Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

Sv: Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

Men hur kan en ryttare som rider som på bilden (okorrekt trav) komma upp i såna tävlingar som det uppenbarligen handlar om på bilden??!? Sjukt ju. :mad:

bobo skrev:
Hästen kan gå korrekt med ryggverksamhet och trampa under sig med nosen nästan i backen utan problem. Halsen ska vara sträckt med en obruten överlinje. Nosen ska alltid sträva framåt. Var nosen hamnar beror på var ryttaren placerar den. Titta på en häst som betar, den har fötterna under sig med sträckt hals.
Tänk hur spänd i nacken en häst måste vara som alltid går bakom lod. Den får aldrig en chans att sträcka fram nosen och slappna av i nacken och halsmusklerna. Mycket jobb för equiterapeuterna där.

Varför rider vi då hästarna med nacken högst om detta inte behövs? Kan man inte lika gärna rida dem "korrekt" med nosen framför lod och huvudet lite var som helst i höjd? :crazy: Eller är jag ute och cyklar?

Lord Owen skrev:
Men hur kan en ryttare som rider som på bilden (okorrekt trav) komma upp i såna tävlingar som det uppenbarligen handlar om på bilden??!? Sjukt ju. :mad:
Bl a därför startade jag min andra tråd... Hur kan det komma sig att man placerar sig i OS på en oren häst som skulle diskats i en regional småtävling?
:confused:

Lord Owen skrev:
Varför rider vi då hästarna med nacken högst om detta inte behövs? Kan man inte lika gärna rida dem "korrekt" med nosen framför lod och huvudet lite var som helst i höjd? :crazy: Eller är jag ute och cyklar?
Tror att jag skrev om detta tidigare i tråden. Betrakta hästen som ett system, inte som en serie isolerade företeelser. Din inverkan bör påverka hela systemet, inte en isolerad företeelse. Om du har systemet välsmort och funktionerande kan du placera hästens huvud vart som helst utan att tappa kommunikation till övriga systemet. Väldigt sällan ser du sådana hästar/ekipage.

dressyrtant skrev:
Nej, det gör den inte... Men det finns så många varianter av att inte arbeta rätt och så få hästar som verkligen arbetar rätt... Och så många knep som gör så många hästar illa... Vi behöver få djup i diskussionerna, tycker jag. För jag är verkligen bekymrad över ridsportens framtid! :(
Jag håller med dig, det finns så många felaktiga sätt att jobba hästar på, så vad som helst som kan få upp ögonen på folk är bra.
Det största problemet ligger i okunskapen, folk börjar rida och tävla utan att egentligen veta vad det är dom håller på med. De flesta tränare verkar inte heller veta så mycket om hur hästarna fungerar, tyvärr, varken fysiskt eller psykiskt :(

Nu ska jag faktiskt försvara Anky v G lite grann. Hon är en mycket skicklig ryttare och vet precis vad hon gör. Jag har sett henne rida både tävling och träning. Hon är faktiskt mycket mjuk och lyssnar otroligt mycket på hästen. Jag är ganska förundrad över hennes tränares metoder (hon har inte hittat på metoden själv) men för henne fungerar den på de hästar hon tar fram. Naturligtvis är det massor av hästar som inte klarar att bli ridna så, dom stannar inte kvar i hennes stall. Så länge hon får de framgångar hon får med att rida så kommer hon att fortsätta, helt klart. Det är lite skräckpropaganda över de bilder som visas på henne. När jag såg henne träna red hon inte alls hela tiden hästen i rollkur, det var under uppvärmningen. Men jag håller med om att hennes hästar får underlig halsmuskulatur :eek:

Problemet är de som försöker imitera hennes ridning, utan att vara så skickliga och kunniga om hästen som hon är. De ser bara hennes framgångar på tävlingsbanan och hoppas komma lika långt genom att rida som hon. Vilket resulterar i alla dessa hästar med korta halsar, bakom lod, bakbenen släpande långt efter o.s.v.

Hästen kan gå korrekt med ryggverksamhet och trampa under sig med nosen nästan i backen utan problem. Halsen ska vara sträckt med en obruten överlinje. Nosen ska alltid sträva framåt. Var nosen hamnar beror på var ryttaren placerar den. Titta på en häst som betar, den har fötterna under sig med sträckt hals.

Delvis rätt (beskrivningen av hur halsen ska längas och överlinjen vara obruten). Men delvis inte (nosen kan inte vara i backen när hästen arbetar korrekt). När hästen sänker nacken under mankens nivå hamnar den i framvikt, oavsett var bakbenen befinner sig. Den kan inte bära sig bakifrån i den positionen, inte lyfta manken ur bogbladen. Det är viktigt att låta hästen söka sig dit, för att länga hals och överlinje, slappna av och stretcha musklerna - men den ska inte jobbas där, vare sig framför eller bakom lod.

En betande häst befinner sig i balans, inte i samling. Den arbetar inte korrekt! ;) Det kan man inte jämföra med.

Att hästen har bakbenen under kroppen betyder inte nödvändigtvis att den bär mer med dem, och därmed avlastar frambenen. Är frambenen också under kroppen blir det bara triangulering av det och det är uppenbart att undertrampet i sig inte ger viktöverflyttning bakåt.
Samling bygger på bäckenets och bakbenens vinkling, så att en "uppförsbacke" skapas över ryggen och manken, där halsen fortsätter uppåt framåt i den obrutna linjen och nacken hamnar överst.

Ang svar till Lord Owen:
en fråga: Är det möjligt för en häst att trampa under sig och jobba med ryggen utan att gå med nacken högst? Eller är det någon form av muskelkedja (?) eller nått som bestämmer att hästen inte går korrekt om den inte har nacken högst?
... så tycker jag också att du ska kolla i de länkar vi tipsat om, både Daddes sidor och Kahlin Noir sidan ger dig svar på dina frågor om fysiologin, samband mellan hästens olika delar och hur de samverkar med varandra. På den sistnämnda finns massor av bilder på elithästar som travar fyrtakt, med förklaringar till varför det blir så. Finns fler sidor, men få så pedagogiska.

Sedan en sista, åter Bobo:
Nu ska jag faktiskt försvara Anky v G lite grann. Hon är en mycket skicklig ryttare och vet precis vad hon gör. Jag har sett henne rida både tävling och träning. Hon är faktiskt mycket mjuk och lyssnar otroligt mycket på hästen. Jag är ganska förundrad över hennes tränares metoder (hon har inte hittat på metoden själv) men för henne fungerar den på de hästar hon tar fram. Naturligtvis är det massor av hästar som inte klarar att bli ridna så, dom stannar inte kvar i hennes stall. Så länge hon får de framgångar hon får med att rida så kommer hon att fortsätta, helt klart. Det är lite skräckpropaganda över de bilder som visas på henne. När jag såg henne träna red hon inte alls hela tiden hästen i rollkur, det var under uppvärmningen. Men jag håller med om att hennes hästar får underlig halsmuskulatur.
Problemet är de som försöker imitera hennes ridning, utan att vara så skickliga och kunniga om hästen som hon är. De ser bara hennes framgångar på tävlingsbanan och hoppas komma lika långt genom att rida som hon. Vilket resulterar i alla dessa hästar med korta halsar, bakom lod, bakbenen släpande långt efter o.s.v.

Jag tror inte på rollkuren eller att öht rida hästar bakom lod, det är ett kardinalfel i den gamla skolan jag lärde mig rida i. Man skapar framvikt, viker av hästen i halsen så att inte halvhalterna går igenom, tappar bjudning osv. Men jag ser också ibland förbi det för att notera hennes skicklighet som ryttare. Träningen i övrigt (inte just rollkuren då) bygger på ett koncept som skapar väldigt elastiska, lösgjorda hästar. Mycket fri skritt i början är en del av konceptet (vet dock inte hur mycket det praktiseras). Genom att sedan skifta rörelser, tempo och arbetsställning ofta och därmed varva arbete med stretching, så har man en bra grund för en gymnastisk häst. Det konceptet kunde man använt utan rollkur och förhoppningsvis då skulle vi sett bättre ridning.
För det du beskriver som problem för sämre ryttare: hästar med korta halsar, bakom lod, bakbenen långt efter, för att inte tala om sänkt rygg och fyrtaktig trav är ju saker vi sett alldeles för mycket av även i AvG s tävlingsridning (även om nosarna börjar få sticka fram mer just på tävlingsbanan numer).
Tyvärr ser domarna inte det på samma sätt. Skickligheten på andra områden får väga över bristen på samling. Det tycker jag är sorgligt, och en fallgrop för modern dressyr. Vilket inte minst kan ses genom alla kotledsinflammationer och kissing-spines hästar.

Ibland undrar man lite varför ordet samling, tanken "på tygeln" och liknande begrepp började att existera? Kanske var det bättre innan folk började fundera så mkt på hur hästen skulle röra sig? Kanske var det mer avslappnat både för häst och ryttare innan dessa "krav" på olika saker, saker som tydligen "är bra för hästen" kom med i bilden. Överhuvudtaget tycker jag att detta med "form" är väldigt inskränkt i dagens läge, det finns bara ETT sätt att rida ALLA hästar korrekt på. Och egentligen, BEHÖVER de ridas korrekt, måste de ridas korrekt? Vem trivs egentligen? Ankys rollkur hästar eller tjejen på shettisen? Själva leken i ridningen har försvunnit.. hästar byts ut som andra byter byxor, allt efter vad man strävar efter. Och vad jag vet, destu mindre människor har att tävla med varandra i (läs:form) , desto bättre.

Och egentlige, exakt VAD är det man prioriterar i dagens elitdressyr?

Kan någon lägga in en bild på en häst som trampar bra under sig med bak? Är lite osäker på om jag blandat ihop hur det ser ut med bakbenen "efter sig" och under sig. :crazy: :D

Jag gillar den bilden som jag hade länkad på sid 3 i denna tråd. Nu är ju inte den i en dressyrsituation, men bakbenen kommer nästan rakt under ryttaren, ryggen är vackert rundad, framdelen lyft och huvud och nacke i ändamålsenlig form. Enligt mig då. Men så är jag ju helt överförtjust i denna bild, då, så jag är ju inte helt objektiv... ;)

Det finns mycket goda skäl att rida hästen i korrekt form. Korrekt form innebär då någon grad av samling (med framåtbjudning, eftergift, lösgjordhet, rakriktning, schvung osv). Det är för att vi försätter hästen i ytterligare framvikt och obalans genom att överhuvudtaget sätta oss på den. Vill vi undvika att slita på den med vår ridning så ska vi sträva mot en viktfördelning bakåt, eftersom hästen kan vinkla sig, och därmed fungera stötdämpande, där.

Rider vi bara friskt på framåt riskerar vi att slita ut frambenen (som stötdämpar dåligt och därför tar mycket stryk), ev också ryggen om vi låter hästen gå och svanka i sina försök att undkomma vår obekväma vikt. Tyvärr skapar mycket av dagens dressyrridning samma typ av problem, man fixerar på hals och huvud, knölar ihop dom lågt och sätter hästen i framvikt eller upp i "hög form" som tvingar djuret att sänka ryggen för att få upp nacken, fortfarande i framvikt. Man driver på bakifrån så hästen slungar benen långt in under kroppen utan att kunna bära sig bättre för det.

Vi ska sträva mot att bygga upp muskler på rätt ställen som gör att hästen orkar det arbete vi kräver av den. Eftergift och avslappning är viktigt för att undvika låsningar, spänningar och påföljande stelhet som också leder till slitage på hästen.

Därmed inte sagt att det inte finns massor av friska, slitstarka hästar där ute som har hittat en egen arbetsform som funkar för dom. Men arbetas hästen inte i korrekt form så riskerar man mer förslitningsskador, stelare rörelsemönster osv. Att det funkar ibland betyder inte att det är eftersträvansvärt eller bra. Sedan finns det ju olika grader av samling. En lektionshäst eller westernhäst som ska jobba långa pass behöver ju inte göra det i högre samling hela tiden, men formen kan fortfarande vara vettig, ändamålsenlig, med bakbens- och ryggaktivitet och framåt-nedåtsökning.

En annan bra länk jag kom på, som förklarar på svenska och ganska grundläggande vad som är bra form är (kapitel 6 ur Marcus ridhandbok.): http://www.levad.nu/markus/bok/6.htm

Ok, bilder. Svårt att hitta något som är "perfekt", men mycket som är bra på något sätt.
Piaff innebär högre samlingsgrad än framåtgripande gångarter, så det blir tydligast att se där. 3 olika piaffbilder från denna sida där den första och sista visar högst samlingsgrad:
piaffe.gif

lussanpass.gif

vitiges_karl_comp.gif

Mkt välformulerat och bra svar och tack för bilderna, skrållan!
:bow: :bow:

Men har någon en bild på en häst som tex travar vanligt på en volt och trampar under sig bra? För jag fattar inte riktigt nu, min ex ridlärare sa att om hästen sträcker ut bakbenen bakom sig så trampar den under sig? Verkar mysko?

Jag håller inte med dig i vad du har svarat mig, men varje gång jag försöker skriva svar blir jag avbruten eller utloggad, så nu ger jag upp :mad:
Bara så du vet att jag har andra åsikter, vad som är rätt och fel kan diskuteras länge.

Fast jag blir ju nyfiken på vad du tycker annorlunda om, och hur du motiverar det? Kan du inte göra ett nytt försök?

Självklart kan rätt och fel diskuteras, precis som gränsen mellan vad som är fakta och tyckande kan diskuteras. Som jag ser det finns det vissa fysiologiska fakta som man inte kommer bort ifrån, resten är konst. Konst handlar om tyckande, och det kan man göra olika. Livet blir roligare och rikare så!

Ett sista försök då ;)
Du skrev att hästen inte kan arbeta med nosen i backen, jag anser att det kan den visst. Först måste den ha fått tänja sina muskler såpass att den kan gå där i balans. Först hästen i balans, sen tänja framåt neråt. Man kan rida skolor i den positionen, bra som uppvärmning på början av ridpasset för att få en smidig och lösgjord häst. Nu är det inte tal om samling, men hästen kan gå i balans där. För en hög grad av samling måste hästen naturligtvis ha nacken och halsen uppe.
Den betande hästen använde jag bara som en bild för att man ska se att en häst kan stå med nosen i marken och med benen under sig, att det inte är något onaturligt. Jag tror alla är överens om att en betande häst inte arbetar.
Angående AvG är vi nog ganska överens, jag är heller inte för rollkur, men är lite trött på allt detta nerklankande på henne, ville bara visa att det finns mer i hennes ridning än bara rollkuren och man måste vara en mycket skicklig ryttare för att komma så långt som hon har gjort med så många olika hästar som hon har tränat själv. Sen tävlingsridningen... konst kan man knappast kalla det, snarare styrkekontroll :(
Bara lite kortfattat innan jag blir utloggad :cool:

Du skrev att hästen inte kan arbeta med nosen i backen, jag anser att det kan den visst. Först måste den ha fått tänja sina muskler såpass att den kan gå där i balans. Först hästen i balans, sen tänja framåt neråt. Man kan rida skolor i den positionen, bra som uppvärmning på början av ridpasset för att få en smidig och lösgjord häst. Nu är det inte tal om samling, men hästen kan gå i balans där. För en hög grad av samling måste hästen naturligtvis ha nacken och halsen uppe.
Tack för att du lyckats tackla datorn! ;)
Ok, så länge hästen inte ramlar så håller den ju balansen, frågan är var tyngdpunkten ligger? Med tyngdpunkten fram blir hästen framtung. Och det är svårt för att inte säga omöjligt att flytta tyngdpunkten bakåt (samla) och lyfta manken utan att få med nacke och hals i uppförsbacken. Det är du ju själv inne på. Jag menar att det inte krävs hög grad av samling för att nacken ska vara högsta punkten på hästen, utan att det är en förutsättning för att kunna jobba korrekt. Ska förklara.

Visst kan hästen röra sig och därmed i någon mån arbeta med nosen i backen, men jag menar att det inte är en korrekt form.
I och med att hästen blir väldigt framtung där är det olämpligt som arbetsposition. I och med att överlinjens muskler tänjs ut, så bör de inte belastas i den positionen (en uttänjd muskel arbetar ju inte, och är därför svag och sårbar för tryck), så det kräver också att ryttaren lättar från sadeln.

Jag använder alltid fri form vid uppvärmning och en ganska öppen unghästform mellan försöken att trimma med mer samling. Den formen innebär lång hals, aktiv rygg och bakben, nosen strax framför lod och nacken som högsta punkt (dock inte hög nacke för den sakens skull, strax ovanför manken räcker ju gott).

Vår grund arbetsform är ganska avslappnad (utan att vara stretchad) och inte särskilt jobbig för den vuxna hästen (för unghästen är det mesta jobbigt innan den blivit stark nog), så där kan den gå relativt länge. Sjunker nacken under manken tyder det på brist på bjudning, vilket kan vara orsakat av trötthet. Och självklart låter jag hästen stretcha, skaka på halsen och söka sig neråt med nosen när den jobbat på, som belöning och eftergift, vilket leder till den där lösgjordheten vi båda är ute efter. Men jag låter hästen söka sig dit, jag leder den inte dit, och jag ser det som en paus. Efteråt vill jag ha fram den igen, eller avsluta för dagen, om hästen är så trött.

Jag ser alltså låg form (med nosen nära marken) som en stretch- och avslappningsposition, dit hästen ska söka sig vid eftergift. Det är därmed något att återvända till mellan samlingsförsök i olika grad, eller efter längre stunders arbete i friare form. Men jag jobbar inte hästen där.
Jag vet att folk tycker olika om detta, men jag har sett tydliga indikationer på att de hästar i min närhet som ofta jobbas låga tappar i överlinjen, där mina istället bygger på. Så jag tror ju på min (och Daddes och några flers...) teori och den "gamla skolan" som var lite enklare på många sätt (fast svårare på många).

Håller med i övrigt! :D

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 216
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 303
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar