Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

Sv: Tredje kotan eller nacken, vilket ska vara högst?

dressyrtant skrev:
Sådär i allmänhet sett är väl hela ridningen en illusion... Den existerar bara i våra hjärnor.
Vad som är rätt eller fel? Hmmm... frågar du en häst så kanske de skulle föredra att inte bli ridna alls. Ridning är väl troligen ingen händelse som de analyserar så värst mycket eller som de kan referera till på olika plan.

Man kan ljuga lika mycket med bilder som med statistik. Egentligen är hela ridningen en enda masspsykos. Vore kul att bara sätta sig på en häst utan en enda förutfattad åsikt och mening, inga förståsigpåare osv. Kanske kunde vi flyga också, det är bara det att "alla säger" att det är omöjligt...

:bow: :bow: :bow: :bow:

__Stilett__ skrev:
fast vad har den bilden med just denna debatt o göra? :confused:
så där har jag oxå ridit min förra häst...ser inge konstigt med det.
förutom hjämen på skallen ska på :devil:
Visst jag har också ridit på detta sätt, t o m utan repet... Och utan hjälm också, hu vilken syndare jag är! Och det är verkligen inget konstigt med det, tycker jag inte heller! Vi t o m sportade med att försöka få hästarna över hinder mitt i en flera hektars hage utan utrustning. Ibland lyckades det...
Ang bildens avsaknad av hjälm. Kan tänka mig att P inte hade planerat att rida, men "det bara blev så". Ibland förlorar han sig i en häst och det blir bara han och hästen, han glömmer resten av världen... Han började troligen med markarbete och så bara blev det ridning av det...
Med debatten har bilden såtillvida att göra att i mina ögon går hästen i en ändamålsenlig form utan utrustning. Den är således inte "lyft" upp i hög form med handen. Bakbenen är rätt nätt undersatta och ryggen rund, framdelen lyft. Samtidigt är hästen avslappnad men aktiv. Men å andra sidan är det en av mina favvobilder, så jag är ju inte helt opartisk, då...
:angel:

om vi säger så här, den där hästen med bara rep runt halsen såg ju "något" mer avslappnad ut än tex Briar och Brink vs. kandar och ihopdragande hand :devil: :devil:

Jo, men svårigheten kan ju vara att få igenom ett GP-program utan utrustning, förstås... ;)

Jag blir inte det minsta vansinnig. Jag tycker Daddes sidor är bra. Men det finns även andra studier och andra åsikter, framförda av utbildade, ryttare, hästmänniskor, veterinärer osv osv... :D

Men jag har sett hästar som gått med mitten av halsen högst fast de gått med lång tygel? Kan detta också bero på hård hand när de inte har någon kontakt med handen på det viset?
Att hästarna går så på lång tygel beror på två orsaker. Dels är dom alltid ridna med halsen böjd på mitten och är vana vid det, de är låsta i nacken och har svårt att slappna av och sträcka ut den. Vidare är de inte genomridna och helt lösgjorda och går inte riktigt framåt som dom ska, då kommer heller inte nacken och halsen framåt. Att rida så på "långa tyglar" ger inte hästen någon avslappning i halsen eller överlinjen då musklerna är ständigt spända.

Det är tyvärr väldigt ovanligt att man ser ryttare som verkligen släpper ut tygeln så hästen får en chans att sträcka ut halsen ordentligt. De flesta släpper bara någon decimeter, så enda chansen hästen har är att kröka halsen och ta nosen mot bringan. Jag undrar om det beror på att ryttarna tror de tappar kontrollen över hästen om de släpper tygeln helt? Kontrollen ska ju faktiskt inte sitta i munnen på hästen, det är det som är det stora felet de flesta gör. Bilden Dressyrtant lade in beskriver detta mycket bra, ryttaren har fin kontroll på sin häst utan att den har något på huvudet överhuvudtaget.

Sen har vi då frågeställningen släppa kontakten eller inte släppa. I ökad skritt ska man inte släppa kontakten helt, men man ska kunna se tydligt hur hästen öppnar vinkeln mellan ganaschen och halsens undersida, alltså sträcker nosen framåt. När det begärs fri skritt ska man släppa kontakten och ge hästen huvud och hals helt fria. Det är inget problem med att släppa kontakten om hästen är rätt skolad till bettet, då bär den bettet själv i munnen och det blir inget ryck i munnen på den när ryttaren tar upp kontakten igen. I vilket fall som helst tar man ju försiktigt i tygeln då hästens mun är mycket känslig, eller hur :angel:

Lord Owen skrev:
Kan du inte berätta dina personliga åsikter om bilderna ovan, alltså de på de könda ryttarna :p Skulle vara intressant då jag inte fattar varför de rider så om det är så fel? :crazy:

Därför att dom inte kan bättre, det är väldigt svårt att rida i korrekt form och det är otroligt få som verkligen kan göra det och eftersom aldrig domarna får se den slags ridningen längre så får dom ju bedöma den som trots allt rider bäst. Det är väl därför det alltid är sådant tjat nuförtiden om hästens form på tävling och hur den bedöms bland tränare och domare. Det kan inte vara lätt att döma dressyr idag alltså :crazy:

Lord Owen skrev:
Jag tycker att dessa ögonblicksbilder är rätt talande då jag tycker att dessa ryttare rider som på dessa bilder för jämnan...eller näst intill. Och det som stör mig är att det är ryttare som jag ser upp till, som förebilder inom ridningen. :mad:

Japp och det är då man kommer till den punkten där man väljer att VÅGA skaffa sig andra och bättre förebilder och strunta i vilka tävlingsresultat och vilken framgång dom har nått, för dom bästa ryttarna jag har sett dom tävlar inte eftersom den ridningen som visas på tävling förstör mer än bygger upp.
Framgång på tävlingsbanan innebär inte automatiskt att ryttarna kan rida på ett korrekt och bra sätt , en sak som jag skulle önska att jag insåg tidigare i mitt liv :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ja visst är det stilfullt med ett hopknycklat hästhuvud :angel: :mad:

Rufsan. skrev:
Japp och det är då man kommer till den punkten där man väljer att VÅGA skaffa sig andra och bättre förebilder och strunta i vilka tävlingsresultat och vilken framgång dom har nått, för dom bästa ryttarna jag har sett dom tävlar inte eftersom den ridningen som visas på tävling förstör mer än bygger upp.
Framgång på tävlingsbanan innebär inte automatiskt att ryttarna kan rida på ett korrekt och bra sätt , en sak som jag skulle önska att jag insåg tidigare i mitt liv :crazy:
Men tänk så underbart att du har insett det iaf!!! ;) Det är det många som INTE gör...
:eek:

Jag tror att det är rätt många som INSER det men alla har ju inte möjligheten att rida för/med människor som kan sina saker på rätt sätt. Morr. Tänk på mig, insnöad på en liten kobbe utan möjlghet till annat än tränare som tycker att man ska hålla emooooot. (nu överdirver jag :D)

Lord Owen skrev:
Jag tror att det är rätt många som INSER det men alla har ju inte möjligheten att rida för/med människor som kan sina saker på rätt sätt.

Tycker du?? Jag tycker mest man blir lynchad om man inte tycker någon "kändis" rider bra :crazy:
Hade jag inte haft möjligheten att rida för någon som lär ut "rätt" så hade jag nog hellre tränat själv än att rida och slösa bort pengar för en tränare som lär ut allt det jag är emot.

Jag har nog ingen annan "idol" än Kyra, sen att Briar är jävligt het gör ju inte att ryttaren på hans rygg är det. :devil: :p Men efter en del omstruktureringar i huvudet mitt så har jag börjat ifrågasätta alla ryttare som rider på elit nivå.

Jamen, säg att man inte har möjlighet att rida ALLS om man inte rider på traktens ridskola där de har en pundare till ridlärare?

Fast nu menar jag inte att man skall ifrågasätta alla ryttare på elitnivå bara för att dom rider på elitnivå, det finns bra ryttare där oxå ;)
Men man skall inte svälja allt med hull och hår BARA för att det är en elitryttare som säger det, det finns dåliga ryttare med dåligt träningssätt där oxå ;)

Min hatmening är : H*n vet nog vad h*n gör eftersom h*n rider i eliten :mad: Många slutar tänka själv när dom står framför eller rider för en sådan här person.

Nä rider man på ridskola finns det väl inte så mycket om läraren är dålig förutom att sluta rida där.

Nej det har du ju rätt i. Men jag måste säga som tidigare personer sagt här att det blir svårare och svårare för de som rider rätt att få någon utdelning i eliten, det finns ju bara klantarslen där. Ehum, nu överdriver jag som vanligt, ni får ursäkta jag är sådan.

Men om man nu bara har en ridskola som man KAN rida på och ridläraren där är dålig? Ska man då skita helt i att rida bara för den sakens skull. Mirf.

Böh. Ibland undrar jag om korrekt ridning egentligen existerar, att få en häst att gå i form är ju trots allt något vi människor hittat på för att skona hästens kropp när den gör det onaturliga arbete vi ber den om (=ridningen). Hästarna kanske inte alls vill gå i form, alla som har med hästar att göra vet ju hur mkt de kan göra för människan fast de egentligen inte tycker om det. Men detta är förståss en omöjlig fråga. Så vitt jag vet kan ingen häst svara på detta. Men frågan kvarstår, finns den korrekta ridningen? Det beror ju helt på vad man anser att ridning är och så vidare. Och finns den korrekta formen, allt blir så snurrigt tycker jag. :(

Lord Owen skrev:
Jag tror att det är rätt många som INSER det men alla har ju inte möjligheten att rida för/med människor som kan sina saker på rätt sätt. Morr. Tänk på mig, insnöad på en liten kobbe utan möjlghet till annat än tränare som tycker att man ska hålla emooooot. (nu överdirver jag :D)
Har du prövat Johannisbergs Gård i Saltvik? Om inte, så tycker jag du ska göra det! Det är ju inte så långt ifrån (på samma insnöade kobbe, typ... he he...)!?

*lånar knapp*

det här är den absolut bästa diskussionen bukefalos haft på länge, om inte nånsin!!
dressyr-sidan var superb, precis sånt material jag var ute efter som underlag till en del teori-lektioner.

som western-ryttare har jag dock lite fler synvinklar på samling, om man ser det till "jobba med baken". Dressyren innehåller mycket användbart, men jag delar inte uppfattningen om att hästen sgs ständigt ska jobba "uppåt".
För att det ska bli western av det måste det helt enkelt till andra faktorer också, men enligt mig är variation den bästa träningen. Jag tror helt enkelt inte på westernridningen som ständig "jog i låg form".
Men efter att ha presenterat olika varianter av form, och rörelser som kräver olika mycket samling, för hästen, så ser jag inte på riktigt hur hästen har förstått utbildningen, förrän denne självmant använder sig av de nya kunskaperna om sin kropp.
Den kan följa mina instruktioner med "högsta betyg" under ett dressyr-pass, men om hästen inte automatiskt samlar sig när jag ber om en sväng runt ett träd när vi galopperar i skogen, ja, då har vi ändå ingen riktig användning för det.

Men när hästen tänker och agerar per automatik i situationen, då vet jag vad den har snappat upp på ridbanan. Och ju mer krävande situationen är, desto tydligare blir det på vad hästen/ekipaget verkligen kan, och vad de behöver träna mer på.

vet inte vad detta tillförde diskussionen, haha, jag är nog bara kvällstrött...
men kanske är idén med detta inlägg att försöka få igång dagens moderna hobby-ryttare till att testa sig själva och hästen mer. använda kunskaperna på andra platser än själva klassrummet.

min fundering är hur t.ex. elit-ryttarna i dressyr kan använda sin ridning på annat sätt än just dressyr-banan.

Lina_Olsson skrev:
men kanske är idén med detta inlägg att försöka få igång dagens moderna hobby-ryttare till att testa sig själva och hästen mer. använda kunskaperna på andra platser än själva klassrummet.

min fundering är hur t.ex. elit-ryttarna i dressyr kan använda sin ridning på annat sätt än just dressyr-banan.

:bow: :bow: :bow:

precis.

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
13 204
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 216
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 308
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar