Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En okunnig fråga om att tvätta träningskläder.
Jag talade med en bekant på gymmet som sa att om du tvättar dina svettiga kläder direkt efter träningen, innan svetten torkat, så behöver du inte tvätta på lika hög temperatur än om du lägger kläderna i tvättkorgen och svetten torkar in ett dygn eller mer innan din tvätt.
Stod och kände mig halvkorkad. Svett som svett var min första tanke... eller? ÄR intorkad svett svårare och tvätta ur från träningskläder (=60 grader) jämfört med precis nyinsvettade träningskläder som dumpas direkt i maskinen (=40 grader)?
Hens logik var ungefär som med fläckar - tvättar du direkt så har fläcken inte hunnit torka in och fastna i tyget.
Det absolut viktigaste är att inte låta kläderna ligga fuktiga i tvättkorgen, då bakterierna då förökar sig och den lukten går i princip aldrig ur. Har du kläder i syntet är det bra att tvätta dem så snart du kan efter träningen då bakterier trivs bättre på syntet än bomull, lin, och ull. Lin, bomull, och ull kan du låta torka och ligga väldigt länge innan du tvättar dem utan problem, men syntet har större risk att hålla fukta kvar. Bakterierna som orsakar svettlukt dör icke i 40 och de flesta knappt i 60 heller, utan det är över 70 c som behövs för att ta kål på dem. Det är alltså inte så mycket en fråga om huruvida bakterier och lukt 'sköljs ur' direkt, utan en fråga om ökad bakterietillväxt över tid, där fukt spelar större roll än tid.En okunnig fråga om att tvätta träningskläder.
Jag talade med en bekant på gymmet som sa att om du tvättar dina svettiga kläder direkt efter träningen, innan svetten torkat, så behöver du inte tvätta på lika hög temperatur än om du lägger kläderna i tvättkorgen och svetten torkar in ett dygn eller mer innan din tvätt.
Stod och kände mig halvkorkad. Svett som svett var min första tanke... eller? ÄR intorkad svett svårare och tvätta ur från träningskläder (=60 grader) jämfört med precis nyinsvettade träningskläder som dumpas direkt i maskinen (=40 grader)?
Hens logik var ungefär som med fläckar - tvättar du direkt så har fläcken inte hunnit torka in och fastna i tyget.
Jag vet inte jag, mer pa liknande tema sa larde jag mig att i Polo sa doppar de trans, graman och andra ladergrejer direkt i en hink med vatten sa fort de tar av dem efter matcher, med forklaring att det blir mycket lattare att gora rent ladret om svetten inte torkat in.. Kanske ar samma logik?
De har ju en poäng. Det är lättare att tvätta bort svett från läder om man torkar med lädertvål direkt. Då får du inte de där vita svettränderna som måste gnuggas bort och lädret hinner inte bli stelt.
Men jag har aldrig hört om att doppa i vatten...?
Rekommendationen är oftast för att syntettyger lätt blir noppiga eller förlorar stretch vid upprepad tvätt vid högre temp, men de flesta kläder klarar egentligen mer än 30c, men tillverkaren avskriver sig ansvaret helt enkelt.Det här med tvätt av träningskläder har jag också tänkt mycket på! Jag har lagt märke till att flera tillverkare rekommenderar att man aldrig tvättar kläderna i mer än 30 grader, men det känns lite äckligt på något vis tycker jag. Förmodligen bara en dum fix idé jag har Mina brukar få gå i 40 och någon gång ibland får de åka med i en 60-graders. Brukar försöka låta dem torka innan jag lägger dem i tvättkorgen, men nog har jag slarvat någon gång och då märks det direkt att de luktar ofräscht även efter en tvätt (det brukar dock försvinna om jag kör dem en omgång till).
Aha! Ja jag tänkte just det, att det förmodligen berodde mer på att de vill undvika slitage och därmed klagomål.Rekommendationen är oftast för att syntettyger lätt blir noppiga eller förlorar stretch vid upprepad tvätt vid högre temp, men de flesta kläder klarar egentligen mer än 30c, men tillverkaren avskriver sig ansvaret helt enkelt.
Jag tvättar alltid träningskläder i 40 grader och de känns alltid fräscha efter tvätt. Har bara träningskläder i syntet och tvärtom nåt svar här ovan tycker jag bomullskläder blir sunkiga om man svettas i dem (de tar ju dessutom sån tid att torka). Har dessutom märkt skillnad på syntet och syntet, ofta får man vad man betalar för. Hänger alltid upp mina träningskläder direkt jag tar av mig dem, även om de känns torra.Tack alla för tvättsvar! ...jag vill gärna undvika höga temperaturer om möjligt, utan att träningskläderna ska bli sunkiga. Men försöker hålla mig till 60 grader då. Tycker aldrig att något luktar men jag har sällan fuktig tvätt liggande särskilt länge heller.
Nej, alltså, jag blir galen. Bara lite träning igår och så kunde jag inte sova på hela natten trots lugnande. Vad är det som sätts igång i min kropp när jag får upp lite flås? Är ju helt sjukt. Har dock inte ont i precis hela kroppen men är ju verkligen inte på topp idag. Blä.
Spelar inte någon roll vilken tid på dygnet jag tränar, det blir alltid så här. Jag misstänker att jag redan har så mycket stresshormoner i kroppen att tillskottet under träning blir för högt och att det sedan inte sjunker på 24-48 timmar av någon oförklarlig anledning. Träning ska ju egentligen hjälpa mot stress men det fysiska håller i sig för mig långt, långt efteråt.Vilken tid på dygnet tränar Du? Jag har en kompis som måste träna på morgonen då hon får ett sånt endorfinpåslag att hon inte kommer ner i varv på ett par-tre timmar.
Jag tvättar alla mina träningskläder på "snabben", 15 minuter på 20 grader. Det tar ca 5 år för dem att börja lukta lite unket svettigt... Så... kanske?En okunnig fråga om att tvätta träningskläder.