Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

Sv: Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

det är ju likadant inom western som det är inom dressyr. en del tror att hästen går i låg form när den i själva verket inte går i någon form alls, eller som skimmeln som går kraftigt bakom lod.

den låga formen ska ha en jämn överlinje, dvs halsen ska fortsätta i samma linje som ryggen. nosen ska vara i eller framför lod.

några bilder när jag rider:

oliver22.jpg

Orutinerad häst som inte ger efter korrekt för hjälperna. Bakom lod, nacken sänkt, bakbenen långt efter.

tiger11.JPG

trevlig grundform i jog

tiger5_.jpg

friare form utan träns

angående nacken högst. det betyder inte, som det stod på en sida någon här länkade till, att nacken behöver vara högst i universum.
hästen kan gå rätt, dvs med huvudet i eller framför lod och därmed nacken högst, och jobba rätt med övriga kroppen, utan att halsen behöver vara lodrät.

Tex hästar med lågt ansatt hals.

Det är som allt annat, man får inte stirra sig blind på en detalj, som nacken i det här fallet. Man kan titta på vinkeln i käkgropen och halsens underlinje som kan ge tydligare besked på om hästen jobbar rätt än höjden på nacken. Och alldeles riktigt, en obruten linje på halsens översida oavsett hur högt eller lågt hästen bär den.

en fråga:
Är det möjligt för en häst att trampa under sig och jobba med ryggen utan att gå med nacken högst? Eller är det någon form av muskelkedja (?) eller nått som bestämmer att hästen inte går korrekt om den inte har nacken högst?

Tyvärr rids ofta dressyrhästar med huvudet bakom lod idag. Och det är inte bara "klåparna" utan även toppryttarna.. *suck* annat var det förr... :crazy:

Anky van Grunsven (Stav?) är väl rankad som världens bästa dressyrryttare just nu? Eller cyklar jag? :smirk: Vad tycker ni om henne? Jag har bara sett stillbilder på henne och på de flesta har hästarna gått bakom lod. Men detta var förståss bara stillbilder. Men jag tycker det är himla lustigt att vissa ryttare har MASSA bilder där hästen går konstigt. Och att fotograferna alltis lyckas ta kort just när hästen går så. :crazy:

Letade runt lite här på buke och hittade en bild:

IMG_0178.JPG

Alltså, det där ska föreställa ökad trav, va? Men kolla benförflyttningen! Båda bak är ju i luften! :eek: Nu vet jag inte vad det är för ryttare men ändå.

Tjusig frambensaktivitet, som en kickboxare ungefär. Är hon på rätt arena?

Lord Owen skrev:
en fråga:
Är det möjligt för en häst att trampa under sig och jobba med ryggen utan att gå med nacken högst? Eller är det någon form av muskelkedja (?) eller nått som bestämmer att hästen inte går korrekt om den inte har nacken högst?
Hästen kan gå korrekt med ryggverksamhet och trampa under sig med nosen nästan i backen utan problem. Halsen ska vara sträckt med en obruten överlinje. Nosen ska alltid sträva framåt. Var nosen hamnar beror på var ryttaren placerar den. Titta på en häst som betar, den har fötterna under sig med sträckt hals.
Tänk hur spänd i nacken en häst måste vara som alltid går bakom lod. Den får aldrig en chans att sträcka fram nosen och slappna av i nacken och halsmusklerna. Mycket jobb för equiterapeuterna där.

Lord Owen skrev:
Anky van Grunsven (Stav?) är väl rankad som världens bästa dressyrryttare just nu? Eller cyklar jag? :smirk: Vad tycker ni om henne? Jag har bara sett stillbilder på henne och på de flesta har hästarna gått bakom lod. Men detta var förståss bara stillbilder. Men jag tycker det är himla lustigt att vissa ryttare har MASSA bilder där hästen går konstigt. Och att fotograferna alltis lyckas ta kort just när hästen går så. :crazy:

Inte så konstigt om hon tränar hästarna såhär.
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkuer/rollkuer.htm

Lord Owen skrev:
Letade runt lite här på buke och hittade en bild:
Alltså, det där ska föreställa ökad trav, va? Men kolla benförflyttningen! Båda bak är ju i luften! :eek: Nu vet jag inte vad det är för ryttare men ändå.
Kickboxingen kommer sig av att ryttaren drar hästen i munnen, säkert även därför båda bak är i luften. Om man drar hästen i munnen blir skenbenen på de båda benen som är i luften i trav asymmetriska. I en korrekt trav ska de vara parallella. Därför är det lätt att se om nån är hård i handen just i ökad trav... ;)

... och så är det ju också möjligt att en häst går med nacken högst och ändå tappar ryggen, förstås...

Ett annat sätt att få spektakulär frambensaktion är att placera sadeln något för långt bak, så att den trycker på ryggen för långt bak. Då sprätter benen "vackert"...

Lord Owen skrev:
Om vi då antar att de som är bäst i världen sätter en norm, eftersom människan älskar normer (suck...). Då är alltså A v G normen för hur ridning borde se ut, eftersom hon klarar sig bäst på tävlingar? Kolla gärna min tråd "Om tävlingsridningen inte fanns", där har jag en diskussion om denna problematik... ;)

dressyrtant skrev:
... och så är det ju också möjligt att en häst går med nacken högst och ändå tappar ryggen, förstås...
Jovisst, men då arbetar den inte rätt.

Det här tycker jag låter helt sanslöst!!!! Fy vad ont en sådan häst ska ha efter bara ett par månader... *snyft*

Nej, det gör den inte... Men det finns så många varianter av att inte arbeta rätt och så få hästar som verkligen arbetar rätt... Och så många knep som gör så många hästar illa... Vi behöver få djup i diskussionerna, tycker jag. För jag är verkligen bekymrad över ridsportens framtid! :(

Sedan har vo den filosofiska frågan om hur många hästar som egentligen jobbade rätt förr i tiden? Visserligen var inte hästens status den samma då och inte heller synen på ridningen. Men för fattigare människor som hade hästar så måste det ju ha varit av stor vikt att hästen höll så länge som möjligt och höll sig frisk länge, men allvarligt talat, hur många av dessa hästar kan ha arbetat korrekt? Men ändå, höll de så länge. Är då verkligen detta med form nödvändigt?

Ridsporten har mer och mer inriktat sig på form och utseende, det har kört över hela grundideén att vara ett med sin häst, en livskamrat. Hum hum. Lite tråkigt att många ryttare börjar rida för att vinna OS och inte för att vinna hästen som livslång vän.

Senast ändrad av en moderator:

dressyrtant skrev:
Om vi då antar att de som är bäst i världen sätter en norm, eftersom människan älskar normer (suck...). Då är alltså A v G normen för hur ridning borde se ut, eftersom hon klarar sig bäst på tävlingar? Kolla gärna min tråd "Om tävlingsridningen inte fanns", där har jag en diskussion om denna problematik... ;)

Såg den tråden men då hade redan så många skrivit så jag orkade inte lägga till mitt inlägg :p
Jäkligt bra tråd för övrigt. :bow:

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 216
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar