Träning och hälsa del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våren är på väg och energin kommer med den. Igår fick jag feeling och tog en liten löprunda och sen till gymmet och körde ett rörlighetspass. Idag blev det ett cage-pass med mycket flås och bara kroppsviktsövningar. Sen körde jag lats/pullupsövningar efter passet. Så härligt att träningsenergin är tillbaks.
 
Ni som kommit tillbaka efter ett längre uppehåll, hur har ni hittat motivationen för att göra ”svag-jobbet” i början?
För ett år sen sprang jag min första mil, kände mig stark och i kanske mitt livs form. Sen blev jag gravid och till slut i princip sängliggande.. och nu känns det så tungt att ta sig tillbaka! Kroppen är en annan och jag är 20 kg tyngre, på min redan rätt tunga kropp.
Jag har testat Mammapower på Friskis några gånger men cirkelträning med kroppsviktsövningar är väl kanske inte riktigt min grej, men samtidigt kan jag inte vara med på HIIT/functional fitness-passen pga alldeles för ur form - jag skulle köra ihjäl mig. Och att gå vagnspromenader är så otroligt tråkigt, även om jag inser att det hade varit Steg 1 för att komma tillbaka till löpningen.

Jag inser ju att det bara är att sätta igång ändå, men det känns såå tråkigt! (Men har ändå bokat mig på ett Mammapowerpass imorgon.)
 
Ni som kommit tillbaka efter ett längre uppehåll, hur har ni hittat motivationen för att göra ”svag-jobbet” i början?
För ett år sen sprang jag min första mil, kände mig stark och i kanske mitt livs form. Sen blev jag gravid och till slut i princip sängliggande.. och nu känns det så tungt att ta sig tillbaka! Kroppen är en annan och jag är 20 kg tyngre, på min redan rätt tunga kropp.
Jag har testat Mammapower på Friskis några gånger men cirkelträning med kroppsviktsövningar är väl kanske inte riktigt min grej, men samtidigt kan jag inte vara med på HIIT/functional fitness-passen pga alldeles för ur form - jag skulle köra ihjäl mig. Och att gå vagnspromenader är så otroligt tråkigt, även om jag inser att det hade varit Steg 1 för att komma tillbaka till löpningen.

Jag inser ju att det bara är att sätta igång ändå, men det känns såå tråkigt! (Men har ändå bokat mig på ett Mammapowerpass imorgon.)
Det är sjukt svårt att "börja om". För mig innebär det att bestämma mig för x antal pass i veckan, boka in passen och plåga mig igenom dom. Tills dess att det blir kul igen och går automatiskt. 😅
 
Jag är tillbaka från min långa resa och har just läst ikapp tråden, så ni är säkert en del som fått notiser på tre veckor gamla inlägg :D

Jag höll mig relativt aktiv när jag var borta men hade definitivt kunnat göra mer. Planen var dock att ha en riktig njutresa med så lite regler och krav som möjligt, och eftersom träningslusten inte smög sig på särskilt ofta så blev det som det blev. Skyller lite på värmen också, bara att existera var jobbigt nog emellanåt! :p

Ja ja, två löprundor, två vandringar, ett pass yoga och ett pass styrka blev det under de veckor vi var borta i alla fall. En hel del steg utöver det, framförallt sista veckan då vi bytte land och promenerade runt i New York och Washington DC.

Dagens dag har mest gått ut på att överleva första arbetsdagen på 4,5 veckor, men eftersom det är så fint väder släpade vi oss ut på två promenader à 20-30 minuter vardera. Imorgon ska jag rida och på torsdag blir det comeback på gymmet tror jag minsann. Tänker sedan att jag ska få in ännu ett pass ridning samt lite simträning resten av veckan. :)
 
Vilodag idag efter passet igår, men har ändå gått drygt en mil. Blev utan bil och var ju tvungen ta mig hem och till jobbet... får se hur jag känner mig imorron, om jag är redo gör ett joggingpass eller om jag skjuter det till torsdag...
 
Jag har haft en slapp månad efter Vasan med väldigt sporadisk träning. Men har funderat på nytt mål för jag behöver verkligen något att sikta mot för att motivera mig till träning. Något typ av lopp blir det efter sommaren. Lidingö ligger bra till, men halva distansen då.
Men nu så har jag istället börjat med projekt runstreak! Känns som att det kan passa mig för det är sådana typer av utmaningar som motiverar mig att få träningen gjord. Ska också bli spännande att se vad det ger för effekt.

Målet är 20 minuter men minimigränsen en engelsk mil är också ok när det kniper. Hittills är två dagar avklarade och det är väl också en streak om än liten :D
 
Jag tränar på med mina tre styrkepass inkl rörlighet per vecka och har sen några veckor tillbaka börjat springa med hundarna en dag i veckan. Har hittills loggat 12 pass i april och är väldigt nöjd.

Känner mig lite allmänt sliten då jag inte mår helt bra men är ändå skönt att ha träningen och jag försöker vara snäll mot mig själv.
 
Red igår och idag blev det ett kort bröstpass på gymmet. Det kändes sådär, ville egentligen köra bänk men de var alla upptagna. Bättre än inget dock!

Efter det ut på en tung men härlig löptur. Ikväll ska vi visst klättra i typ 3 timmar 🤪

61BDB4DD-C7B0-4E7F-B77F-CA452AA4F0F0.jpeg
 
Jag är tillbaka från min långa resa och har just läst ikapp tråden, så ni är säkert en del som fått notiser på tre veckor gamla inlägg :D

Jag höll mig relativt aktiv när jag var borta men hade definitivt kunnat göra mer. Planen var dock att ha en riktig njutresa med så lite regler och krav som möjligt, och eftersom träningslusten inte smög sig på särskilt ofta så blev det som det blev. Skyller lite på värmen också, bara att existera var jobbigt nog emellanåt! :p

Ja ja, två löprundor, två vandringar, ett pass yoga och ett pass styrka blev det under de veckor vi var borta i alla fall. En hel del steg utöver det, framförallt sista veckan då vi bytte land och promenerade runt i New York och Washington DC.

Dagens dag har mest gått ut på att överleva första arbetsdagen på 4,5 veckor, men eftersom det är så fint väder släpade vi oss ut på två promenader à 20-30 minuter vardera. Imorgon ska jag rida och på torsdag blir det comeback på gymmet tror jag minsann. Tänker sedan att jag ska få in ännu ett pass ridning samt lite simträning resten av veckan. :)
Äsch, jag glömde ju surfingen! Tre surflektioner blev det också minsann, fy jäklar vad utmanande det är för axlar och ryggmusklerna! Men väldigt roligt (och läskigt)!
 
Fick precis höra att mitt gamla crossfitgym ska slå igen, så där rök planen om att någonsin återuppta mitt medlemskap där :( Med den vetskapen känns det både bättre och sämre att jag slutade när jag gjorde, men framförallt tycker jag synd om dem då det var ett himla härligt gäng - både ägare, instruktörer och medlemmar. Känns svårt att tänka sig att de ska börja träna någon annanstans nu! Jag blev också väldigt överraskad då jag trodde att det gick väldigt bra för dem. Det kom massor av nya medlemmar förra året, men jag antar att det också var fler som gjorde som jag och slutade när allt annat blev så dyrt.

Ja ja, nu kan jag ju ge upp den idén i alla fall. Skönt på sätt och vis, men jag saknar verkligen crossfit som träningsform!
 
Ni som kommit tillbaka efter ett längre uppehåll, hur har ni hittat motivationen för att göra ”svag-jobbet” i början?
För ett år sen sprang jag min första mil, kände mig stark och i kanske mitt livs form. Sen blev jag gravid och till slut i princip sängliggande.. och nu känns det så tungt att ta sig tillbaka! Kroppen är en annan och jag är 20 kg tyngre, på min redan rätt tunga kropp.
Jag har testat Mammapower på Friskis några gånger men cirkelträning med kroppsviktsövningar är väl kanske inte riktigt min grej, men samtidigt kan jag inte vara med på HIIT/functional fitness-passen pga alldeles för ur form - jag skulle köra ihjäl mig. Och att gå vagnspromenader är så otroligt tråkigt, även om jag inser att det hade varit Steg 1 för att komma tillbaka till löpningen.

Jag inser ju att det bara är att sätta igång ändå, men det känns såå tråkigt! (Men har ändå bokat mig på ett Mammapowerpass imorgon.)
Tyvärr är väl svaret att det ”bara” är att börja. Jag har fått börja om igen efter graviditet två gånger och det är bra segt men underbart när jag väl kommit igång ordentligt!

Promenader är superbra för grundkonditionen. Utöver det, börja med att sätta rutinen. Dvs träna dina 2-3 pass eller vad du nu bestämmer dig för. Det viktiga är inte VAD du gör exakt utan ATT du gör.
 
Haft en vilovecka men var tillbaka på gymmet idag. Behövde köra lugnt utan stora yviga rörelser så det blev bara maskiner och hantlar, helkroppspass. Passade på att slå lite diverse reps-PB och körde enligt devisen ”välj en vikt och kör tills det bränner” :D
 
Ni som kommit tillbaka efter ett längre uppehåll, hur har ni hittat motivationen för att göra ”svag-jobbet” i början?
För ett år sen sprang jag min första mil, kände mig stark och i kanske mitt livs form. Sen blev jag gravid och till slut i princip sängliggande.. och nu känns det så tungt att ta sig tillbaka! Kroppen är en annan och jag är 20 kg tyngre, på min redan rätt tunga kropp.
Jag har testat Mammapower på Friskis några gånger men cirkelträning med kroppsviktsövningar är väl kanske inte riktigt min grej, men samtidigt kan jag inte vara med på HIIT/functional fitness-passen pga alldeles för ur form - jag skulle köra ihjäl mig. Och att gå vagnspromenader är så otroligt tråkigt, även om jag inser att det hade varit Steg 1 för att komma tillbaka till löpningen.

Jag inser ju att det bara är att sätta igång ändå, men det känns såå tråkigt! (Men har ändå bokat mig på ett Mammapowerpass imorgon.)

Jag var i mitt livs bästa form innan barn nr 4. Sen kom en högriskgraviditet med aktivitetsförbud och slutligen sängliggandes på sjukhus. Vägen tillbaka var mammamage-övningar i korta pass med endast teknik till att börja med och korta promenader. Sen utökade jag allt successivt utifrån kroppens respons (var även mitt 4e kejsarsnitt).

Var på god väg tillbaka i min träning när jag separerade i höstas, sen dess har träningen nästintill helt fallit ur av andra skäl. Snart dags igen att koppla på träningen efter långt uppehåll dvs lägre vikter, teknik och få in rutinen igen. Uppehåll hit eller dit oroar inte mig alls, jag har tränat sedan hösten 2016 och vant mig vid att det ser ut så ibland.
 
Min kropp är helt förvirrad efter alla nattflyg och byten av tidszoner på senaste, så jag lyckades inte somna förrän vid 4 i morse och kände mig alltså mer än lovligt groggy idag. Bara att ta mig igenom arbetsdagen var en plåga. Att köra bil för första gången på 2 månader (på vänster sida dessutom) med den uppladdningen kändes inte särskilt ansvarsfullt, så jag bokade om ridningen till imorgon istället. Kände dock att jag ändå ville göra något med kroppen och samtidigt njuta av den soliga kvällen, så jag tog en kort joggingtur i parken och stannade vid en bänk där jag gjorde 3 rundor med 20 reps av kliv upp på en bänk, benböj samt armhävningar mot samma bänk. Sedan promenerade jag hem. Superskönt men jag blev lite illamående och yr bara av detta, så det var nog rätt beslut att inte ge mig ut på några större äventyr just ikväll. Hoppas på bättre sömn i natt!
 
Joggade igår enligt schemat. Långsamt pass och det var tur för det är värdelöst före nu, halvkass snöslask och is. Hatar den här perioden av "vinter" som är oanvändbar snömässigt, inget skidföre, ingen snö som bär att gå på, ingen vår... Bara slask och skit i flera veckor.
 
Har nu officiellt nosat på 80kg i knäböj 🤩
Mot bänk, men ÄNDÅ! Hade till och med några reps kvar i tanken (tror jag).
Har nog klarat det ett tag om jag bara vågat, men det är fan mentalt lite läskigt med squats 😅

Taggad på att prova utan bänk nästa gång!

B150C343-BFEC-42B8-8D45-BC9B076F7D94.jpeg
 
Ni som kommit tillbaka efter ett längre uppehåll, hur har ni hittat motivationen för att göra ”svag-jobbet” i början?
För ett år sen sprang jag min första mil, kände mig stark och i kanske mitt livs form. Sen blev jag gravid och till slut i princip sängliggande.. och nu känns det så tungt att ta sig tillbaka! Kroppen är en annan och jag är 20 kg tyngre, på min redan rätt tunga kropp.
Jag har testat Mammapower på Friskis några gånger men cirkelträning med kroppsviktsövningar är väl kanske inte riktigt min grej, men samtidigt kan jag inte vara med på HIIT/functional fitness-passen pga alldeles för ur form - jag skulle köra ihjäl mig. Och att gå vagnspromenader är så otroligt tråkigt, även om jag inser att det hade varit Steg 1 för att komma tillbaka till löpningen.

Jag inser ju att det bara är att sätta igång ändå, men det känns såå tråkigt! (Men har ändå bokat mig på ett Mammapowerpass imorgon.)
Det är nog att bestämma sig som gäller. Börja smått, all träning är bättre än ingen träning. Jag gillar ju att springa intervaller, det funkar för alla nivåer, det spelar ingen roll hur snabbt man springer eller lunkar, bara man anstränger sig. Och det går hyfsat snabbt och man behöver inget mer än sig själv och ett par skor :) En klocka är ju iofs också bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
647
· Visningar
18 558
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 463
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 675
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd pratar vi om allt från yoga och promenader till crossfit och maratonlöpning. Alla är välkomna, helt oavsett...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
75 754
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp