Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sprang i förrgår för första gången på länge. Första km var hemsk men sen gick det fint och mådde tipptopp efteråt. Då var jag jättesugen på att springa igen. Sen var planen att springa igen idag och nu sitter jag här och drar mig för det. Så skriver det här så att jag måste ta mig ut 😅
Heja heja! :banana:
 
Här är en till som sprungit för första gången på länge! Målet var 2 km, det slutade med att jag sprang 3,5. Hade lätt kunnat mala på till 4 km, och säkert 5 också. Känns sjukt bra att veta att jag ändå är i så pass "god" (med mina mått mätt) löpform trots att det är både 6 och 7 veckor sedan jag var ute och sprang senast. Väldigt nöjd med mig själv, på flera plan! :bump:
 
Skulle sprungit ikväll men familjelivet kom emellan, aja så är det ibland. Nu ligger jag dock och ångrar att jag inte sprang men jag vet att jag har skitsvårt att somna när jag springer sent och jag hade typ kommit in nu så nä.. Det fick va till imorgon.

Har anmält mej till ett ”virtuellt” 10k lopp den 31/10. Lite kul morot!
 
Jag dansade "på riktigt" för första gången på ett par veckor. Så fruktansvärt stel och tung jag kände mig, gick verkligen trögt och kom aldrig riktigt in i "jag flyger"-känslan som jag brukar ha. Men jag fick aldrig ont och det bådar ju gott. Avslutade med lång stretching och hoppas nu att jag får sova gott i natt och återhämta mig ordentligt.
 
Stackars dig! Hoppas verkligen att du inte är smittad på nytt! Det vore ju helt overkligt. Hoppas att det är ngn annan infektion så att det inte är efterdyningar av coronan som gör det. Hur mga dagar har du haft feber nu?
Jag ska ta Covid test idag. Det började skrämmande likt som sist. Upplevde onormal trötthet från och med förra tisdagen och sen i torsdags kom febern, huvudvärken och snuvan. Så har haft feber 6 dagar nu. Inte så länge men vill veta om det är Covid. Febern går upp och ner som sist också. Så man får upp hoppet om att det går åt rätt håll och sen stiger den igen. Idag har jag hemsk huvudvärk och är såååå trött.

Det är när man är sjuk som hundlivet eller som förr hästlivet tär lite på en. Absolut att ens älskade djur är värda det men alla promenader är inte roliga när man är sjuk. Blir korta och lugna rundor idag.

Hoppas så mycket att det bara är någon mild infektion. Tror man får svar 2 dagar efter Covid testet så på torsdag eller fredag vet jag men jag hoppas vara frisk till dess.
 
Inte mycket rapporter härifrån, jag hade en superbra träningsvecka förrförra veckan, sen blev vi förkylda hela familjen förra veckan. Igår körde jag första passet efter förkylningen, lite överkroppsträning hemma i vardagsrummet tillsammans med barn, inte så effektivt med andra ord ;)
 
Jag har haft tre veckor med i princip träningsuppehåll. Har haft en helt ohållbar arbetssituation. Så jag vågade inte anstränga kroppen med träning också.

Nu börjar det bli bättre arbetsmässigt så efter att ha sprungit en kort och lugn testrunda i lördags så körde jag idag ett ganska så mjukt tröskelpass. Kändes inte som att jag hade tappat ngt direkt. Gav rejäl mersmak!

Och ÄNTLIGEN ska jag snart få springa ett riktigt lopp!! Jag längtar sååååå efter att få stå där på startlinjen och vara omringad av en massa likasinnade! Det är ju så jäkla kul!! Så nu hoppas jag bara att jag håller mig frisk och skadefri så att jag kan komma till start! Loppet är dock ett traillopp och det är ju def inte min starka sida. Så jag kommer inte ha ngn förhoppning om bra prestation utan ska bara NJUTA!
När är loppet? Härligt att du är igång igen!
 
I söndags blev det långpass trots att jag bara planerat att kolla upp en loop infor Sthlm Loop som jag ska springa virtuellt den 24e. Jag sprang rätt långsamt och planlöst inne i naturreservatet och tittade på hösten och lyssnade på podd. Det var faktiskt supermysigt.

I går ridlektion som hette duga.
Resultat: Känner mig som en säck potatismos och vill bara sova. 😅
 
Träningen för min del den här veckan är att träna på att ta det lugnt. Var iväg och lämnade Covid prov och bara att sitta upp i bilen gjorde mig dålig. Varierar att ligga i soffan och att gå på korta rundor, sitter nästan aldrig upp fast man egentligen ska det, mamma påminde mig idag om att jag måste sitta upp ibland, Men jag är så trött. Promenerat 1 timme uppdelat på korta rundor som knappt klarats av och ska ut på en kortis vid åtta. Vill bara ligga i soffan. Men mest bli frisk och orka gå långpromenader och träna styrka med nya schemat och min löpning.

Hur lång tid tar det innan prestationen sänks? Tänker både i löpning och styrka. Vill inte tappa allt:crazy:
 
Jag passade på att träna idag igen, är hemma själv med barn onsdag och torsdag så då blir det svårt att få till. Ben och mage stod på agendan idag, det kändes bra och jag kunde öka i flera övningar :) Bra kontakt i både lår, rumpa och mage :up:
 
Träningen för min del den här veckan är att träna på att ta det lugnt. Var iväg och lämnade Covid prov och bara att sitta upp i bilen gjorde mig dålig. Varierar att ligga i soffan och att gå på korta rundor, sitter nästan aldrig upp fast man egentligen ska det, mamma påminde mig idag om att jag måste sitta upp ibland, Men jag är så trött. Promenerat 1 timme uppdelat på korta rundor som knappt klarats av och ska ut på en kortis vid åtta. Vill bara ligga i soffan. Men mest bli frisk och orka gå långpromenader och träna styrka med nya schemat och min löpning.

Hur lång tid tar det innan prestationen sänks? Tänker både i löpning och styrka. Vill inte tappa allt:crazy:
Jag tycker nog att du inte ska promenera alls. Du behöver vila just nu och din kropp försöker tala om det.
Förstår om du inte vill "tappa allt" men i det här läget bryter du snarare ner dig och gör så att vägen tillbaka blir svårare om du promenerar. Om det vill sig illa får du permanenta skador.

Visst är det trist att "tappa allt". Men i bland gör man det, och då är det bara att börja om igen. Jag ska inte säga att det inte är hela världen - för det suger verkligen och man kan känna sig misslyckad och allt det där.

Jag ska ge dig samma råd min pappa gav mig när jag hade panik över att tappa allt. Han är alltså 57 år gammal och har löptränat och styrketränat sedan han var 14:
Du kommer tappa allt, flera gånger i ditt liv. Det är bara att acceptera. Det som är viktigast är att fatta att man ska vila, och låta sig tappa allt, när man på något sätt är sjuk. Ofta går man mest back på att hetsa och tvinga sig när vila är vad man borde göra.
Du kommer att komma tillbaka och ta tillbaka allt. Det kommer vara enklare andra gången eftersom du dels nu är visare av erfarenhet och de misstag du gjort hittills, och dels har du kvar muskelminnet och hjärnans minne av vad du kan prestera - Det kommer att gå fortare och enklare.

Hoppas du tar detta på rätt sätt. Jag vet att det är trist, men för din egen skull ... :heart
 
Jag började veckan med att pass på gymet igår innan kvällsjobb 😊 Axelpressar, marklyft och flåsig cirkel med bland annat svingar, böj o raka mark med kettlebell. Pressarna var sega men marklyften stabila och avslutande cirkeln hade jag riktigt bra tryck o energi så avslutade på topp ändå! Snart uppe och reppar på kroppsvikt i marklyft vilket är lite ”baseline” för mig typ. Tar drygt 1/2 kroppsvikten i bänkpress och 1/3 i axelpress just nu så ändå ganska stabilt 😄 Maxa har jag inte provat på länge men funderar på att köra en maxningsrunda efter detta programmet är klart om någon månad!
 
Var det inte @Voeux som funderade länge tights för ett tag sen som inte gav världens cameltoe eller hur var det? 😅 Jag har iallafall köpt ett par nya tights nu som inte har den klassiska sömnen mitt i utan dom är perfekta:up:
 
Jag tycker nog att du inte ska promenera alls. Du behöver vila just nu och din kropp försöker tala om det.
Förstår om du inte vill "tappa allt" men i det här läget bryter du snarare ner dig och gör så att vägen tillbaka blir svårare om du promenerar. Om det vill sig illa får du permanenta skador.

Visst är det trist att "tappa allt". Men i bland gör man det, och då är det bara att börja om igen. Jag ska inte säga att det inte är hela världen - för det suger verkligen och man kan känna sig misslyckad och allt det där.

Jag ska ge dig samma råd min pappa gav mig när jag hade panik över att tappa allt. Han är alltså 57 år gammal och har löptränat och styrketränat sedan han var 14:
Du kommer tappa allt, flera gånger i ditt liv. Det är bara att acceptera. Det som är viktigast är att fatta att man ska vila, och låta sig tappa allt, när man på något sätt är sjuk. Ofta går man mest back på att hetsa och tvinga sig när vila är vad man borde göra.
Du kommer att komma tillbaka och ta tillbaka allt. Det kommer vara enklare andra gången eftersom du dels nu är visare av erfarenhet och de misstag du gjort hittills, och dels har du kvar muskelminnet och hjärnans minne av vad du kan prestera - Det kommer att gå fortare och enklare.

Hoppas du tar detta på rätt sätt. Jag vet att det är trist, men för din egen skull ... :heart
Det där håller jag verkligen med om när det gäller träningen, att få en acceptans för att det går upp och ner. Tack för påminnelsen :heart Sen jag var tonåring dvs i 16 år nu och blev allvarligt sjuk har träningen kommit och gått i perioder när det gått att träna och när det varit träningsförbud i flera år i rad så det har blivit så för mig som älskar att träna att jag ser på träningen som en liten guldklimp jag måste hålla i hårt.

Mina promenader betydet mycket för mig och mitt mående och jag vill fortsätta ha dom så länge det går. Nu är det ibland så att jag inte borde gå som när jag är väldigt sjuk men jag har inte så mycket val, alla jobbar och hundarna måste ut. Minimerar promenaderna till deras basbehov. Tänker att korta promenader faktiskt inte är så farligt om man inte är jätte sjuk. Utan bra att röra på sig och komma ut. Och jag är inte jätte sjuk nu, redan på väg mot det bättre.:banana:
 
Det där håller jag verkligen med om när det gäller träningen, att få en acceptans för att det går upp och ner. Tack för påminnelsen :heart Sen jag var tonåring dvs i 16 år nu och blev allvarligt sjuk har träningen kommit och gått i perioder när det gått att träna och när det varit träningsförbud i flera år i rad så det har blivit så för mig som älskar att träna att jag ser på träningen som en liten guldklimp jag måste hålla i hårt.

Mina promenader betydet mycket för mig och mitt mående och jag vill fortsätta ha dom så länge det går. Nu är det ibland så att jag inte borde gå som när jag är väldigt sjuk men jag har inte så mycket val, alla jobbar och hundarna måste ut. Minimerar promenaderna till deras basbehov. Tänker att korta promenader faktiskt inte är så farligt om man inte är jätte sjuk. Utan bra att röra på sig och komma ut. Och jag är inte jätte sjuk nu, redan på väg mot det bättre.:banana:
Tror det är en bra påminnelse att få i bland. Jag kan känna att jag kommer tappa allt och måste börja om och allt suger och vad är det för mening då. Ibland tvinga mig själv till en löprunda "för då tappar jag mindre". Men det är så dumt i vissa fall. :):heart
 
Igår körde jag nog det hårdaste passet på hela året! Så himla skönt! Jag tog bort en övning som jag hade i min planering för jag tyckte ryggen fått jobbat nog mycket en bit in i passet. Stretchade noga och körde massagepistolen på ryggen en stund innan jag gick och la mig och jag har inte mer ont än vanligt idag! Såå skönt!

Idag blir det promenad bara. Ska gå med hästen, som varje dag, och så ska jag lägga spår och gå spår med hunden så jag lär väl samla mina steg iallafall :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
652
· Visningar
18 677
Senast: clusia
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 607
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 467
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 682
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp