Jag vill inte trigga någonting hos dig, känner du så så bara strunta i att svara.
Räknas även matens ingredienser som separata delar vilka ingår i de sex sakerna per dag? Är alltså bröd, smör och ost = tre saker. Eller är brödet uppdelat i sina ingredienser - mjöl, vatten, jäst, etc?
Jag tänker att även om du inte gillar separata matvaror (ex nektarin / lök / svarta bönor) - går det ändå att äta dem som ingrediens i en måltid? Ex havregrynsgröt med hackad nektarin, och böngryta med potatis?
Så länge du får i dig varierade måltider så måste du ju inte äta enskilda saker du inte gillar. Om du inte vill laga mat så är micromat och konservmat inte så himla dåliga alternativ en period.
Triggar inte alls men är så komplicerat att förklara hur min hjärna fungerar. Klarar inte att blanda saker så om jag mot all förmodan lagar mat så ligger allt åtskilt på tallriken, pasta för sig, bönor i en egen hög och en annan hög med grönsaker. Så grytor och såser och sånt gillar jag inte, då måste jag äta en sak i taget i blandningen t.ex. all broccoli först och sen alla bönor osv. Tar lång tid.
Det är inte det att jag inte vill laga mat, eller till viss del kanske för det är så tråkigt, men jag tycker ju inget förutom dom här få sakerna är gott och annat får inte godkänt av olika anledningar. Provar och testar mig fram för att försöka utöka alternativen.
Har kontakt med dietist när jag vill så det är bra, vi jobbar utifrån mig, finns ju matschema och liknande men med min problematik fungerar standardschemana inte så vi gör egna. Vi har känt varandra i ca 10 år och har periodvis pratat 1-2 ggr i veckan. Tack vare henne så får jag näringsdrycker på recept. Haft det i långa perioder enda sen 2007. Då för att gå upp i vikt men det är definitivt inte målet nu men min kropp behöver någon vettig näring när jag är så aktiv och det kan jag inte ge den utan dom .
Hörde av mig till dietisten och fick hem fler snabbt. Här i vår region betalar man bara 230 kr för 90 stycken näringsdrycker om man får dom på recept. På apoteket kostar dom ju ca 100 kr för 4 stycken och jag vill ha lite specialare som inte finns där. Jätte bra att det alternativet finns, då lägger jag in dom där det annars inte hade blivit något eller där alternativet var något med för lite näring. Har bara två sorters näringsdrycker som jag gillar så det blir inte heller så stor variation men å andra sidan innehåller dom allt jag behöver.
Blir inte så varierade måltider och jag vet inte om det beror på maten, stress, dålig sömn, fysiska aktiviteter eller något annat men mensen hoppade över hela augusti, det var 7 veckor sen förra gången. Sen den kom tillbaka förr hösten har den varit punktlig och precis enligt schemat, nu kom den inte alls.
Blir det så för er också? Att mensen hoppar över hela månader?