göra det! Det är ju inte så långt ifrån (på samma insnöade kobbe, typ... he he...)!?

Lagt tidigare i tråden.

Lovisaleonora_ skrev:
Lagt tidigare i tråden.

Dom har slutat med undevisningsverksamhet, kollade upp det.
Finns tränare på tränarportalen.se som komemr till åland såg jag nu..

Någon som har erfarenhet av:

Malin Cohlin eller Louise Hoffman som tränare??

Det är väldigt svårt det här med tränare, man måste veta ganska exakt vad man själv anser och vad man vill ha ut av sin träning.

Tränare är ju människor precis som vem som helst och de har ju också åsikter som går isär, dvs vissa tycker att hästen ska ha nacken högst men att man kan gå med på att den inte har det under en period (eller på tävling :angel:) och så finns det de som tycker att hästen ska arbeta korrekt med resten av kroppen i första hand och sedan så kommer den korrekta huvudställningen automatiskt.

mvh Jessica

Jessica skrev:
och så finns det de som tycker att hästen ska arbeta korrekt med resten av kroppen i första hand och sedan så kommer den korrekta huvudställningen automatiskt.

det är en sådan tränare jag söker men det är ju inte precis så att alla tränare har en reklamskylt med deras privata åsikter. tyvärr. :p

i alla fall, Malin Cohlin är B tränare i dressyr och kan komma till åland så vitt jag vet. ska maila henne för att få reda på mer. någon som känner till henne?

Lord Owen skrev:
det är en sådan tränare jag söker men det är ju inte precis så att alla tränare har en reklamskylt med deras privata åsikter. tyvärr. :p

Helt sant...Man måste nog prova ett tag och se om tränarens stil passar. Fast det är ju stört omöjligt att veta vad man är ute efter om man inte själv vet vad man vill ha. Så fortsätt läsa och söka information...Det tjänar du på i längden.

mvh Jessica

Jag kom att tänka på en sak när jag satt och diskuterade hästens form med en westernfrälst kompis i veckan.

Varför går westernhästarna som de gör, tycker att de flesta går med manken högst och nosen i mark? :angel: Men så vet jag inget om western ridningen heller. Men i alla fall, min kompis påstod att det var westernridningens "gå på tyglen" och att hästen går i form när den går så och detta fick mig att fundera på tidigare inlägg i denna tråd gjort klart att en häst inte kan arbeta "i form" rent fysiskt om inte nacken är högst. Kanske någon kan förklara detta för mig? För formen borde väl vara densamma oavsett inriktning eller?

Bild:

PICT1680.JPG

slick.jpg

Detta kan också vara något jag fått helt om bakfoten men jaja. :crazy:

Lord Owen skrev:
Dom har slutat med undevisningsverksamhet, kollade upp det.
Det är säkert inte omöjligt att få ut SB (från nämnda ställe) och hålla privatlektion för dig och din pålle? Du kan ju prova och se - hon har ju rätt mycket erfarenhet av olika aspekter av dressyr och ridning. Hon behöver inte kännas "rätt" för det, men det går ju att prova! :idea:
Går också att prova med MS som har praktiserat hos SB, hon kan en hel del och har läst mycket, kan vara en bra kontakt för dig! :)

dressyrtant skrev:
Det är säkert inte omöjligt att få ut SB (från nämnda ställe) och hålla privatlektion för dig och din pålle? Du kan ju prova och se - hon har ju rätt mycket erfarenhet av olika aspekter av dressyr och ridning. Hon behöver inte kännas "rätt" för det, men det går ju att prova! :idea:
Går också att prova med MS som har praktiserat hos SB, hon kan en hel del och har läst mycket, kan vara en bra kontakt för dig! :)

Ja, det är ju en ide förstås. Pma mig om namn och så? :) kan säkert få ut henne hit om man betalar för det :D Har du någon erfarenhet av SB? Har hon rätt inställning sas :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Ja, det är ju en ide förstås. Pma mig om namn och så? :) kan säkert få ut henne hit om man betalar för det :D Har du någon erfarenhet av SB? Har hon rätt inställning sas :crazy:
Jag pm:ar... ;)

ingen med kommentarer om western formen? *puttar upp* :devil:

Det som syns tydligt på dessa bilder är att den ena hästen går med eftergift i tygeln, den andra dras till sin placering./T_B

true_blue skrev:
Det som syns tydligt på dessa bilder är att den ena hästen går med eftergift i tygeln, den andra dras till sin placering./T_B

Det var en bra förklaring till just DE bilderna. Men jag efterfrågade en förklaring till westernhästars form överlag vilken jag uppfattat som väldigt låg och absolut inte med nacken högst. Jag har fått förklaringen att det är så westernhästar går "på tygeln" och alltså arbetar rätt med kroppen. Men någon har tidigar sagt att det inte är möjligt för en häst att jobba rätt om den inte går med nacken högst. Så varför går westernhästarna som de gör? Man kan inte få fram några bra bilder på detta för det är endast ögonblicksbilder. Jag är säker på att någon här förstår vad jag menar? :D

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 216
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar