Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst borde man kunna köra ett lugnt strechyoga pass på typ 20-30 minuter fast man har feber? Tänker att det ju inte är något som höjer pulsen utan jätte lugnt. Får sysselsätta mig med det, träna korta pass med hundarna och gå lugna promenader. Vissa stunder mår jag ganska dåligt och känner av febern och huvudvärken och är trött och svag och kan knappt gå upp ur soffan eller sitta upp och sen ibland känner jag mig ganska pigg.

Det är i dom piggare stunderna jag blir rastlös och vill göra massor av saker. Jag är super duper dålig på att vila och ta det lugnt. Testade att ta tempen i en pigg fas men jag hade feber då också. Så jag är ju inte frisk fast jag är rastlös.
Om du känner att du orkar så gör det. Pressa dig inte att göra något du inte orkar och avbryt direkt om du blir yr eller känner av hjärtat. Och viktigast, var snäll mot dig själv och klappa om dig själv för det du klarar, straffa inte dig själv för det du inte klarar.

Covid är en jäkla skit. Jag känner igen mycket av vad du skriver från hur min chef har det, som också varit sjuk. Fast hon kan inte träna alls.
 
När jag har feber orkar jag absolut ingenting och skulle aldrig tänka tanken på varken yoga eller promenader utan bara sova. Jag gör det jag måste med djur och barn när jag har feber, inget annat.
Jo min kropp vill mest vila det känner jag tydligt, men huvudet tycker det är tråkigt eftersom jag är van vid att vara igång hela tiden. Har dock insett att det inte finns ork för yoga mer än några övningar som lugnar mig och att jag bara kommer klara det som hundarna verkligen behöver. Sen blir det att bara ligga i soffan. Blir så frustrerad bara, har ju min skräckupplevelse från i vintras när jag hade feber i 97 dagar och det blev vardagen, normaltillståndet och att det var ett måste att pressa mig mer än jag borde för att orka ta hand om hundarna och städa och sånt. Men så ska det ju inte vara. Men så var det.

Hoppas det inte är en lika långdragen sak igen, men det borde egentligen vara helt osannolikt. Förhoppningsvis går det över idag eller imorgon så jag kan gå på vår sista freestylekurs tillfälle.
 
Om du känner att du orkar så gör det. Pressa dig inte att göra något du inte orkar och avbryt direkt om du blir yr eller känner av hjärtat. Och viktigast, var snäll mot dig själv och klappa om dig själv för det du klarar, straffa inte dig själv för det du inte klarar.

Covid är en jäkla skit. Jag känner igen mycket av vad du skriver från hur min chef har det, som också varit sjuk. Fast hon kan inte träna alls.
Jag vet inte om det blir yoga, tänker kanske köra några övningar som hjälper mig hantera ångesten. Men just nu är det soffläge som gäller. Kommer inte pressa alls, gör det som känns bra.

Som jag skrev tidigare är jag sjukt rädd att åka på något så långdraget som mina 97 dagar med feber i vintras och under våren.
 
Jahapp och där pajade jag kvällens träningsplaner, skulle sprungit med barnen i dubbelvagnen eftersom jag är själv hemma och måste ha med dem om det ska bli nåt. Tro på fan att jag köttar in kockkniven rakt in i mjukdelarna mellan tumme och pekfinger, 3cm brett och ca 2cm djupt rakt in. Full spetta ner ner till vc och sy 3stygn, fick träningsförbud idag eftersom det blödde som fan rent ut sagt och det blöder trots att det är sytt.
Bajs.
Så ikväll blir det ett glas vin istället.
 
Hur vet ni när ni ska sluta springa? Hur mycket ni ska pressa er? Jag brukar springa tills jag blir trött, har nu lagt in 30 sekunder lugnt löptempo eller power walk när det känns som stopp och då klarar jag mer sen. Kan göra så flera gånger så jag vet inte hur mycket det är rimligt att köra på. Jag blir ju trött och varm, kommer upp i högintensiv eller högre i puls men känner ändå att jag skulle klara att springa mer men vet inte när det är rimligt att sluta, hur trött man ska vara för att sluta springa. Brukar sätta upp en distans jag vill klara.

I styrkan känner jag det så väl, där blir jag så trött att det inte finns någon tvekan, kör så musklerna skakar och bränner och det inte går mer. Men tar sällan ut mig lika mycket på löpningen även om jag blir jätte, jätte trött.

Hur vet ni när ni sprungit tillräckligt?
Jag brukar börja med en plan i huvudet, ibland kommer planen veckan innan och ibland medan jag snörar på mig skorna. Det kan vara x tid, x distans, jaga x känsla, springa av sig frustration, backar, intervaller, trail, grus, asfalt, snö mm. Sedan anpassar jag mig efter hur kroppen känns. Känns kroppen dåligt kanske det är bättre att begränsa sig till 30 minuter lugn jogg.

Vissa pass blir det ju så att man tar ut sig fullständigt (men jag gör det jättesällan - iom att jag har en knepig hjärna, är rädd att träningen ska bli negativ)
Brukar tänka att ingen löprunda är bortkastad. Även en 12 minuters löprunda där man kommer på att njae i dag är nog kroppen lite för kantig/mår jag lite sämre/har jag inte lust är en löprunda och värd lika mycket som ett stenhårt intervallpass. Mängdträning där man inte tar ut sig alls är ju även det värdefullt :)
 
Jag brukar börja med en plan i huvudet, ibland kommer planen veckan innan och ibland medan jag snörar på mig skorna. Det kan vara x tid, x distans, jaga x känsla, springa av sig frustration, backar, intervaller, trail, grus, asfalt, snö mm. Sedan anpassar jag mig efter hur kroppen känns. Känns kroppen dåligt kanske det är bättre att begränsa sig till 30 minuter lugn jogg.

Vissa pass blir det ju så att man tar ut sig fullständigt (men jag gör det jättesällan - iom att jag har en knepig hjärna, är rädd att träningen ska bli negativ)
Brukar tänka att ingen löprunda är bortkastad. Även en 12 minuters löprunda där man kommer på att njae i dag är nog kroppen lite för kantig/mår jag lite sämre/har jag inte lust är en löprunda och värd lika mycket som ett stenhårt intervallpass. Mängdträning där man inte tar ut sig alls är ju även det värdefullt :)
Det låter som en bra inställning, jag har förr pressat mig tills jag svimmat flertalet gånger och i förrgår var jag så låg i blodsocker efter träningen att jag inte kunde se ordentligt, försökte se siffrorna på en digital skärm men det var helt omöjligt att se något. Såg bara vitt.

Det är bland annat därför jag inte vet när jag ska sluta för jag vill få upp uthållighet och öka distansen men är rädd att bli dålig. Strävar mot hållbar träning, har inte svimmat på länge men vill inte heller riskera det. Så vill pressa för utveckling men inte över gränsen. Det är därför jag är så intresserad av veta när man ska sluta.
 
Det låter som en bra inställning, jag har förr pressat mig tills jag svimmat flertalet gånger och i förrgår var jag så låg i blodsocker efter träningen att jag inte kunde se ordentligt, försökte se siffrorna på en digital skärm men det var helt omöjligt att se något. Såg bara vitt.

Det är bland annat därför jag inte vet när jag ska sluta för jag vill få upp uthållighet och öka distansen men är rädd att bli dålig. Strävar mot hållbar träning, har inte svimmat på länge men vill inte heller riskera det. Så vill pressa för utveckling men inte över gränsen. Det är därför jag är så intresserad av veta när man ska sluta.
Kan du köpa ett schema eller göra ett eget schema?
En vanlig "regel" är att man inte ska öka distansen med mer än 10%/vecka. Du kanske kan begränsa dig genom att räkna ut maxdistansen du får springa varje vecka?
Om du vill träna hållbart kan du ju minska de 10%en till 8-9%. :)
 
Kan du köpa ett schema eller göra ett eget schema?
En vanlig "regel" är att man inte ska öka distansen med mer än 10%/vecka. Du kanske kan begränsa dig genom att räkna ut maxdistansen du får springa varje vecka?
Om du vill träna hållbart kan du ju minska de 10%en till 8-9%. :)
Ja det kan jag göra, jag hade satt som mål 0,5 km per vecka som ökning men har fått kämp så mycket med andningen nu. Ska räkna ut efter dom tipsen du gav. Tack
 
Härligt med lite mål med träningen!!

Det är ett jäkla pusslande att få ihop det med barn och familjeliv/jobb och allt annat som ska göras har jag märkt..
Drömmen är ju att få tillbaks toppformen man hade innan barnen (2014-15 för min del. Har aldrig varit så stark som då!)
Är inne i ett bra flyt jag med och har börjat träna mot halvmaror och Lidingöloppet nästa år.
Löpningen går skitbra förutom att jag är för tung.. Känner av det i fötterna och det retar mej! Är också i stort sett på samma tider och springer som innan barnen (2min ifrån på milen), tänker att jag blir snabb som vinden när kilona är borta :rofl:
Bara man lyckas trassla sej ur fika och fulätarträsket..
Jag har ingen ambition att komma tillbaka till min tidigare form, eftersom jag inte har samma tid att lägga, utan mitt enda mål nu är att slå det där perset och visa att jag fortfarande kan 😊 Sen kanske det väcker en massa nya ambitioner när/om jag klarar det. Det vore roligt med fler halvmaror. Vilken/vilka ska du springa?
 
Jag har ingen ambition att komma tillbaka till min tidigare form, eftersom jag inte har samma tid att lägga, utan mitt enda mål nu är att slå det där perset och visa att jag fortfarande kan 😊 Sen kanske det väcker en massa nya ambitioner när/om jag klarar det. Det vore roligt med fler halvmaror. Vilken/vilka ska du springa?
Om Gbg varvet är väl det som står först och sen hade jag tänkt helsingborg på hösten. Tror inte jag har möjlighet till att köra mer än dom två, men tänker att det håller motivationen uppe att ett är till våren och ett på hösten. Sen tänkte jag köra nåt 10k lopp som kul motion.
Få tillbaks toppformen kan vara en utopi eftersom jag gymmade rätt mkt och det finns det icke tid till även om jag skulle vilja. Löparformen borde dock gå att få till:p
 
Fortfarande feber och huvudvärk och till och från hosta. Har kurs imorgon i freestyle och vill så gärna gå men det lär inte bli av. Ingen träning idag eller imorgon heller. Får öva på att vila som jag inte är så förtjust i men orkar inte mer än lugna promenader och att ligga i soffan. Ska spela lite keyboard om jag orkar sitta upp.
 
Jag har precis klarat av vecka 2 av 13 på mitt träningsprogram. Idag var det intervaller i målfart plus korta fartintervaller. Det kändes oväntat bra. Appen verkar nöjd och indikatorn för hur sannolikt det är att jag ska nå mitt mål är nästan på max. Men det är ju 11 veckors träning kvar att ta sig igenom 😊 I morgon ska jag försöka få till ett corepass. Nästa löppass är på tisdag.
 
Jag är så taggad på träning nu när jag fått en ortopedtid och förhoppningsvis får hjälp med vad som felar i ryggen! Fick lite av en nytändning efter det och har kört på lite hårdare de senaste passen och det är ju underbart! Känner av ryggen, det gör jag varje dag, men det har ändå varit helt okej!

Förra veckan fick jag ihop tre styrkepass och det är det jag helst vill. Några ridpass och promenad varje dag också. Igår tävlade jag ena hästen och när jag kom hem gick jag ner till gymmet :p Idag blir det bara promenad. Kroppen behöver återhämta sig efter helgen.
 
Fortfarande sjuk, läste att immuniteten mot corona bara räcker 6 månader och det är 8 månader sen jag blev sjuk i mars. Lite orolig att ha åkt på det igen så går det inte över på en eller några dagar funderar jag på att testa mig. Missar all träning men går promenader men det är så himla tråkigt med det här med att inte få träffa folk och inte handla och inte träna. Jag tänker att det nog inte är Corona men reglerna finns ju för symtomen och det har jag ju några.
 
Fortfarande sjuk, läste att immuniteten mot corona bara räcker 6 månader och det är 8 månader sen jag blev sjuk i mars. Lite orolig att ha åkt på det igen så går det inte över på en eller några dagar funderar jag på att testa mig. Missar all träning men går promenader men det är så himla tråkigt med det här med att inte få träffa folk och inte handla och inte träna. Jag tänker att det nog inte är Corona men reglerna finns ju för symtomen och det har jag ju några.
Stackars dig! Hoppas verkligen att du inte är smittad på nytt! Det vore ju helt overkligt. Hoppas att det är ngn annan infektion så att det inte är efterdyningar av coronan som gör det. Hur mga dagar har du haft feber nu?
 
Jag har haft tre veckor med i princip träningsuppehåll. Har haft en helt ohållbar arbetssituation. Så jag vågade inte anstränga kroppen med träning också.

Nu börjar det bli bättre arbetsmässigt så efter att ha sprungit en kort och lugn testrunda i lördags så körde jag idag ett ganska så mjukt tröskelpass. Kändes inte som att jag hade tappat ngt direkt. Gav rejäl mersmak!

Och ÄNTLIGEN ska jag snart få springa ett riktigt lopp!! Jag längtar sååååå efter att få stå där på startlinjen och vara omringad av en massa likasinnade! Det är ju så jäkla kul!! Så nu hoppas jag bara att jag håller mig frisk och skadefri så att jag kan komma till start! Loppet är dock ett traillopp och det är ju def inte min starka sida. Så jag kommer inte ha ngn förhoppning om bra prestation utan ska bara NJUTA!
 
Efter snart en månad av seg mailkonversation beträffande den trasig spinningcykeln så kom i dag äntligen reservdelen! Sjukt taggad på ett svettigt pass ikväll!
Så har de glömt att skicka med en avdrager så det är helt omöjligt att byta vevarmen :banghead::banghead::banghead: ser fram mot att fortsätta monologen med agenturen!

Den här måndagen var nog illa redan som den var :crazy:
 
Jag sprang i förrgår för första gången på länge. Första km var hemsk men sen gick det fint och mådde tipptopp efteråt. Då var jag jättesugen på att springa igen. Sen var planen att springa igen idag och nu sitter jag här och drar mig för det. Så skriver det här så att jag måste ta mig ut 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 674
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 607
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp