Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Smyger in i tråden med en fråga. Finns det något man kan göra för att trigga de där endorfinerna folk pratar om? Jag har gett mig på lite mer konditionskrävande träning och får bara ångest så fort det blir lite jobbigt. En sån där "alla är idioter och jag vill inte!!" á la hungrig treåring - ångest :crazy: Kan smyga sig in i styrketräningen också men inte alls i samma grad.
 
Smyger in i tråden med en fråga. Finns det något man kan göra för att trigga de där endorfinerna folk pratar om? Jag har gett mig på lite mer konditionskrävande träning och får bara ångest så fort det blir lite jobbigt. En sån där "alla är idioter och jag vill inte!!" á la hungrig treåring - ångest :crazy: Kan smyga sig in i styrketräningen också men inte alls i samma grad.

Hur länge har du tränat? Jag tänker att för mig måste jag komma över tröskeln att jag tycker det är trevligt och inte bara ett måste. För att komma dit behöver jag få in rutin och en hyfsad grundkondis, så det inte bara är tungt med andnöd.
Jag tror många går ut för hårt i början, får andnöd och mjölksyra och aldrig vill dit igen. Då behöver man nog backa i intensitet. Promenera istället för jogga, eller jogga långsamt, eller powerwalka istället för jogga. Allt som höjer pulsen är bra, ju mer van kan blir lättare går det...
 
Smyger in i tråden med en fråga. Finns det något man kan göra för att trigga de där endorfinerna folk pratar om? Jag har gett mig på lite mer konditionskrävande träning och får bara ångest så fort det blir lite jobbigt. En sån där "alla är idioter och jag vill inte!!" á la hungrig treåring - ångest :crazy: Kan smyga sig in i styrketräningen också men inte alls i samma grad.
Har tyvärr inga tips men vill ändå säga att det inte är ovanligt. Under en tuff period i livet försökte jag konditionsträna just för endorfinerna och för att må bättre, men fick omvänt resultat för pulshöjningen triggade ångest :laugh: så otroligt dumt men en fysisk reaktion helt enkelt. Det verkar inte vara helt ovanligt om man läser lite mer än alla "jobba bort din depression" o dyl skitartiklar.
 
Smyger in i tråden med en fråga. Finns det något man kan göra för att trigga de där endorfinerna folk pratar om? Jag har gett mig på lite mer konditionskrävande träning och får bara ångest så fort det blir lite jobbigt. En sån där "alla är idioter och jag vill inte!!" á la hungrig treåring - ångest :crazy: Kan smyga sig in i styrketräningen också men inte alls i samma grad.
När jag började med hård konditionsträning så fick jag också ibland riktiga sådana trotskänslor mitt i - NU VILL JAG INTE MER! Och ibland nästan lite panikkänslor när halva hjärnan ville sluta och andra halvan körde på. Men det var ganska snabbt övergående och resten av upplevelsen var så positiv att det övervägde och fick mig att fortsätta. Nu har jag vant mig på ett annat vis och har insett att en väldigt stor del av konditionsträning handlar om att lära sig att hantera det mentala.
 
Sitter på kontoret med en sån skön känsla i kroppen :) Morgontränade ett rejält helkroppspass med skivstång, duschade och tvättade håret och tog på mina nya mjuka byxor. Har ätit frukost och känner nu hur alla muskler är möra och trötta men det känns ändå piggt liksom!
IMG_8292.jpeg
 
När jag började med hård konditionsträning så fick jag också ibland riktiga sådana trotskänslor mitt i - NU VILL JAG INTE MER! Och ibland nästan lite panikkänslor när halva hjärnan ville sluta och andra halvan körde på. Men det var ganska snabbt övergående och resten av upplevelsen var så positiv att det övervägde och fick mig att fortsätta. Nu har jag vant mig på ett annat vis och har insett att en väldigt stor del av konditionsträning handlar om att lära sig att hantera det mentala.

Så är det. Man måste pressa sig över tröskeln för att komma över den. Jag springer knappast intervaller för att det är kul, utan för att det är bra om man vill öka sin uthållighet. Jag tjurar också ihop när jag blir för trött, men då har hag ju iaf gjort mer än inget tänker jag, även om jag inte mentalt fixar att ta ut mig maximalt så är ju 80 % bättre än inget.
Bäst tycker jag om längre pass i sakta mak. Men för att dom ska bli ännu trivsammare tänker jag att intervallerna gör sitt jobb.

Å andra sidan har man olika mål. Man kan få bra endorfin av trevliga skogspromenader också. Det har jag ägnat mig åt i flera månader då jag hade träningsförbud och när jag började om var grundkondisen ändå rätt bra.
 
Sitter på kontoret med en sån skön känsla i kroppen :) Morgontränade ett rejält helkroppspass med skivstång, duschade och tvättade håret och tog på mina nya mjuka byxor. Har ätit frukost och känner nu hur alla muskler är möra och trötta men det känns ändå piggt liksom!
Visa bifogad fil 117169
Ja ja nämen det där blev man ju inte direkt mindre träningssugen av! Härligt! :love:
 
Simmade i onsdags för första gången på jättelänge, det var skönt! Cyklat också och idag sprungit! Shit vilket väder, kunde haft linne och shorts!

Det känns fortsatt bra peppar peppar, men jag har nog ändå tänkt om gällande Trail30 under vasaloppsveckan tror jag... kör kanske hellre trail10 + försöker få ihop ett lag igen tror jag!
Det skiljer ändå 5 veckor sen till LL30, dem kan jag behöva för att komma upp i distans och det loppet är viktigare.
 
Så är det. Man måste pressa sig över tröskeln för att komma över den. Jag springer knappast intervaller för att det är kul, utan för att det är bra om man vill öka sin uthållighet. Jag tjurar också ihop när jag blir för trött, men då har hag ju iaf gjort mer än inget tänker jag, även om jag inte mentalt fixar att ta ut mig maximalt så är ju 80 % bättre än inget.
Bäst tycker jag om längre pass i sakta mak. Men för att dom ska bli ännu trivsammare tänker jag att intervallerna gör sitt jobb.

Å andra sidan har man olika mål. Man kan få bra endorfin av trevliga skogspromenader också. Det har jag ägnat mig åt i flera månader då jag hade träningsförbud och när jag började om var grundkondisen ändå rätt bra.
Nej, det är märkligt det där att det är en träningssak att kunna ta ut sig. Ju mer man tränar desto mer ökar förmågan. Men gå in i vägen och ta slut så att säga kan man ju göra oavsett vilken nivå man är på.

Ja, det finns absolut andra sätt att få endorfiner än att köra hård konditionsträning. Just nu, när solen och vårvärmen äntligen har kommit här i Skåne så finns det inget bättre än en riktigt lugn tur i skogen, gärna på nya stigar. 😍
 
Nej, det är märkligt det där att det är en träningssak att kunna ta ut sig. Ju mer man tränar desto mer ökar förmågan. Men gå in i vägen och ta slut så att säga kan man ju göra oavsett vilken nivå man är på.

Ja, det finns absolut andra sätt att få endorfiner än att köra hård konditionsträning. Just nu, när solen och vårvärmen äntligen har kommit här i Skåne så finns det inget bättre än en riktigt lugn tur i skogen, gärna på nya stigar. 😍

Avundsjuk på att kunna springa I skogen. Här är det asfalt som gäller då det är snö i skogen men bara värdelös snö som inte håller att gå eller åka skidor på, i vägrenen är snö som smälter och slaskar ner vägarna. Grusvägar är leriga. Så less på den obefintliga årstiden vår här uppe.
 
Ingen träning att tala om den här veckan, förutom när jag sprang runt hinderbana med yngsta barnet på ryggen. Däremot har jag träningsvärk i mest hela överkroppen idag efter att ha byggt ihop en studsmatta igår 😂 de där jäkla fjädrarna, när man är själv dessutom. Händerna är helt förstörda.
 
Fick med mig dottern ut på en löprunda för första gången. Hon. Är 7år och vi fick ihop 3.5km med paus varje km för lite lek. 🙂

Valt att skippa Tough Viking i morgon, även om det kändes sjukt bra i axlarna idag 😁

Jag, blev en hel del armgång, någon gång ska jag lära mig mer än singlar i pull-upsen.

Dotter, så sjukt duktig idag.
 
Tillbaka på gymmet! Blev nästan 1,5 vecka vila för jag är oförmögen att läsa mitt eget schema 🤠 men det blev nog rätt bra ändå om än inte som planerat. Körde 12-10-8 på 40-50% av 1RM i alla baslyft, med fokus på teknik. Böjen känns fortsatt superstabil, i marken fokuserade jag på att engagera latsen och trycka ifrån med benen snarare än att dra upp stången, och i bänken provade jag att flytta in händerna nästan 15 cm, pricka högre på bröstet med stången, och skjuta ut armbågarna mer. Vingligt och ovant men tror det kan bli bra! Har fortfarande lite gnällig axel men i detta läget kändes det inte alls, dock blev jag snabbt varse när tekniken föll 🥴 tror det är en snabb volymökning tillsammans med mitt jäkla jobb som blivit för mycket, känns som impingement i typ rotatorcuffen 🥲 det är så irriterande för det kan göra ont typ när jag sträcker mig uppåt för att klättra upp i loket, när jag bromsar, bär jobbväskan osv, men inte varje gång och hela tiden så det är svårt att veta hur jag ska undvika det, bromsa är ju typ 70% av min arbetsdag 🙃 ska backa ordentligt i vikten i bänkpressen och försöka nöta in den här nya tekniken nån vecka, och vara försiktig på jobbet, hjälper det inte har min vc en fysioavdelning 1,5 minut hemifrån. Glad att vara tillbaka i alla fall!
 
Varit ute på långpromenad i det fantastiska vädret idag så skönt! Var ute i drygt fem timmar men aktiv promenad var ca 3,5 timme. Blev mat vid ett tillfälle och fika på vägen. Tycker man ska ha balans i tillvaron så jag kan dela med mig av fikan. Ljuvligt god tårta med jordgubbar en försmak av sommaren 😍 Detta kan också vara hälsa :D

IMG_20230422_151252950_HDR.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 565
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 758
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp