TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

det är just dom jag pratar om...dom man nästan aldrig ser numera...jag är inte född bakom en tall PIRU....vad jag menade är ju att dessa uppfödare som måste KÄMPA för att ha kvar den gamla sunda schäfern....felet ligger ju där, man ska inte behöva kämpa för att ha en sund ras....den "gamla" får nollor på utställningen, FAST den är sundare säkert.

Vad menar du med att de måste kämpa?
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

det handlar inte heller om att kämpa, det handlar om att para friska dugliga hundar med andra friska och dugliga hundar. eller prestationsavel som det också kallas.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Det märks att du inte håller på med Schäfer der säger ja.

Alla Amerikaner köpte hundar från efter östtysklands fall för dom hade pengarna o fick massor med hundar. Sen köper dom avdankade tyska avelshundar både tikar och hanar. USA har pengar därför kan dom handla o exprimentera hej vilt.

Jag har fått en hund som slår det mesta. den har en sund extriör kanske inte perfekt enligt utställnings väsendet men det är jag glad över att han inte har. En schäferhund skall ha en stor kamp- försvars- och skyddsdrift, vara godmodig och nervstark för att kunna styra
sina anlag o det har han allt av. och sen viktigast han är frisk. ej röntgad ännu men det ser o känns bra sen får vi se.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

blir alla blandraser alltid kanonhundar? nej. men CHANSEN för att man ska få en jämn och fin kull ökar om man parar två individer som kommer från jämna och fina kullar, och chansen att de ska bli dugliga arbetshundar ökar om föräldrarna och deras förfäder var det!

det är inte svårare än hästavel! korsar du ett halvblod med en ardenner kan du nog få en trevlig häst, men ska du ha en vinnande travhäst blir det till att avla på prestation!
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jo, så enkelt är det. Statistiken ljuger inte! ;)
Aldrig hört uttrycket "det finns lögn, förbannad lögn och så finns det statistik"? :angel:

"En blandras är en avkomma till två renrasiga hundar och förenar ofta i sig de bästa egenskaperna hos båda. De ärver oftast inte sjukdomar och handikapp, som renrasiga löper större risk till". Boken heter "Hur man tar hand om en hund" och är utgiven av Wahlströms.
:rofl:
"de bästa egenskaperna hos båda" jo tjosan...
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

jodu, prestationsavel är jag väl bekant med(trav).....och jag har också lärt mig att bara för att djuret har bra stam och bra exteriör så är inte det en garanti att man når toppen....isåfall hade ju allt varit väldigt enkelt.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Va fint cilla...mitt ex köpte en ettåring i höstas för dryga halvmillen....då kan du ju garantera att det blir en elithäst då???
Bra stam och bra exteriör.....

synd bara att han som köpte en ettåring för 1,5 miljon för många år sedan visste det....hästen sprang in 60 000 på hela sin livstid och är nog hundmat nu...
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Min blandras är röntgad och kollad på allt u.a. Det bör man alltid göra både på blandras och renrasig.
Men är föräldrar, syskon och övrig släkt kollad?

Men! Blandrashundar ÄR friskare (..oftast) än vad renrasiga är. Så är det bara!
Så är det bara Inte. I första led kan man om man har tur få en utspädningseffekt sjukdomsmäsigt sett, sen blir det bara värre när det blir i andra, tredje led. Dessutom så gör ju folk helt sjuka blandningar som får en att rysa. Sen säger de "men valpen är såååå söt och snäll" när man undrar hur de kunde skaffa en så groteskt blandning. Ja men vilken valp är inte söt och snäll? :confused:
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

prestationsavel slår du mig inte på fingrarna med.....man kan ha förhoppningar men måste vara realist också...ALLT kan hända...t om att den talangfulla unghästen/hunden helt plötsligt blir talanglös när den växer till sig....det har hänt mera än en gång.....medelsvensson.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

men jösses... djur är alltid djur och det finns inga garantier någonstans! det handlar och risker och chanser, och med målmedveten avel kan man minska riskerna och öka chanserna.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Den kullen min Schäfer är i från är kanon ljämn och fin med alla driftanlag o mod och fin extriör.

Du får inte missförstå mig, jag tror sökert att du vet vad du gör och att du vet vad du sökte, jag talade bara om rasen generellt...inte din hund som individ.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Det ÄR faktiskt inte bara skitsnack, även om man inte kan säga att blandraser aldrig blir fel på....men genbankerna på många renraser idag är antingen för trånga eller avlade på vad jag kallar defekter så att få in en helt ny ras KAN fakiskt göra hundens hälsa bättre....

En sanning med modifilation. Ja, det är ett känt faktum att man ibland gästar rasen med en annan ras för att förädla. Men då gör man det alltid med en väldigt similiär ras EN gång och sedan fortsätter man med vad man nu än avlar för på ras.
Det är ändå skillnad på det då parningen är noggrant granskad i hundarnas släktled och genetiska tillgångar. Det är tyvärr inte så många som tänker på det när dom blandar raser hej vilt.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Du får inte missförstå mig, jag tror sökert att du vet vad du gör och att du vet vad du sökte, jag talade bara om rasen generellt...inte din hund som individ.

Jag har mött så många bra Schäfrar sen jag bytte träningsställe så det finns inget belägg för det du säger om man vill ha en frisk o sund schäfer så är det faktiskt inte så svårt och hitta då många i detta land faktiskt åker mer än gärna neråt för och para.

Men då får man mer på köpet också vilket inte alla vill ha o det är en arbetsmotor i bästa kaliber det är där skon klämmer många orkar inte med en "äkta" Schäfer. Utan vill ha lite mildare hund o då skaffar man sig en utställnings modell för den reder man ut.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Förr var inte schäfern en kaliberhund med mycket motor...utan en ganska normal hund med vaktinstinkt...det behövdes inte en karlakarl för att kunna hantera dom....både jag o min kompis som då var i 10 års åldern passade varsin schäfer och gick ut med dom på dagarna på 60 talet.....det gick hur fint somhelst....dom hundarna var SUNDA mentalt och dessutom snygga.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Förr var inte schäfern en kaliberhund med mycket motor...utan en ganska normal hund med vaktinstinkt...det behövdes inte en karlakarl för att kunna hantera dom....både jag o min kompis som då var i 10 års åldern passade varsin schäfer och gick ut med dom på dagarna på 60 talet.....det gick hur fint somhelst....dom hundarna var SUNDA mentalt och dessutom snygga.

Det beror också på vilka linjer du väljer.
Svenska gammla stammen är mindre tempramentsfulla som ex.
Men som sagt va rär man inte insatt så är det lätt o säga att det inte finns bra schäfrar idag men det gör det utan problem dessutom.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

eller det fanns väl dessa som var avlade på enbart vakt och skydd, men medelschäfern var inga tokiga satar som levde rövare utan helt enkelt trevliga hundar som en tioåring kunde hantera.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

är man mycket på träning o brukshundklubbar kanske man kan se de som är "bra", men förövrigt är det sällan man ser dessa hundar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Barn Relaterat till tråden jag just startade på Allmänt så är jag nyfiken på hur ni föräldrar hanterar den kroppshets som finns idag, och hur...
Svar
16
· Visningar
2 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp