TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

är man mycket på träning o brukshundklubbar kanske man kan se de som är "bra", men förövrigt är det sällan man ser dessa hundar...

Det stämmer nog med största sannolikhet för de flesta kennlar vill att man gör nåt med dom.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag pratade om detta med en veterinär, som hävdade att "statistiken" ser ut som den gör för att ägare till blandraser generellt sett tar sina hundar mer sällan till veterinären. Sen om det beror på ekonomiska faktorer eller för att hundarna är friskare ville han inte uttala sig om.

Det var alltså en veterinärs åsikt, inte min. Jag för min del tycker att det strider mot grundläggande genetik att två medelmåttiga hundar med rasbundna fel skulle lyckas prestera en genetiskt perfekt avkomma. Därmed inte sagt att det inte kan bli trevliga hundar.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Va fint cilla...mitt ex köpte en ettåring i höstas för dryga halvmillen....då kan du ju garantera att det blir en elithäst då???
Bra stam och bra exteriör.....

Förhoppningsvis så springer den pållen iaf bättre än vår eng. import som vi inte vet något som helst om... Skulle vår pålle springa bättre än den hästen, då skulle jag inte heller tro på det.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

knapplån

När det gäller det här med rasbundna sjukdomar är det väl ganska rimligt att de sällen nedärvs till blandrasavkomma eftersom de kan vara recessiva, vilket innebär att båda föräldrarna måste vara bärare för att det ska ärvas vidare. Och är det då rasbundet så borde ju inte två olika raser vara bärare av samma defekt.

MEN det finns ju andra sjukomar som inte är rasbundna och dessa borde ju enligt genetiken kunna nedärvas till en blandras.

Så att säga att att blandraser är friskare är väl att hårddra det lite...

Och sen det här med att endast de bra egenskaperna nedärvs låter ju som rent skitsnack om man läst någon form av genetik. Vad som är en bra egenskap är ju dessutom en rätt subjektiv bedömning. För mig är en skällig hund en dålig egenskap, medans det är en bra egenskap för den som vill ha en vakthund. Om det vore så simpelt att endast de bra egenskaperna nedärvs borde ju evolutionen gallrat bort alla "dåliga" egenskaper?
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Förr var inte schäfern en kaliberhund med mycket motor...utan en ganska normal hund med vaktinstinkt...det behövdes inte en karlakarl för att kunna hantera dom....både jag o min kompis som då var i 10 års åldern passade varsin schäfer och gick ut med dom på dagarna på 60 talet.....det gick hur fint somhelst....dom hundarna var SUNDA mentalt och dessutom snygga.

Även den en sanning med modifikation. Min morfar var väktare och hade fyra (kan ha varit tre) schäfrar av sorten med mer "edge" i och kunde enbart passas av min mamm och alla hennes små syskon i olika åldrar mest pga av lydnaden och för att de visste sin roll i familjen.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Ytterligare en faktor att räkna med vad det gäller avel är att det sällan är de bästa exemplaren som används i blandrasavel. Inte helt sällan är det riktiga skitexempplar som används, sådna som inte på långa vägar duger till att användas i renrasavel. De flesta raser som används flititgt har dessutom samma "rasproblem" och kommer ifrån numärt stora raser. Det finns helt enkelt inte ett skäl i världen att korsa schäfer/rottweiler, schäfer/labbe och liknade

Jag är inte helt negativ till blandrasavel, jag kan se godtagbara skäl tex för att bevara en befintlig hundtyp(även om den inte är skkgodkänd) för att avla fram hundar till en speciellt ändamål. Tex drag,vildsvinsjakt eller för att bredda avelsbasen i en numerärt liten ras tex vissa stövarraser.
Men det ska göra med stor kunskap och med ordentliga utvärderingar.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Skulle inte detta va en tråd för oss med blandraser o inte för dem som hatar blandraser..
Snälla diskutera nån annanstans. Ni förstör ju.!!!

Vi som har blandraser älskar just den hunden för att det just e den hunden.
O inte för att det just e en blandras.
Låt oss hålla oss te våra dumma hundar...:bow:

Varför skaffade ni en blandras? För att vi tyckte att de va så otroligt söta..:love:
Varför skaffade just den hunden med de raserna i sig? [Tirlll] för att de var två bra raser. schäfer o flat coated.[Zima] ingen speciell anledning,schäfer/schanbardor/border collie/sibirian husky
Vad använder ni era blandraser till? sällskaps hund.
Varför valde ni just en tik/hane? två tikar. då de flesta omkring oss har tikar o de hade blivit krångligare med en hanhund när de löper så kan vi ej träffa dem.


Några roliga frågor om er/era hundar..

Vad heter den/dom? Zima & Tirill
Hur gamla är dom? 1 respektive 2 år
Positiva sidor, samt negativa sidor? bara postivia sidor..den lilla skäller lite för mkt

Zima
http://www.pixbox.se/pic_show_id6257159.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id6131010.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id6131018.html

Tirill
http://www.pixbox.se/pic_show_id6131018.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id6131008.html
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Förr var inte schäfern en kaliberhund med mycket motor...utan en ganska normal hund med vaktinstinkt...det behövdes inte en karlakarl för att kunna hantera dom....både jag o min kompis som då var i 10 års åldern passade varsin schäfer och gick ut med dom på dagarna på 60 talet.....det gick hur fint somhelst....dom hundarna var SUNDA mentalt och dessutom snygga.


Men den typ av Schäfer du beskriver är inte en äkta Schäfer i mina ögon. Schäfern är och ska inte vara en sällskapshund med lite vakt i utan en brukshund för arbete. Vill man ha något stort som mest ska vara gårdshund och vakthund finns det Leonberger eller Berner Sennen. Syftet när man tog fram Schäfern var arbetshund och det syftet har seriösa Schäferuppfödare behållit. Schäfer är ingen barnhund och inget jag skulle släppa ut en tioåring med ensam. Det skulle jag inte med något större eller svårare än en papillon oavsett hur förig hunden är.


För övrigt behöver man inte slita ihjäl sig för att få fran bra Schäfrar och de bra brukskennlar jag känner till får man fram mycket bra och jämna kullar. Alla blir inte SM-vinnare, men det är dugliga hundar som kan konkurrera i elitklass.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Det är inte hundarna vi hatar, utan folks okunnskaper och oförmåga att skilja på sak och person. Folk som är så dumma att de tar en diskussion om ett fenomen som personliga påhopp.
Ingen här "hatar blandraser" däremot så kan vi argumentera emot vissa former av blandrasavel.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Den fantastiska myten om att blandraser är friskare och lever längre verkar aldrig dö ut. Istället för att läsa böcker skrivna av tvivelaktiga författare med dålig koll eller förlita dig på försäkringsbolagens knapphändiga och ej vetenskapligt signifikanta statistik kan du ta reda på hur det egentligen ligger till med det hela. SLU har en del intressant forskning. Jag tar mig också friheten att citera mig själv där jag talar om hur det fungerar med utspädningen av defekta anlag. Här har du grunden till myten om friskare blandraser.

Utspädningseffekten som givit upphov till den fantastiska myten om att blandraser är friskare fungerar nämligen bara i första generationens blandning och dessutom bara om de raser som korsar saknar gemensamma, rasbundna sjukdomar. Att para Labrador och Schäfer för att få avkommor utan ledfel är därför lönlöst. Båda raserna är belastade med HD/AD så utspädningseffekten uteblir i det fallet. Den här principen gäller för alla nedärvbara och rasbundna sjukdomar. Dessutom uteblir effekten om man korsar två blandraser och skapar andra generationens blandraser, speciellt om man korsar in en ras som redan existerar i någon av föräldrarna. Detta beror på att utspädningseffekten är helt beroende av det faktum att det krävs två eller fler sjuka anlag för att skapa en defekt. Korsar man då en Schäfer som bär på anlag för HD, men själv är frisk, med en ras som saknar HD som rasbunden sjukdom men istället bär anlag för PRA så får man per automatik friska avkommor. Avkommorna kan nämligen bara få ett sjukt anlag från var förälder och blir då bara bärare och inte sjuk. Korsar man dock denna avkomma med en annan blandras av samma raser så återinför man risken för att dessa andra generationens avkommor ska få två anlag för HD eller PRA och således utveckla dessa defekter. Nu är detta förenklat, men det beskriver bra hur det fungerar. Många djur är nämligen bärare av sjuka anlag utan att det syns vare sig på röntgen eller utanpå.

Du kan därför glömma att du får friskare avkommor om du parar din blandras med en blandras av samma raser eller en renras som redan ingår i henne.


Utavel är alltså väldigt effektivt för att få bort nedärvbara sjukdomar och defekter, men det finns vissa villkor som måste uppfyllas och den här principen gäller också renraser. Om en linje av exempelvis Labrador är bärare av defekt A och en annan linje är bärare av defekt B gäller samma sak. Utavel handlar om att para obesläktade individer just för att minska risken för defekter och sjukdomar. Problemet med att utavla inom vissa raser är att det stort när är omöjligt. Avelsbasen är för liten. Det löses dock inte genom att korsningsavla planlöst utan det sker genom import av nytt blod eller inkorsning av en närliggande ras och då unde rmycket noggrann kontroll och uppföljning. Man får inte bukt med sjukdomar och defekter med hjälp av den blandrasavel som bedrivs idag.

Det finns heller ingen generell princip som säger att de bästa mentaal egenskaperna nedärvs. Det är en genetisk omöjlighet och bevisades av hundskolans, numera nedlagda, projekt med Schabradoren. Tanken var att ta fram den optimala ledarhunden/servicehunden och det skulle ske genom att man korsade Schäfer och Labrador. Man ville åt det bästa i båda raserna. Projektet föll dock platt då det visade sig att det var stört omöjligt att förutsäga hur avkommorna skulle bli. En del blev bättre, många blev mycket sämre. Det resultat man ville ha kom aldrig. Således lades det hela projektet ned och man återgick till renrasiga hundar.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Det är inte hundarna vi hatar, utan folks okunnskaper och oförmåga att skilja på sak och person. Folk som är så dumma att de tar en diskussion om ett fenomen som personliga påhopp.
Ingen här "hatar blandraser" däremot så kan vi argumentera emot vissa former av blandrasavel.


Okej.
Men kan denna tråden fortsätta vara vad den va från början. Att bli som har blandraser får skriviva o berätta om dem.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Du vet ju inte vad du pratar om du har sett en massa utställnings schäfrar och utgår från dom. Kolla på rena linjer från gammla stammarna då har du dom som dom såg ut på 60-70talet.

Du om någon är helt ute och cyklar. Du om någon borde inte säga till någon "..att de inte vet vad de pratar om" Visst är de schäfrana på utställningar sönderavlade, för det mesta men det finns också dom som köper en schäfer från samma uppfödare som då får hem en utställningshund med besvär av både det ena och det andra. Guld åt dom som lägger manken till och inte avlar på "skit".
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Detta är en tråd för oss som älskar blandraser och inte för er som hatar dom och vill förstöra denna tråden. Så om ni vill vara vänliga och lämna tråden, tack.

Ni kan ju stå där med era renrasiga hundar för elva tusen när det visar sig att de är sönderavlade.. :rofl:
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag pratade om detta med en veterinär, som hävdade att "statistiken" ser ut som den gör för att ägare till blandraser generellt sett tar sina hundar mer sällan till veterinären. Sen om det beror på ekonomiska faktorer eller för att hundarna är friskare ville han inte uttala sig om.

Funderat på att de inte behöver ta sina hundar till veterinären? Jag tror inte man låter sin hund gå och lida hemma direkt, haha.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Detta är en tråd för oss som älskar blandraser och inte för er som hatar dom och vill förstöra denna tråden. Så om ni vill vara vänliga och lämna tråden, tack.

Ni kan ju stå där med era renrasiga hundar för elva tusen när det visar sig att de är sönderavlade.. :rofl:

:rofl: Ja håller med dig om att de ska lämna tråden. :idea:
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Detta är en tråd för oss som älskar blandraser och inte för er som hatar dom och vill förstöra denna tråden. Så om ni vill vara vänliga och lämna tråden, tack.

Ni kan ju stå där med era renrasiga hundar för elva tusen när det visar sig att de är sönderavlade.. :rofl:
läs jadizjas inlägg
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Detta är en tråd för oss som älskar blandraser och inte för er som hatar dom och vill förstöra denna tråden. Så om ni vill vara vänliga och lämna tråden, tack.

Ni kan ju stå där med era renrasiga hundar för elva tusen när det visar sig att de är sönderavlade.. :rofl:

Min ras är då inte sönderavlad. Jag betalade bara 10 000 ;)
Men jag tänker så här, du är bara 18 år så du får väl mer kunskaper med åren.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Funderat på att de inte behöver ta sina hundar till veterinären? Jag tror inte man låter sin hund gå och lida hemma direkt, haha.


Nä, det tror nog ingen heller. Men över lag så är det nog mer rashundar som kollas upp med HD, AD och ögon tex.
Konstigt, du har ingen åsikt om sånna saker, kommer bara med trams :cool:
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Detta är en tråd för oss som älskar blandraser och inte för er som hatar dom och vill förstöra denna tråden. Så om ni vill vara vänliga och lämna tråden, tack.

Ni kan ju stå där med era renrasiga hundar för elva tusen när det visar sig att de är sönderavlade.. :rofl:

1, Läs mitt tidigare inlägg. Det är nog ingen här som hatar blandraser som indevider. Tänk, jag har faktiskt levt ihop med flera (ej mina) men det försvarar inte oseriös avel. Det är den vi vänder oss emot.

Och om du hängt med på hund ett tag så ser du att många av oss har starka åsikter även när det gäller oseriösa renrasavlare. Utställningsschäfrar som ser ut som räkor och som kräver pipleksaker och visselpipor för att kunna trava runt i vänstervarv är bara ett exempel, eller avel på lethalgener.
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Barn Relaterat till tråden jag just startade på Allmänt så är jag nyfiken på hur ni föräldrar hanterar den kroppshets som finns idag, och hur...
Svar
16
· Visningar
2 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp