Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Sv: Träning under "vintersäsongen", snacktråd

Det handlade om hur man ska hitta sina svagheter som ryttare både beroende på kön och på personliga svagheter. Kvinnor har ju vissa egenskaper som inte män har som gör att vi har svårare med vissa saker och män har andra svagheter. Hon som hade det har skrivit en bok om träning och sånt.
Var mycket bra hur man ska tänka kring hållning och axlarnas position och vad som händer om man gör på olika sätt vid ridningen som t.ex. tittar ner, spänner på fel ställe osv. :)

Så det var inriktat på alla sitsar, även lätt sits.

Senast ändrad:

Det låter som vinterns mål med min inridna 3-åring också :D

Min inte färdiginridna ska bli inriden klart så det går att rida i alla gångarter är tanken. Har en fundering på att skaffa en medhjälpare till honom för att han ska få lite mer tid. Känner igen det där med att inte alltid orka rida flera stycken när det är mörkt o regnigt.. :p
Idag har jag dock varit iväg på laserbehandling med en häst och ridit två andra. Så idag känner jag mig duktig :D

Ja, det är så spännande nu att äntligen vara igång! :D
Det har man väntat på sedan de var såhär små:

PICT5259.jpg

PICT5517red.jpg

PICT7222.jpg

PICT6070.jpg

PICT7160.jpg

Nu blev det visst mer nostalgitripp här, saknar ju föltiden också! Tur att man förhoppningsvis får en ny nästa år :p

Vet inte om jag skrev det, men det är alltså den mörkbruna e.Hip Hop - xx som är igång nu, den gule går och myser med sin dräktiga mamma i hagen :love:

Åh jag funderar ju lite på att lägag Hip Hop på mitt xx-sto, men jag velar som fan, just nu lutar det mer åt Hampton eller eventuellt Chicos Boy. Ni som ft-ryttare, vad hade ni fastnat för för stam hos en ft häst med xx-mamma?

Jag hade definitivt varit intresserad av HipHop-xx unge:D

Annars har jag ju lite förkärlek till Cornetto-xx ungar:p Men han börjar bli gammal f -89, vet inte om han används längre. Det mesta med hoppepappa-xx mamma är rätt intressant iofs...

Va bra! Har bara fått höra att Hip Hop lämnar sämre ben, vilket jag är lite rädd för då det var enda punkten CC fick en 7:a på på fölbedömningen :crazy: men jag kanske är lite väl nojjig??

Min fick en 8a på benen på treårstestet, hans syter e. Robin Z hade en 6a när hon visades.
Han fick kritik för lite veka kotor och stora hovar, men alltså tillräckligt bra i övrigt för att få 8 ändå. Kan ju troligtvis även komma från fullblodet, men har sett fler Hip Hop- avkommor med veka kotor, en såpass att veterinären anmärkte på det vid besiktning.

Så med just fullblod tror jag det finns risk för veka kotor. Utöver det tror jag inte benen blir sämre än genomsnittet.

Tanken med min var ju fälttävlan, men personligen så är jag mer dressyr/ft intresserad än hopp/ft, så jag hade inte tackat nej till något mer dressyrinriktat som de du nämner! Hip Hop kan ju också lämna väldigt trevliga gångarter, men min rör sig väl under genomsnittet även om han har en väldigt fin ridbarhet som jag tror kommer väga upp tillräckligt för fälttävlans-dressyr. Men sedan rör sig ditt fullblodssto betygligt bättre än mamman till min :p

Filmer på min om du vill se:
http://www.youtube.com/user/GabbyOssi#p/u/12/4HVBq90QMf8
http://www.youtube.com/user/GabbyOssi#p/u/11/wCj3AKtH3BA

Tack så hemskt mycket!! Jag blir helt rörd när du säger så :love:

Jag tycker det hade varit roligt att förvärva hennes gångarter, för det är ju lite sällsynt bland fullbloden. CC rör sig trevligt men det tycker jag han pappa oxå gör, och jag vill fortsätta lägga hingstar med bra rörelser på henne. Därför hade det varit jättespännande att prova lägga en gångartshingst på henne, men jag vill samtidigt att han ska kunna hoppa, för vill ingen ha avkomman ska jag ju kunna ha den som ft-häst är tanken :D Därför gillar jag Hampton. Han hoppar trevligt både fram och bak, och genom ryggen.

CC fick kommentaren "ngt långa kotor, i övrigt välbenad" och därför är jag lite rädd för Hip Hops förmåga att nedärva lite veka kotor. Kan ju bli en lite farlig chansning, inga ben - ingen häst liksom :crazy: Z har oxå långa kotor, men det är ju typiskt fullbloden, så en hingst som har lite korta kotor och nedärver bra på benen känns som ngt jag bör satsa på oavsett om det blir hopp eller dressyrhingst. Men jag är ju sååå svag för Hip Hop! Älskar Isac! Han är sååå fin!

ÅÅÅh va fin din kille är!! Ska bli jättekul att följa honom! Härlig galopp!! :love:

Jag ser det såhär,
jag är också mer åt dressyr/ft än hoppning/ft. Men om jag ska rida FT så måste jag ha en häst som kan hoppa. En häst som rör sig superbra men inte kan hoppa har jag ingen nytta av. En häst med trevliga gångarter går att utveckla, jag vill ha en skritt och galopp som är bra. Traven är lättast att förbättra. Galoppen blir ju viktig på flera sätt. Dock ser ju en "snabb fullblodasgalopp i terräng momentet" inte likadan ut som en "fin dressyrgalopp". Så där är det ju lite avvägning...

När jag kika på annonser så tittar jag en gång extra på unghästar med hopp-xx stam. Dressyr-xx stam är helt ok om de är lite äldre och har visat att de kan hoppa. På äldre hästar har stammen egentligen ingen betydelse om det inte är ett sto som jag vill använda i avel längre fram. På unghästar har man ju dock inte så mycket att gå på mer än stam de allra första åren. (och speciellt inte när man bara sitter och ögnar igenom annonser, då är det oftast en intressant stam som man fastnar vid)

Sen är jag väldigt mycket emot att aveln går emot "hopphästar som rör sig som krattor" och "dressyrkanoner som bryter benen när deser en bom":angel:

Hahaha ja det är jag oxå! Jag är ju uppväxt med en morfar som var riktigt hästkarl! Han födde upp ett dressyrsto som slog Amiral i sparbankscupen, paralellt med galopphästar som vann allt och shettisar som sopade banan med de andra på utsällningarna. Han hade verkligen öga för hästar, oavsett inriktning, och jag har lärt mig mycket av honom. Något han sa som verkligen fastnat är:

"En bra häst är en bra häst! En bra häst kan göra allt, sen kan den vara bättre på något, men en bra häst är alltid en bra häst!"

Därför vill jag försöka tänka på det när jag väljer hingst. Det måste vara en allsidig hingst oavsett inriktning. En bra häst är ju faktikst alltid en bra häst!

Jag har ju FT-avel kan man säga, jag siktar iaf på att mina uppfödningar ska kunna göra 'allt'. Började med ett dressyrsto och lade på multitalanghingst med dressyrstam och sedan på den avkomman lade jag på multitalanghingst med hoppstam som själv gått både 150-hopp och GP dressyr.
Nästa föl som jag tillverkar kommer jag nog fortsätta att leta bra multitalanger till.

kl

I lördags var det terrängträning för Ted Velander! Jag hade lagt fram önskemål om att få börja träningen inför 100cm, så vi börjar jobba oss dit och kan starta till våren. kanske rida lite svårare vägar på 90 hinder, eller hoppa något enstaka 100 för att känna hur det känns liksom.

Började med att hoppa fram på lite mini-hinder sedan gav vi oss på banken. Upphopp-nerhopp-ett galoppsprån-räcke på stora delen av banken och det gick så jäkla bra! Lina skötte sig kanon och Ted höjde ribban. Nu red vi upp på låga kortsidan, ner för höga kortsidan sedan-ett språng-och över ett hus. Lina flööög fram! :love: Lilla fina hästen!

Hoppade även över 100-graven, som är rätt mycket läskigare än 90-graven måste jag säga. Det är ju då jag som tycker det eftersom jag har gravskräck, och pga det fick vi två stopp innan Ted sa till mig att RIDA och då flög vi över som vi aldrig gjort annat, och sedan över stora häcken. Därefter följde vattenhindret och här fick vi rida lite olika vägar, inga som helst problem för Lina! ottroligt att hon inte ens ville gå nära vatten när jag fick henne och nu är hon ett riktigt vatten-djur! :)

nästa utmaning var den nya delen på banan där vi hoppade sunken road. Här hade mååånga ekipage stannat under tävlingarna i sommras, men Lina tvekade inte en sekund utan även här gick hon som en dröm och allt stämde!

Avslutningsvis red vi en bana på 1m, började med en rätt rejäl björkoxer, sedan en snäv sväng vidare mot den lilla vedtraven som brukar vara med i 90-klassen. Fortsatte till vattnet, hopapde gula stocken in-vatten-"nya" stocken ut. Stora häcken från andra hållet, vända runt och rida banken och sedan huset, en s-sväng till den lite större oxern vid vägen, en längre galoppsträcka till ett björkräcke och sedan direkt en vänstersväng över dandy-brushen. Allt blev heeelt perfekt! Både jag och Lina sken som solar så glada vi var! Jag ÄLSKAR den här hästen! Hon är så modig och klok, och positiv! Ted var oxå lyrisk! han tyckte vi blivit jätteduktiga och så undrade han hhur många 100-klasser hon gått... eeeh, inga :cool: 4 st 90 har vi startat. Han tyckte vi var lååångt föra många 100 ekipage i terrängen och det känns ju kanon! Är så jäkla stolt över oss båda två! Lilla fina Lina :love:

KL

Vad roligt att höra att det går så bra för alla och att det inte är något fel på motivationen inför vinterträningen! :)

Jag har börjat nytt jobb och har knappt hunnit titta härinne på några veckor, så det var desto roligare att se allas entusiasm!!

Vi är äntligen igång igen efter allehanda sparkskapor och avbitna öron (!) Så på söndag blir det dressyrdebut. Dessvärre kommer vi inte komma ut på en enda riktig hopptävling i år, vilket är synd, men jag hoppas på att kunna vara med i WoW t e x. Vi får se om det fungerar tidsmässigt.

Det ska iallafall bli jättespännande att se hur han reagerar inför dressyrstaket, tysta läktare och "springa fint". Jag har inte har några ambitioner på att göra speciellt bra resultat då vi fortfarande inte har kommit helt underfund med varandra på vissa punkter, varav galoppfattning är den mest centrala ur dressyrtävlingssynpunkt. ;) Annars har han känts väldigt fin, ganska stadig och mindre och mindre vinglig, stora killen.

Nu delar jag med varm hand ut uppgiften: Håll alla tummar ni har för att han är hel en hel vecka till och att vi inte skämmer ut oss totalt på vår debut på söndag !:) Snälla?

Jag håller!

Rebecca: Ja, dom leendena både du o FinaLina hade i lördags gick inte av för hackor!! :D

*KL*

Min vinteruppgift:
Fila på fältsitsen som tydligen suger rejält.....

"Skämmer ut sig" är en fråga om inställning! :) Jag tror på att inte ha orealistiska förväntningar.

Vi debuterade LB:2 i lördags med 51,3%... Får nog inse att vi inte är ett dressyrekipage. :p

Vi tog iaf en grundlig titt på domaren, domarbordet och läktaren. Dressyrstaktet bryr hon sig inte om. Jag får vara nöjd med att hon gick där jag bad henne, trots att hon tvekade att närma sig domarkortsidan.

Vi har många år på oss att finslipa... *intala sig själv*

Men du! Över 50% på debuten tycker jag är bra! Det är bara att jobba vidare i vinter så kommer ni vara dressyr-ess till våren ;)

Quinny: Tror inte alls att den suger :) Det är lite annorlunda än att rida i en lätt hoppsits bara och det vet jag att du kan :)

Det blir mycket nytt för en liten 3-åring såhär i början! :D

I Torsdags red vi lite inne i ridhuset samtidigt som det var ponny-hoppträning. Blev mer social träning än riktig ridning, först var han livrädd för de små lurviga sakerna och tyckte det var extra äckligt när de hoppade precis bakom honom. Ledde honom ett ganska bra tag innan jag hoppade upp, men han vande sig efterhand och till slut brydde han sig bara om de råkade komma galopperande rakt emot honom. Det lär bli att vi rider samtidigt som träningar fler gånger så innan vintern är slut kommer han nog vara förberedd både för hoppträningar och framhoppningar ;)

I Fredags hoppade jag för första gången upp nere vid stallet och red själv upp till ridbanan (inte mer än 500 m dit kanske men det kan finnas tillräckligt med läskigheter på vägen ändå), gick jättebra! :) Korta stunder börjar man känna att han hittar lite självbärighet i galoppen nu, en känsla som definitivt ger mersmak för framtiden :banana:

Och igår red vi ut en liten runda för första gången! Fick med mig en kompis ut som fick låna Flips boxgranne, en 20+ surkärring som inte alls var speciellt pigg på att gå hemifrån, så Flip fick vara draghjälp och ta täten :p Det gjorde han jättebra, stannade inte en enda gång, bara tittade lite snett och tryckte bort om han såg något läskigt. Travade på fint i bra form och avspänd. Även om vi inte fick någon draghjälp direkt tror jag ändå det var bra att vi fick med oss någon ut, hade hade nog varit mer otrygg om han hade varit helt själv.

Vi kan träna ihop :bump: Fast jag har visserligen ingen häst att träna på, och vi har nog omvända problem. Men ändå :p

Marvin: Hejaheja, det går alltid bättre med tiden :D Hoppas jag på iaf som bara har några urdåliga dressyrresultat från några år tillbaka med lilla hästen :angel:

Rebecca: Sanslöst söta var ni :D :bump:

Det blir mycket nytt för en liten 3-åring såhär i början! :D

I Torsdags red vi lite inne i ridhuset samtidigt som det var ponny-hoppträning. Blev mer social träning än riktig ridning, först var han livrädd för de små lurviga sakerna och tyckte det var extra äckligt när de hoppade precis bakom honom. Ledde honom ett ganska bra tag innan jag hoppade upp, men han vande sig efterhand och till slut brydde han sig bara om de råkade komma galopperande rakt emot honom. Det lär bli att vi rider samtidigt som träningar fler gånger så innan vintern är slut kommer han nog vara förberedd både för hoppträningar och framhoppningar ;)

Din 3-åring är duktigare än min 7-åring. Trots att min är ponny :D Fast han är iofs mer rädd för stora bruna än små. Eller iaf alla hästar som antingen är stora eller har mycket energi (kombon är inte bra alls :p). Eller arga ryttare, det är nog nästan värst :eek:

Märks att man bor ute i skogen och knappt tränat i grupp ;)

Appropå det, Rebecca jag hade behövt någon som Lina att träna inför teamchasingen med i framtiden. Typ trava i bredd :angel: Tror hon är precis Tigers smak (läs: som han vågar sig i närheten av ;)). Hon såg glad, snäll och inte sparkig ut och ödslade energin på att springa rakt fram :p Haha!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 721
Senast: monster1
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka