TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Detta är en tråd för oss som älskar blandraser och inte för er som hatar dom och vill förstöra denna tråden. Så om ni vill vara vänliga och lämna tråden, tack.

Ni kan ju stå där med era renrasiga hundar för elva tusen när det visar sig att de är sönderavlade.. :rofl:

Chansen är större att man vet vad man får och får en bra hund när man köper en hund vars förfäder är mentaltestade, friröntgade osv än när man köper en hund vars mamma avlades på för "hon är så söt och snäll".

För övrigt så har min rottis aldrig varit hos vetrinären en enda gång förutom vacineringar och hd/ad röntgen. Han är 6 år och pigg som en unghund... Enligt din logik så skulle han vara sönderavlad:angel: :rofl:
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Dessutom är det ju viktigare att kolla föräldrarna, och farfäräldrar,syskom till föräldrana - och tidigare kullar.
Har hunden väl HD när man röngar så är det ju inte mkt att göra åt. Men med bakgrundskoll så har man betyligt större chans att få en frisk hund.

Jag hade en vän, med två golden/labbe. Bägge med grymma höft och armbågsfel. När hundarna var 2-3 så kunde de knappt ta sig uppför trappor...
Men de var ju billiga att köpa, och söta som valpar.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Ja visst, en redig bakrundskoll är för mig obligatoriskt innan valpköp och som du säger, så kan man ju inte gör så himla mycket åt situationen som sådan om hunden visar sig ha HD men man kan göra ganska mycket för att förhindra att få en sådan valp..

Det många läser är ju bara att blandraser är så mycket friskare ( blaha blaha ) och faktum är att det till viss del har rätt, en första generationens blandras kan vara friskare ( dvs om man inte blandar två hundar med samma rasbundna problem tex höftledsproblem )

Så att säga: Min Blandras är mycket friskare ( så har man en Bc/lab, lab/golden m.f korsning är ju bara att ljuga för sig själv )

Men jag syftade på att hon har en valp på antal veckor och säger sig ha röntgat hunden ?

Det förutsätter ju att hon inte har en till hund, vilket var syftet med min fråga ..
 
Senast ändrad:
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Men den typ av Schäfer du beskriver är inte en äkta Schäfer i mina ögon. Schäfern är och ska inte vara en sällskapshund med lite vakt i utan en brukshund för arbete. Vill man ha något stort som mest ska vara gårdshund och vakthund finns det Leonberger eller Berner Sennen. Syftet när man tog fram Schäfern var arbetshund och det syftet har seriösa Schäferuppfödare behållit. Schäfer är ingen barnhund och inget jag skulle släppa ut en tioåring med ensam. Det skulle jag inte med något större eller svårare än en papillon oavsett hur förig hunden är.


För övrigt behöver man inte slita ihjäl sig för att få fran bra Schäfrar och de bra brukskennlar jag känner till får man fram mycket bra och jämna kullar. Alla blir inte SM-vinnare, men det är dugliga hundar som kan konkurrera i elitklass.
¨

Så en bra schäfer är endast en arbetande hund med vakt o skydd som uppgift...du brukar ju prata om AV knappar...en normal funtad hund ska ju vara normal när den INTE arbetar...Nu vet jag väl inte så hemskt mycket om schäfrarna på 60 talet eftersom jag inte var så gammal då ( och du var väl inte ens född) men dom borde ju rimligtvis vara tämligen säkra eftersom deras ägare släppte ut oss med dom och det aldrig hände nåt...dessutom skrev jag i ett senare inlägg att det fanns väl naturligtvis dom som var skarpa och tränade just för vakt o skydd ( bla fanns det två st som "bodde" på en inhägnad skrot och dessa var inte dom folk gick fram till direkt)

Hundar ska inte vara så skarpa att vanligt folk inte kan hantera dom.....OM inte alla ämnar att använda dom i arbete vilket inte är fallet med våra brukshundar...sen om man vill avla fram vissa linjer och bara sälja åt vissa människor med vissa mål är ju en annan sak.....men för det skall inte den "vanliga" schäfern behöva se ut på det viset som dom gör idag dessutom är ju inte psyket helt vad det skall vara på dom heller....
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

*kl*
Fy vilket trams det blev här då.
Vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på eftersom jag tycker det är synd att man startar en disskussion om blandrasavel i en tråd som var till för oss som ville visa upp våra fina hundar trots att de är blandraser.
Ibland känner man inte för att skriva om sin hund för det enda man får i nyllet är att man får skylla sig själv som har en blandras.

Å andra sidan skulle jag aldrig drömma om att svara Piru, Jadzia och resten av gänget med sådan brist på respekt som vissa gör. Jag har respekt för dem som har mer kunskap än jag själv och håller med dem till 99%.

Kan vi inte bara få fortsätta visa upp våra fina byrackor om vi lovar att aldrig avla på dem?:D
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Abslout och jag håller med dig i att ni visst ska få vara stolta över era hundar, de är ju jättefina på sitt sätt.

Men det vi satte oss emot, som vanligt :angel: är ju detta oavbrutna hävdande och tjoande om felaktig fakta som faktiskt lurar folk.

Vet du, jag tycker du ska starta en ny tråd, där vi hemska människor håller oss undan så kan det visas blandisar där utan att vi ska tjata, om ni lovar att inte skriva "blandraser är friskare, bättre och smartare än renraser" ;)

//E
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Naturligtvis ska hunden ha en av-knapp och veta skillnad på arbete och fritid. Allt arbete är heller inte skydd utan det kan lika gärna vara spår, sök, räddning osv. En v'ldresserad vuxen Schäfer ska kunna hållas i kopplet av ett barn utan att flippa ur. Dock är det ändå ingen barnhund för ett barn skulle troligen inte kunna dressera den på egen hand från valp till vuxen och ej heller reda ut hunden i vuxen ålder om det börjar trassla. Trots att en Schäfer ska vara förig så ska de också vara mycket hund och det medför krav på kunnig hand vid uppfostran. Färdigdresserade lyder de oftast vem som helst till vardags bara kommandot är rätt.

Bruksraser anser jag bara är till för folk som vill ha hund att jobba med. Det behöver inte vara skydd och man måste inte tävla, men att bara ha en bruksras som gårdshund anser jag vara fel. Det finns andra raser som är anpassade till det. Schäfern, Rottweilern osv har lidit nog av att snuttifieras till sällskapshundar. Denna snuttifiering är en stor bidragande orsak till försämringen av de båda raserna. På den tiden Schäfern inte var en hund var för alla var den i varje fall frisk och bra mentalt. Vanligt folk får hålla sig till de raser som är anpassade för dem och folk som vill ha hund att köra bruks med köper sig en bruksras.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Ni kan ju stå där med era renrasiga hundar för elva tusen när det visar sig att de är sönderavlade.. :rofl:

1) Långt ifrån alla raser kostar 11000
2) Det FINNS faktiskt -tro det eller ej- raser som inte är sönderavlade

Och jag har en känsla av att du visste vilken diskussion det skulle bli när du i originalinlägget skrev att du valde x-ras pga att de är friskare...
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Skulle aldrig få för mig att skriva något sådant .... Skulle heller aldrig skriva att renraser är friskare än blandraser...
Skulle däremot kunna tänka mig att skriva att vissa blandraser är friskare än renraser och att chansen att få en sund hund (mentalt och fysiskt) är större om du köper renras.:D

Nä jag vill inte starta nån tråd.... sådana trådar ligger inte för mig... men jag skriver gärna inlägg i dem:banana:
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Nu menar jag inte att det är du som gastar, för det vet jag, upplever dig som seriös.

Men du vet hur det är, tomma burkar skrammlar högst...

//E
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag återgår till ursprunget av den här tråden då.......

Varför skaffade ni en blandras? Vet inte riktigt...bara blev så. Vår äldre tik var nog mest för att hon var liten och söt. Vår unghund föddes upp av en kompis och jag ville ha en hund att "jobba" med och han fick följa med hem när jag lämnade min unghäst hos henne på sommarbete...vovven blev kvar hos oss ;)
Varför skaffade du just den hunden med de raserna i sig? Se ovanstående
Vad använder ni era blandraser till? Lilltösen bara som sällskap och den store till lydnad, hobbysök och sen får framtiden utvisa.
Varför valde ni just en tik/hane? Det bara blev så.....;)

Vad heter den/dom?Tiken heter Ronja och hanen heter Texas
Hur gamla är dom? Ronja är 8 år och Texas är 11 månader
Positiva sidor, samt negativa sidor? Oj...Positiva är nog att de är lättlärda och duktiga..negativa..Ronjas negativa...ingen alls...Texas negativa...lite "vild" men det går nog över ;)

Raserna är Ronja= Lhasa apso/papillon Texas= Rottweiler/shabrador
Ronja

IM000206.jpg
[/IMG]

Och en nyare på Texas...för en vecka sedan
IM000228.jpg
[/IMG]
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Oj...tack! Han är en underbar hund...fast just nu blir man lite trött på honom;) .
Ja..jag älskar också när de har "mask"...tycker det är himla fint.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Han har alltid varit väldigt energisk av sig men nu är det mer än vanligt.
Ja...könsmognad, hormoner som spökar + att han är inne i "spökåldern".....:smirk:
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

min hund är en chinese crested powderpuff alltså något liknande chinese crested dog om ni inte vet vad det är fön någon så är det en kinesisk naken hund med päls och är blandad med liten afghansk hund :love: han heter linus och är en knä hund och han är jätte snäll FAST ändå agresiv han är inte att lita på vi har haft han sedan valp och nu är han 6år idag :love:
här kommer 2 bild på han

 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag skaffade min blandras för jag tyckte han var fin och trevlig.
Raserna spelade ingen större roll, huvudsaken är att det är en trevlig hund:)
Jag använder inte min hund till nått direkt, vi har de bara mysigt och går på promenader och är i stallet:D Har tänkt att gå lite kurser framöver i framförallt lydnad.

Han heter Hitch och är 2 år och korsning mellan Boxer och Presa Canario. Han är en väldigt livlig hund som älskar allt och alla lite för mycket ibland:D Han älskar att åka bil och gå ut och gå. Han har hur mycket energi som helst och springer gärna lös på en stor gräsmatta så fort han bara kan:D

6737158.jpg


6736891.jpg


6736894.jpg


6737180.jpg


6737179.jpg


6737159.jpg
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Fin hund, men vad är Presa Canario? Hur ser dem ut?
aldrig hört talas om så nu blev jag nyfiken :)
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

NOVA
Leonberger/Schäfer

Varför skaffade ni en blandras? Ville gärna ha en hund med Leonberger i. Så hittade vi valpar Leonberger/Schäfer i sig och bestämde oss för en sådan.
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig? Har alltid tyckt att Leonberger är så fina. Så hittade vi valpar med Leonberger/Schäfer, vi skulle "bara" åka o titta, men blev helt förälskade i dom små sötnosarna :love:. Då bestämde vi oss för en valp.
Vad använder ni era blandraser till? Sällskap
Varför valde ni just en tik/hane? Tik...vet inte riktigt varför, men det kändes bäst.

Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom? Nova
Hur gamla är dom? 2 år i mars
Positiva sidor, samt negativa sidor? Denna underbara tjej har bara bra sidor...älskar allt o alla. Det negativa (om det nu är ngt negativt) är väl att hon kan bli för överglad och bli för mkt när hon träffar andra hundar eller människor.
Bild?




 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Barn Relaterat till tråden jag just startade på Allmänt så är jag nyfiken på hur ni föräldrar hanterar den kroppshets som finns idag, och hur...
Svar
16
· Visningar
2 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp