Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det är just dom jag pratar om...dom man nästan aldrig ser numera...jag är inte född bakom en tall PIRU....vad jag menade är ju att dessa uppfödare som måste KÄMPA för att ha kvar den gamla sunda schäfern....felet ligger ju där, man ska inte behöva kämpa för att ha en sund ras....den "gamla" får nollor på utställningen, FAST den är sundare säkert.
Aldrig hört uttrycket "det finns lögn, förbannad lögn och så finns det statistik"?Jo, så enkelt är det. Statistiken ljuger inte!
"En blandras är en avkomma till två renrasiga hundar och förenar ofta i sig de bästa egenskaperna hos båda. De ärver oftast inte sjukdomar och handikapp, som renrasiga löper större risk till". Boken heter "Hur man tar hand om en hund" och är utgiven av Wahlströms.
så ALLA i den kullen blir kanonhundar?
Men är föräldrar, syskon och övrig släkt kollad?Min blandras är röntgad och kollad på allt u.a. Det bör man alltid göra både på blandras och renrasig.
Så är det bara Inte. I första led kan man om man har tur få en utspädningseffekt sjukdomsmäsigt sett, sen blir det bara värre när det blir i andra, tredje led. Dessutom så gör ju folk helt sjuka blandningar som får en att rysa. Sen säger de "men valpen är såååå söt och snäll" när man undrar hur de kunde skaffa en så groteskt blandning. Ja men vilken valp är inte söt och snäll?Men! Blandrashundar ÄR friskare (..oftast) än vad renrasiga är. Så är det bara!
Den kullen min Schäfer är i från är kanon ljämn och fin med alla driftanlag o mod och fin extriör.
Det ÄR faktiskt inte bara skitsnack, även om man inte kan säga att blandraser aldrig blir fel på....men genbankerna på många renraser idag är antingen för trånga eller avlade på vad jag kallar defekter så att få in en helt ny ras KAN fakiskt göra hundens hälsa bättre....
Du får inte missförstå mig, jag tror sökert att du vet vad du gör och att du vet vad du sökte, jag talade bara om rasen generellt...inte din hund som individ.
Förr var inte schäfern en kaliberhund med mycket motor...utan en ganska normal hund med vaktinstinkt...det behövdes inte en karlakarl för att kunna hantera dom....både jag o min kompis som då var i 10 års åldern passade varsin schäfer och gick ut med dom på dagarna på 60 talet.....det gick hur fint somhelst....dom hundarna var SUNDA mentalt och dessutom snygga.