Träning & hälsa del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Slog gräs i fyra timmar i förmiddags, och sen har jag varit alldeles darrig i armarna resten av dagen:D Lite trist att jag fick lite ont i knät mot slutet, men antar att jag slarvat med hållningen så det fått ta mer av vridningen än vad det skulle. Nu måste jag bara komma på hur jag ska träna andra sidan för att väga upp mot denna ensidiga träningsform...
Väldigt cool träningsform måste jag säga, men jag förstår att den är svår att variera!
 
Även jag har trillat av den där träningsvagnen den sista veckan. Senaste träningspasset var i lördags och sedan dess har det varit väldigt svårt att hitta energi, motivation och till viss del även tid att träna. Mycket vardagsmotion i form av cykling och promenader har det dock blivit. Är inne på mina sista dagar i Sverige nu vilket brukar innebära en massa saker att göra och personer att träffa, och samtidigt har första jobbveckan efter semestern tagit hårdare på mig än väntat. Jag är helt slut, trots att jag inte har haft överdrivet mycket att göra jobbmässigt!

Har nu bestämt mig för att lägga träningen åt sidan helt tills jag åker tillbaka till Skottland på onsdag, det blir lättast så för min lilla hjärna. Sen väntar 14 dagars total isolering, då jag alltså inte ens får lov att gå ut på en promenad, så då lär jag både behöva och vilja träna en väldig massa i hemmagymmet för att inte bli helt galen :laugh:
Får man inte lämna hemmet alls på 14 dagar? Tänker med mathandling och sånt? Jag blev helt tokig av min karantän i vintras våras. Speciellt på slutet när energin kom tillbaka och jag ville och orkade göra saker. Hade ju feber i 97 dagar så det blev 99 dagar i karantän.
 
Väldigt cool träningsform måste jag säga, men jag förstår att den är svår att variera!
Tack, visst är det? :D Jag tycker det är väldigt skönt, meditativt på ett sätt samtidigt som jag ser att det gör nytta. Slår bara ca två hektar per sommar, mer hinner jag inte med för hand, men det är faktiskt en riktigt bra träningsform. Tränar hela kroppen, även om ena sidan får ta i lite mer när gräset är tjockt, och bränner en herrans massa kcal enligt min pulsmätare. Bra hållning får en också, om en gör rätt.

Gör styrketräning för motsatt sida, men även om jag tar tyngre vikt där så blir det inte riktigt samma sak. Men lite sidoplanka, sneda chins (heter säkert något fancy egentligen), och vridning med vikter gör ändå en del.
 
Blir ändå lite imponerad av mig själv när jag är på gymet kl 6 innan jobbet som igår 😁 Riktigt samma tryck i musklerna är det ju inte men helt ok iaf så det blev ett godkänt styrkepass på en timme 👍
Så då är två pass loggade även denna vecka och nästa vecka blir sista veckan i Fas 1 av Hållfast kropp-programmet!
Goaste övningen igår var 3x8 tunga sumomarklyft med kettlebells (2x24 kg), fick sjukt bra kontakt med baksida lår och rumpa 👌👌
 
Igår var en dålig träningsdag. Jag promenerade visserligen lite mer än 1,3 mil men löpningen gick inte alls, astman krånglade så otroligt redan från början men efter 16 minuter blev det som ett lock i halsen och jag fick inte ner luft och det gick inte att svälja saliven och benen ville inte springa mer utan strejkade så jag var helt enkelt tvungen att ge upp. Surt, hade planerat för mycket mer än så.

Tror det kan ha varit lite överansträngning innan som var boven i dramat. Tränat rätt mycket i veckan så idag blir det långpromenad för mig själv faktiskt, vill inte ha sällskap om nu inte någon hör av sig och verkligen vill utan vill gå en sväng med en pod i öronen och slippa vara social. Tänker mig yoga nu innan frukost eller på förmiddagen och sen eventuellt lite hemmaträning med min pilatesboll, mina kettlebells och träningsband, har flera sorters band, både vanliga raka och loops och med olika motstånd. Har ett mini gym här hemma :D Men ingen hård träning på gymmet utan en lugn dag så jag kan vila och sen prestera igen, tror min kropp vill det.
 
Ska iväg på först crosschallenge och sedan RMP direkt efter. Hardcore förmiddag! Men ibland behöver man en utmaning också. :bump:

På kvällen ska jag iväg på räkfrossa med västerbottenpaj och grejer så jag kan kickstarta igång förbränningen nu för att ta hand om alla gottigheter sedan. :D
 
Jag tränar 5-6 dagar i veckan och brukar se till att variera med 3-4 löppass och 1-2 (i princip alltid 2) styrkepass. Om jag springer två/tre dagar i rad så märker jag att jag inte alltid hunnit återhämta mig helt. Ibland går två dagar i rad bra och ibland inte. Lite svårt att se mönstret för när det kommer gå bra eller dåligt. Ibland måste det ju bli två dagar i rad rent planeringsmässigt för att få in passen. Vill ju träna så det är tråkigt om kropp och knopp inte är överens. Går som sagt bra ibland så är tråkigt att skippa pass när det skulle kunna gå jätte, jätte bra. Hur lägger ni som också tränar 5-6 dagar eller mindre med för den delen upp det? Gör ni samma saker flera dagar i rad eller olika? Jag försöker med varannan dag styrka och löpning och 1 vilodag, ibland blir det 2 vilodagar.

Vad räknar ni som vila och återhämtning från träningen? Hur mycket fysisk aktivitet har ni på vilodagar? Bara vardagsmotion eller lugnare aktiviteter?
 
Hur lägger ni som också tränar 5-6 dagar eller mindre med för den delen upp det? Gör ni samma saker flera dagar i rad eller olika? Jag försöker med varannan dag styrka och löpning och 1 vilodag, ibland blir det 2 vilodagar.

Vad räknar ni som vila och återhämtning från träningen? Hur mycket fysisk aktivitet har ni på vilodagar? Bara vardagsmotion eller lugnare aktiviteter?

Efter vad jag lärt mig så är återhämtningen minst lika viktig som själva träningen. Den stora frågan är hur mycket återhämtning man behöver och det är nog individuellt och beroende på hur livet och mående är i övrigt (stress, mat, sömn etc).

Själv så styrketränar jag tre dagar i veckan och kör yoga 4-6 dagar i veckan. Yogan är inte speciellt tung styrkemässigt utan jag fokuserar främst rörlighet, balans och kroppskontroll. Jag kan lägga tre styrkepass efter varandra men jag tränar aldrig samma muskelgrupp två dagar i rad.

Nu är det inte aktuellt för mig, men ett upplägg som jag tycker verkar trevligt om man vill köra samma muskelgrupp flera gånger i veckan är att variera intensiteten på dem. Dvs köra ett tungt pass, ett måttligt och ett lätt. Eller ett tungt och ett lätt. Då får du träningen och rörelsevanan men du minskar risken att gå sönder. Senast häromdagen tjatade PTn på mig att träning inte måste vara blytung varje gång. Man behöver inte ta ut sig fullständigt för att få effekt.
 
Efter vad jag lärt mig så är återhämtningen minst lika viktig som själva träningen. Den stora frågan är hur mycket återhämtning man behöver och det är nog individuellt och beroende på hur livet och mående är i övrigt (stress, mat, sömn etc).

Själv så styrketränar jag tre dagar i veckan och kör yoga 4-6 dagar i veckan. Yogan är inte speciellt tung styrkemässigt utan jag fokuserar främst rörlighet, balans och kroppskontroll. Jag kan lägga tre styrkepass efter varandra men jag tränar aldrig samma muskelgrupp två dagar i rad.

Nu är det inte aktuellt för mig, men ett upplägg som jag tycker verkar trevligt om man vill köra samma muskelgrupp flera gånger i veckan är att variera intensiteten på dem. Dvs köra ett tungt pass, ett måttligt och ett lätt. Eller ett tungt och ett lätt. Då får du träningen och rörelsevanan men du minskar risken att gå sönder. Senast häromdagen tjatade PTn på mig att träning inte måste vara blytung varje gång. Man behöver inte ta ut sig fullständigt för att få effekt.
Eftersom jag bara tränar styrka 2 ggr vill jag få med helkropp under båda passen. Kör maskiner plus pilatesboll och kettlebells just nu. Min bror som är suverän på styrka ska hjälpa mig lägga upp ett träningsschema med fria vikter på tisdag för just nu är det inte optimalt som jag tränar nu och inte så roligt. Visst har jag kunnat öka vikten på ett par moment men vill ut från maskinerna och se mer resultat.

Hmm, ja min återhämtning kan definitivt vara påverkad av sömnbrist. Vaknar mellan 1 och 5 varje natt, oftast ett par timmar innan 5. Idag vaknade jag vid fyra. Jag har svårt att hitta saker jag tycker är goda att äta, med rätt konsistens och smak. Kan vara hungrig men inte ha något jag vill äta. Provat i princip allt jag tyckt om tidigare men det går inte att äta det. Har bara 3 saker jag kan äta plus päron, vindruvor och banan, så 6 saker totalt. Lite begränsande och inte så varierat . Men får fylla på med mycket av dom sakerna jag klarar att äta.
 
Vad räknar ni som vila och återhämtning från träningen? Hur mycket fysisk aktivitet har ni på vilodagar? Bara vardagsmotion eller lugnare aktiviteter?

Jag försöker att variera träningspassen, både för att få in olika muskelgrupper och för att inte fastna i cardio - kör normalt varannandag med styrka första dagen, cardio andra dagen, osv. En eller två vilodagar i veckan, då jag antingen bara har vardagsrörelse eller kanske ett lugnt yogapass för att få in stretch och andningsfokus men inget som höjer pulsen eller gör mig svettig.
 
Jag har svårt att hitta saker jag tycker är goda att äta, med rätt konsistens och smak. Kan vara hungrig men inte ha något jag vill äta. Provat i princip allt jag tyckt om tidigare men det går inte att äta det. Har bara 3 saker jag kan äta plus päron, vindruvor och banan, så 6 saker totalt. Lite begränsande och inte så varierat . Men får fylla på med mycket av dom sakerna jag klarar att äta.

Är matsvårigheterna nya? Håller du vikten? Upplever du några svårigheter att tugga eller svälja? Hosta efter måltid? Att vara så begränsad i kosten låter inte bra.

/Logopeden
 
Är matsvårigheterna nya? Håller du vikten? Upplever du några svårigheter att tugga eller svälja? Hosta efter måltid? Att vara så begränsad i kosten låter inte bra.

/Logopeden
Jag väger mig inte just nu, gick upp otroligt mycket i vintras när jag hade Corona så jag behöver gå ner i vikt men det är inte prio ett så jag vet inte riktigt. Vill få till bra matrutiner. Ja jag får hosta både när jag äter och dricker, framförallt när jag dricker.

Mina matproblem beror till viss del på min autism. Får ett väldigt selektivt ätande, klarar en sak ett par veckor och sen från en dag till en annan så klarar jag inte att äta det längre, det tar totalstopp och jag mår illa och får spotta ut mat som jag älskade dagen innan. Och det går bara inte att äta det igen Och får jag t.ex. en äcklig nektarin så kan jag inte äta någon mer nektarin igen fast det kanske bara var just den det var fel på.

Inget nytt att jag är så selektiv men brukar kanske ha något mer än 6 saker att äta varje dag om och om igen. Har näringsdrycker som en av dom saker jag äter för att få i mig det kroppen behöver. Förr tog jag dom för att inte gå ner i vikt och/eller för att gå upp i vikt. Nu har jag ju motsatt problem med vikten men utan näringsdrycker skulle jag gå miste om mineraler och vitaminer och alla näringsämnen,har svårt att få in grunderna med protein och fett annars också. Så bra komplement. Men annars är matvanorna bedrövliga, gillar inte heller att laga mat så blir ingen varm/lagad mat alls. Det jag håller noga i är regelbundenheten. Där är jag som skalman med matklocka. Skulle behöva få i mig mycket större variation och jag kan knappt tro att jag skriver det men vissa dagar skulle jag nog behöva mer mat överlag. Ibland som idag när jag varit vaken sen 4 har jag ätit dubbelt mot vad jag brukar, som att kroppen bara skriker efter mat någon gång i veckan. Äter ju så klart varje dag men mängden varierar.

Men gillar inte heller att vara så där mätt, jag vill vara neutral och varken hungrig eller mätt så äter ofta men lite varje gång.

Det känns inget bra dom dagarna när jag är så hungrig och det blir jag av sömnbrist och om jag fått i mig lite för lite några dagar.
 
Cyklade 40 minuter idag i backig terräng, men efteråt så kände jag mig pigg och dansade en timme. Borde jag inte gjort. Nu har jag ont i benen och är helt slut. Min kropp hänger inte med min entusiasm alltid:banghead:
 
Låter precis som för mig
Det är bedrövligt! Jag hoppas att när jag slutar ligga på underskott i kcal (har en 10-15 kg kvar) så ska det bli bättre, men vi får se.

Läste för övrigt ditt inlägg ovan. Måste vara skitjobbigt att ha så begränsad och oförutsägbar diet, känner verkligen med dig.
 
Jag väger mig inte just nu, gick upp otroligt mycket i vintras när jag hade Corona så jag behöver gå ner i vikt men det är inte prio ett så jag vet inte riktigt. Vill få till bra matrutiner. Ja jag får hosta både när jag äter och dricker, framförallt när jag dricker.

Mina matproblem beror till viss del på min autism. Får ett väldigt selektivt ätande, klarar en sak ett par veckor och sen från en dag till en annan så klarar jag inte att äta det längre, det tar totalstopp och jag mår illa och får spotta ut mat som jag älskade dagen innan. Och det går bara inte att äta det igen Och får jag t.ex. en äcklig nektarin så kan jag inte äta någon mer nektarin igen fast det kanske bara var just den det var fel på.

Inget nytt att jag är så selektiv men brukar kanske ha något mer än 6 saker att äta varje dag om och om igen. Har näringsdrycker som en av dom saker jag äter för att få i mig det kroppen behöver. Förr tog jag dom för att inte gå ner i vikt och/eller för att gå upp i vikt. Nu har jag ju motsatt problem med vikten men utan näringsdrycker skulle jag gå miste om mineraler och vitaminer och alla näringsämnen,har svårt att få in grunderna med protein och fett annars också. Så bra komplement. Men annars är matvanorna bedrövliga, gillar inte heller att laga mat så blir ingen varm/lagad mat alls. Det jag håller noga i är regelbundenheten. Där är jag som skalman med matklocka. Skulle behöva få i mig mycket större variation och jag kan knappt tro att jag skriver det men vissa dagar skulle jag nog behöva mer mat överlag. Ibland som idag när jag varit vaken sen 4 har jag ätit dubbelt mot vad jag brukar, som att kroppen bara skriker efter mat någon gång i veckan. Äter ju så klart varje dag men mängden varierar.

Men gillar inte heller att vara så där mätt, jag vill vara neutral och varken hungrig eller mätt så äter ofta men lite varje gång.

Det känns inget bra dom dagarna när jag är så hungrig och det blir jag av sömnbrist och om jag fått i mig lite för lite några dagar.

Okej då förstår jag. Autism och selektiv ätande hänger ofta ihop. Bra att du har näringsdrycker som fungerar för dig! Att hosta efter mat/dryck är inte helt bra. Det är tecken på att man sväljer fel. Upplever du det som besvärande så går det söka hjälp för. Annars är ett enkelt råd att ta mindre tuggor/klunkar och se till att man inte har bråttom eller gör massa annat samtidigt.

(Sorry, det blev lite OT)
 
Inget nytt att jag är så selektiv men brukar kanske ha något mer än 6 saker att äta varje dag om och om igen. Har näringsdrycker som en av dom saker jag äter för att få i mig det kroppen behöver. Förr tog jag dom för att inte gå ner i vikt och/eller för att gå upp i vikt. Nu har jag ju motsatt problem med vikten men utan näringsdrycker skulle jag gå miste om mineraler och vitaminer och alla näringsämnen,har svårt att få in grunderna med protein och fett annars också. Så bra komplement. Men annars är matvanorna bedrövliga, gillar inte heller att laga mat så blir ingen varm/lagad mat alls. Det jag håller noga i är regelbundenheten. Där är jag som skalman med matklocka. Skulle behöva få i mig mycket större variation och jag kan knappt tro att jag skriver det men vissa dagar skulle jag nog behöva mer mat överlag. Ibland som idag när jag varit vaken sen 4 har jag ätit dubbelt mot vad jag brukar, som att kroppen bara skriker efter mat någon gång i veckan. Äter ju så klart varje dag men mängden varierar.


Jag vill inte trigga någonting hos dig, känner du så så bara strunta i att svara.

Räknas även matens ingredienser som separata delar vilka ingår i de sex sakerna per dag? Är alltså bröd, smör och ost = tre saker. Eller är brödet uppdelat i sina ingredienser - mjöl, vatten, jäst, etc?

Jag tänker att även om du inte gillar separata matvaror (ex nektarin / lök / svarta bönor) - går det ändå att äta dem som ingrediens i en måltid? Ex havregrynsgröt med hackad nektarin, och böngryta med potatis?

Så länge du får i dig varierade måltider så måste du ju inte äta enskilda saker du inte gillar. Om du inte vill laga mat så är micromat och konservmat inte så himla dåliga alternativ en period.
 
Skönt och soligt väder idag, ska försöka komma iväg på en promenad. Jag har en styrkeklass inbokad ikväll, och funderar lite vagt på att skippa den då jag har ett telefonmöte inbokat en kvart efter passet - så måste isf rusa hem och kommer vara helt uppstressad.

Det gick riktigt fint med dubbla pass igår - styrka 45 först och sedan RPM 45. Svettig och trött blev jag men hämtade mig efter en dusch och var pigg och fräsch resten av dagen. Bokade ett liknande upplägg imorgon, med styrka 30 och sedan sprint 30.
 
Träningsveckan började bra, köpte less mills on demand, eftersom att jag tränar efter devisen "det jag har lust på" och att den bästa träningen är den som är gjord. Jag kan alltid mobilisera lite inspiration till att gå ned i källaren och köra ett kortare program.

Sedan i onsdags så började jag känna av halsen - jippi tillbaka till skolanförkylningen drabbade inte bara barnen utan även mig (negativ på covid-test) är fortfarande lite risig men inte helt sjuk så de senaste dagarna har det blivit promenader utan power.
 
Jag tränade sist i onsdags. Vill så himla gärna ut och springa men jag ska hålla mig.
Jag hade någon konstig jättedipp i fredags. Fick feber, snorade, hostade, ont i halsen och det kändes som att nu kommer dunderförkylningen. På lördagen var allt borta.

Vet inte vad det var, om det var någon konstig blixtförkylning, eller att jag hade mens, eller den orimliga stressen jag haft på jobbet ett tag nu. Kanske allt på samma gång. Men något ville min kropp säga så jag ska lyssna även i dag.
I går blev det två kortare promenader med podd och jag testade randonauting. Ska nog göra samma i dag, det var mysigt. Kanske tar en superlugn yoga också.

Är tillräckligt pigg för att tänka att jag åker till jobbet i morgon, och sedan till ridskolan. Ska försöka inte stressa lika mycket på jobbet bara. Ridningen gör ju bara gott (så länge jag inte är förkyld).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
31 32 33
Svar
650
· Visningar
18 595
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 604
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
69 466
Senast: Miao
·
  • Låst
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 679
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp