Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Jag gjorde precis det jag skulle. Hästen däremot ägnade sig åt allt annat än han skulle, tror nog inte att han hade mer än en hov i taget i backen under hela programmet. Och det var en del "skolor ovan mark", och han stannade inte innanför staketet hela tiden heller (som bara var vita bommar på marken, så vem kan klandra honom egentligen, han är ju trots allt skolad att hoppa över en bom när han ser den :angel: ).

Låter helt klart som en spännande ritt :p

Var på en föreläsning med Lars-Erik Gällerdal igår som var väldigt trevlig och intressant och det var roligt att få allt man själv tror på inom uppfödning och träning bekräftat. Enda felet med min uppfödning är väl att jag inte har 50% fullblod i hästarna, men man kan ju inte få allt ;)

Idag mådde jag halvknas men bet ihop och gav mig ut på galoppjobb iaf. Jolie fick börja galoppera och sedan efter över 2 km så saktade jag av då hon inte verkade ha några som helst planer på det och då flåsade hon rätt fint, tjockisen :D
Måste verkligen få ner hennes hull nu, allt gräs i hagarna (socker?) gör att hon sväller som en boll fast hon får ganska sparsamt med mat i övrigt. Så nu får jag nog rida mer om jag ska få bort fläsket. Känns ju lite pinsamt att komma på träning med en valross liksom :rofl:

Ersättningsträningen blir med Lars-Erik Gällerdal så det ska bli roligt att vara med på och se hur det blir.

På lördag ska vi på pay and jump och lufta magen lite över hindren ;)

Vad sa han mer om uppfödning då? :) 50% fullblod har jag i båda mina :D

Flip har fått vila tre dagar nu, tror han fått en liten höstförkylning för han hostar lite och är tjock i bakbenen.

Marlin har ju lite semester, inte speciellt rolig sådan då för han dras med envisa hovbölder :( . Vart inne och röntgade idag, nu går han på metacam och nåt annat som vi ska spruta (inte pennicillin för det tål han inte).

Det var mycket om att man skulle vara noga med foder och hur man behandlar hästen som ung, att inte chocka den med tvär avvänjning, glömma bort den på någon lösdrift etc utan att daglig hantering var bra även på lösdrifter och att hästarna ska växa upp i stora hagar med jämnåriga och tränas lätt redan från början genom rörelse. Att man sitter in dem som 2,5-åringar men inte direkt rider in förrän de är 3. Sedan långvila över betessäsongen och lite mer ridning under hösten som 3,5-åringar och sedan vila igen och att man inte siktar alltför hårt på championat utan har det som mål med sin träning och inte pressa hästarna.
Lite sammanfattat så ska man vänta på sin häst och låta den växa klart med rätt sorts träning under tiden.

åh, vilken härlig tråd! :love:

jag är precis hemkommen efter 5 veckor i USA och det riktigt spritter i hela kroppen att komma igång med träningen igen! :bump: på lördag ska jag rida projektet för första gången på 6 veckor.. ska bli intressant! kommer ta en liten ridtur ut, förhoppningsvis hitta ngn vall att rida på! :d

planen är att rida pållen 2 ggr i veckan (han rids av sin ägare övriga dagar), och nu under vintern komma igång att träna för tränare i både dressyr och hoppning. håller just nu på att flytta så nu i början får det bli mest träning hemma. :)

wiiiiee!

Ja jag höll med om ungefär allt han hade att säga på sin föreläsning. Kändes verkligen skönt att fler ser på världen ur min synvinkel ;)

Ja jag tror kanske att FT-folk i regel är mer sunda med sina hästar än de som bara kör en gren kanske?

Min häst var helt död igår, haha. tror hon hade lika mycket träningsvärk som jag hade efter vår 2 km's galopprunda :p
Idag får hon vila och i morgon är det pay and jump. Hoppas träningsvärken gått över då :o

Så är det säkert, kräver ju att hästarna dels är hållbara och bra i skallen. :)

jag var på pay and jump igårkväll, startade halv 10! Är trött idag :P Gick sådär. De hinder vi inte rev hoppade hon som en guuud, men vi rev nog hälften ungefär :grin:

Ja jag höll med om ungefär allt han hade att säga på sin föreläsning. Kändes verkligen skönt att fler ser på världen ur min synvinkel ;)

Haha jag läste "Skönt att se på världen ur min synvinkel"...:angel:
Annars håller jag också med! Ser hellre en sund hästhållning med utevistelse, "sund kost" (dvs inte 17 kg kraftfoder och 2 kg hö per dag)samt att hästarna får tid på sig att hinna smälta det de lär sig och att kroppen hinner med.

KL
Igår funderade jag starkt på om min häst gjort ett könsbyte under natten:angel: Klippte honom i onsdags (för 3:e (!!!!) gången i år), när jag red igår var han galen... Bockade, sparkade mot skänkeln och var allmänt knäpp. Han var som min fuxmärr när hon var brunstig och fällde ungefär...
Så fort jag rörde honom med skänkeln gick han i taket. Dock lugnade han sig något mot slutet, idag blir det en lugn tur i skogen. Så är han förhoppningsvis på bättre humör imorgon när det är dags för dressyrtävling!

ja, har ju skånskt blod i mig så vem vet? ;)
älskar skåne! funderade faktiskt ett tag på att börja plugga i Lund. :) mormor bodde i landskrona så där har man varit om somrarna. mormor gick bort för ett år sedan, men jag kommer alltid åka dit varje år och spendera tid i vackra skåne :love:
får hälsa på er bukare! :bump:

Tack! :D
Hästen i fråga är en 12-årig KWPN-valack. Ägs av min faster. Håller på att flytta ut på landet just nu, bara typ 150 m från stallet! Helt perfekt :love:

Här är en bild på oss.
c905061_.jpg

Han blir en utmaning för mig, men jag gillar utmaningar! :d
imorgon ska vi rida runt på vallen, ska bli såå kul! :bump:

Vad fina ni är, blir spännande att möta er på Näs i vår:)

Själv så har jag just börjat skritta igång min tjockis, vår säsong blev kort pga vrickning i hagen. Så i vinter väntar samma visa som förra året tråkigt nog. Min framtida fthäst (09:a) blir just nu insutten och skrittad korta ritter varvat med löshoppning.

Dvs jag skrittar just nu ihjäl mig:p min stackars arab får följa med på alla hoppträningar och tävlingar, idag debuterade hon på lokal nivå med två felfria rundor. Får trösta mig med att tjockisens skada gör att araben blir intensivutbildad iaf:)

Devisen 'man tager vad man haver' i sin sanna mening :D

Idag har vi varit på pay and jump och red 1 m och 1,10 m. Fick ett lite oturligt pet i 1 m och i 1,10 hade raketbränslet tagit slut och det är ju inte piloten van vid, så innan jag kom på det hann vi få 2 pet men sen började jag rida och framförallt driva på lite och då fick vi 4 jättefina språng varav de hade råkat höjt två ggr på sista hindret så det låg på 1,20 vilket vi klarade med god marginal. :p

Jag är jättenöjd med tanke på att hästen mest vilat i år..

ja, har ju skånskt blod i mig så vem vet? ;)
älskar skåne! funderade faktiskt ett tag på att börja plugga i Lund. :) mormor bodde i landskrona så där har man varit om somrarna. mormor gick bort för ett år sedan, men jag kommer alltid åka dit varje år och spendera tid i vackra skåne :love:
får hälsa på er bukare! :bump:

Gilla på den :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka