TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

fast kan man inte få be att se denna berömda statistik först?

Jag har AGRIA djurförsäkring och det är billigare att försäkra en blandras emot vad det är att försäkra en renrasig, då statistiken är den att blandrashundar är friskare. Det förklarade mitt hästombud a lá hundombud. Så enkelt är det.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag har AGRIA djurförsäkring och det är billigare att försäkra en blandras emot vad det är att försäkra en renrasig, då statistiken är den att blandrashundar är friskare. Det förklarade mitt hästombud a lá hundombud. Så enkelt är det.

Nej så enkelt är det inte. Men du hade ju böcker så då kan du väl säga vilka, jag gillar gammla böcker o läsa.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Nej så enkelt är det inte. Men du hade ju böcker så då kan du väl säga vilka, jag gillar gammla böcker o läsa.

Jo, så enkelt är det. Statistiken ljuger inte! ;) Jag kan inte exakt vad alla böckerna heter och jag minns inte i exakt vilka, men jag har en här bredvid mig där det står .."En blandras är en avkomma till två renrasiga hundar och förenar ofta i sig de bästa egenskaperna hos båda. De ärver oftast inte sjukdomar och handikapp, som renrasiga löper större risk till". Boken heter "Hur man tar hand om en hund" och är utgiven av Wahlströms.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Så bara för det står i den boken så är det så?
Sluta och tala om för alla att blandisar är friskare. För ni lurar bara de som köper en blandis. Tycker det är bedrövligt att denna myt fortfarande sprids omkring.
Hur många gör alla hälsokontroller som man gör på en renrasig? Ögonlysning, HD, AD mm. Börja göra det på era blandisar så kan ni komma och diskutera sen.

jag brukar inte hävda att jag vill se statistik, men eftersom du skriver om det om och om igen, så vill jag se den. Eller har du bara hört att den finns?
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Vår blandras är försäkrad i Agria, hon har betydligt högre premie än vad mina renrasiga har.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag minns faktiskt inte vart jag såg statistiken, men jag tror det var på någon försäkringssida. Kan försöka hitta den igen..

Jo, blandraser ärver inte (..oftast) de dåliga egenskaperna. Det är inget jag bara läst i tusentals böcker utan sådant som jag fått höra av hundpsykologer och av hundmänniskor i det stora hela.

Jag hade aldrig vågat köpa en renrasig hund, speciellt inte schäfer och andra hundraser som avlats sönder av många uppfödare, om de inte genomgår undersökningar.

Min blandras är röntgad och kollad på allt u.a. Det bör man alltid göra både på blandras och renrasig.

Men! Blandrashundar ÄR friskare (..oftast) än vad renrasiga är. Så är det bara!
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag minns faktiskt inte vart jag såg statistiken, men jag tror det var på någon försäkringssida. Kan försöka hitta den igen..

Jo, blandraser ärver inte (..oftast) de dåliga egenskaperna. Det är inget jag bara läst i tusentals böcker utan sådant som jag fått höra av hundpsykologer och av hundmänniskor i det stora hela.

Jag hade aldrig vågat köpa en renrasig hund, speciellt inte schäfer och andra hundraser som avlats sönder av många uppfödare, om de inte genomgår undersökningar.

Min blandras är röntgad och kollad på allt u.a. Det bör man alltid göra både på blandras och renrasig.

Men! Blandrashundar ÄR friskare (..oftast) än vad renrasiga är. Så är det bara!

Prata inte så mycket skit
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Spelar ingen roll vad du säger. För det är fel.
Hundskolan gjorde mycket studier i detta och gjorde ju också test. Var så som Schabradoren kom till (medias namnval). De testade att avla på fullt friska individer, första ledet blev bra. Men när det forsatte avlas så blev det desto sämre, sämre än vad det hade varit om man avlat renrasigt med dessa hundar som det testades på. Det kom t o m upp sjukdomsbilder som raserna i övrig inte hade som renrasiga. Därav att hela allt lades ner med detta försöket.

Kan ju hoppas Jadzia kommer hit och förklarar lite bättre, det där kan hon på sina tio fingrar :)

Du menar på allvar alltså att en sönderavlad schäfer (som du sa), blandas med en annan ras som också är sk sönderavlad, då blir det friska djur?
 
Senast ändrad:
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Det ÄR faktiskt inte bara skitsnack, även om man inte kan säga att blandraser aldrig blir fel på....men genbankerna på många renraser idag är antingen för trånga eller avlade på vad jag kallar defekter så att få in en helt ny ras KAN fakiskt göra hundens hälsa bättre....och gör det också i många fall....att blandisarna ligger i riskgrupp 3 är ju en generell bedömning av försäkringsbolagen...du kan lika gärna ha en boxer med en GD som ligger i högsta riskgruppen som att du har 2 st i riskgrupp 1....det VET inte försäkringsbolagen och litar troligtvis inte på folk om man skulle kräva raserna i hunden....INGEN vill ju betala ur högsta riskgruppen.....och INGEN kan kolla vilka raser som finn i blandisen...

Inget är varken rätt eller fel, varken att säga att ALLA bandisar är friskare, eller att säga att dom INTE är det...jag tror ändå generellt att en blandras mellan 2 st raser generellt är friskare än många av de renrasiga idag....blandar man sedan in flera raser så ökar risken för defekter...detta är vetenskapligt.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Enkel genetik säger att blandraser löper mindre risk att få vissa RASBUNDNA sjukdomar. Det kan ex. P_L förklara närmre.

Dock är det så att de är billigare att försäkra eftersom de rent krasst har ett mindre värde, de är inte värda lika mycket pengar som renrasiga hundar eftersom de har 0 avelsvärde.

Men de är inte friskare, ex. så är HD-statistiken nog inte så fin på alla blandraser. Har själv fått avvisa rätt många blandisar från agilitykurser då de efter röntgen-tvång haft svåra HD-defekter.

Alla mentala fel? Eller räknas bara fysiska fel?

Vi försöker inte trycka ner dig eller på nåt sätt leka duktiga, men du måste inse att blandraser är inte friskare än någon annan hund, tvärtom tror jag att de går med fler dolda sjukdomar är många andra hundar. De kollas nämligen inte som renrasiga hundar.

//E
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Du menar på allvar alltså att en sönderavlad schäfer (som du sa), blandas med en annan ras som också är sk sönderavlad, då blir det friska djur?


Men daaaaa!!:p Grana, det är ju ren fakta!! ;)

Just det där stod en instruktör och lärde ut för en kurs som jag gick bredvid i för många år sen... Snacka om att sätta bullen i halsen...:crazy:

//E
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Det du skriver i början håller jag helt med om. Men det tycker jag inte har direkt med blandraser att göra. Det beror ju mycket på vad det är för blandning man har, vissa är friskare, precis som vissa renrasiga är friskare. Så fort man gör en blandning så blir ju inte den hunden friskare bara för det är en blandning.
Snurrigt värre blev detta :)

Håller även med Lady vip.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag håller med AWAKE där också, skulle aldrig köpa en renrasig schäfer idag...som du skriver "det finns såna som satsar allt dom har på friska sunda schäfrar "
Varför har dom kommit dit övht att man måste nästan kämpa sig redlös för att få fram en sund schäfer?

Jag gillar/de schäfer men jag nästan gråter idag när jag ser dom....om 10-15 år kanske dom kommit så långt att jag skulle våga mig på en renrasig dito....men idag är dom alldeles för sköra för min egen del...synd o skam att dom låtit det gå såpass långt.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Det behöver dom inte alls slita så men det går inte och bara sitta hemma o titta på grannens schäfer för ska man ha olika linjer så får man resa lite grann neråt östtyskland och länderna där nere som bevarat ursprungs schäfern mycket bättre än vad vi nordbor gjort.

Bara titta på min egen han har bättre egenskaper än min Rottweiler så det står härligt till.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Jag gillar/de schäfer men jag nästan gråter idag när jag ser dom....om 10-15 år kanske dom kommit så långt att jag skulle våga mig på en renrasig dito....men idag är dom alldeles för sköra för min egen del...synd o skam att dom låtit det gå såpass långt.

Du vet ju inte vad du pratar om du har sett en massa utställnings schäfrar och utgår från dom. Kolla på rena linjer från gammla stammarna då har du dom som dom såg ut på 60-70talet.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Men man ska ju inte behöva ha "tur" för att få en bra hund....din är ju bara valp än så länge och även om han har bra egenskaper ska han ju ha en fysik som håller också.

Jag vet ju inte lika mycket som du men jag hoppas att tyskarna inte har förstört dom lika som dom blivit här...dessutom har jag märkt att amerikanarna kommit "längre" än oss nu vad det gäller sundhet o vinklar igen så det som kommer där kommer ju hit så småningom....det är som att leka följa john. Men jag är glad att det finns de uppfödare som inte anammar den felaktiga osunda aveln på exteriör...heder åt dessa.

Schäfern "idag" är ju t om Slafsig i ansiktet...inte som förr alls. hängläppar och kroknosar...hoppas du fått tag på ett bra exemplar.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Du vet ju inte vad du pratar om du har sett en massa utställnings schäfrar och utgår från dom. Kolla på rena linjer från gammla stammarna då har du dom som dom såg ut på 60-70talet.

det är just dom jag pratar om...dom man nästan aldrig ser numera...jag är inte född bakom en tall PIRU....vad jag menade är ju att dessa uppfödare som måste KÄMPA för att ha kvar den gamla sunda schäfern....felet ligger ju där, man ska inte behöva kämpa för att ha en sund ras....den "gamla" får nollor på utställningen, FAST den är sundare säkert.
 
Sv: TrÅden FÖr Oss Med Blandras!

Du vet ju inte vad du pratar om du har sett en massa utställnings schäfrar och utgår från dom. Kolla på rena linjer från gammla stammarna då har du dom som dom såg ut på 60-70talet.


Jag var på hundmässan i sthlm 2006 och har varit där så gott som varje år och jo, tittar man på dom schäfrarna så vet man inte om man ska skratta eller gråta. Det ser inte ens ut som schäfrar längre.
Förra årets exemplar såg snarare ut som en mix av skabbräv och något jag inte kan sätta fingret på. Har själv hjälpt en vän med hennes dåvarande bruksschäfer ( dom gav bort den dock för dom orkade inte med den...snd på en riktigt fin jycke!) och jag kan säga att hade du tagit en titt på den hunden samt PIRUS Jäkkäri med vänners schäfrar så hade du inte uttalat dig så illa om rasen.
Det finns numera två linjer av schäfer, jag är snart stolt ägare till ett exemplar till den ena av dem!
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 459
Senast: Jeps
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Övr. Barn Relaterat till tråden jag just startade på Allmänt så är jag nyfiken på hur ni föräldrar hanterar den kroppshets som finns idag, och hur...
Svar
16
· Visningar
2 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp